koda Skrevet 28. august 2018 Del Skrevet 28. august 2018 Min far er blind, har lite førlighet i hendene, og ellers temmelig bevegelseshemmet. Telefonen er derfor hans primære måte å ha kontakt med omverdenen. Han har en mobiltelefon med kraftige taster, og har lagret kontaktene sine som snarveier, slik at han får ringt dem. Problemet er de telefonnummerne han ikke har i kontaktlisten. For å ringe dem (personer, offentlige instanser etc.), må han ringe Opplysningen, som så viderekobler han. Dette blir svært dyrt, forrige måned var telefonregningen hans på 5700,-! Generelt sett er smart-telefoner ikke så smart for ham, da han ikke klarer å se hva som skjer på skjermene. iPhone har jo noen funksjoner som kan hjelpe med å lese opp hva man holder fingeren på, og vi har testet litt, men så fort noe uventet skjer (noe det fort gjør med lite følsomme pølsefingere) står han fast. Jeg har allikevel testet litt med "Siri" på iPhonen min, men den klarer ikke å ringe de som ikke ligger i kontaktlisten. Gulesider-appen krever at man klarer å trykke i søke-feltet og deretter på mikrofonen (for å kunne bruke dikteringsfunksjonen i stedet for å skrive med tastaturet), så må man klare å se og velge riktig fra søkeresultatene. 1890-appen har tilsvarende utfordringer, og 1881-appen har jeg ikke testet da den krever abonnement. Noen som har forslag til en løsning som kunne fungert for han? (Ideelt sett skulle han kunne aktivert en taleassistent, sagt hvem han ville ringe til, fått lest opp en resultatliste, kanskje noe ala "1.Bjarne Hansen Kongeveien Oslo, 2.Bjarne Hansen Dronningveien Drammen, 3.Bjarne Hansen Prinsessegata Tromsø", og så sagt "Ring nummer 3".) (Ideelt sett skulle han kunne aktivert en taleassistent, sagt hvem han ville ringe til, fått lest opp en resultatliste, kanskje noe ala "1.Bjarne Hansen Kongeveien Oslo, 2.Bjarne Hansen Dronningveien Drammen, 3.Bjarne Hansen Prinsessegata Tromsø", og så sagt "Ring nummer 3".) Lenke til kommentar
Janvik Skrevet 31. august 2018 Del Skrevet 31. august 2018 Kanskje ikke 100% det du er ute etter.. https://www.telenor.no/privat/kundeservice/personer_med_nedsatt_funksjonsevne/ Høres ut som faren din kan bruke 1881 til 2,54 kr per anrop? 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå