Mr_Spock Skrevet 31. august 2018 Del Skrevet 31. august 2018 Selv om jeg har favoritter musikkmessig helt frem til i dag - er det liten tvil om at slutten av 60 tallet og et stykke ut på 70 tallet, har mest å tilby meg musikkmessig. Selv om jeg ikke var "aktiv" musikkelsker så tidlig. Samme med lydkvalitet, når de fikk i gang nok kanaler under innspilling - virker det også som at denne tiden toppet når det gjelder lydkvalitet. Virker som om folk også var mye mer mottagelig, for det uvanlige, den gangen. Som for eksempel at Mike Oldfields "Tubular Bells" toppet salgslistene i 1973. Prøve det samme i dag? Mulig jeg bare er rammet av nostalgi... 2 Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 31. august 2018 Del Skrevet 31. august 2018 For ikke å snakke om Pink Floyd og Freddie Mercury osv. Dette låter supert Lenke til kommentar
BMWCoupeFtw Skrevet 31. august 2018 Del Skrevet 31. august 2018 Dårlig lyd gjør at man blir mindre mottakelig for ny musikk. Har man fantastiske høyttalere, blir jo opplevelsen helt annen, uansett hvilken musikk. Glemmer aldri når jeg var på Doxa demo, hvor de spilte Elvis Presley. Ikke en sjanger eller artist jeg hører på i det hele tatt. Men det var helt sykt hvor realistisk og live det hørtes ut. Var mildt sagt som å være på konsert. Dessverre kostet anlegget 200k ^ Som jeg har nevnt tidligere er hifi bransjen en forbanna idiot bransje. Skremmer vekk isteden for å rekruttere. Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 31. august 2018 Del Skrevet 31. august 2018 Jeg tenkte på Tubular Bells fordi det var en LP med kun to låter på - en på hver side, hver på over 20 minutter - "instrumental" progressive greier. Et av de mest solgte albumene i UK (sikkert andre steder også) det året. 1 Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 31. august 2018 Del Skrevet 31. august 2018 Synes det er veldig merkelig at platebransjen ikke har tatt tak i dette selv - jeg tenker på "The Loudness War". Med for eksempel å tilby cd/downloads/streaming - hvor det klart fremgår at innspillingen både har "perfekt" nivå og har høy DR. Sett en standard: "WE GARANTEE MINIMUM DR10" 1 Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 31. august 2018 Del Skrevet 31. august 2018 Dere som sier at dere hører forskjell på lossless og komprimert lyd, klarer dere å velge riktig på denne testen (eller andre tilsvarende tester)? https://www.npr.org/sections/therecord/2015/06/02/411473508/how-well-can-you-hear-audio-quality Lenke til kommentar
BMWCoupeFtw Skrevet 31. august 2018 Del Skrevet 31. august 2018 Jeg fikk 3/6, med Denon AH-D2000 rett inn i PC, altså ikke ideelt, bør helst ha forsterker for å kontrollere de litt mer, ikke minst kunne spille høyere... 128kbps valgte jeg aldri. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 31. august 2018 Del Skrevet 31. august 2018 (endret) Dere som sier at dere hører forskjell på lossless og komprimert lyd, klarer dere å velge riktig på denne testen (eller andre tilsvarende tester)? https://www.npr.org/sections/therecord/2015/06/02/411473508/how-well-can-you-hear-audio-quality 4 av 6 riktige på en rask test uten stålkonsing. Bomma på Katy Perry og Coldplay. Suzanne Vega tok jeg kun på lavere volum på MP3-variantene. Hadde nok vært vanskeligere hvis alternativene hadde vært volummatchet. Endret 14. september 2018 av vidor Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 11. september 2018 Del Skrevet 11. september 2018 (endret) Gjorde den teste for en tid tilbake, fikk 3/6 på PCen (med en ekstern DAC og ett billig gamingheadsett), mens 4/6 på anlegget. Katy Perry og Jay-Z jeg bomma på da. Det er "lett" å høre forskjell, men ikke alltid så lett å avgjøre hva som er komprimert eller ikke. Kan jo låte penere, selv om det ikke er korrekt om dere skjønner. Litt som denne loudness greia. Endret 11. september 2018 av PatSharpX Lenke til kommentar
Pop Skrevet 11. september 2018 Del Skrevet 11. september 2018 5 av 6 sist jeg prøvde, med Audiolab M-dac og Sennheiser hd650. Ikke testet på stueanlegget, antar det hadde vært mindre avslørende enn lyden rett i øret. Nå mens jeg er akkurat mellom forsterkerbytte (ser ut som posten endelig nærmer seg) bruker jeg reserveforsterker, en gammel JVC fra tidlig 90-tall. Kjempekjedelig å høre på, inntil man trykker inn......... wait for it... waaaaaait...... Loudness! Med knappen inntrykket blir lyden fyldig og fin på lavt volum. Men skru en del opp, og man blir lyttetrett på 15 min. Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 11. september 2018 Del Skrevet 11. september 2018 Hvilken forsterker er det du venter på Pop? Lenke til kommentar
Pop Skrevet 11. september 2018 Del Skrevet 11. september 2018 En sånn badevekt. Devialet. 1 Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 29. september 2018 Del Skrevet 29. september 2018 (endret) Det er jo stas å ha best lyd... Om man hører mye så tror jeg man merker forskjellen.. Jeg har en skive som jeg kjøpte i Oslo som jeg har helt sykt forhåld til pga lydkvalitet.. og den er noen år gammel.. Det er Miles Davis-Kind of blues... Der synes jeg CD på spiller er eneste dugelige løsning. LP spiller har jeg ikke plass til. På Nad c516 BEE spilleren jeg har så er jeg stene fornøyd, og til ting som ikke er så bra lydmessig på CD så har jeg en Sony UHP-H1 blurayspiller som kan oppsample lyden til hva Sony kaller nær hi rez. Det er veldig tilgivende til enkelte nye rock og pop skiver... NAD cdn som ikke var så dyr, er veldig god, men er mer avslørende på hva jeg mener er temmelig dårlige opptak. En av favorittene mine Alice in Chains Unplugged og Jar of flies, fra den tiden disse slitne rockerne gikk over til mer akustisk.. Er best på Sony... Men det meste er heldigvis best på NAD... Sony mikser best stereo til flerkanals, jeg skjønner ikke hvordan... Både digitalt og med analog. Endret 29. september 2018 av Gouldfan Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå