Salvesen. Skrevet 29. august 2018 Del Skrevet 29. august 2018 Gjerne kom med hvilke andre tiltakt som faktisk fungerer.Siste rapport viser jo at det primært er transportsektoren (veitrafikk, motorredskaper, luftfart etc.) som tar utslippskuttene: https://www.ssb.no/klimagassn/ Nå var det ikke fungerende tiltak du spurte etter, men hva med elektrifisering av oljesektoren? Kom en halv milliards kontrakt til byen her i går ang dette, det er ikke småpenger.. Og dette er fase to. Og å kalle det insentiver blir feil, når man øker kostnadene så mye på det som for de fleste er det beste alternativet at man blir tvunget til å bytte.For mange blir alternativet å bruke mer tid på å reise kollektiv osv, noe som tar mye mer tid.Tid er faktisk penger, men det virker som dette ikke gjelder for miljøfanatikerne. Ehm, hva? jeg snakker om elbiler og insentiver, ikke kollektiv transport. Dropp slike angrep, det strider i mot reglene og fører til dårlig debatt. I tillegg er de som bruker elbil og hvor elbil fungerer perfekt lite villige til å sette seg inn i andre sine hverdager, og se ting fra andre sitt ståsted. Regner med du peker på meg her, hvordan da mener du? Påstanden er fin den, men du har ingenting som støtter den. Det er vel stort set de største kjøpesentrene som har gode hurtiglademuligheter, og mulighetene er fortsatt begrenset. Det ville være et stort stressmoment å hele tiden måtte være avhengig av å finne lademuligheter i nærheten av der jeg skal gjøre helgehandlingen for at bilen skal lades opp nok til en ukes bruk. Som sagt, det kommer an på lokkasjon. Ikke noe problem hvor jeg befinner meg. Det er ladere utenfor de største kjøpesenterne... Sett ett ladekart i det siste? I Oslo bør man sette i gang en MASSIV utbygging av ladeinfrastkrutur før man gjør noe som helst mer med avgiftene på fossile biler. (I Oslo primært bompenger og parkering)Helst bør man sette de kraftig ned til dette er på plass + en god overgangstid for å la personer kunne bytte ut bilparken sin. ok.. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 29. august 2018 Del Skrevet 29. august 2018 Nei, ikke nødvendigvis, men i praksis vil det nok være sånn i de aller fleste tilfellene. For det første flyr man ofte mye lenger enn man ellers ville kjørt med bil. I tillegg drar man ofte med full familie på tur, noe som gjør at bilens utslipp deles på mange flere personer. Utslippstallene for fly er per passasjerkilometer. "SAS-flyene slipper nå ut 128 gram CO2 per passasjerkilometer", betyr dermed at for de fleste som ikke drar på ferie alene vil flyreiser ha mye høyere utslipp enn en tilsvarende bilferie. Det er vell ofte omvendt, å fly gir mindre km enn å kjøre til samme destinasjon... Lenke til kommentar
Computron Skrevet 29. august 2018 Del Skrevet 29. august 2018 (endret) That's okay - min neste bil blir en 1993 GMC van V8 bensin uansett. Du skal ikke ta å parkere utenfor Stortinget, holde motoren i gang og støye litt samtidig, når du først er i gang mener jeg? Endret 29. august 2018 av ♛Black Zarak♛ Lenke til kommentar
KalleKanin Skrevet 29. august 2018 Del Skrevet 29. august 2018 Det er vell ofte omvendt, å fly gir mindre km enn å kjøre til samme destinasjon... Ja, et fly kjører i rett linje, men ikke nok til at dette blir veldig utslagsgivende.... To stykker i en bil, og bilen kan slippe ut 256 g/km på samme strekning. Sier vi at veien er 20% lenger, betyr det at man kan bruke en forholdsvis forurensende bil som slipper ut mer enn 200g/km. På lange strekninger vil en bil ligge forholds vis nærme de optimistiske forbrukstallene. For en enda større familie blir det større forskjell. (Begrunnelsen for ca 20%: Roma har ca 2000km i luftlinje, og ca 2470 km når man kjører. Med litt ekstra sirkling osv ifm landing og avgang er ikke 20% helt hakkendes galt.) Lenke til kommentar
PaladinNO Skrevet 29. august 2018 Del Skrevet 29. august 2018 (endret) Du skal ikke ta å parkere utenfor Stortinget, holde motoren i gang og støye litt samtidig, når du først er i gang mener jeg? Det var en gang jeg ruset motoren et par ganger utenfor en lokalbutikk mens jeg snakket med en venn (en 5.0 L V8 bensin låter helsikes bra). Lot motoren være i gang de 4-5 minuttene vi pratet. Da vi hadde pratet ferdig og jeg var på tur til å dra, var det en villt fremmed person som bare åpnet førerdøren og sa "vet du ikke hvor forurensende det der er!?" Tok meg et øyeblikk før jeg i det hele tatt skjønte hva han snakket om. To ganger på gassen bare for å høre lyden kan knapt kalles "forurensende". Var ingen nevneverdig mengde eksosrøyk fra min bil heller. Så jeg bare svarte at det er denne bilen jeg har. Men at hvis han ville kjøpe en annen til meg, så kunne jeg bytte. Han bare gikk. Endret 29. august 2018 av PaladinNO 1 Lenke til kommentar
KalleKanin Skrevet 29. august 2018 Del Skrevet 29. august 2018 (endret) Nå var det ikke fungerende tiltak du spurte etter, men hva med elektrifisering av oljesektoren? Kom en halv milliards kontrakt til byen her i går ang dette, det er ikke småpenger.. Og dette er fase to. Ehm, hva? jeg snakker om elbiler og insentiver, ikke kollektiv transport. Dropp slike angrep, det strider i mot reglene og fører til dårlig debatt. Regner med du peker på meg her, hvordan da mener du? Påstanden er fin den, men du har ingenting som støtter den. Som sagt, det kommer an på lokkasjon. Ikke noe problem hvor jeg befinner meg. Det er ladere utenfor de største kjøpesenterne... Sett ett ladekart i det siste? ok.. "Dropp slike angrep, det strider i mot reglene og fører til dårlig debatt"??? Har man ikke lov å komme med motargumenter? Ja, de stedene jeg stort drar for å handle er det dårlig med ladepunkter. Også mange andre naturlige steder, uten at jeg må øke reisetiden. Trodde man ønsket å redusere folks avhengighet til store kjøpesentra, ikke stimulere til at folk drar på større kjøpesentra? Virker som du begynner å gå tom for motargumenter, og at utgsagnene mine langt på vei er bekreftet. EDIT: Og det viktige er vel at man får til miljøtiltak som faktisk fungerer. Om man brenner av millionvis på tiltak som i praksis ikke reduserer utslippene noe særlig, er det særdeles dårlig bruk av penger. Endret 29. august 2018 av KalleKanin Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 29. august 2018 Del Skrevet 29. august 2018 Ja, et fly kjører i rett linje, men ikke nok til at dette blir veldig utslagsgivende.... To stykker i en bil, og bilen kan slippe ut 256 g/km på samme strekning. Sier vi at veien er 20% lenger, betyr det at man kan bruke en forholdsvis forurensende bil som slipper ut mer enn 200g/km. På lange strekninger vil en bil ligge forholds vis nærme de optimistiske forbrukstallene. For en enda større familie blir det større forskjell. (Begrunnelsen for ca 20%: Roma har ca 2000km i luftlinje, og ca 2470 km når man kjører. Med litt ekstra sirkling osv ifm landing og avgang er ikke 20% helt hakkendes galt.) Ja, en kan også sykle og spare langt mer... Jeg sa, ikke nødvendigvis. Det er ikke absolutt. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 29. august 2018 Del Skrevet 29. august 2018 "Dropp slike angrep, det strider i mot reglene og fører til dårlig debatt"??? Har man ikke lov å komme med motargumenter? Selvfølgelig, men å definere folk som fanatikere er ikke ok. Les reglene. Ja, de stedene jeg stort drar for å handle er det dårlig med ladepunkter. Også mange andre naturlige steder, uten at jeg må øke reisetiden.Trodde man ønsket å redusere folks avhengighet til store kjøpesentra, ikke stimulere til at folk drar på større kjøpesentra? Men, alt omhandler ikke din hverdag vet du. Som sagt, lokasjon. Er du ikke fornøyd med ditt tilbud, så er det bare du(og andre i området) som kan ta tak i det. Virker som du begynner å gå tom for motargumenter, og at utgsagnene mine langt på vei er bekreftet. Javel? Du får gjerne forklare da vet du. Jeg ser det ikke slik.. EDIT: Og det viktige er vel at man får til miljøtiltak som faktisk fungerer. Om man brenner av millionvis på tiltak som i praksis ikke reduserer utslippene noe særlig, er det særdeles dårlig bruk av penger. Men det gjør en ikke. Utslipp fra transportsektoren er enorm i Norge. Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 29. august 2018 Del Skrevet 29. august 2018 (endret) Tja, kva eksosbilar er det du kan tenkje deg, som er billigare enn ein tilsvarande elbil over til dømes 10 år? Kanskje du kan kjøpe ein bruktbil i staden, og vente til Model 3 eller tilsvarande kjem til landet?Du er klar over at en Tesla koster ~700.000? Det spiller ingen rolle om den er billigere over 10 år hvis du ikke har råd til den nå.... Herregud da mann. Hvor tett er du? Har man ikke råd har man ikke råd. Slik hamnar du i luksusfella. Det er ikkje prisen her og no som er viktig, det er totalkostnaden. Mi utrekning tok utgangspunkt i billån med vanleg rente for begge modellane. Du er også klar over at en Tesla er en kapitalinvestering på rundt 550.000 ekstra i forhold til en bil til f.eks. 150.000. !? Kva eksosbil med tilsvarande plass som ein Tesla kostar 150.000 kroner ny? Eg ba om eit konkret døme, som vi kan bruke til å samanlikne. Det verkar som du ikkje har eit heilt realistisk forhold til kva nokon bilar kostar. Ein ny Tesla Model S kostar forresten frå ca 650.000 kroner og oppover. Du kan få utstillingsmodellar billigare. La oss si at Teslaen har sunket med ca 200.000 i verdi på 10 år. Mens fossilbilen har sunket med 100.000. Du har heller ikkje eit realistisk forhold til verdifall på bilar. Eg kjøpte sjølv ein dieselbil til 250.000 kroner fire år før eg kjøpte Teslaen. Eg brukte nesten eit år på å kvitte meg med den fire år gamle dieselbilen, og med hjelp frå ein forhandlar fekk eg til slutt 100.000 kroner for han. Ingen vil ha dieselbilar lenger, og eg forstår dei godt. Endret 29. august 2018 av Sturle S 2 Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 29. august 2018 Del Skrevet 29. august 2018 Denne tråden handler om den politiske skandalen at "De fleste biler vil nå bli titusener av kroner dyrere". Best å holde seg til tema. 2 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 29. august 2018 Del Skrevet 29. august 2018 Det vart mykje elbilprat i denne tråden. For så vidt forståeleg, men elbilane blir ikkje påverka, så det er ikkje så veldig relevant for denne tråden. Eg er veldig for elbil, men det blir ein litt anna diskusjon. Dette saken er mest interessant for dei som ikkje er interessert i elbil med det første, men kanskje vil kjøpe ny eller brukt forbrenningsbil. Sånn eg forstår det så skal utslepp målast etter WLTP frå 1. september, som i snitt kan auke utsleppa med 21%. Fram til nyttår blir derimot rekna tilbake på gamle tal. Utan endringar i systemet så vil bilane bli dyrare frå 1. januar, men 8. oktober blir statsbudsjettet for 2019 lagt fram. Til den tid har dei nok ein del nye målingar og kan berekne i kor stor grad prisane blir påverka neste år. Regjeringa kan då justere avgiftene på ein måte som gjer at dei nye målingane ikkje påverkar WLTP i det heile tatt, eller i mindre grad. Med tanke på miljøet burde dei kanskje ikkje gjort noko som helst sidan det vil gje forbrukarane endå større grunn for å velje elektrisk, men det spørs om dei er villig til det i ein marknad som allereie favoriserer elbilar ganske godt. Lenke til kommentar
EremittPåTur Skrevet 29. august 2018 Del Skrevet 29. august 2018 På grunn av denne: Mange kjøper elbil før de er gode nok for alles behov. Å du Simen1, du Simen1.. Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 29. august 2018 Del Skrevet 29. august 2018 Nei, eg seier ikkje eigentleg det. Eg seier at påstanden din, om at folk vel gammaldags teknologi fordi dei ikkje har eit reelt val, harmonerer svært dårleg med det folk oppgjev som faktiske grunnar for sitt val. Det er ikkje mindre arrogant å hevde at nesten alle kjøparar av gammaldagse bilar lyg. Hvor fremkommer det at de lyver.Du hevdar at dei ikkje kan kjøpe elbil, fordi dei ikkje har eit reelt val. Kjøparane av de gammaldagse bilane svarer derimot noko anna. Kan det då hende at enkelte kjøparar av eksosbil faktisk har eit reelt val, slik dei sjølve gjev uttrykk for? Hadde elbilkjøparane eit reelt val, eller vel dei òg framdriftsteknologi utifrå tvungne omstende? Det er ikkje det dei svarer på spørsmål. Dersom du er uroa over at folk med leidningsskrekk ikkje har eit reelt val, tykkjer eg vi godt kan innføre eit system med legeattest, søknad og behovsprøving for dei. Dei kan få kjøpe eksosbil med reduserte avgifter. Eg trur ikkje mange kjem til å søkje. Du har oppgitt en liten kirsebærbolle med det som noen sier er ulemper. Det er ikke det samme som å si at disse oppfattede ulempene er grunnen til at de ikke velger elbil. Det later det til å være noe du tolker deg frem til.Dersom du meiner at det eigarane opplever som fordelar og ulemper med ulike framdriftsteknologiar ikkje har noko å seie for deira val av framdriftsteknologi, er du velkommen til å argumentere for det. For min del er fordelar og ulemper, herunder totalkostnad, det einaste eg har vurdert når eg har kjøpt bil. Vi kan som sagt observere at ca 3/4 nybilkjøpere IKKE velger elbil til tross for kraftige incentiver. Jeg kjøper ikke at dette er p.g.a. gamle vaner og ledningsskrekk.Dersom folk ikkje let sine vurderingar av fordeler og ulemper, slik som pris andre kostnadar, leidningar, akselerasjon og miljø, avgjere val av bil, kan jo ikkje incitamenta ha nokon effekt. Forøvrig er siste publikasjon fra TØI pr. i dag er "Måling av trafikkarbeid med reisevaneundersøkelser", siste publikasjon med 'elbil' i tittelen er "Salg av elbiler - selgernes rolle og kjøpernes forventninger og opplevelser" Ingen av disse later til å ha de utsagnene du siterte. Vær gjerne mer presis i dine kildehenvisninger slik at andre kan finne det du bruker som kilde. TØI report 1492/2016 1 Lenke til kommentar
wampster Skrevet 29. august 2018 Del Skrevet 29. august 2018 (endret) !? Kva eksosbil med tilsvarande plass som ein Tesla kostar 150.000 kroner ny? Eg ba om eit konkret døme, som vi kan bruke til å samanlikne. Det verkar som du ikkje har eit heilt realistisk forhold til kva nokon bilar kostar. Ein ny Tesla Model S kostar forresten frå ca 650.000 kroner og oppover. Du kan få utstillingsmodellar billigare. Du har heller ikkje eit realistisk forhold til verdifall på bilar. Eg kjøpte sjølv ein dieselbil til 250.000 kroner fire år før eg kjøpte Teslaen. Eg brukte nesten eit år på å kvitte meg med den fire år gamle dieselbilen, og med hjelp frå ein forhandlar fekk eg til slutt 100.000 kroner for han. Ingen vil ha dieselbilar lenger, og eg forstår dei godt. Du får ny Tesla FRA 650.000 ja. Da har du vel hverken vinterhjul eller noe særlig utstyr. Hvem trenger vel vinterhjul i Norge...? Det at du gjorde et ræva bilkjøp før du kjøpte Tesla betyr ikke at alle gjør det. Jeg kjøpte min bil for 235.000 for snart 5 år siden. Den har falt med rundt 50.000.. Så så lenge man ikke taper like mye som det er det ikke realistisk.. Latterlig. Bil 1: volvo v60 2013 (første side) med hengefeste og endel utstyr: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=127891322 Bil 2: Tesla S 2013 (første side) med utstyr: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=127787928 ca 300.000 i forskjell: Greit det er ikke 550.000 som nevnt, men fortsatt stor forskjell samt at volvoen har vel mer plass en teslaen, samt mulighet for hengerfeste. Å påstå at jeg ikke har greie på bil fordi jeg mener noe annet enn deg... Ta deg sammen a. Endret 29. august 2018 av wampster 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 29. august 2018 Del Skrevet 29. august 2018 (endret) Du får ny Tesla FRA 650.000 ja. Da har du vel hverken vinterhjul eller noe særlig utstyr. Hvem trenger vel vinterhjul i Norge...? Det at du gjorde et ræva bilkjøp før du kjøpte Tesla betyr ikke at alle gjør det. Jeg kjøpte min bil for 235.000 for snart 5 år siden. Den har falt med rundt 50.000.. Så så lenge man ikke taper like mye som det er det ikke realistisk.. Latterlig. Bil 1: volvo v60 2013 (første side) med hengefeste og endel utstyr: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=127891322 Bil 2: Tesla S 2013 (første side) med utstyr: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=127787928 ca 300.000 i forskjell: Greit det er ikke 550.000 som nevnt, men fortsatt stor forskjell samt at volvoen har vel mer plass en teslaen, samt mulighet for hengerfeste. Å påstå at jeg ikke har greie på bil fordi jeg mener noe annet enn deg... Ta deg sammen a. Se der ja, nå viste du jo selv at du bommer totalt. Den tesla'en der kostet fra 500 000 i 2013... hva kostet Volvoen? EDIT: ser ut som de kostet mer eller mindre det samme. Men en har tatt ett enormt verdifall.. Endret 29. august 2018 av Salvesen. 1 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 29. august 2018 Del Skrevet 29. august 2018 (endret) TØI report 1492/2016 Stråmennene dine får du brenne inne med de ser jeg ingen grunn til å vie videre oppmerksomhet. Hvor i denne (to år gamle) rapporten finner du at ting som "håndtering av ledninger" er utslagsgivene for valg av biltype? Går jeg til tabell 4.1 finner jeg at uansett biltype ligger "best for mine behov" liggende på andre plass i prioriteringer for bilkjøp. Kun slått av pålitelighet for ICE og energikostnad for BEV. Ingenting i denne tabellen tyder på at de innsigelsene du nevnte er utslagsgivende for valg av biltype. Endret 29. august 2018 av sverreb Lenke til kommentar
wampster Skrevet 29. august 2018 Del Skrevet 29. august 2018 (endret) Se der ja, nå viste du jo selv at du bommer totalt. Den tesla'en der kostet fra 500 000 i 2013... hva kostet Volvoen? EDIT: ser ut som de kostet mer eller mindre det samme. Men en har tatt ett enormt verdifall.. Hva er det jeg bommer totalt på? Jeg er klar over hva biler koster, men for en som skal kjøpe bil nå er det irrelevant hva en bil kostet for 5 år siden. Jeg snakker heller ikke om folk som har råd til å gå i butikken å kjøpe ny bil. Jeg snakker om folka med dårlig til middels råd som kjøper brukt bil og ikke har muligheten til å kjøpe en ny v60 eller tesla til 500-700.000 uansett hvilken modell. Poenget mitt er de som nå er ute etter en bil med mye plass som er driftsikker, med god komfort etc i priskategorien 200 +/- ikke har Tesla som alternativ (eller en annen elbil)... Uansett brukt eller ny og uansett billigere drift på mange års sikt.. edit: Dette har vært poenget mitt helt fra starten av. Jeg skjønner virkelig ikke hvordan det går ann å argumentere mot dette.. "Har du ikke råd til en passende elbil hjelper det null/niks/ingenting/ikke i det hele tatt at fossilbiler blir dyrere.. (eller at du kan spare den inn over tid.)" Endret 29. august 2018 av wampster Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 29. august 2018 Del Skrevet 29. august 2018 Hva er det jeg bommer totalt på? Jeg er klar over hva biler koster, men for en som skal kjøpe bil nå er det irrelevant hva en bil kostet for 5 år siden. Jeg snakker heller ikke om folk som har råd til å gå i butikken å kjøpe ny bil. Jeg snakker om folka med dårlig til middels råd som kjøper brukt bil og ikke har muligheten til å kjøpe en ny v60 eller tesla til 500-700.000 uansett hvilken modell. Poenget mitt er de som nå er ute etter en bil med mye plass som er driftsikker, med god komfort etc i priskategorien 200 +/- ikke har Tesla som alternativ (eller en annen elbil)... Uansett brukt eller ny og uansett billigere drift på mange års sikt.. Du snakket om verdifall, mente elbilen representerte ett høyt verdifall. Du bommet. 1 Lenke til kommentar
wampster Skrevet 29. august 2018 Del Skrevet 29. august 2018 (endret) Du snakket om verdifall, mente elbilen representerte ett høyt verdifall. Du bommet. Hvor har jeg skrevet det? edit: Jeg skrev at en dyr elbil (tesla) vil falle mer i kroner enn en billigere fossilbil (vw/volvo). Dette var noe annerledes fra første/andre året tesla kom til Norge og var helt nytt, men har nå stabilisert seg mer nå. Endret 29. august 2018 av wampster Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 29. august 2018 Del Skrevet 29. august 2018 Hvor har jeg skrevet det? La oss si at Teslaen har sunket med ca 200.000 i verdi på 10 år. Mens fossilbilen har sunket med 100.000. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå