Gå til innhold

- De fleste biler vil nå bli titusener av kroner dyrere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

https://mashable.com/2018/04/25/china-electric-vehicles-tesla-beijing-auto-show/#g6kzXys07iq2

Kan vel kanskje bli tesla konkurenter i fremtiden.

Usikker på om slike biler blir lov å importere for de er vel neppe egnet på norske veier.

 

Ser ikke elbilen som håpløst å lade hjemme, men hurtigladning kan bli dyrt særlig hvis man har IT nett og det ikke følger med boligen må vel man ha elektrikkerne hjemme. Ellers må man lade 1 dag først. Ellers bør man ha 10 amp kurs, for sies 16 amp kan være skadelig med hurtiglading over tid for bilen kan trekke 20 amp.

 

Så kommer vel man bare 10 km per ladetime også?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Det som er komisk folk klager på drivstoffpriser, bomringpriser og så moms og høye bilpriser.

Men ingen vil finne alternativ løsninger.

Tror vi ser mere leie av bil fremover nå. Eller flere kjører sammen. Som uber og pirattaxi.

 

Løsningen er jo nettopp å sette ned prisene. Bilen forsvinner ikke, det er garantert. Og så lenge befolkningen øker, er det umulig å hindre at også andelen biler øker. Dette er bare ønsketenkning fra "grønnskollinger" og politikere som ikke vil investere i nødvendig infrastruktur.

 

Jo fortere man får inn i skallen at bilen er kommet for å bli, jo bedre blir det for alle. Dessverre er det en misforestilling om at alle kan ta buss, sykle eller gå, uansett hva de skal. Jeg har vært i flere land der bilister, syklister og gående lever i strålende harmoni, så tullingene som påstår at bilen må vekk for å gjøre plass til syklister/gående bør komme seg vekk fra politikken ASAP. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ehm, nei. Nytter ikke å bare se på salgstall, som forøvrig er økende som viser at det ikke gir ett rett bilde. Det er feks ekstremt mange på ventelister til elbiler m.m.

Vis gjerne tall på hvor mange som venter på sin første elbil, så kan vi sikkert justere litt. Noe fryktelige store utslag blir det neppe. Elbiler er å få på kort tid, så om interessen er stor nok kan de som vil kjøpe på kort tid.

 

At salgstallene øker ettersom bilene blir mer funksjonelle er som forventet.

 

Hovedpoenget er at det er ikke noen grunn til å drive å spekulere i hvor mange som elbil 'passer for' Svaret er oppe i dagen i form av salgstall. Når elbiler er så favorisert som de er i norge er det ingen grunn til å tro at de som kjøper noe annet enn albil like godt kunne brukt elbil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vis gjerne tall på hvor mange som venter på sin første elbil, så kan vi sikkert justere litt. Noe fryktelige store utslag blir det neppe. Elbiler er å få på kort tid, så om interessen er stor nok kan de som vil kjøpe på kort tid.

 

At salgstallene øker ettersom bilene blir mer funksjonelle er som forventet.

 

Hovedpoenget er at det er ikke noen grunn til å drive å spekulere i hvor mange som elbil 'passer for' Svaret er oppe i dagen i form av salgstall. Når elbiler er så favorisert som de er i norge er det ingen grunn til å tro at de som kjøper noe annet enn albil like godt kunne brukt elbil.

 

Det finnes jo lassevis av tall ved litt søking, flere modeller folk venter på nå. Ser ikke hvorfor jeg skal vise deg noe tall  på dette når det er lett tilgjengelig. Justere kan en såklart, og det er ikke sikkert det gir stort utslag nei, men det betyr heller ikke at det ikke passer for alle andre som ikke kjøper elbilene. 

 

Mye kommer jo av uvitenhet, som du selv viste i denne tråden med hjemmeladingen din. 

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Det finnes jo lassevis av tall ved litt søking, flere modeller folk venter på nå. Ser ikke hvorfor jeg skal vise deg noe tall  på dette når det er lett tilgjengelig. Justere kan en såklart, og det er ikke sikkert det gir stort utslag nei, men det betyr heller ikke at det ikke passer for alle andre som ikke kjøper elbilene.

Samt at en elbil som ikke kan leveres i seg selv er noe som passer dårlig for noen som trenger bil....

 

Mye kommer jo av uvitenhet, som du selv viste i denne tråden med hjemmeladingen din.

Hvabehager. Hvor i alle dager kom den fra? Forklar deg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Samt at en elbil som ikke kan leveres i seg selv er noe som passer dårlig for noen som trenger bil....

 

 

Hvabehager. Hvor i alle dager kom den fra? Forklar deg.

 

Selvfølgelig passer det dårlig, men det betyr ikke at elbil ikke passer for personen. Det betyr at han ikke får tak i den. Som poenget mitt er, det er mange mørketall her. 

 

Oi, ser jeg svarte til feil sverre her ja så se vekk i fra det med hjemmelading :) 

Lenke til kommentar

Ser ikke elbilen som håpløst å lade hjemme, men hurtigladning kan bli dyrt særlig hvis man har IT nett og det ikke følger med boligen må vel man ha elektrikkerne hjemme. Ellers må man lade 1 dag først. Ellers bør man ha 10 amp kurs, for sies 16 amp kan være skadelig med hurtiglading over tid for bilen kan trekke 20 amp.

 

Så kommer vel man bare 10 km per ladetime også?

Det er ingen som har hurtiglading hjemme. Hurtiglading er lading som gir mer enn 22 kW effekt, altså mer enn 32A 400V trefase.

 

Vet ikke hvor du har det fra at elbiler kan trekke 20A om de er innstilt på 16A - dette er i så fall en feil som skal dekkes på garantien/reklamasjonsretten, og det er en feil som er svært uvanlig. Og uansett skal sikringen løse ut ved eventuell overbelastning.

 

For de aller fleste er en 16A kurs hjemme mer enn bra nok for å dekke sine behov for lading. Som du antyder så er en vanlig tommelfingerregel at 1A = 1 km/t lading. Altså om man lader 10 timer hver natt på 16A, så kan man eksempelvis kjøre 1.120 km/uke eller 58.240 km/år.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Vet ikke hvor du har det fra at elbiler kan trekke 20A om de er innstilt på 16A - dette er i så fall en feil som skal dekkes på garantien/reklamasjonsretten, og det er en feil som er svært uvanlig. Og uansett skal sikringen løse ut ved eventuell overbelastning.

https://www.nrk.no/telemark/elbillading-kan-knele-stromnettet-1.13867156

https://www.tu.no/artikler/slik-far-du-fart-pa-elbilladingen/277078

https://elbil.no/lading/slik-lader-du-din-elbil/

 

Særlig på eldre elektriske anlegg er vel dårlig bygget for elbiler.  Sikringen burde løses ut, men i noen tilfeller gjør den ikke det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

30-40 KM er ikke særlig langt hvis man skal fra oslo til bergen\trondheim om vinteren.

Man må stoppe minst en gang å hurtiglade 1-2 timer.

Dagens CCS/CHAdeMO hurtigladere er i tregeste laget, men nå rulles det ut CCS hurtigladere som skal støtte opp mot sju ganger raskere hurtiglading enn dagens ladere (350 kW vs 50 kW). Om man da har en bil som går 300 km på vinteren med 60 kWh, og får ladet effektivt med 100 kW, så er ett stopp på 30 minutter tilstrekkelig til å tilbakelegge 550 km. Altså en lengre avstand enn Oslo - Trondheim eller Oslo - Bergen.

 

Denne typen elbiler kommer til Norge i stor skala i 2019, og da til en pris i området 300-400.000 kroner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

https://www.nrk.no/telemark/elbillading-kan-knele-stromnettet-1.13867156

https://www.tu.no/artikler/slik-far-du-fart-pa-elbilladingen/277078

https://elbil.no/lading/slik-lader-du-din-elbil/

 

Særlig på eldre elektriske anlegg er vel dårlig bygget for elbiler.  Sikringen burde løses ut, men i noen tilfeller gjør den ikke det.

Artiklene du lenker til underbygger ikke påstanden din.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

https://www.nrk.no/telemark/elbillading-kan-knele-stromnettet-1.13867156

https://www.tu.no/artikler/slik-far-du-fart-pa-elbilladingen/277078

https://elbil.no/lading/slik-lader-du-din-elbil/

 

Særlig på eldre elektriske anlegg er vel dårlig bygget for elbiler.  Sikringen burde løses ut, men i noen tilfeller gjør den ikke det.

 

Nei, det er ikke det som står i artiklene...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jepp.. Eventuelt,. Når de er gode nok for alles behov. ;)

Med avgifter på bensin/diesel-biler som er riktigere iforhold til målte utslipp så vil flere av de som er i vippeposisjon vippe over til elbil. Det er rett og slett på bærtur å tro at elbiler ikke vil kjøpes av noen før de passer til absolutt alle. Folk vekter sine behov opp mot pris også. Prioriteringer er aldri sort hvitt.

 

Politikerne må våkne. Her må avgiftene settes ned tilsvarende som målingene går opp. Ny biler bør ikke bli dyrere enn de er nå.

Riktigere målinger gir riktigere avgifter. Hvorfor i all verden skulle målingsjuks gi en evigvarende rabatt på utslipp? På tide at i hvert fall nyere biler betaler for det de egentlig forurenser. Det er jo praktisk umulig å innføre avgiften med tilbakevirkende kraft slik atogså de som har fått urettmessig lave avgifter må betale det rettmessige.

 

Det som er komisk folk klager på drivstoffpriser, bomringpriser og så moms og høye bilpriser.

Men ingen vil finne alternativ løsninger.

Tror vi ser mere leie av bil fremover nå. Eller flere kjører sammen. Som uber og pirattaxi.

Hvorfor ser du bort fra den mest åpenbare løsningen?

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Dagens CCS/CHAdeMO hurtigladere er i tregeste laget, men nå rulles det ut CCS hurtigladere som skal støtte opp mot sju ganger raskere hurtiglading enn dagens ladere (350 kW vs 50 kW). Om man da har en bil som går 300 km på vinteren med 60 kWh, og får ladet effektivt med 100 kW, så er ett stopp på 30 minutter tilstrekkelig til å tilbakelegge 550 km. Altså en lengre avstand enn Oslo - Trondheim eller Oslo - Bergen.

 

Denne typen elbiler kommer til Norge i stor skala i 2019, og da til en pris i området 300-400.000 kroner.

Men er jo dyrt å ofte bytte teknologi, så kommer nye veier etc?

Men de som kan juble er de som kjøper billig biler brukt. Man ser jo på strømprisene er på vei oppover, snart koster 1 kw 3-4 kr.

I tillegg kommer jo utgiftene til oppgraderinger av teknologien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men er jo dyrt å ofte bytte teknologi, så kommer nye veier etc?

Men de som kan juble er de som kjøper billig biler brukt. Man ser jo på strømprisene er på vei oppover, snart koster 1 kw 3-4 kr.

I tillegg kommer jo utgiftene til oppgraderinger av teknologien.

 

Nei, det gjør den ikke. Strømprisene er ikke på vei opp, de er dynamiske og er nå høyere enn normalt pga lavere vannstand i magasinene. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

https://www.nrk.no/telemark/elbillading-kan-knele-stromnettet-1.13867156

https://www.tu.no/artikler/slik-far-du-fart-pa-elbilladingen/277078

https://elbil.no/lading/slik-lader-du-din-elbil/

 

Særlig på eldre elektriske anlegg er vel dårlig bygget for elbiler.  Sikringen burde løses ut, men i noen tilfeller gjør den ikke det.

Linkene dine sier ingenting om mulig overbelastning, ved at man trekker mer enn det kursen er dimensjonert for. De diskuterer at det kan være liten kapasitet tilgjengelig i nettet for å møte folks ønsker om raskere lading enn 16A. Men for de aller fleste er raskere lading enn 16A unødvendig.

 

Så klart, man bør ikke plugge inn en elbil hvor som helst. Man bør sørge for at det er en kurs man har kontroll på, med riktig dimensjonerte ledninger, kontakter som er i god stand, få unødvendige koblingspunkter, osv. Gjerne også fastkablet ladestasjon. Så lenge man har kontroll på anlegget, så er det svært uvanlig å få varmgang. Og tilnærmet aldri vil en elbil som er innstilt på å lade med 16A trekke mer enn det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...