Gå til innhold

- De fleste biler vil nå bli titusener av kroner dyrere

Anbefalte innlegg

Du mener at det er mange som har fossilbil(er) som ekstra til elbil..? Hele saken med alle elbilene (foruten Tesla) er at de kun kan brukes t/r jobb (pendling) punktum. Derav betegnelsen som "ekstrabil". Man kjøper ikke en fossilbil som ekstrabil.. det sier seg selv...

Nei det var ikke det jeg mente. Jeg mente at de hadde to fossiler, at det kjøpes flere fossiler som "nummer to bil" enn elbiler. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel neppe riktig asker\sandvika til oslo?

Vertfall i rushtrafikken hadde gått lengere tid med bil en tog med untakk av forsinkelser.

Tog er rask hvis det går.

Problemet med tog er hvis man skal til sverige blir det dyrere en bilen.

For alle som pendler bor i asker/sandvika og/eller vegg i vegg med toget?

Problemet er at mange ikke kan trille/sykle barna i barnehagen på vei til toget, eller kan være avhengig av at toget ikke er innstilt/forsinket (noe som skjer veldig ofte) når man skal hente barna etter jobb. 

Ja tog er "raskt" hvis det går. Men man må fortsatt til/fra togstasjonen. Dette gjelder både hjem - togstasjon og togstasjon - jobb tur retur. Veldig mange hverken bor eller jobber vegg i vegg med toget. Du må derfor regne på tiden fra du går ut døra hjemme, til du går inn døra på jobb og motsatt. I tillegg må alle barnefamilier levere og hente barn både før og etter jobb. Ting tar tid og for de fleste har de ikke nok til å kunne ta kollektivt slik det er nå. Enkelt og greit

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det dekker halvparten ja. Nettleien er jo ikke med.

https://www.los.no/kundeservice/strompris/historiske-strompriser/

Denne tabellen gir et veldig annet inntrykk av strømpriser enn grafen du linket?

Man ser også en klar trend at det holder på å bli dyrere og dyrere.

Det var du som sa strømprisen, da viser en til det. Om det var nettleien du mente, burde du sagt dette. Nettleien er dog i stor endring om dagen. 

Prisene i linken din er forøvrig veldig stabile og viser igjen at det er ett dynamisk marked. 

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Det var du som sa strømprisen, da viser en til det. Om det var nettleien du mente, burde du sagt dette. Nettleien er dog i stor endring om dagen. 

Prisene i linken din er forøvrig veldig stabile og viser igjen at det er ett dynamisk marked. 

Grafen jeg linket til er kun strømpris. Den jeg linket til har høyere snitt enn den du linket til. Hvor hentet du grafen din fra? Som du ser er min hentet direkte fra nordpool og er uten påslag (sertifikat) eller noe. 

Endret av wampster
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ok. Hvor fant du grafen din? Det er jo greit å være litt kildekritisk. Er den med/uten mva? Er den med/uten sertifikat?

Den omhandler strømpris, så den tar ikke for seg avgifter som kan endre seg nei. Ikke sertifikat heller. Som sagt, den ser på strømpris, som du mener har økt. Noe som ikke stemmer. 

Hvor er grafen din egentlig, mr kildekritisk? 

EDIT: Rapporten er forøvrig laget av NVE.

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Den omhandler strømpris, så den tar ikke for seg avgifter som kan endre seg nei. Ikke sertifikat heller. Som sagt, den ser på strømpris, som du mener har økt. Noe som ikke stemmer. 

Hvor er grafen din egentlig, mr kildekritisk? 

Ok, jeg sa feil i innlegg 2, i innlegg 1 sa jeg tabell (noe det er) og i innlegg 2 sa jeg graf. Jeg antar at du har norskferdigheter nok til å skjønne hva som ble ment likevel. Hvorfor henge seg opp i det? Du har fortsatt ikke svart på spørsmålet mitt... hvor hentet du grafen din fra, er den med/uten mva. og hvordan forklarer du at det er så store forskjeller i pris? Med tabellen (se, riktig nå så nå trenger du ikke henge deg opp i dette igjen) jeg linket går det frem at strømprisen holder på å stige de senere årene. Og dette er direkte fra Nordpool.

edit: Hvor ser jeg at den (grafen din altså) ikke tar med avgifter eller sertifikat (eller moms?), det står ingen steder på bildet.

Endret av wampster
Lenke til kommentar

Ok, jeg sa feil i innlegg 2, i innlegg 1 sa jeg tabell (noe det er) og i innlegg 2 sa jeg graf. Jeg antar at du har norskferdigheter nok til å skjønne hva som ble ment likevel. Hvorfor henge seg opp i det? Du har fortsatt ikke svart på spørsmålet mitt... hvor hentet du grafen din fra, er den med/uten mva. og hvordan forklarer du at det er så store forskjeller i pris? Med tabellen (se, riktig nå så nå trenger du ikke henge deg opp i dette igjen) jeg linket går det frem at strømprisen holder på å stige de senere årene. Og dette er direkte fra Nordpool.

Jo, jeg svarte i det over? Den ser på strømpris, ikke avgifter eller andre påslag. Den er hentet fra en rapport fra NVE, som sagt... 

Nei, om du faktisk ser på tallene der er de ganske stabile. I tillegg er de kun for 5år og ikke 10 som du sa. 

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Hvorfor er grafen din og tabellen min forskjellig når det kommer til pris på strøm???

Kan du linke meg siden du fant grafen på?

edit: År 2014 er forskjellen på din graf og min tabell over 30%.

edit: År 2015 er forskjellen på din graf og min tabell nesten 40% (her stod det 70, bommet på numpad)

Det er veldig store forskjeller !!

Endret av wampster
Lenke til kommentar

Så rart. Begge kilder har hentet info fra nordpool, og diskrepansen er såpass enorm...

Så vidt jeg kan se er den ene et årssnitt og den andre viser pr. måned. Hvordan du kommer fra månedstall til års-tall er avhengig av vektingen. Det er også av betydning om det er husholdninger, industri eller begge deler med i statistikken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...