Gå til innhold

Oppgradering av PC

Anbefalte innlegg

Tenker å oppgradere PC'en min fra 2011. I første omgang tenkte jeg å skaffe meg en ny skjerm med 27" og 144hz, har sett på denne (som er på tilbud nå):

https://www.komplett.no/product/952101/datautstyr/skjermer/skjermer/asus-27-led-vg278q#

Spiller for det meste PUBG, CSGO og Dota 2. Ser at skjermen har AMD freesync, vil det ha noe å si for meg? Evt. om det finnes noe bedre i samme priskategori med 27" og 144hz.

Øvrige specs på PC'en er

Hovedkort: Asus P8Z68, litt usikker på variant, men tror det er provgen3

Prosessor: i7 3770 @ 3.4 ghz

Minne: 8gb, må jeg kjøpe lik minnebrikke som jeg har fra tidligere, eller kan jeg sette inn hva som helst?

Skjermkort: GTX 680, som jeg tenker å bytte ut når 20-serien komer på markedet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tenker å oppgradere PC'en min fra 2011. I første omgang tenkte jeg å skaffe meg en ny skjerm med 27" og 144hz, har sett på denne (som er på tilbud nå):

https://www.komplett.no/product/952101/datautstyr/skjermer/skjermer/asus-27-led-vg278q#

Spiller for det meste PUBG, CSGO og Dota 2. Ser at skjermen har AMD freesync, vil det ha noe å si for meg? Evt. om det finnes noe bedre i samme priskategori med 27" og 144hz.

Øvrige specs på PC'en er

Hovedkort: Asus P8Z68, litt usikker på variant, men tror det er provgen3

Prosessor: i7 3770 @ 3.4 ghz

Minne: 8gb, må jeg kjøpe lik minnebrikke som jeg har fra tidligere, eller kan jeg sette inn hva som helst?

Skjermkort: GTX 680, som jeg tenker å bytte ut når 20-serien komer på markedet.

Det er jo en fin skjerm for folk som har skjermkort fra AMD, men om man ikke har det, eller ikke vil ha det, så er det bare å skru av Freesync i menyen på skjermen. Sannsynligvis er det skrudd av som standard. Skjermen skal da fungere som en helt vanlig "Fixed refresh" skjerm.

I spill som CS:GO, der man med nyere maskiner sjeldent er under 144fps, så ville ikke Freesync funskjonen hatt mye å si uansett. Det ville vært i situasjoner der det skjer så mye på skjermen at fps ramler under 144fps at Freesync ville ha slått inn. Men i stedet kan man jo bruke Nvidias "Fastsync" metode om man er "allergisk" mot tearing, eller gjøre som alle har måtte gjort til nå før adaptive sync skjermer; spilt med VSync av.

I samme leia finnes en 240Hz skjerm på 27" til bare 3795,- Som du også kan vurdere. Også den med Freesync. Vil du ha med G-Sync i stedet, så må du betale "G-Sync skatt", da de skjermene også inneholder ekstra (unødvendig) hardware som produsentene må kjøpe av Nvidia, og også lisens kostnader, i tillegg til kostnader forbundet med "kvalifisering" (godkjenning" fra Nvidia). Så regn med minst 1000 Kr ekstra, om ikke 1500,-.

Disse typen skjermer med TN panel er jo først og fremst beregnet på nettopp raske FPS'er som CS:GO, så farge nøyaktighet, fargedybde, og fargerom er ofte ikke førsteprioritet. Om man spiller litt RPG'er der utviklerne har lagt mye fokus på pen grafikk, og det er en del av hva man setter pris på med slike spilltitler. Så vil man jo kanskje gjerne ha en skjerm med bedre farger, kontrast, sortnivå, osv. Og det finnes andre alternativer. Ingen på 240Hz enda dog, ikke som jeg er kjent med ihvertfall.

Om du ikke er "gift" med Nvidia, så finnes det også gode alternativer fra AMD, som igjen gjør disse Freesync skjermene enda bedre. Om du ikke er så godt kjent med Freesync og slikt, finner du en FAQ i signaturen min her der jeg tar for meg litt av forskjellene, og du er velkommen til å ta en titt der. :)

Lenke til kommentar

@ Bamse_1 har du sjekket under demovarer - skjermer?

Der finner du kanskje skjerm, de har flere i samme prisområdet der med og uten G/Free sync.

Til 1920x1080 er du sikker på at du vil ha 27" og ikke 24"? 

https://www.komplett.no/category/30004/demovarer/datautstyr?nlevel=10066%C2%A730004%C2%A710073&sort=Price%3AASCENDING&hits=48

Edit: 

Dette er en gild skjerm, med langt bedre farger etc en TN panel normalt har:

Dette er fullpris på skjerm:

https://www.komplett.no/product/898769/datautstyr/skjermer/skjermer/asus-27-led-g-sync-rog-swift-pg278qr#

Disse demo skjermene av samme modell må da være et kupp, dog koster de noe mer enn du antydet:

Se bort fra den dyreste der, det er en ubrukelig IPS Skjerm til ditt bruk :p

https://www.komplett.no/category/30004/demovarer/datautstyr?nlevel=10066%C2%A730004%C2%A710073&manufacturer=ASUS&cnet-A00150-queryfacet=%5B146%20TO%20999%5D&cnet=Standardoppl%C3%B8sning_A00149%20%20%C2%A72560%20x%201440&sort=Price%3AASCENDING

Endret av baggiebridges
Lenke til kommentar

Takk for bra svar.

Grunnen til at jeg tenkte på 27" er at jeg sliter litt med å se de små hodene på folk i PUBG, så må sitte helt inntil skjermen. Visste ikke at det ble et problem mtp oppløsningen, så burde kanskje ta med det i betrakningen. De skjermene du foreslår, baggiebridges blir litt i dyreste laget for meg for øyeblikket. Men kan nok strekke meg opp til Gabri3ls forslag til 3795 om det er verdt det med Acer-skjermen i forhold til Asus-skjermen? Har bare hatt litt dårlig erfaring med en Acer-laptop fra noen år tilbake (som ble sendt inn på service for gjentatt bluescreening etter 1mnds bruk og kom tilbake med høytalere som ikke fungerte, ellers så holdt den lenge).

Når det kommer til skjermkortet er jeg egentlig bare ute for noe som gir mye for pengene, har ikke noen preferanse når det kommer til ATI vs Nvidia, bortsett fra at jeg trodde Nvidia ga mer for pengene for øyeblikket. Tenkte egentlig å vente litt med skjermkortet, siden jeg har fått med meg at 20-serien til Nvidia kommer snart, og at man gjerne ikke får noe særlig avslag på utgående skjermkort. Er egentlig ute etter et skjermkort som er kraftig nok til å trekke PUBG på 100+ FPS, og som helst ikke krasjer spillet i tide og utide, slik som mitt nåværende skjermkort gjør.

*edit: skulle selvfølgelig gjerne kjøpt en skjerm til 8k og flunka ny PC, men har ikke økonomien til det for øyeblikket.

*edit 2: hva kjører dere selv når det kommer til skjermkort?

*edit 3: må bare nevnet at jeg siden CS1.6-dagene alltid har skrudd vsync av for å øke fps, og har egentlig aldri blitt plaget noe av screentear. Høy fps er gjerne problemet. Spiller PUBG med alt på very low nå, og er ikke så plaget av dårlig grafikk. Problemet er heller at skjermen min kun har 75Hz, at fps-en er litt lav til tider og at spillet ikke loader fort nok.

Endret av Bamse_1
Lenke til kommentar

"Medium" kan du kanskje få til med RX580 8GB, avhengig av spillet selvfølgelig. Men personlig ville jeg nok gått opp til Vega 56, er bare litt vanskelig å finne dem til "riktig" pris fremdeles..

Og du ville gått for Radeon over Geforce? Hva er evt riktig pris? Ser Vega 56 ligger til 5590 hos komplett.

Lenke til kommentar

Og du ville gått for Radeon over Geforce? Hva er evt riktig pris? Ser Vega 56 ligger til 5590 hos komplett.

Ytelses messig ligger Vega 56 mellom GTX1070 og 1070Ti i gjennomsnitt, så "riktig" pris bør jo også ligge et sted mellom prisen på de kortene. Riktignok får man med 3 nye spill til Vega kortene nå, så om man ser verdien i de, kan man jo betale litt mer.

Grunnen til at jeg anbefaler Vega, er fordi oppløsningen på skjermen du har valgt er ganske tung å drive i forhold til 1080p oppløsning som det var på de første skjermene du kikket på. Og dermed får du ganske mye ut av å gå for et skjermkort som støtter den skjermens versjon av adaptive sync. I dette tilfellet; Freesync.

Som sagt kan du kikke på FAQ i signaturen min for å lære litt mer om adaptive sync, og hvorfor det er noe å ha. Dumt sagt, så har adaptive sync et teoretisk potensial til å gjøre skjermkort/skjerm kombinasjonen nesten dobbelt så rask som uten i spesielle tilfeller. Så for all del, ikke missforstå, det er ikke reellt dobbelt så raskt i praksis. Men man kan forklare konseptet på en slik måte, at det ville vært det... OK, dette ble litt dumt... Kikk i FAQ som sagt..

Lenke til kommentar

Riktig pris for Vega 56 mener jeg kan sammenlignes med GTX 1080 og GTX 1070Ti kort. Billigste 1080 kort er i dag ca 5000 kr. Og 1070Ti koster 4600 kr. Da er kr 5300 for Asus Radeon RX Vega 56 Strix Gaming OC omtrent i balanse med de andre prisene.

Edit: Ytelsesmessig ligger det litt under GTX  1070Ti. Og negativt er at det bruker mye strøm.

Fordelen er at det har Freesync.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

. De skjermene du foreslår, baggiebridges blir litt i dyreste laget for meg for øyeblikket. Men kan nok strekke meg opp til Gabri3ls forslag til 3795 

Det er bare 205 kr opp til denne  Asus 90LM00U3-B01370 demo skjermen som koster 8.000,- full pris, som nevnt i den forrige demo linken min:

https://www.komplett.no/product/985740/demovarer/datautstyr/demo-skjermer/asus-27-led-g-sync-rog-swift-pg27-demo#

Ser den har en pixel feil midt på skjermen, har for noen år siden kjøpt 2 skjermer med pixel feil(hvitt lys) og de har forsvunnet med  triks du finner på www for og fikse dette. (mine tilfeller  med lett massering med Q-tips direkte på aktuell pixel). Kjenner andre som har fått til det samme.

Du har åpent kjøp på denne så du løper ingen risiko om du likevel ikke vil ha den.

Endret av baggiebridges
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...