sverreb Skrevet 28. august 2018 Del Skrevet 28. august 2018 Selvfølgelig passer det dårlig, men det betyr ikke at elbil ikke passer for personen. Det betyr at han ikke får tak i den. Som poenget mitt er, det er mange mørketall her. Som sagt, andelene går opp ettersom bilene blir mer kapable. Elbiler er ikke i seg selv noen mangelvare, man kan få både leaf og tesla S/X på relativt kort varsel (Ikke noe videre mer enn andre biler). Så finnes det noen biler som opel ampera-e, kona etc som i praksis er utilgjengelige, som om de hadde vært tilgjengelige nok ville utvidet markedet noe. Men det er jo litt snodig å snakke om at elbiler passer for en som hvis elbil hadde passet ikke er å få tak i. Det er litt som å si at elbiler passer for alle fordi at om ti år har vi (kanskje) elbiler som er kapable nok for alle tenkelige bruksområder. I.e. de som sitter på venteliste for utilgjengelige biler faller egentlig ikke i en gruppe mennesker man kan uten videre si at 'elbiler passer for' siden bilen de venter på, som de har vurdert som passende, ikke finnes å få kjøpt i praksis. Når disse bilene begynner å bli levert i volum, da kan man si at de er i den gruppen, men da følger også salgstallene etter. M.a.o. salgstallene forteller oss temmelig godt hvor mange elbiler passer for, når man legger til grunn at hver enkelt er selv best skikket til å vurdere egent behov. 6 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. august 2018 Del Skrevet 28. august 2018 Problemet med elbiler er at de enten er veldig dyre, eller at de har kort rekkevidde. Ladbare hybrider er både dyre og det at der er både en vanlig bensinmotor og et stort batteri er vel en dårlig løsning. Ikke ladbare hybrider er bra, men gir ikke så mye forskjell fra vanlig bensinbil i forbruk. Derfor står det ofte igjen å velge mellom bensinbil og dieselbil for mange. Om disse blir dyrere så vil mange velge å bruke eldre biler.Når avgifter for reell forurensing innføres så vil følgende skje (+ for økning - for reduksjon) Bensinbiler og dieselbiler - (flere av de eldste skrotes, resten selges bare nedover i bruktkjeden etter hvert som folk velger noe annet) Elbiler + (flere kjøpes, eldre selges nedover i bruktkjeden) Kollektivt + (flere velger kollektivt) Leie, Leasing og bilkollektiv har en økende trend uavhengig av framdriftssystem. Elbil er forresten helt håpløst om en ikke har mulighet til å lade hjemme.Heldigvis gjelder det stadig færre fordi hjemmelading tilrettelegges for stadig flere både i nye byggeprosjekter, oppgradering av eldre boliger samt nye regler for borettslag. I tillegg er det stadig flere som klarer seg uten hjemmelading på grunn av økende antall arbeidsplasser med lading, økende rekkvidde og raskere hurtiglading. Jeg skal ikke undergrave at det er et reelt problem for mange fortsatt, men problemet krymper nesten like raskt som en smørklump i steikepanna. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 28. august 2018 Del Skrevet 28. august 2018 (endret) Heldigvis gjelder det stadig færre fordi hjemmelading tilrettelegges for stadig flere både i nye byggeprosjekter, oppgradering av eldre boliger samt nye regler for borettslag. Er tåpelig med borettslag egentlig burde borettslag ha utstyr på deling og dele det ut gjennom felleskostnadene. Istedenfor velger mange borettslag man betaler 50 000 kr i etablering og 250 kr i månedelig utgift uavhenging bruk, så kommer strøm i tillegg, man kan ikke velge levrandør av utstyr så slike borettslag som har slikt kan man droppe elbil. ofte er det vanlig man ikke kan stekke lang skjørtekabel eller ligdene selv. Ergo er elbil fyfy. Så er vel problemer med en del elbil fordelene forsvinner. Fordi flere kjøper de må man fjerne fordelene. Endret 28. august 2018 av LMH1 1 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 28. august 2018 Del Skrevet 28. august 2018 (endret) Riktigere målinger gir riktigere avgifter. Hvorfor i all verden skulle målingsjuks gi en evigvarende rabatt på utslipp? På tide at i hvert fall nyere biler betaler for det de egentlig forurenser. Det er jo praktisk umulig å innføre avgiften med tilbakevirkende kraft slik atogså de som har fått urettmessig lave avgifter må betale det rettmessige. Hvorfor ser du bort fra den mest åpenbare løsningen? Det har meg bekjent lenge vært anbefalt innføring av WLTP gjøres provenynøytralt, dette er naturlig siden ett nytt måleregime ikke impliserer at skatter skal heves (Det er i så fall et politisk spørsmål, mens måleregimet er et teknisk spørsmål) Jeg ser ikke noe poeng i å bruke ladede ord som 'juks' her. Meg bekjent er det eneste tilfellet av lovbrudd som er avdekket knyttet til VW. Det er mye optimering som gjøres som er fullt ut lovlig (Og som en produsent dermed er nødt til å gjøre for å ikke bli konkurransudyktig) Provenynøytralitet betyr i praksis i norge å heve innslagspunktene for CO2/NOx avgifter tilsvarende til snittet av hvor mye utslippene 'øker' etter WLTP i forhold til NEDC samt redusere prisen pr. gram tilsvarende. Gjøres det vil de bilene som har hentet ekstra mye optimeringer i NEDC dyrere, mens de som kom nærere WLTP resultatene blir billigere. Endret 28. august 2018 av sverreb 2 Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 28. august 2018 Del Skrevet 28. august 2018 Veldig god forklaring fra sverreb over her om hvorfor innføringen av WLTP bør gjøres provenynøytralt. Det er selvfølgelig ingen grunn til at en ny målemetode skal gi høyere bilavgifter totalt sett. Lenke til kommentar
wampster Skrevet 28. august 2018 Del Skrevet 28. august 2018 Ehm, nei. Nytter ikke å bare se på salgstall, som forøvrig er økende som viser at det ikke gir ett rett bilde. Det er feks ekstremt mange på ventelister til elbiler m.m. Ja, og det er jo ingen som har elbil som bil nummer 2 eller 3 heller... Eller vent nå litt 1 Lenke til kommentar
wampster Skrevet 28. august 2018 Del Skrevet 28. august 2018 Når avgifter for reell forurensing innføres så vil følgende skje (+ for økning - for reduksjon) Kollektivt + (flere velger kollektivt) Skal folk som må bruke bil for å få dagen til å gå rundt (jobb/barn/trening/handling/etc) plutselig ha en ekstra time eller to til overs ved at bilprisene stiger/synker? Eller er det noe jeg ikke får med meg her. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 28. august 2018 Del Skrevet 28. august 2018 Ja, og det er jo ingen som har elbil som bil nummer 2 eller 3 heller... Eller vent nå litt Jepp, men det er langt flere som har fossiler som bil nr 2 eller 3.. 1 Lenke til kommentar
wampster Skrevet 28. august 2018 Del Skrevet 28. august 2018 Jepp, men det er langt flere som har fossiler som bil nr 2 eller 3.. Og det har du statistikk på? Lenke til kommentar
KalleKanin Skrevet 28. august 2018 Del Skrevet 28. august 2018 (endret) Det har meg bekjent lenge vært anbefalt innføring av WLTP gjøres provenynøytralt, dette er naturlig siden ett nytt måleregime ikke impliserer at skatter skal heves (Det er i så fall et politisk spørsmål, mens måleregimet er et teknisk spørsmål) Jeg ser ikke noe poeng i å bruke ladede ord som 'juks' her. Meg bekjent er det eneste tilfellet av lovbrudd som er avdekket knyttet til VW. Det er mye optimering som gjøres som er fullt ut lovlig (Og som en produsent dermed er nødt til å gjøre for å ikke bli konkurransudyktig) Provenynøytralitet betyr i praksis i norge å heve innslagspunktene for CO2/NOx avgifter tilsvarende til snittet av hvor mye utslippene 'øker' etter WLTP i forhold til NEDC samt redusere prisen pr. gram tilsvarende. Gjøres det vil de bilene som har hentet ekstra mye optimeringer i NEDC dyrere, mens de som kom nærere WLTP resultatene blir billigere. Bingo. Avgiftene er jo ikke satt etter den reelle kostnaden til utslippene, men i større grad ut i fra en smertegrense for bilistene og en politisk bestemt størrelse på det totale avgiftsnivået. Det blir derfor feil å kreve at avgiftene må opp når man får mer riktige målemetoder, men med de nye målemetodene belønner man nå i større grad de som har lavere reelle utslipp enn de som gjorde veldig mange krumspring som var lov i henhold til NEDC. Endret 28. august 2018 av KalleKanin 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. august 2018 Del Skrevet 28. august 2018 Man ser jo på strømprisene er på vei oppover, snart koster 1 kw 3-4 kr.Været i Tromsø er ventet å bli varmere i mårra enn i dag. Da kan vi vel bare stipulere at temperaturen er ventet å stige videre framover mot jul? Akkurat som du nå stipulerer at høyere strømpriser til vinteren vil fortsette å stige i årevis. Høye strømriser nå kommer av det uvanlige sommerværet, ikke av at strømprisen er generelt stigende. Den er faktisk generelt ventet å synke i et tiårsperspektiv. 30-40 KM er ikke særlig langt hvis man skal fra oslo til bergen\trondheim om vinteren. Man må stoppe minst en gang å hurtiglade 1-2 timer.Det kommer helt an på type bil (og til dels lader). I sommer kjørte jeg Oslo-Trondheim med to ladestopp a 20 minutter hver. Noen klarer det med étt ladestopp. Jeg valgte uansett å plugge i fra og parkere i nærheten fordi ladingen gikk for raskt for meg og familien. Vi trengte litt mer tid før vi kjørte videre. Like bekymringsfri lading er på vei til stadig flere bilmerker og modeler, til stadig lavere priser. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 28. august 2018 Del Skrevet 28. august 2018 Og det har du statistikk på? Begynn med din du så kan jeg følge opp Lenke til kommentar
wampster Skrevet 28. august 2018 Del Skrevet 28. august 2018 Været i Tromsø er ventet å bli varmere i mårra enn i dag. Da kan vi vel bare stipulere at temperaturen er ventet å stige videre framover mot jul? Akkurat som du nå stipulerer at høyere strømpriser til vinteren vil fortsette å stige i årevis. Høye strømriser nå kommer av det uvanlige sommerværet, ikke av at strømprisen er generelt stigende. Den er faktisk generelt ventet å synke i et tiårsperspektiv. Nå har strømmen her til lands kun blitt dyrere og dyrere de siste 10 årene. I tillegg skal vi fremover selge mye (mer?) strøm til EU/Europa samt oppgradere strømnettet betraktelig fremover. Hva er det som tilsier at strømprisen kommer til å synke fremover? Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 28. august 2018 Del Skrevet 28. august 2018 (endret) Jepp, men det er langt flere som har fossiler som bil nr 2 eller 3.. Hva betyr 'nummer 2' her? Hva menes egentlig med bil nummer 1? Bilen som kjøres lengst? Bilen som kjøres oftest? Bilen du ville valgt å beholde om du bare får ha en? Bilen som dekker flest behov? Det er stort sett lite meningsfyllt å komme med karakteristikker som bil nummer 1, 2 etc, siden det i stor grad bare et er utrykk for preferanser og bias. Endret 28. august 2018 av sverreb 2 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 28. august 2018 Del Skrevet 28. august 2018 Hva betyr 'nummer 2' her? Hva menes egentlig med bil nummer 1? Bilen som kjøres lengst? Bilen som kjøres oftest? Bilen du ville valgt å beholde om du bare får ha en? Det er stort sett lite meningsfyllt å komme med karakteristikker som bil nummer 1, 2 etc. Det var ikke jeg som kom med den, det var wampster. Jeg fulgte bare opp med relevant info. Jeg er forsåvidt enig i det du sier. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 28. august 2018 Del Skrevet 28. august 2018 (endret) Det kommer helt an på type bil (og til dels lader). I sommer kjørte jeg Oslo-Trondheim med to ladestopp a 20 minutter hver. Noen klarer det med étt ladestopp. Jeg valgte uansett å plugge i fra og parkere i nærheten fordi ladingen gikk for raskt for meg og familien. Vi trengte litt mer tid før vi kjørte videre. Like bekymringsfri lading er på vei til stadig flere bilmerker og modeler, til stadig lavere priser. Men problemet med elbiler de gir ikke nøyaktig som disel\bensinbiler når batteriet går tomt, kan jo fort gå til 20-30% så plutselig si batteriet er tomt, synd hvis man da er langt unna lader. Faktisk finnes det nok flere bensinstasjoner en ladere. Mye elbil ladere er plassert forskjellig der det er bensinstasjon. Men har lite erfaringer der. 20 minutter må vel man spise eller handle i butikken. Mens med bensin fyller man opp på 2 minutter. Ekstra surt hvis laderen er opptatt og man må reise et annet sted. Samme kan jo skje med bensin. Forresten får dere elbil eiere rabatt med coop eller remember på drivstoff? Hadde dere fått 50 øre per liter hadde det hjelpet. Endret 28. august 2018 av LMH1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 28. august 2018 Del Skrevet 28. august 2018 Nå har strømmen her til lands kun blitt dyrere og dyrere de siste 10 årene. I tillegg skal vi fremover selge mye (mer?) strøm til EU/Europa samt oppgradere strømnettet betraktelig fremover. Hva er det som tilsier at strømprisen kommer til å synke fremover? Nei, det har den ikke: 5 Lenke til kommentar
KalleKanin Skrevet 28. august 2018 Del Skrevet 28. august 2018 Heldigvis gjelder det stadig færre fordi hjemmelading tilrettelegges for stadig flere både i nye byggeprosjekter, oppgradering av eldre boliger samt nye regler for borettslag. I tillegg er det stadig flere som klarer seg uten hjemmelading på grunn av økende antall arbeidsplasser med lading, økende rekkvidde og raskere hurtiglading. Jeg skal ikke undergrave at det er et reelt problem for mange fortsatt, men problemet krymper nesten like raskt som en smørklump i steikepanna. Sant nok, men samtidig blir det feil å skru til avgiftsskruen så lenge det er et reellt problem for ganske mange. Da vil bare utgiftene gå opp for de som ikke har noe godt alternativ. Dette er en balansegang man bør være forsiktig med. Jeg mener bilavgiftene allerede totalt sett er alt for høye, og at de som kjører fossilbiler betaler en uforholdsmessig stor andel av kostnadene. Endringen av målemetode burde dermed være provenynøytral. Min hypotese er at de fleste steder som mangler mulighet for hjemmmelading bor i bygårder e.l. med gateparkering, hvor det nok finnes et kollektivtilbud. Så man har alltids et valg. Poenget er bare at dette valget er illusorisk. Mange må gå kraftig ned i stillingsprosent hvis hverdagen skal gå opp ved bruk av kun kollektivtransport. (Selv i Oslo midt i rushtiden er det ytterst få strekninger hvor kollektivtransporten slår bil, fordi trafikken stort sett kommer utenfra. Vi som bor i byen kjører oftest motsatt vei, og opplever lite kø og forsinkelser.) 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 28. august 2018 Del Skrevet 28. august 2018 Mange må gå kraftig ned i stillingsprosent hvis hverdagen skal gå opp ved bruk av kun kollektivtransport. Det er vel neppe riktig asker\sandvika til oslo? Vertfall i rushtrafikken hadde gått lengere tid med bil en tog med untakk av forsinkelser. Tog er rask hvis det går. Problemet med tog er hvis man skal til sverige blir det dyrere en bilen. Lenke til kommentar
wampster Skrevet 28. august 2018 Del Skrevet 28. august 2018 Begynn med din du så kan jeg følge opp Du mener at det er mange som har fossilbil(er) som ekstra til elbil..? Hele saken med alle elbilene (foruten Tesla) er at de kun kan brukes t/r jobb (pendling) punktum. Derav betegnelsen som "ekstrabil". Man kjøper ikke en fossilbil som ekstrabil.. det sier seg selv... 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå