Ninjajar Skrevet 28. august 2018 Del Skrevet 28. august 2018 (endret) Hei! Jeg har fått interesse for fotografering etter å ha lånt forskjellige kameraer av venner og familie, og tenker nå å kjøpe mitt eget kompakte speilløse systemkamera. Planen er å ta mest naturbilder, både makrobilder (av sopp, blomster osv..) og landskapsbilder. Positivt om kameraet kan ta gode bilder i omgivelser med lite/dårlig lys. Kameraet trenger ikke å ha gode videoegenskaper. Batteritid er ikke relevant. Jeg er ikke helt grønn på nye teknologier, tvert imot, så avanserte funksjoner skader ikke. Budsjett: 10 000 kr inklusiv objektiv. Budsjettet kan strekkes og utstyr kan kjøpes brukt. Dersom jeg ender opp med et billigere kamera, så bruker jeg resten av budsjettet på objektiver. Får jeg skikkelig dilla på fotografering, kommer jeg helt sikkert til å kjøpe flere objektiver senere Har gjort litt research selv, og disse kameraene fant jeg interessante: - Panasonic Lumix GX80 - Olympus OM-D E-M10 II - Canon EOS M50 - FUJIFILM X-T20 - SONY A6300 Så til det jeg lurer på: Er det noen av disse kameraene som er bedre enn andre, og hvilket passer best til mitt bruk? Har dere noen andre forslag? Mvh Endret 28. august 2018 av Ninjajar Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 28. august 2018 Del Skrevet 28. august 2018 Jeg tror jeg ville satset på Fuji X-T20 med 18-55mm f/2.8-4 objektivet. De andre alternativene vil bli dyrere hvis du skal ha objektiver i samme klasse. 3 Lenke til kommentar
KanonEOS Skrevet 28. august 2018 Del Skrevet 28. august 2018 Jeg tror jeg ville satset på Fuji X-T20 med 18-55mm f/2.8-4 objektivet. De andre alternativene vil bli dyrere hvis du skal ha objektiver i samme klasse.Støttes! I tillegg kunne TS kjøpt et "billig" makro objektiv som LAOWA 60mm eller lignende Lenke til kommentar
Axefjord Skrevet 10. september 2018 Del Skrevet 10. september 2018 For å ta bilder i dårlig lys, så er jo en canon 6d flott. Og da er det enkelt å få tak i bruke linser. Jeg har canon 6d og en tamron 90mm macro. Sistnevnte bør kunne skaffes for ca 1500kr mener jeg, og er faktisk sylskarpt. Da burde du ha noen kroner til en vidvinkel i tillegg. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 14. september 2018 Del Skrevet 14. september 2018 Har en Sigma 30mm f/1.4 til Canon jeg er lei.. Fakta er at nye kamera kan gå høyt opp i ISO, dette minker behov for stor blender. Lenke til kommentar
kjelldell Skrevet 8. oktober 2018 Del Skrevet 8. oktober 2018 Støttes! I tillegg kunne TS kjøpt et "billig" makro objektiv som LAOWA 60mm eller lignende Støttes enda mer!! Har hatt X-T20 halvannet år, og er ekstremt fornøyd! Veldig fordel med speilløst, dette er en veldig lett og kompakt modell som er fin å ha med på tur, men avansert nok når du vil og gir fabelaktige resultater! God i svakt lys, og utrolig detaljgjengivelse. Vippbar skjerm er bra for nærbilder og spennede perspektiv. Det finnes også en enklere modell nå, X-T100, men blir fort litt for spinkel og enkel. Styr unna det nye 15-45 objektivet, elektronisk zoom er stor ulempe! Fordelen nå er at du kan lett finne et bra eksemplar brukt, og det er mye bra optikk til salgs nå også. 18-55 zoomen er fantastisk bra, ellers anbefales f2.0 objektivene. De er værtettet og særdeles lette og kompakte. 60mm makroen er også utrolig bra. Merk at du kan også være heldig nå å finne X-T2 til godt under 10' (sett den til 7.000), det er også et ekstremt bra valg som gir enda flere muligheter (værtett, joystick for fokuspunkt, vippbar skjerm også horisontalt, ISO hjul, 2 kortplasser etc) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå