Gå til innhold

- De fleste biler vil nå bli titusener av kroner dyrere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men alt dette gjør hverdagen mer tungvindt for folk. For de som bor ved bygårder i Oslo, ekstremt tungvindt da man blir avhengig av å lade på kjøpesentre e.l.

 

Det bør oppleves minst like enkelt å ha elbil som fossilbil, først da får man fart på salget.

Nå skal alle tvinges til et suboptimalt valg.

Så nå skal alle tvinges til et suboptimalt valg? Alle? Denne Alle du prater om bor vel ikke tilfeldigvis i en bygård i Oslo med gateparkering? Eller kanskje bare 3/4 av landets bilkjøpere bor i bygårder i Oslo med gateparkering? Poenget er at jeg etterlyser litt mer forsiktig bruk av ordet alle. Det skulle ikke forundre meg om under 1% av bilkjøperne bor i bygårder i Oslo med gateparkering. Du har et poeng, men overdriver så mye at det blir useriøst.

 

Det der er bare tull. De sammenligner epler og granater. Passasjersetekilometer vs et bilkilometer. En gjennomsnittlig bil har 5 seter. Du kan konvertere bilkilometer til passasjersetekilometer ved å dele bilkilometer-tallet på 5. Da blir konklusjonen motsatt. En annen ting er at folk drar ikke på biltur til Kreta, men de reiser i hopetall dit med fly. Bilferien begrenser seg som regel til Norden.

 

Sagt på en annen måte: Å fly en familie på fem til Kreta og tilbake forurenser mye mer enn å ta de med på bilferie til Legoland. Må få trekke fram at bilferien min Tromsø-Legoland-Tromsø ikke slapp ut et gram CO2. Hadde vi flydd Tromsø-Kreta-Tromsø i stedet for hadde det blitt rundt 2*5000 km * 125 gram/setekm * 5 personer  = ca 6450 kg CO2. Minst! Dette forutsetter 100% belegg på de aller mest drivstoffgjerrige flyene til SAS på de aller mest effektive rutene deres. Klimabelastningen er også høyere for CO2 sluppet ut i flyhøyde enn for CO2 sluppet ut ved bakkenivå.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Biler er jo allerede ekstremt overpriset. Samme bil koster ca. halv pris i for eksempel Sverige. Og dette er før man legger på forsikring, vedlikehold, bensin, bilvask, avgifter, parkering, bompenger, trafikkforsikringsavgift, andre særavgifter etc. Helt utrolig at "ledere" som disse ikke klarer å se at ikke alle er millionærer som bare kan løpe og kjøpe neste "billigbil". Utrolig. Og hva skjer når alle har gått over til elbiler?

Endret av Erwind
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så nå skal alle tvinges til et suboptimalt valg? Alle? Denne Alle du prater om bor vel ikke tilfeldigvis i en bygård i Oslo med gateparkering? Eller kanskje bare 3/4 av landets bilkjøpere bor i bygårder i Oslo med gateparkering? Poenget er at jeg etterlyser litt mer forsiktig bruk av ordet alle. Det skulle ikke forundre meg om under 1% av bilkjøperne bor i bygårder i Oslo med gateparkering. Du har et poeng, men overdriver så mye at det blir useriøst.

Når jeg bruker "alle" slik jeg gjør det, må man se på konteksten, og der pekte det på "alle de som bor i bygård med gateparkering".

Det blir utrolig tungt hvis man hele tiden skal skrive alt slikt helt ut.

Enig at presist språk er viktig, men samtidig mener jeg man heller ikke bør tolke alt i verste mening, og se at det er nevnt i en kontekst.

 

På samme måte kan man man dra det enda videre å si at "alle" gjelder alle i hele verden...

 

Men jeg skal prøve å være mer presis fremover. :)

 

 

Det der er bare tull. De sammenligner epler og granater. Passasjersetekilometer vs et bilkilometer. En gjennomsnittlig bil har 5 seter. Du kan konvertere bilkilometer til passasjersetekilometer ved å dele bilkilometer-tallet på 5. Da blir konklusjonen motsatt. En annen ting er at folk drar ikke på biltur til Kreta, men de reiser i hopetall dit med fly. Bilferien begrenser seg som regel til Norden.

 

Sagt på en annen måte: Å fly en familie på fem til Kreta og tilbake forurenser mye mer enn å ta de med på bilferie til Legoland. Må få trekke fram at bilferien min Tromsø-Legoland-Tromsø ikke slapp ut et gram CO2. Hadde vi flydd Tromsø-Kreta-Tromsø i stedet for hadde det blitt rundt 5000 km * 125 gram/setekm * 5 personer  = ca 6450 kg CO2. Minst! Dette forutsetter 100% belegg på de aller mest drivstoffeffektivene flyene til SAS på de aller mest effektive rutene deres. Klimabelastningen er også høyere for CO2 sluppet ut i flyhøyde enn for CO2 sluppet ut ved bakkenivå.

Helt enig, det var poenget mitt.

 

For biler bruker man vel en gjennomsnitts "kabinfaktor" på rett over 2, dvs 40% av full kapasitet.

For charterfly er denne nesten 100%.

 

Men mens utslippene for bil er oppgitt for hele bilen i g/"bilkilometer", er utslipp for fly oppgitt i g/passasjerkilomenter. Man bør dermed være forsiktig å sammenligne disse tallene direkte.

 

Flybaserte ferier vil for de aller fleste tilfellene føre til mye høyere CO2-utslipp enn en bilferie, både pga at det ofte er flere i bilen + som du nevner at flyreiser ofte er mye lengre.

 

 

PS:

Hvis man skal være skikkelig pirkete fører alle reiser til noe CO2-utslipp, også elbiler.

Man har alltid litt slitasje på deler og dekk, og produksjon av slike reservedeler vil føre til noe utslipp. For elbiler blir vel dette veldig lavt, da det er mange færre slitedeler enn på en fossilbil. I tilegg må man ta hensyn til energimiksen.

 

 

Men elbil er uansett noe av den aller mest miljøvennlige reiseformen, til og med bedre enn tog:

https://forskning.no/miljoteknologi-alternativ-energi-bil-og-trafikk/bil-mer-miljovennlig-enn-tog/837863

 

 

PPS:

(Lenge siden jeg har reist med charter, men husker at det i vilkårene sto at de kunne kansellere turen hvis de fikk mindre enn 90% belegg!!...)

Endret av KalleKanin
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

!? Kva eksosbil med tilsvarande plass som ein Tesla kostar 150.000 kroner ny? Eg ba om eit konkret døme, som vi kan bruke til å samanlikne.

 

Bil 1: volvo v60  2013[...]

Bil 2: Tesla S 2013 [...]

Å påstå at jeg ikke har greie på bil fordi jeg mener noe annet enn deg... Ta deg sammen a.

No skifta du tema til bruktbilar. Kan du komme med namnet på den nye eksosbilen til 150.000 kroner med tilsvarande plass som Tesla, slik at vi kan gjere ei skikkeleg samanlikning på like vilkår? Avgiftsauken gjeld nye bilar, ikkje brukte.

 

Eg forstår du vil ha vinterhjul til Teslaen, men eg reknar med at vinterhjul til den bilen til 150.000 kroner kostar pengar òg, eller?

Lenke til kommentar

Brukt Tesla kr 439 900

Brukt Volvo kr 179 000

 

La oss si at begge varer i 15år fra nå før de skrotes. Verditapet blir da det samme som beløpene over minus vrakpant.

Køyrer du 30.000 km i året for bensin til 17 kroner literen og forbruk på 0,7 liter/mil (meir realistisk enn NDEC), kostar det 535.500 kroner på 15 år. For Teslaen sin del vert det 90.000 kroner med 0,2 kWh/km og 1 krone/kWh (med 0 superlading eller gratis lading på kjøpesenter etc). Berre bensinkostnadane gjer då Volvoen 184.600 kroner dyrare over dei 15 åra. I tillegg kjem bompengar, ferjer, parkering, årsavgift osb, som er dyrare for ein eksos-Volvo. Skal du ha bilen so lenge, er Teslaen definitivt eit betre kjøp. Køyrer du mindre og bur i eit område utan bompengar, utan ferjer og utan parkeringsavgifter, sparer du sjølvsagt mindre på å kjøpe Teslaen framfor Volvoen.

 

Eg las ein stad at rekneskapsførarar og revisorar er kraftig overrepresentert blant Tesla-eigarane. Det er ikkje heilt tilfeldig.

Endret av Sturle S
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Køyrer du 30.000 km i året for bensin til 17 kroner literen og forbruk på 0,7 liter/mil (meir realistisk enn NDEC), kostar det 535.500 kroner på 15 år. For Teslaen sin del vert det 90.000 kroner med 0,2 kWh/km og 1 krone/kWh (med 0 superlading eller gratis lading på kjøpesenter etc). Berre bensinkostnadane gjer då Volvoen 184.600 kroner dyrare over dei 15 åra. I tillegg kjem bompengar, ferjer, parkering, årsavgift osb, som er dyrare for ein eksos-Volvo. Skal du ha bilen so lenge, er Teslaen definitivt eit betre kjøp. Køyrer du mindre og bur i eit område utan bompengar, utan ferjer og utan parkeringsavgifter, sparer du sjølvsagt mindre på å kjøpe Teslaen framfor Volvoen.

 

Eg las ein stad at rekneskapsførarar og revisorar er kraftig overrepresentert blant Tesla-eigarane. Det er ikkje heilt tilfeldig.

I analysen så ville jeg tatt med sannsynligheten for at Tesla/Volvo går konkurs og hvilken innvirkning det vil ha på økonomien i bilholdet.

Endret av uname -l
Lenke til kommentar

Køyrer du 30.000 km i året for bensin til 17 kroner literen og forbruk på 0,7 liter/mil 

Hvorfor akkurat 17 kroner literen?

Fordi det er det absolutt høyeste bensinprisen har vært i Norge noen sinne for å gjøre regnestykket ditt bedre?

Personlig kjører jeg diesel og har tanket et sted mellom 11 og 13 kr/l hver gang (siden april 2014). La oss si 12 kr/l i snitt.

Dvs at drivstoffprisen i regnestykket ditt er ~40% høyere enn hva jeg har betalt.

 

Men igjen må jeg si at dette ikke er poenget mitt.. Poenget mitt er....

Har man ikke råd til en elbil som fyller kravene sine for å være eneste bil (kun tesla?) spiller det ingen rolle om det er bedre på sikt.. På akkurat samme måte som at det er bedre å kjøpe leilighet enn å leie, men har du ikke råd/får du ikke lån er du nødt til å leie.. Du kan sette opp så mange regnestykker du vil, er ikke økonomien/pengene der hjelper det ikke.

Endret av wampster
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Køyrer du 30.000 km i året for bensin til 17 kroner literen og forbruk på 0,7 liter/mil 

Hvorfor akkurat 17 kroner literen?
Det er meir enn fire år sidan sist eg kjøpte bensin, so eg anar ikkje kva han kostar lokalt, men eg fann rettleiande prisar urtan transportpåslag her:

http://m.circlek.no/cs/Satellite/NO1/no_NO/pg1334073608508/private/milesDrivstoff/Priser.html?c=Page&childpagename=NO1%2FLayout&cid=1334073608508&d=Touch&lang=no_NO&packedargs=lang&pagename=NO1Wrapper&sitepfx=NO1&sitepfx=NO1

 

Det er før transportpåslag og utan rabattar, men erfaringsmessig (frå mange år sidan) nullar dei to kvarandre meir eller mindre ut i det meste av landet.

 

Fordi det er det absolutt høyeste bensinprisen har vært i Norge noen sinne for å gjøre regnestykket ditt bedre?

Det har eg ikkje noka meining om, men det er godt du har observert at bensinprisen har det med å stige. Ville det vere meir fornuftig å rekne med at bensinen vert billigare i åra som kjem?

 

Personlig kjører jeg diesel og har tanket et sted mellom 11 og 13 kr/l hver gang (siden april 2014). La oss si 12 kr/l i snitt.

Dvs at drivstoffprisen i regnestykket ditt er ~40% høyere enn hva jeg har betalt.

Akkurat. Diesel er billigare enn bensin. Meininga var å rekne ut kva ein bensinbil kostar dei neste 15 åra. Dersom du har gode indikasjonar på at bensinprisen vil falle attende til 2014-nivå, og halde seg der dei neste 15 åra, er det interessant. Kva baserer du i so fall den teorien på? Auka kronekurs? Lågare avgifter? Redusert oljepris? (Redusert oljepris fører som regel til at det same skjer med kronekursen, slik at effekten på bensinprisen er avgrensa.)

 

For ein dieselbil vil dessutan forbruket avgrensast naturleg av køyreforbod og ekstra bompengar i mange byar før det har gått 15 år, so du kan rekne med færre kilometer i året. Utgifter til alternativ transport kjem i tillegg.

 

For mange notildags er forresten bompengar ei større utgifft enn bensin/diesel. Fordelen for dei er at frakttillegget på bensin er lågare i "sentrale strok".

 

 Men igjen må jeg si at dette ikke er poenget mitt.. Poenget mitt er....

Har man ikke råd til en elbil som fyller kravene sine for å være eneste bil (kun tesla?) spiller det ingen rolle om det er bedre på sikt..

I 2016 var det berre 30% av husstandane med berre ein bil, som var ein elbil, som hadde Tesla. No er det fleire bilar på marknaden med brukbar rekkjevidde og plass.

 

På akkurat samme måte som at det er bedre å kjøpe leilighet enn å leie, men har du ikke råd/får du ikke lån er du nødt til å leie.. Du kan sette opp så mange regnestykker du vil, er ikke økonomien/pengene der hjelper det ikke.

Eg fekk lån til ein eitt-roms i Oslo i 1995, då eg var student og utan fast inntekt, fordi eg kunne syne banken eit reknestykkje der det gjekk fram at renter på lånet og fellesutgifter vart mindre enn eg då betalte på Sogn studentby, og dessutan at eg klarde å spare mykje av studielånet. Ingen kausjonistar, men gode jobbutsikter etter endt studium. Dersom du kan rekne og har gjort heimeleksa, pleier banken å høyre.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I analysen så ville jeg tatt med sannsynligheten for at Tesla/Volvo går konkurs og hvilken innvirkning det vil ha på økonomien i bilholdet.

Volvo er mindre verd enn Tesla, og ligg etter i utviklinga, men dei har ein sterk kinesisk eigar som går inn for omstilling til elektrisk drift, so eg trur eigentleg ikkje at Volvo går konkurs slik SAAB gjorde. Eg trur heller ikkje det har so mykje å seie for haldet av ein bruktbil om produsenten går konkurs. Kva skjedde med SAAB-bilane når SAAB gjekk konkurs? Tippar det var ganske udramatisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor akkurat 17 kroner literen?

Fordi det er det absolutt høyeste bensinprisen har vært i Norge noen sinne for å gjøre regnestykket ditt bedre?

Personlig kjører jeg diesel og har tanket et sted mellom 11 og 13 kr/l hver gang (siden april 2014). La oss si 12 kr/l i snitt.

Dvs at drivstoffprisen i regnestykket ditt er ~40% høyere enn hva jeg har betalt.

Nå gjalt vel eksemplet i 15 år fremover fra 2018 til 2033 og ikke perioden 2012-2014. Det er vanskelig å spå om framtida men er det veldig urealistisk at det blir gjennomsnittlig 17 kr/l de neste 15 årene? Jeg spør fordi jeg har ikke fulgt så nøye med på de prisene de siste årene.

Lenke til kommentar

Som venta vil dei i første omgang utsetje dette til 2020:

 

Finansminister Siv Jensen (FrP) bekrefter nå at regjeringen vil følge dagens overgangsordning for beregning av bilavgiftene ut 2019. Men regjeringen vil foreløpig ikke ta hensyn til at overgangsordningen gir en avgiftsøkning på 6,7 prosent.

 

https://www.motor.no/artikler/regjeringen-beholder-overgangsordning-for-bilavgiftene/

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...