Gå til innhold

Kjøp av nybegynnerkamera til 10k, noen tips?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har fått interesse for fotografering etter å ha lånt forskjellige kameraer av venner og familie, og tenker nå å kjøpe mitt eget kompakte speilløse systemkamera.

Planen er å ta mest naturbilder, både makrobilder (av sopp, blomster osv..) og landskapsbilder.

Positivt om kameraet kan ta gode bilder i omgivelser med lite/dårlig lys.

Kameraet trenger ikke å ha gode videoegenskaper.

Batteritid er ikke relevant.

Jeg er ikke helt grønn på nye teknologier, tvert imot, så avanserte funksjoner skader ikke.

Budsjett: 10 000 kr inklusiv objektiv.

Budsjettet kan strekkes og utstyr kan kjøpes brukt.

Dersom jeg ender opp med et billigere kamera, så bruker jeg resten av budsjettet på objektiver.

Får jeg skikkelig dilla på fotografering, kommer jeg helt sikkert til å kjøpe flere objektiver senere :p

Har gjort litt research selv, og disse kameraene fant jeg interessante:

- Panasonic Lumix GX80

- Olympus OM-D E-M10 II

- Canon EOS M50

- FUJIFILM X-T20

- SONY A6300

Så til det jeg lurer på:

Er det noen av disse kameraene som er bedre enn andre, og hvilket passer best til mitt bruk?

Har dere noen andre forslag?

Mvh

Endret av Ninjajar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...

Støttes!

I tillegg kunne TS kjøpt et "billig" makro objektiv som LAOWA 60mm eller lignende

Støttes enda mer!!

Har hatt X-T20 halvannet år, og er ekstremt fornøyd! Veldig fordel med speilløst, dette er en veldig lett og kompakt modell som er fin å ha med på tur, men avansert nok når du vil og gir fabelaktige resultater! God i svakt lys, og utrolig detaljgjengivelse. Vippbar skjerm er bra for nærbilder og spennede perspektiv.

Det finnes også en enklere modell nå, X-T100, men blir fort litt for spinkel og enkel.

Styr unna det nye 15-45 objektivet, elektronisk zoom er stor ulempe!

Fordelen nå er at du kan lett finne et bra eksemplar brukt, og det er mye bra optikk til salgs nå også.

18-55 zoomen er fantastisk bra, ellers anbefales f2.0 objektivene. De er værtettet og særdeles lette og kompakte.

60mm makroen er også utrolig bra.

Merk at du kan også være heldig nå å finne X-T2 til godt under 10' (sett den til 7.000), det er også et ekstremt bra valg som gir enda flere muligheter (værtett, joystick for fokuspunkt, vippbar skjerm også horisontalt, ISO hjul, 2 kortplasser etc)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...