Gå til innhold

Får ikke formatert C: i XP

Anbefalte innlegg

Heisann sitter med en gammel Compaq Presario 5260, PII400MHz, 320MB RAM. Under Win XP.

Nå har jeg endelig fått solgt den via QXL (ja faktisk), men skal bare formatere den før jeg sender den. Da kommer problemet. Har en diskettt jeg lagde i XP som skal få meg i DOS Prompt (høyreklikk på Floppy>Formater> Haker av for "Lag MS-DOS oppstartsdiskett"> OK. Etter at dette var gjort reboota jeg og kom inn i DOS startende med A:> (ikke helt riktig men). Skriver format C: (som seff er navnet på Driven). Da kommer bare opp "Bad Command Or File Name". Noen som har peil på åffer det skjer? Noen hint jeg kan prøve?

PS. Har vært no ball med diskettstasjonen tidligere (fikk ikke lest disketter), men det er i orden nå. Kan kanskje hatt noe innspill?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du NTFS på c: ?

Ligger format.com i det hele tatt på disketten?

Du bør helst slette partisjonene med FDisk, opprett ny(e), skriv disken full av data og slette partisjonen igjen. Aller helst bruker du et wipe-verktøy for dos, som du finner her.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-03 23:20, Phyltre skrev:

Hvorfor formatere ? slette pron eller no ? :wink: hvis folk vil så er et ikke mye som skal til uansett for å finne stuff på en slettet/formatert harddisk ... ... Ett lite tips kanskje ?

Sikkert ikke så veldig kult å få en PC med en annen sitt navn registrert i OS'et, og diverse andre person-saker...

Løsning på problem:

kopier fdisk inpå disketten. (last ned fra internett ellerno hvis du ikke har)

start Fdisk og slett alle partisjoner.

Lag en ny Primary partisjon. gå ut av Fdisk og formater c:

Lenke til kommentar

vær veldig forsiktig, særlig hvis du har en NTFS partisjon (C:) og kanskje en FAT32 (D:) partisjon. Starter du opp i MS-dos modus med en f.eks win98 oppstartsdiskett da så ender du opp med bare C: (fat32). NTFS partisjonen din vises ikke i det hele tatt pga ms-dos ikke støtter partisjoner med ntfs.

jeg var uoppmerksom når jeg skulle formatere en C: på en kompis pc og endte opp med at jeg formaterte D: istedet for C: ved uhell =(

så sjekk størrelsen på hd'n før du formaterer!

Og ja, du trenger format.com på oppstartsdisketten før du kan formatere!

mvh

karl kristian

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-03 22:05, Baltazar skrev:

Heisann sitter med en gammel Compaq Presario 5260, PII400MHz, 320MB RAM. Under Win XP.

Nå har jeg endelig fått solgt den via QXL (ja faktisk), men skal bare formatere den før jeg sender den. Da kommer problemet. Har en diskettt jeg lagde i XP som skal få meg i DOS Prompt (høyreklikk på Floppy>Formater> Haker av for "Lag MS-DOS oppstartsdiskett"> OK. Etter at dette var gjort reboota jeg og kom inn i DOS startende med A:> (ikke helt riktig men). Skriver format C: (som seff er navnet på Driven). Da kommer bare opp "Bad Command Or File Name". Noen som har peil på åffer det skjer? Noen hint jeg kan prøve?

PS. Har vært no ball med diskettstasjonen tidligere (fikk ikke lest disketter), men det er i orden nå. Kan kanskje hatt noe innspill?

Jeg regner med at du har en XP CD. Hvorfor ikke formatere med den?

Betakisen

Lenke til kommentar

Har du en annen maskin i tillegg til den du skal selge? I så fall, smekk den harddisken du vil slette inn i den nye maskinen. Alt etter hvordan du kobler får du den da på en av IDE-kontrollerene. Siden den har stått i en annen maskin foreslår jeg at du kobler den som secondary master, da slipper du å trøble med jumperene. uansett...'

Når du har kobla i disken, og boota til windows (fra den disken som allerede sto i maskinen) laster du opp Partition Magic (jeg er sikker på at du kan finne en prøveversjon eller få lånt deg en skikkelig versjon. Programmet følger faktisk med en del maskiner, alt etter produsent). Så velger du Disk 2, som da skal være den gamle som du har XP på. Høyreklikk på partisjonen, trykk delete, og velg 'Secure erase'. Vips, sikker sletting. Så bare lager du opp en ny, tom og pen partisjon. Klar for salg, mann!

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-03 23:20, Phyltre skrev:

Hvorfor formatere ? slette pron eller no ? :wink: hvis folk vil så er et ikke mye som skal til uansett for å finne stuff på en slettet/formatert harddisk ... ... Ett lite tips kanskje ?

Håper da ikke han som skal kjøpe den er så ekstrem

Lenke til kommentar

Takk for alle svar. Da er den formatert. Brukte en XP bootdisk. Spesiell takk til psilocybe :grin:. Enkelt og greit tips. Slapp å gå gjennom så mye strev. Men åffer funka ikke den andre disken da. De gjorde samme nytten egentlig. Fikk meg inn i DOS

[ Denne Melding var redigert av: Baltazar på 2002-03-04 22:01 ]

Lenke til kommentar

,---------.

| 2 TIPS: |

`---------'

1. Bruk Win2000/XP CD'en og gå frem som om du skulle installere ting, velg partisjoner/formater C: og avbryt installasjonen når det er ferdig.

2. Installer Partition Magic 7.0 Lag de boot-diskettene. Og bruk de til å formatere/partisjonere disken med. Bruker du denne metoden kan du også velge "secure format" som overskriver alt på disken slik at det blir umulig å kjøre noen form for "unformat" senere. Det er det sikreste hvis du har hemmelige ting på den.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-05 18:32, romankovich skrev:

Har du sjekket at bootdisken din faktisk inneholder filen format.com? Høres ut som det er der problemet ligger.

Lest "ID: 15" ?

Ifølge den, har Baltazar ordnet opp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...