Gå til innhold

- De fleste biler vil nå bli titusener av kroner dyrere


Anbefalte innlegg

Så vidt jeg vet forblir avgiftene uendret (kr/g). Det er utslippet (g/km) som endres til mer reelle verdier.

Tror ikke vi får vite det før statsbudsjettet legges frem. Har du noe innsideinformasjon?

 

Hvis avgiftene i kr/g forblir de samme på WLTP tall som med NEDC tall betyr det en vesentlig reell skatteskjerpelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å halde inntektene frå bilavgiftene totalt på same nivå som i dag, må avgiftene på bilar med gammaldags framdriftsteknlogi aukast. Det er provenynøytralt.

Hvis du ser på biler totalt sett, så kan man velge å gjøre det ja. Man kan også velge å fase inn igjen avgifter på elbil (F.eks moms). Litt av begge deler antar jeg blir fasiten. Det er imidlertid naturlig å vurdere provenynøytralitet for konvensjonelle biler i isolasjon og holde elbilene utenfor så lenge de to klassene ikke dekker de samme behovene. (I.e. ikke urimelig ramme de som ikke har elbil som et reellt valg)

 

Jeg anbefaler deg å legge av deg negativt ladede utrykk som 'gammeldags', de bare fremstiller deg som forutinntatt.

Endret av sverreb
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvem skal dekke kostnadene for dette egentlig ?  :hmm:

 

Vet ikke jeg. Kan jo ta noe av de 7000 mrd kronene vi har i oljefondet f.eks.?

Eller man kan gjøre det gratis hele året, og heller gjøre som med NRK avgiften for folk som bor i storoslo?

Alle betaler la oss si 1000kr i året (dvs ca en mrd). På den måten kan man slutte med utgifter til kontrollører, billettsystem, osv)

En annen mulighet er å kutte kostnader ved å si opp folk i offentlig sektor som er overflødige. Mange av dem.

En annen mulighet er å effektivisere.

En annen mulighet.....

 

Det er millioner av muligheter hvis man bare orker å prøve å se. 

 

Hvordan mener du man skal få folk over på kollektivt? Fortsette å øke prisene som vi har gjort de siste 20 årene?

Det har jo fungert utmerket så langt...

Lenke til kommentar

 

https://www.nrk.no/telemark/elbillading-kan-knele-stromnettet-1.13867156

https://www.tu.no/artikler/slik-far-du-fart-pa-elbilladingen/277078

https://elbil.no/lading/slik-lader-du-din-elbil/

 

Særlig på eldre elektriske anlegg er vel dårlig bygget for elbiler.  Sikringen burde løses ut, men i noen tilfeller gjør den ikke det.

 

Nei, det er ikke det som står i artiklene...

Det som derimot står i artikkelene er at man har IKKE LOV til å lade med en vanlig 16 A kurs. Det skal være en dedikert kurs på 10 A, med jordfeilautomat type B.

Altså vil man aldri kunne lade en elbil på 16 A, uten å faktisk utsette huset for brannfare. Både grunnet overbelastning på selve kontakten (ikke beregnet for mer enn 10A over lengre tid) og det at elbillading kan lamme vanlige jordfeilautomater.

 

Overraskende kjappe folk er til å si at andre har feil. Begrunnelsen var kanskje feil, men konklusjonen er faktisk riktig.

Lenke til kommentar

Det som derimot står i artikkelene er at man har IKKE LOV til å lade med en vanlig 16 A kurs. Det skal være en dedikert kurs på 10 A, med jordfeilautomat type B.

Altså vil man aldri kunne lade en elbil på 16 A, uten å faktisk utsette huset for brannfare. Både grunnet overbelastning på selve kontakten (ikke beregnet for mer enn 10A over lengre tid) og det at elbillading kan lamme vanlige jordfeilautomater.

 

Overraskende kjappe folk er til å si at andre har feil. Begrunnelsen var kanskje feil, men konklusjonen er faktisk riktig.

Det du sier er også feil, en må bare bytte til industri kontakt.

 

Men, diskuter litt med vedkommende så skjønner du hvorfor. Det er alltid rot.

Lenke til kommentar

Det som derimot står i artikkelene er at man har IKKE LOV til å lade med en vanlig 16 A kurs. Det skal være en dedikert kurs på 10 A, med jordfeilautomat type B.

Det gjelder på Schuko-kontakt, ikke på CEE/type 2. Og det er ikke forbudt å lade på andre kurser, men det er ikke lov å sette opp en kurs ment for lading av elbil uten B vern og over 10A på schuko. (Men du kan ha mye mer på CEE/type 2). Å bruke en allerede eksisterende 16A kurs til lading på fast basis kan gi en risiko for forsikringsavkorting. Jeg ser ingenting som tyder på at sporadisk bruk av slike anlegg gir noen risiko. Det er bruk over tid som er problematisk.

Lenke til kommentar

 

Ehm, nei. Nytter ikke å bare se på salgstall, som forøvrig er økende som viser at det ikke gir ett rett bilde. Det er feks ekstremt mange på ventelister til elbiler m.m.

 

Ja, og det er jo ingen som har elbil som bil nummer 2 eller 3 heller...

Eller vent nå litt

Siste statistikken eg har er frå 2015, men då var det ca 4% av husstandane med elbil som hadde elbil som bil nummer 2, og litt færre som hadde elbil som bil nummer 3. I nesten alle husstandar med elbil var elbilen bil nummer 1, dvs fyrstevalet og den som gjekk flest km i året. No er det nok mange fleire av husstandane med elbil som har elbil som bil nummer 2 i tillegg. Vel halvparten av alle norske husstandar har to eller fleire bilar, og nesten ingen av husstandane med minst ein elbil seier at dei vil kjøpe eksosbil neste gong dei skal skifte ut ein bil. Dvs at dei finn ut at dei klarer seg fint med berre elbil. (Evt at det er elbilen dei har tenkt å skifte ut neste gong, men det er nok mindre sannsynleg fordi elbilen som regel var den nyaste bilen i husstandane med minst ein elbil.)
Lenke til kommentar

 

Jepp.. Eventuelt,. Når de er gode nok for alles behov. ;)

Med avgifter på bensin/diesel-biler som er riktigere iforhold til målte utslipp så vil flere av de som er i vippeposisjon vippe over til elbil. Det er rett og slett på bærtur å tro at elbiler ikke vil kjøpes av noen før de passer til absolutt alle. Folk vekter sine behov opp mot pris også. Prioriteringer er aldri sort hvitt.

 

Politikerne må våkne. Her må avgiftene settes ned tilsvarende som målingene går opp. Ny biler bør ikke bli dyrere enn de er nå.

Riktigere målinger gir riktigere avgifter. Hvorfor i all verden skulle målingsjuks gi en evigvarende rabatt på utslipp? På tide at i hvert fall nyere biler betaler for det de egentlig forurenser. Det er jo praktisk umulig å innføre avgiften med tilbakevirkende kraft slik atogså de som har fått urettmessig lave avgifter må betale det rettmessige.

 

Det som er komisk folk klager på drivstoffpriser, bomringpriser og så moms og høye bilpriser.

Men ingen vil finne alternativ løsninger.

Tror vi ser mere leie av bil fremover nå. Eller flere kjører sammen. Som uber og pirattaxi.

Hvorfor ser du bort fra den mest åpenbare løsningen?

Glemmer du forbrukere av diesel og bensin allerede betaler for disse utslippene ved bruk?
Lenke til kommentar

 

For å halde inntektene frå bilavgiftene totalt på same nivå som i dag, må avgiftene på bilar med gammaldags framdriftsteknlogi aukast. Det er provenynøytralt.

Hvis du ser på biler totalt sett, så kan man velge å gjøre det ja. Man kan også velge å fase inn igjen avgifter på elbil (F.eks moms). Litt av begge deler antar jeg blir fasiten. Det er imidlertid naturlig å vurdere provenynøytralitet for konvensjonelle biler i isolasjon og holde elbilene utenfor så lenge de to klassene ikke dekker de samme behovene. (I.e. ikke urimelig ramme de som ikke har elbil som et reellt valg)

Dei som ikkje har elbil som reelt val, og difor treng spesialbil, kan evt få støtte av NAV etter søknad og behovsprøving. Eg trur det gjeld svært få. For dei fleste er det pris, vane, smak og behag som avgjer val av bil. Når prisen på eksosbilar går opp, vel fleire elbil. Svært mange elbilkjøparar oppgjev pris som årsak til at dei valde elbil. I siste undersøking frå TØI oppga 24% av eksosbilkjøparane "handtering av leidningar" som ei stor ulempe for elbilar. 12% meinte at "design og image" er det største problemet med elbil. Ikkje mange av eblileigarane meinte at dette var store ulemper, men dersom folk vel eksosbil pga "design og image" eller "styr med leidningar", har det ingenting å gjere med å mangle reelt val. Mange av svara syner at det er myter som avgjer. 11% av eksosbilkjøparane oppga dårleg tryggleik som ei stor ulempe med elbilar generelt (Tesla Model S er ein av dei sikraste bilane som finst), 7% oppga "miljø" som den største ulempa og 7% oppga akselerasjon. Dei siste 7% har anten aldri prøvd ein elbil, eller dei vert redde når bilen reagerer momentant på wattpedalen.

 

Jeg anbefaler deg å legge av deg negativt ladede utrykk som 'gammeldags', de bare fremstiller deg som forutinntatt.

Kanskje eg skal kalle dei ein spade? Konvensjonell tyder vanleg. Over 50% av alle nyregistrerte bilar er ladbare og over 25% reint elektriske. Då er el- og hybridbilar minst like konvensjonelle som den utgåande teknologien.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Benin og dieselbiler har altså ikke fått noen avgiftsrabatt til nå pga målemetoden slik noen hevder. Det vil derfor bli helt feil om bilene nå skal bli dyrere.

Dei har jo det. Avgiftene er høge for at vi skal kunne nå våre framtidige mål for reduksjon av CO2-utslepp. Ein ny bil vil sleppe ut ganske mykje CO2 gjennom si levetid. Avgiftene skal straffe dei bilane som slepp ut mest, og gjere dei mindre attraktive, slik at folk vel di som slepp ut minst gjennom si gjennomsnittlege levetid. No viser det seg at målemetoden har gjeve eit utslepp som er mykje lågare enn det som er reelt for mange bilmodellar. Dermed har bilane slept billigare enn både andre bilar med reelt lågare utslepp og andre nye utsleppskjelder, enn dei skulle. Dei har fått avgiftsrabatt.

 

Ikkje alle bilar får høgare avgifter med ny målemetode. Avgiftene aukar ikkje for bilar med reelt lågt utslepp.

Lenke til kommentar

Både bilavgiftene og sukkeravgiften viser hvor galt det går når staten begynner å skal tvinge folk til å gjøre "riktige" valg. Hadde vært mye bedre om det bare var moms på alt og ferdig med det.

Problemet er at disse avgiftene og lignende avgifter som f.eks. sukkeravgiften ikke får noen konsekvenser overhodet for myndighetene. Jeg er overrasket over at de ikke er økt enda mer og får tilbakevirkende kraft. At man må etterbetale tapte CO2 og NOX-avgifter på gamle biler.

Lenke til kommentar

Dei som ikkje har elbil som reelt val, og difor treng spesialbil, kan evt få støtte av NAV etter søknad og behovsprøving.

Å skulle begynne å gi sosialhjelp fordi du jekker opp bilskattene til vanvittige nivå er bare for tåpelig.

 

Eg trur det gjeld svært få. For dei fleste er det pris, vane, smak og behag som avgjer val av bil. Når prisen på eksosbilar går opp, vel fleire elbil. Svært mange elbilkjøparar oppgjev pris som årsak til at dei valde elbil. I siste undersøking frå TØI oppga 24% av eksosbilkjøparane "handtering av leidningar" som ei stor ulempe for elbilar. 12% meinte at "design og image" er det største problemet med elbil. Ikkje mange av eblileigarane meinte at dette var store ulemper, men dersom folk vel eksosbil pga "design og image" eller "styr med leidningar", har det ingenting å gjere med å mangle reelt val. Mange av svara syner at det er myter som avgjer. 11% av eksosbilkjøparane oppga dårleg tryggleik som ei stor ulempe med elbilar generelt (Tesla Model S er ein av dei sikraste bilane som finst), 7% oppga "miljø" som den største ulempa og 7% oppga akselerasjon. Dei siste 7% har anten aldri prøvd ein elbil, eller dei vert redde når bilen reagerer momentant på wattpedalen.

Det du egentlig sier er at de aller fleste som kjøper bil ikke vet sitt eget beste og trenger å bli fortalt hva de trenger. Dette er en vanvittig arrogant holdning fra din side.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Når prisen på eksosbilar går opp, vel fleire elbil. 

 

Det at prisen på fossilbiler går opp gjør ikke at elbil blir billigere... Den blir billigere i forhold ja, men har du ikke råd til nevnte bil hjelper det da f*** ikke at en annen bil blir dyrere?? Du vil fortsatt ikke ha råd til den... Utsagnet ditt gir absolutt ingen mening. 

 

edit: For å gi et veldig enkelt ekspempel. Jeg har 15 kroner og lyst på en snickers. Snickers koster 17 kroner. Japp koster også 17 kroner. Så blir det nye avgifter og Japp stiger i pris til 19 kroner. Jeg har fortsatt ikke råd til snickers...

Endret av wampster
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Alle som kjører EL vet at driftskostnadene er til dels dramatisk mye lavere, særlig om man kjører langt og mye i byer/bomringer.

Dermed kan man fort regne seg frem til at en dyrere bil blir mye billigere per måned og totalt sett. Men dette gjelder vel i liten grad mot gamle og "verdiløse" biler som uansett koster nesten ingen ting å ha på veien. Finansiering får man jo også så billig nå at man kan jo begynne å lure på hva vitsen er med å kjøre rundt i disse gamle vrakene som mange sverger til. Låner omtrent gratis penger, lavt verditap, lite i drivstoff, gratis bom og årsavgift, halvert servicekostnad.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Dei som ikkje har elbil som reelt val, og difor treng spesialbil, kan evt få støtte av NAV etter søknad og behovsprøving.

Å skulle begynne å gi sosialhjelp fordi du jekker opp bilskattene til vanvittige nivå er bare for tåpelig.
Eg har ikkje jekka opp ein einaste bilskatt. Eg er imot dei fleste skattar. Eg er òg sterkt imot at andre skal få forpeste lufta eg skal puste, so eg tykkjer ei ordning med behovsprøving kan vere eit godt alternativ til avgifter for dei som vil kjøpe gammaldags bil. Har du ikkje råd til bil, og du har eit reelt behov, kan du allereie no søkje støtte frå NAV.

 

 

Eg trur det gjeld svært få. For dei fleste er det pris, vane, smak og behag som avgjer val av bil. Når prisen på eksosbilar går opp, vel fleire elbil. Svært mange elbilkjøparar oppgjev pris som årsak til at dei valde elbil. I siste undersøking frå TØI oppga 24% av eksosbilkjøparane "handtering av leidningar" som ei stor ulempe for elbilar. 12% meinte at "design og image" er det største problemet med elbil. Ikkje mange av eblileigarane meinte at dette var store ulemper, men dersom folk vel eksosbil pga "design og image" eller "styr med leidningar", har det ingenting å gjere med å mangle reelt val. Mange av svara syner at det er myter som avgjer. 11% av eksosbilkjøparane oppga dårleg tryggleik som ei stor ulempe med elbilar generelt (Tesla Model S er ein av dei sikraste bilane som finst), 7% oppga "miljø" som den største ulempa og 7% oppga akselerasjon. Dei siste 7% har anten aldri prøvd ein elbil, eller dei vert redde når bilen reagerer momentant på wattpedalen.

Det du egentlig sier er at de aller fleste som kjøper bil ikke vet sitt eget beste og trenger å bli fortalt hva de trenger. Dette er en vanvittig arrogant holdning fra din side.
Nei, eg seier ikkje eigentleg det. Eg seier at påstanden din, om at folk vel gammaldags teknologi fordi dei ikkje har eit reelt val, harmonerer svært dårleg med det folk oppgjev som faktiske grunnar for sitt val.

 

Det er ikkje mindre arrogant å hevde at nesten alle kjøparar av gammaldagse bilar lyg.

Lenke til kommentar

 

Når prisen på eksosbilar går opp, vel fleire elbil. 

Det at prisen på fossilbiler går opp gjør ikke at elbil blir billigere... Den blir billigere i forhold ja, men har du ikke råd til nevnte bil hjelper det da f*** ikke at en annen bil blir dyrere?? Du vil fortsatt ikke ha råd til den... Utsagnet ditt gir absolutt ingen mening.

 

dit: For å gi et veldig enkelt ekspempel. Jeg har 15 kroner og lyst på en snickers. Snickers koster 17 kroner. Japp koster også 17 kroner. Så blir det nye avgifter og Japp stiger i pris til 19 kroner. Jeg har fortsatt ikke råd til snickers...

OK, med barneskei: Når prisen på eksosbilar går opp, vel fleire elbil i staden for eksosbil.

 

Har du ikkje råd til bil i det heile, kjøper du ikkje bil. I alle fall ikkje ein eksosbil, med alle ekstrautgiftene den fører med seg. Det trudde eg var innlysande, men eg overvurderer stadig folk her i diskusjonsfeltet. :-/

  • Liker 2
Lenke til kommentar

OK, med barneskei: Når prisen på eksosbilar går opp, vel fleire elbil i staden for eksosbil.

 

Har du ikkje råd til bil i det heile, kjøper du ikkje bil. I alle fall ikkje ein eksosbil, med alle ekstrautgiftene den fører med seg. Det trudde eg var innlysande, men eg overvurderer stadig folk her i diskusjonsfeltet. :-/

 

Du skjønner ikke at det finnes veldig mange billige fossilbiler for familier men ikke veldig mange billige elbiler for familer? Nevn meg (foruten tesla model x/s) elbiler hvor du kan ha med barnevogn, 1-2 barn, + bagasje osv. som du kan ha som eneste bil. Gjerne billige. For det er veldig mange familier der ute som kun har muligheten til å ha en bil.

For jeg kan nevne MANGE fossilbiler hvor det går ann.

 

Tror det heller er du som sterkt overvurderer egen intelligens.

 

hovedpoenget mitt: 

Har du ikke råd til en passende elbil hjelper det null/niks/ingenting/ikke i det hele tatt at fossilbiler blir dyrer..

Endret av wampster
  • Liker 3
Lenke til kommentar

wampster: Hvis alle bileiere i Norge hadde 1-2 barn, barnevogn og behov for bagasjeplass i tillegg så hadde du kanskje hatt et lite poeng (bortsett fra det åpenbare, beholde fossilbilen fram til Hyundai Kona og lignende blir godt tilgjengelig). Men forutsetningen er selvsagt helt gal. Folk er forskjellige. For noen er elbil et helt reelt valg og det ser vi også på salgsstatistikkene.

 

For å ta det med snickers-logikk. Jeg kan velge å beholde den snickersen jeg allerede har selv om driftsutgiftene er høye, eller jeg kan kjøpe en ny om jeg har råd. Har jeg ikke råd men likevel vil så inderlig ha ny sjokolade, så finnes det et titalls andre varianter å velge mellom. Dersom snickersen plutselig blir mye dyrere så vil jeg kvie meg litt mer for å velge akkurat den. Kanskje det blir en toppris neste gang? Mye billigere i drift og likevel 90% så god for mitt bruk som snickers. Samtidig må jeg vurdere om jeg skal utsette hele sjokoladekjøpet fordi jeg vet at neste uke lanseres det en større, bedre og billigere sjokolade som frister ennå mer. Kanskje den har tilhengerfeste også. Hvis alt virker for dyrt og usunt kan det jo til og med hende jeg vurderer å hive meg på grønnsaksvogna..

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...