Gå til innhold

Problematikk ang. pata-sata


Budashaka

Anbefalte innlegg

Da jeg kjøpte meg et Abit NF7-S v2.0 hadde jeg fra før av en WD40GB og en WD120GB disk (begge pata) kjørende som master/slave. Kjøpte også en ny WD120GB så jeg koblet de to 120gb diskene til ide1 med flatkabel. Innstallerte xp og alt funket fint, men ville gjerne ha koblet til min 40gb disk også, så vha. sata-pata-konverteren (som følger med hovedkortet) koblet jeg den til sata1. Da brukte windows brukte 10min på å starte opp.. ingen feilmeldinger eller noe slikt, men alt gikk som i sirup. Prøvde så med en 120 disk på ide1 og en 120 disk på sata og samme problem. Sirup!

 

Etter denne langdryge innledning er så mitt spørsmål; Går det an å bruke sata og pata samtidig? Isåfall, må man innstallere win med satadisken koblet til (selv om den ikke er systemdisk)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker for raske svar.

 

Det er strøm i både disk og konverter, og strømkablene virker.

Hva mener du med lowlevel driver? Sata er enabled i bios og jeg har innstallert medfølgende (og oppdatert) sata-driver-software (driver pluss en liten status app) fra abit. Innstallerte windriveren før jeg koblet til disken (var slik det sto i manualen at det skulle gjøres).

 

Det som er så rart er at disken detekteres både i bios og i win som udma5, og det kommer absolutt ingen feilmeldinger. Men det tar seriøst omlag ti minutter å laste win, for ikke å snakke om å gjøre noe som helst når det først er oppe.

 

Alle diskene er forresten 7200rpm, de to på 120 har i tillegg 8mb cache.

Jeg har dessuten prøvd med forskjellige kabler.

 

Har testet ram med med memtest86 uten å finne feil. Maskinen er heller ikke overklokket. Cpu er på 42 grader.

 

Har lurt på om jeg skal bevilge meg selv to raptor sata disker i julegave, men jeg vil helst få til dette før jeg legger til mer hardware.

 

Noen flere gode forslag?

Lenke til kommentar
Javisst, du har jo NF7-S v2.0 - den har Silicon Image kontroller - jeg leser ikke grundig nok ;-(

 

Håper det hjelper med OEM-driver. Gjør det ikke, begynner tankene å gå retning av feil på S-ATA-kontoller eller disk.

Windows er veldig sensitiv mtp å bytte hdd-kontroller sånn helt uten videre. Spesielt om det er nye kontrollere som Windows ikke har noen generiske drivere for. Regner med at du opplever det samme som når folk forsøker å bytte hk uten å reinstallere Windows. Windows forventer å finne at disken Windows booter fra er koblet til det gamle PATA-kontrolleren, men når den skal sku på DMA, caching osv osv feiler dette pga at du nå har en ny kontroller. Driveren den skal bruke funker ikke og hele driten tryner.

 

Får du starta i sikkermodus? Sikkermodus med kommandolinje? Gjør du det, kan du nok regne med at det er driverproblemer som gjør at ting ikke funker.

 

 

For å løse dette, ville jeg prøvd å koble til disken til PATA-kontrolleren igjen, boota WIndows, gått inn i enhetsbehandling og fjerna alt som har med disker og kontrollere. Skru av, koble på SATA-kontroller og forsøk å boote. Windows vil da bli tvunget til å finne enhetene på nytt.

 

Hvis ikke dette funker, så kan du prøve å legge inn Windows inn på nytt. Når du helt i starten blir spurt om du vil laste inn en 3.parts SCSI-driver, så legger du inn SATA-driveren som du fikk med hovedkortet. Installer Windows over den gamle(alt velger repair-funksjonen). Programmer og slik burde være akkurat slik du forlot dem, men alle Windows Updates må gjøres på nytt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...