sedsberg Skrevet 28. august 2018 Del Skrevet 28. august 2018 Dette burde vært et lite hint til myndighetene om at de kanskje går litt for langt? https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/A2Va15/bompengestriden-innfoerer-vakthold-paa-politiske-moeter Lenke til kommentar
Drunkenvalley Skrevet 28. august 2018 Del Skrevet 28. august 2018 Jeg mener at bompenger er en reell og seriøs måte å finansiere, men jeg skal si at det er sjokkerende forskjell på mengden av dem omkring. Mens jeg bodde i Gjøvik eksisterte det ikke bompenger før du var langt ute av byen. Jeg måtte reise til Oslo for å passere dem. Kostet nesten intet. Når jeg flyttet tilbake til Haugesund har det vært latterlig. Det er bompenger for å forlate bykjernen. Det er bompenger rett etter du passerer Raglamyr. Og rett før du skal krysse Karmsundsbrua. Og det er jaggu meg flere også. Så jeg håper veldig seriøst at om denne inntekten blir brukt lokalt, og ikke blir slukt opp av regjeringen. For så å forutsigbart bli brukt hovedsaklig rundt storbyene igjen... Vet relevansen er noe lav, men var nå noe jeg måtte få av brystet her. Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 28. august 2018 Del Skrevet 28. august 2018 (endret) OK, med barneskei: Når prisen på eksosbilar går opp, vel fleire elbil i staden for eksosbil. Har du ikkje råd til bil i det heile, kjøper du ikkje bil. I alle fall ikkje ein eksosbil, med alle ekstrautgiftene den fører med seg. Det trudde eg var innlysande, men eg overvurderer stadig folk her i diskusjonsfeltet. :-/ Du skjønner ikke at det finnes veldig mange billige fossilbiler for familier men ikke veldig mange billige elbiler for familer? Nevn meg (foruten tesla model x/s) elbiler hvor du kan ha med barnevogn, 1-2 barn, + bagasje osv. som du kan ha som eneste bil. Gjerne billige. For det er veldig mange familier der ute som kun har muligheten til å ha en bil. For jeg kan nevne MANGE fossilbiler hvor det går ann. Har du då rekna med alle utgiftene? Eg rekna ut, for eit par år sidan, at ein Tesla Model S vart billigare enn en VW Passat over ti år, om du bur i eit område med bompengar på Oslo-nivå. Sidan den tid har både bompengane og bensinprisen gått opp. Tror det heller er du som sterkt overvurderer egen intelligens. hovedpoenget mitt: Har du ikke råd til en passende elbil hjelper det null/niks/ingenting/ikke i det hele tatt at fossilbiler blir dyrer.. Tja, kva eksosbilar er det du kan tenkje deg, som er billigare enn ein tilsvarande elbil over til dømes 10 år? Kanskje du kan kjøpe ein bruktbil i staden, og vente til Model 3 eller tilsvarande kjem til landet? Endret 28. august 2018 av Sturle S 1 Lenke til kommentar
wampster Skrevet 28. august 2018 Del Skrevet 28. august 2018 (endret) Har du då rekna med alle utgiftene? Eg rekna ut, for eit par år sidan, at ein Tesla Model S vart billigare enn en VW Passat over ti år, om du bur i eit område med bompengar på Oslo-nivå. Sidan den tid har både bompengane og bensinprisen gått opp. Tja, kva eksosbilar er det du kan tenkje deg, som er billigare enn ein tilsvarande elbil over til dømes 10 år? Kanskje du kan kjøpe ein bruktbil i staden, og vente til Model 3 eller tilsvarande kjem til landet? Du er klar over at en Tesla koster ~700.000? Det spiller ingen rolle om den er billigere over 10 år hvis du ikke har råd til den nå.... Herregud da mann. Hvor tett er du? Har man ikke råd har man ikke råd. Du er også klar over at en Tesla er en kapitalinvestering på rundt 550.000 ekstra i forhold til en bil til f.eks. 150.000. Si at man får 3% ROI på den ekstra kapitalen man har bundet i bilen pr år tilsvarer det ca 200.000 over 10 år Dette med kun 3%, fond har de siste årene (10) ligget på rundt 7%. Dette må med i regnestykket.... La oss si at Teslaen har sunket med ca 200.000 i verdi på 10 år. Mens fossilbilen har sunket med 100.000. Da vil totalen være 300.000, igjen er dette kun med 3% edit: Kunne sikkert satt opp et større og mer komplekst regnestykke for å prøve å få med alt, men orker ikke bruke tid på det når det likevel ikke synker inn. Det er ikke så sort/hvit som du skal ha det til skjønner du. edit: Prøver meg igjen... hovedpoenget mitt er fremdeles: Har du ikke råd til en passende elbil hjelper det null/niks/ingenting/ikke i det hele tatt at fossilbiler blir dyrere.. (eller at du kan spare den inn over tid.) Endret 28. august 2018 av wampster 1 Lenke til kommentar
wampster Skrevet 28. august 2018 Del Skrevet 28. august 2018 wampster: Hvis alle bileiere i Norge hadde 1-2 barn, barnevogn og behov for bagasjeplass i tillegg så hadde du kanskje hatt et lite poeng (bortsett fra det åpenbare, beholde fossilbilen fram til Hyundai Kona og lignende blir godt tilgjengelig). Men forutsetningen er selvsagt helt gal. Folk er forskjellige. For noen er elbil et helt reelt valg og det ser vi også på salgsstatistikkene. For å ta det med snickers-logikk. Jeg kan velge å beholde den snickersen jeg allerede har selv om driftsutgiftene er høye, eller jeg kan kjøpe en ny om jeg har råd. Har jeg ikke råd men likevel vil så inderlig ha ny sjokolade, så finnes det et titalls andre varianter å velge mellom. Dersom snickersen plutselig blir mye dyrere så vil jeg kvie meg litt mer for å velge akkurat den. Kanskje det blir en toppris neste gang? Mye billigere i drift og likevel 90% så god for mitt bruk som snickers. Samtidig må jeg vurdere om jeg skal utsette hele sjokoladekjøpet fordi jeg vet at neste uke lanseres det en større, bedre og billigere sjokolade som frister ennå mer. Kanskje den har tilhengerfeste også. Hvis alt virker for dyrt og usunt kan det jo til og med hende jeg vurderer å hive meg på grønnsaksvogna.. Jeg skjønner at alle bileiere i Norge ikke har 1-2 barn, men det er mange av dem, enten man er skilt eller ikke. Sier ikke at elbil ikke er et reelt valg, sier bare at det ikke er det for veldig mange av økonomiske grunner. Hvorfor du prøver å blande inn så mye annet rart i eksempelet mitt er meg uforståelig. Du opererer også med antagelsene at man har en snickeres fra før og at man kun har lyst på en snickers, men ikke trenger. Du antar også at man helt fint kan utsette kjøpet uten store konsekvenser. Hvor lenge, 1 måned? 1 år? 5 år? Hele poenget med eksempelet er at om snickers er det man trenger og/eller har råd til nå hjelper det lite at toppris/japp/you name it blir dyrere (eller billigere). Det hjelper også pent lite at de andre alternativene er billigere på sikt. Det blir det samme som å si til folk at det er smartere å kjøpe et hus til 3x istedenfor x ettersom det er (mye) billigere i drift og kommer til å stige mer i verdi over y periode. Har man kun x å bruke spiller det ingen rolle. Slik er det med bil også. La oss ta et annet eksempel. Vi spør alle som har elbil (leaf/i3/egolf/etc) om de heller hadde hatt lyst på en Tesla.. Også spør vi hvorfor de ikke har det. Tror du det hadde vært en stor prosentandel som hadde svart økonomien/penger? Hvorfor, jo av nevnte grunn over. De fleste har kun x penger å rutte med. 1 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 28. august 2018 Del Skrevet 28. august 2018 Nei, eg seier ikkje eigentleg det. Eg seier at påstanden din, om at folk vel gammaldags teknologi fordi dei ikkje har eit reelt val, harmonerer svært dårleg med det folk oppgjev som faktiske grunnar for sitt val. Det er ikkje mindre arrogant å hevde at nesten alle kjøparar av gammaldagse bilar lyg. Hvor fremkommer det at de lyver. Du har oppgitt en liten kirsebærbolle med det som noen sier er ulemper. Det er ikke det samme som å si at disse oppfattede ulempene er grunnen til at de ikke velger elbil. Det later det til å være noe du tolker deg frem til. Vi kan som sagt observere at ca 3/4 nybilkjøpere IKKE velger elbil til tross for kraftige incentiver. Jeg kjøper ikke at dette er p.g.a. gamle vaner og ledningsskrekk. Forøvrig er siste publikasjon fra TØI pr. i dag er "Måling av trafikkarbeid med reisevaneundersøkelser", siste publikasjon med 'elbil' i tittelen er "Salg av elbiler - selgernes rolle og kjøpernes forventninger og opplevelser" Ingen av disse later til å ha de utsagnene du siterte. Vær gjerne mer presis i dine kildehenvisninger slik at andre kan finne det du bruker som kilde. 2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. august 2018 Del Skrevet 28. august 2018 wampster: Du vet du ikke er nødt til å betale hele bilprisen før du tar den i bruk? Mange tar opp billån eller leaser sånn at bilkostnadene smøres jevnere ut over en periode. Snickerseksemplet mitt rotet det til, rett og slett fordi det ikke er så enkelt i virkeligheten. Avbetalinger, driftskostnader, kommende elbiler etc. Det er mye som gjør at sjokoladeeksemplet ikke klarer å illustrere bilmarkedet. Jeg foreslår at vi legger fra deg snickersene og snakker bil i stedet for. 1 Lenke til kommentar
wampster Skrevet 28. august 2018 Del Skrevet 28. august 2018 (endret) Jeg er klar over at mange tar opp billån ja. Jeg er også klar over at mange tar opp forbrukslån. Begge tingene er økonomisk dumme å gjøre, men regnestykket på bilen blir ikke noe annerledes av den grunn. I en post over deg sies det at 3/4 av nybilsalget ikke er elbiler selv med alle incentivene de har. Dette er da mest sansynlig en blanding av at elbilene tilgjengelig ikke holder til bruket for kjøperne, og/eller at det er for dyrt for en elbil som har alt en trenger, eller for "vanskelig" med tanke på lading/planlegging etc. Eller en kombinasjon av alt. Å gjøre fossilbiler dyrere vil ikke forandre disse parameterne.. Endret 28. august 2018 av wampster 2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 29. august 2018 Del Skrevet 29. august 2018 Billån kan også bakes inn i boliglån om det er renta du tenker på. Regner med du ikke sparte så lenge at du kunne kjøpe din første bolig uten å ta opp lån. Lån er ganske essensielt for å kunne levestandarden i etableringsfasen av livet og noen tiår deretter, for ikke å si resten av livet. Jeg ser ikke noe poeng i å dø gjeldsfri. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 29. august 2018 Del Skrevet 29. august 2018 (endret) Leser i VG at Venstre sier "At avgiftene må opp med nye utslippstall". Jeg er i grunn sjokkert over at de ikke skjønner dette. En ny målemetode gjør at tallene blir høyere. men bilen forurenser akkurat like mye som før. Og derfor er det logisk at bilen må ha samme avgift som med den gamle målemetoden også. Om de vil sette opp avgifter så må de få mene det men å påstå at ny målemetode skal gi dyrere biler fordi satsene må forbli de samme, det blir bare for dumt. Dette fordi satsene er tilpasset den gamle målemetoden. Endret 29. august 2018 av Svein M 2 Lenke til kommentar
Hallgeir Fredriksen Skrevet 29. august 2018 Del Skrevet 29. august 2018 ...Og derfor kjøper folk billige gamle biler med dårlig sikkerhet og teknologi som forurenser mer enn en ny bil ville ha gjort. Evt kjøper en biler uten disse avgiftene, som en elbil. Evt. kjøper en gammel bil fordi elbil i «tilgjengelig prisklasse» ikke dekker behovene man har. Uansett hvordan du vrir og vrenger på det, skaper du et klasseskille på veien som blir mer enn bare «skinn vs plast, komfort vs støy» siden «basis sikkerhetsteknologi» har endret seg enormt de siste årene. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534 Skrevet 29. august 2018 Del Skrevet 29. august 2018 ...Og derfor kjøper folk billige gamle biler med dårlig sikkerhet og teknologi som forurenser mer enn en ny bil ville ha gjort. Nettopp. Det er ikke uten grunn at Norge har Europas eldste og mest forurensende bilpark. Dersom miljønazistene her i landet virkelig ønsker å gjøre noe med utslipp, da bør de fjerne alle avgifter på nye og miljøvennlige biler.... men det snør nok en viss plass før de gjør det. Lenke til kommentar
Hallgeir Fredriksen Skrevet 29. august 2018 Del Skrevet 29. august 2018 Jeg håper regjeringen står i mot lobbyistene og at denne gjengen endelig begynner å betale avgifter etter noe som er i nærheten av virkelig forbruk, de har lurt seg unna lenge nok.Hvem er «denne gjengen»? Bilfabrikantene? Kundene? Du er kanskje ikke klar over at avgiftene ble satt som et kompromiss mellom ønske om en viss fornying av bilparken holdt opp mot inntekter til Staten? Miljøet er kun en «bonus» her, man har en CO2-kuttavtale å forholde seg til. Hvis «miljøet» var viktig, ville man ikke basert avgiften så tungt rundt CO2 som man gjorde i 2007 - mange eksperter advarte om konsekvensene vi ser i dag. Avgiftene bør justeres til å bli ca dét de er idag. Man har hatt statistikker over både kjørelengder og drivstofforbruk i alle år, så myndighetene kunne lett se at «NEDC»-resultater ikke var det samme som bilenes virkelige forbruk. 2 Lenke til kommentar
EremittPåTur Skrevet 29. august 2018 Del Skrevet 29. august 2018 Det er rett og slett på bærtur å tro at elbiler ikke vil kjøpes av noen før de passer til absolutt alle. Helt enig, men det er det da heller ingen som har sakt noen gang i universets historie, så skjønte ikke hvorfor du tok den... Men kjenner nok av folk som har kjøpt elbil, kvitta seg med sin gamle fossil, for så å kjøpe seg en ny gammal fossil etter ett par måneder som ekstra bil fordi elbilen ikke var slikt ett vidunderbarn som enkelte påstår. Og jo, den nygammle fossilen deres er stadig på farten den og. Fint med redusert fossilt bruk, men det er kun ett fåtal av de mange jeg kjenner som kun har elbil. Og den evige jakten etter noe å stikke snabben i kan noen ganger bli vittig å observere. Om det er på resturant besøk, jobbtur, familieselskap eller hva enn, så finner de ikke ro. Men slapp av Siemen1, jeg leser stadig på nye elbil annonser, så etter hvert finner jeg nok en som passer meg også. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 29. august 2018 Del Skrevet 29. august 2018 Evt. kjøper en gammel bil fordi elbil i «tilgjengelig prisklasse» ikke dekker behovene man har. Uansett hvordan du vrir og vrenger på det, skaper du et klasseskille på veien som blir mer enn bare «skinn vs plast, komfort vs støy» siden «basis sikkerhetsteknologi» har endret seg enormt de siste årene. Det er svært få som ikke dekkes av alle elbilene vi har i dag, snitt kjørelengde er <4 mil pr dag. Men såklart, noen havner utenfor og har gjerne større problemer enn å ikke kjøre elbil. De må bare gi det tid og vente på synkende priser. Slik var det med hester og biler også... 1 Lenke til kommentar
KalleKanin Skrevet 29. august 2018 Del Skrevet 29. august 2018 Det er svært få som ikke dekkes av alle elbilene vi har i dag, snitt kjørelengde er <4 mil pr dag. Men såklart, noen havner utenfor og har gjerne større problemer enn å ikke kjøre elbil. De må bare gi det tid og vente på synkende priser. Slik var det med hester og biler også... Men forskjellen er at i gamle dager ble det ikke stadig lagt på flere hesteavgifter. Man byttet fordi det var en bedre løsning. Ja, det ble stadig mindre fordelaktig å bruke hest fremfor bil, men kostnadene for hesten ble om noe lavere. Situasjonen nå er at man prøver å tvinge gjennom byttet koste hva det koste vil, selv om det for mange er ufordelaktig av ulike grunner. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 29. august 2018 Del Skrevet 29. august 2018 Men forskjellen er at i gamle dager ble det ikke stadig lagt på flere hesteavgifter. Man byttet fordi det var en bedre løsning. Ja, det ble stadig mindre fordelaktig å bruke hest fremfor bil, men kostnadene for hesten ble om noe lavere. Situasjonen nå er at man prøver å tvinge gjennom byttet koste hva det koste vil, selv om det for mange er ufordelaktig av ulike grunner. Det koster ikke hva det koster vill, det er ett alternativ som en må veie mot ulempene. Det er ingen heksekunst å kjøre elbil, men folk vegrer seg, ofte på grunn av kunnskapsløshet og innbarka løgner om livet som elbillist. 1 Lenke til kommentar
Hallgeir Fredriksen Skrevet 29. august 2018 Del Skrevet 29. august 2018 Kanskje eg skal kalle dei ein spade? Konvensjonell tyder vanleg. Over 50% av alle nyregistrerte bilar er ladbare og over 25% reint elektriske. Då er el- og hybridbilar minst like konvensjonelle som den utgåande teknologien. Grunnen til at folk kjøper ladehybrider er avgiftslettelsen på selve bilen. De fleste ladehybridene som selges i Norge er «cycle beaters», tilpasset NEDC der «kjøreturen» er 11km.. når man får slippe unna med avgift for f.eks. 0.19l/mil når bilen ikke fungerer som «elbil» om temperaturen er under -10C er jo en skandale... Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 29. august 2018 Del Skrevet 29. august 2018 Nettopp. Det er ikke uten grunn at Norge har Europas eldste og mest forurensende bilpark. Dersom miljønazistene her i landet virkelig ønsker å gjøre noe med utslipp, da bør de fjerne alle avgifter på nye og miljøvennlige biler.... men det snør nok en viss plass før de gjør det. Det er flere vesentlige svakheter ved påstanden "mest forurensende bilpark": 1. Eldre biler kjøres i gjennomsnitt mindre enn nyere, blant annet fordi enkelte velger å beholde fossilbilen for hytteturer og lignende etter at de har skaffet seg elbil til daglig kjøring. Artikkelen ignorerer dette helt. 2. Utslippsmålingene stammer fra offisielle NEDC-tall, du vet de juksetallene som ble avslørt å være feil. Den nedadgående kurven skyldes delvis økende juks og delvis økende andel elbiler og delvis mer effektive fossilbiler. 3. "Mer effektvie fossilbiler" skyldes delvis en dreining mot småbiler grunnet økende avgifter på de større bilene. Dvs. en større andel av eldre biler er store biler med dertil hørende høyt utslipp. Med andre ord, jeg anser påstanden "mest forurensende bilpark" som udokumentert. Jeg vil gjerne lære noe nytt, men udokumenterte påstander preller fort av. Hvis du eller artikkelforfatteren kan dokumentere påstanden på et troverdig vis så vil jeg gjerne lese meg opp på det og lære noe. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 29. august 2018 Del Skrevet 29. august 2018 Helt enig, men det er det da heller ingen som har sakt noen gang i universets historie, så skjønte ikke hvorfor du tok den... På grunn av denne: Jepp.. Eventuelt,. Når de er gode nok for alles behov. Mange kjøper elbil før de er gode nok for alles behov. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå