NTB - digi Skrevet 28. august 2018 Del Skrevet 28. august 2018 Vurderer vindpark på Snorre og Gullfaks.Equinor lanserer en av sine viktigste fornybarsatsninger noensinne Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 28. august 2018 Del Skrevet 28. august 2018 Legger jeg opplysningene inn i regneark får jeg LCOE på kr 1,13 pr. kWh, og da bruker jeg utnyttelsesgrad på 40%. Dette er for høyt når prisen på Nord Pool trolig kommer til å variere rundt 50 øre/kWh i årene som kommer. Equinor har kapitalen som skal til for drive mer teknologiutvikling på dette området, og jeg savner motargumentene for heller å satse på hybride anlegg når vi ser 12 år frem i tid. Da er det snakk om kombinerte løsninger, hvor egentlig bølgekraftverk blir fundamentet for vindturbiner. Vi kan teste bølgekraftverk av typen «oppskylling» i dag dersom viljen er der. Wave Dragon har væt på jakt etter kapital i 15 år, etter at piloten ble tatt på land. Jeg har også fått patent på et anlegg av denne type, og grunnen til at bølgekraftverk av typen «oppskylling» egner seg bedre enn bøyer er nettopp muligheten for å kombinere med vindturbiner. Det er heller ikke vanskelig å tenke seg at oppdrettsnæringen blir interessert, da denne type anlegg kan gi vern mot bølgene, og vi får kombinerte anlegg hvor oppdrettsnæringen tar en vesentlig del av kostnadene. Litt rart at et firma som Equinor, som sier de ønsker å satse på fornybar energi i fremtiden, ikke prøver å finne ut mulighetene hybride løsninger kan bety for å få ned energiprisen. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 28. august 2018 Del Skrevet 28. august 2018 Sikkert et flott prosjekt, men jeg klarer ikke komme over ironien i å utvinne olje på en miljøvennlig måte. Lenke til kommentar
XIFXEGLO Skrevet 28. august 2018 Del Skrevet 28. august 2018 Vindmøller er subsidiert sysselsetting. En skikkelig storm vi føre til så store skader at vindmølleparken aldri blir lønnsom. Er helt enig med Aanundo. Dersom noen klarer å lage bølgekraftverk som også kan stå imot naturkreftene er det der framtiden ligger. 1 Lenke til kommentar
Tallak Tveide Skrevet 28. august 2018 Del Skrevet 28. august 2018 Mye bra momenter men hybridanlegg øker vel risikoen. Hybrid er vel en bedre match for en mer moden teknologi? Det virker på meg som Equinor setter av noen % av overskuddet til grønn energi for å dekke over den underliggende oljeutvinningen. Men vi kan jo håpe det kommer noe godt ut av det, ved siden av PR effekten. Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 29. august 2018 Del Skrevet 29. august 2018 Vindmøller er subsidiert sysselsetting. En skikkelig storm vi føre til så store skader at vindmølleparken aldri blir lønnsom.Kan du dokumentere dette? Det ville vere skikkeleg ironisk om dei konstruerer vindturbinar som ikkje toler sterk vind. Eg har ikkje høyrt om at sterk vind har ført til store skadar på andre vindkraftverk til havs, so då har Statoil mykje å lære av konkurrentane. I Tyskland byggjer dei vindparkar til havs utan subsidiar, og det med ca same spotpris på straum som i Noreg, so det er heilt klårt oppnåeleg. Vindturbinar både på land og til havs har jo hatt ei rivande utvikling dei siste åra. 1 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 29. august 2018 Del Skrevet 29. august 2018 Eg har sagt i årevis at dei burde gjere dette. Med landstraum til plattformene, kan de byggje ut mykje effekt. Like mykje som plattformen treng + kapasiteten til landstraumkabelen. Om dei er skikkeleg proressive, snakkar dei med NorthConnect om å få ein avleggjar av den kabelen òg. 2800 MW kapasitet om dei køyrer full effekt både mot Noreg og Storbritannia. Då kan dei byggje ein av verdas strøste vindparkar til havs. Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen Skrevet 1. oktober 2018 Del Skrevet 1. oktober 2018 Legger jeg opplysningene inn i regneark får jeg LCOE på kr 1,13 pr. kWh, og da bruker jeg utnyttelsesgrad på 40%. Dette er for høyt når prisen på Nord Pool trolig kommer til å variere rundt 50 øre/kWh i årene som kommer. Equinor har kapitalen som skal til for drive mer teknologiutvikling på dette området, og jeg savner motargumentene for heller å satse på hybride anlegg når vi ser 12 år frem i tid. Da er det snakk om kombinerte løsninger, hvor egentlig bølgekraftverk blir fundamentet for vindturbiner. Vi kan teste bølgekraftverk av typen «oppskylling» i dag dersom viljen er der. Wave Dragon har væt på jakt etter kapital i 15 år, etter at piloten ble tatt på land. Jeg har også fått patent på et anlegg av denne type, og grunnen til at bølgekraftverk av typen «oppskylling» egner seg bedre enn bøyer er nettopp muligheten for å kombinere med vindturbiner. Det er heller ikke vanskelig å tenke seg at oppdrettsnæringen blir interessert, da denne type anlegg kan gi vern mot bølgene, og vi får kombinerte anlegg hvor oppdrettsnæringen tar en vesentlig del av kostnadene. Litt rart at et firma som Equinor, som sier de ønsker å satse på fornybar energi i fremtiden, ikke prøver å finne ut mulighetene hybride løsninger kan bety for å få ned energiprisen. I forhold til Hywind utenfor Skottland, så er jo dette en halvering av prisen (kr 1,13 per kWh). Dette er et meget interessant prosjekt som bør støttes for å komme i havn (eller ikke havn, men langt ute på havet!). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå