Gå til innhold

Halogenpærer hjemme blir forbudt. Men hva med i bil?


Anbefalte innlegg

Sitat: "Av ren nysgjerrighet, hvorfor skulle det være et problem? Og hva er definisjonen på en "gammel bil" her? Det finnes flere "multi-volt" LED-pærer (i utgangspunktet beregnet for både personbil og lastebil), så selv med evt. spenningssvingninger på det elektriske anlegget i gamle biler, så vil det ikke være et fysisk problem for å skifte til LED.

Om noe, så burde det være enklere å skifte i eldre biler som ikke har pærevarsling og CAN-BUS systemer."

 

Med gammel bil mente jeg i grunn alle bruktbiler som ikke har LED originalt.

For å kunne bytte til LED så må der være pærer som er godkjent og egnet som erstatning. Etter det jeg kjenner til så finnes ikke dette for nær og fjernlys ihvertfall. Og ett annet problem er der det er pærevarsling som du nevner som gjør at hele bilen ikke er egnet til å bruke LED. Dermed så må egentlig halogen og vanlige pærer være tilgjengelig for disse bilene, og en bør ikke slutte å produsere de.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

310 W er da veldig lite. Mange biler har 100A generator eller mer, og bruker mye strøm til pumper og diverse styring. Min bil kjører 3 kW rett i kjølesystemet for å få rask varme i kupeen. Ikke lenge, men det gir et veldig merkbart høyere forbruk på småturer i kulda. Så langt har jeg kjørt den 325 000 km, så det har gått noen liter diesel til å lage strøm.

 

 

Det at mange biler har generatorer som kan gi mye mer effekt enn det man normalt bruker, akkurat som de fleste biler har motor med større motor enn det man normalt bruker. 

 

Tidvis trenger man mye mer elektrisk kraft, og for å lade batteriet. Pumper og slikt bruker ikke så mye. De store slukene er frontlys, setevarmere og rutevarmere. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med gammel bil mente jeg i grunn alle bruktbiler som ikke har LED originalt.

For å kunne bytte til LED så må der være pærer som er godkjent og egnet som erstatning.

 

Jeg, eh, tror jeg skal se meg selv ut nå, for jeg tenkte ikke engang på den tekniske lovligheten ved bruk/utskifting til LED.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1813988&hl=

 

Dette er såklart et viktig poeng. Og som jeg har påpekt tidligere, så finnes det ikke pr. idag lovlige (ikke engang bedre) LED-erstatninger for H-pærer (ved rene pærebytter).

Og definisjonen på lovlige lys er satt - om enn ikke en opplagt definisjon for hvermansen, da den er ganske teknisk.

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1994-10-04-918/KAPITTEL_28#%C2%A728-4

 

Og lovlige LED-lysholdere (ved bytte av hele lysenheten) er, som du sier, ikke tilgjengelig for de fleste (nå skjønner jeg hvorfor "eldre") biler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet med LED lys til bil mange pærer på ebay er ulovlige:

1pair COB H4 C6 10800LM 120W LED Car Headlight Kit Hi/Lo Turbo Light Bulbs 6000K

 

Det er flere grunner.

1. 10800 Lumen er bare tull.

2. Strømtrekket til 120 Watt kan ødelegge bilens ledningsnett. Fare for kortslutning og brann.

3. En vifte som kjøleløsning vil, spesielt i et motorrom, etterhvert stoppe, og varmeutviklingen kan skape alt fra ødelagte pærer og skadde lykteglass til smelting av ledninger og plastikk i nærheten. Igjen, brannfare.

 

Og dette er før vi kommer til at en LED-pæreoppgradering ikke vil sende lyset dit det skal, da bilens reflektor er laget kun for lysretningen fra pærevalget som er gjort fra bilfabrikanten. Og vil ende opp med mer spredning (blending, som du påpeker) og dårligere lyskast (mindre sikt). Og en "oppgradering" av hovedlys til under 100 kroner... *grøss*.

 

Da heller denne (god kun som DRL/tåkelys):

https://www.ekstralys.no/lumen-prosystem-led-kit?art=13134

 

Med alt det sagt, så finnes det lovlige LED-oppgraderinger også. Man kan plukke ut de originale kjøre- og fulltlyspærene, og ettermontere E-merkede LED-løsninger istedet. For eksempel:

 

DRL kjørelys:

https://www.arbeidslys.no/products/philips-daylight-9-drl-led-lys-lovlig

 

Fjernlys, E 7,5 (må ha 2 stk.):

https://www.ekstralys.no/lazer-st-2-evo

 

Ekstralys (hvis ønskelig), E 27,5 (må ha 2 stk.):

https://www.ekstralys.no/lazer-lamps-triple-r-750-standard-kraftig-godkjent-led-fjernlys

 

Totalt 70 % av total tillatt lysmengde (E-tallene skal ikke overskride 100 totalt - måles i prosent), og mye mer lys enn originalt: ~12000 Lumen vs ~3500 Lumen (estimert lysmengde fra standard H halogen pærer for en bil).

 

Men til nesten 13.000 Kroner + montering så må man spørre seg hva det er man vil oppnå. Bedre lys eller å spare strøm/drivstoff.

 

EDIT:

Mine egne LED oppgraderinger til bilen:

 

 

DRL/tåkelys, Odin MX 40 Marine

http://www.norgeslys.no/products/odin-mx-marine-40w-led

 

Ekstralys, Apollo 7", E 12,5

http://bildelernett.no/product/apollo-7-80w-led-e-merket-ekstralys/

 

Taklys/"Arbeidslys", Lumen Helios 41,5" LED-bar

https://www.ekstralys.no/lumen-helios-spot-led-bar-fjernlys-41-5-tommer

 

Kjørelys / fulltlyspærer

PIAA Hyper Arros H7 / PIAA Solar H1

 

https://1drv.ms/u/s!AuFMZD__7mN2j1BzKGVTxw_XllZV

 

 

Endret av PaladinNO
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Finnes jo noe på biltema også:

 
Men biltema har tydligvis ikke gode nok kina alternativer her.
Veldig rart fordi biltema er vel bil som hovedfokus, batteri er nok ganske dårligere der. Elbiler har bedre kapasitet per kr.
 
Men tror egentlig største probleme med billig lyspærer fra kina er de ryker på noen få måneder om vinteren.
Så og ofte gir watt feil kanskje en brøkdel av faktisk forbruk.
High power led er vel mere riktig på watt.
Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Har brukt halogen downlights i mange år. I tillegg til lys gir de en god varme i rommet og eliminerer behovet for varmeovn. Nå må jeg altså gå hen og investere i varmeovner i alle rom fordi EU sier det? Drit lei av alle disse idiotiske politikerne som er nikkedukker for EU.

Men hva med den tiden på året der du ikke trenger varmeovner, den tiden er hele året i store deler av EU. Og utelys, der trenger du ikke å varme opp heller. Og det er ikke slik at EU politikere kommer hjem til deg og henter de gamle halogen pærene dine så du ikke får brukt de.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men hva med den tiden på året der du ikke trenger varmeovner, den tiden er hele året i store deler av EU. Og utelys, der trenger du ikke å varme opp heller. Og det er ikke slik at EU politikere kommer hjem til deg og henter de gamle halogen pærene dine så du ikke får brukt de.

 

Du misforstår. Lys og varme trenger man hele året om enn i varierende grad. Derfor finnes lysdimmer i alle rom. I tillegg til dimmer har jeg 2 lyssoner i alle større rom for nettopp å kunne regulere strømforbruket optimalt. Det er veldig sjelden med fullt lys her i gården, men veeeldig ok å ha muligheten om man faktisk en sjelden gang trenger det. Du jeg er nok enig med deg i at led er optimalt for utendørs bruk, men for min del så har jeg ikke et eneste utelys, ikke ett. At du sammenligner EUs (ukjente) behov med Norge er jo forståelig nok satt i lys av de rådende omstendighetene, men altså, EU og alle deres direktiver kan kysse meg der sola ikke varmer. 

Lenke til kommentar

Du misforstår. Lys og varme trenger man hele året om enn i varierende grad. Derfor finnes lysdimmer i alle rom. I tillegg til dimmer har jeg 2 lyssoner i alle større rom for nettopp å kunne regulere strømforbruket optimalt. Det er veldig sjelden med fullt lys her i gården, men veeeldig ok å ha muligheten om man faktisk en sjelden gang trenger det. Du jeg er nok enig med deg i at led er optimalt for utendørs bruk, men for min del så har jeg ikke et eneste utelys, ikke ett. At du sammenligner EUs (ukjente) behov med Norge er jo forståelig nok satt i lys av de rådende omstendighetene, men altså, EU og alle deres direktiver kan kysse meg der sola ikke varmer.

Jeg skrudda av varmepumpa i mai. Har bare på littegrann varme i baderomsgulvene for at ikke flisene skal bli iskalde. Når vi nærmer oss oktober kommer det nok til å bli litt kjølig i kjelleretasjen så da skrur vi nok på viftefunksjonen i varmepumpa slik at den sirkulerer varmen fra etasjen over ned i kjelleren. Tipper vi skrur på varmefunksjonen rundt oktober/november og går over til ren viftefunksjon igjen rundt februar. Noen få dager på de kaldeste vinterdagene fyrer vi litt ved i tillegg. I 8 måneder har jeg ikke bruk for varmen fra glødepærer, i 3 og en halv måned gir varmepumpa mye bedre virkningsgrad og i to uker erstatter glødepærene litt av veden.

Jeg ser ikke vitsen. Da er fordelene med redusert brannfare fra pærer som ikke er glovarme bedre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

 

Med overgang til elbiler så vil dette uansett bli borte som problem på sikt.

 

Du spiller for "det andre laget" du eller?

Overgang til radiobiler for "mindre mannlige" karer? Nei takk. Jeg kjører ikke radiobil og jeg sitter heller ikke på med radiobil med unntak på tivoli.

 

Ingen arbeidsgiver vil heller klare få meg i radiobil, hverken som sjåfør eller passasjer, da blir det ordrenekt.

 

Radiobiler hører hjemme på tivoli, ikke på veien.

Ta fra disse tidligere audiotene førerkortet sammen med audioter, så vil veien også bli tryggere.

Ut fra navnet og holdningen din, så skulle man tro du var født i 1886.

Lenke til kommentar

Veldig mange biler nyere enn 2007?isj har dynamoer som kun oppererer på spillenergi. dvs kobles ut ved gasspådrag og inn når man ruller ned bakker osv for å bruke minst mulig drivstoff.

 

Batteriet er gjerne ødelagt etter 2-3 år med denne løsningen men hey! bilen bruker mindre på mila.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...