Gå til innhold

Hvordan benytte vanlige HiFi høytallere til pc?

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg har ett par med gode Yamaha høytallere som før ble brukt til surround i stuen. Etter at jeg skaffet nytt anlegg der ønsker jeg å bruke disse to høytallerene til pcen. Hvordan kan dette gjøres? Er jo to vanlige høytallerkabler. Kan de festes i en form for forsterker og til pcen? Forlag til eventuelt hvordan forsterker jeg kan kjøpe?

På forhånd, takk for svar  :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan koble linje-ut (eller til nød speaker) fra PC til linje-inn på en ekstern forsterker, dersom den har inngang for dette.

Så kan du bruke hvilke som helst passende høyttalere på forsterkeren, og hodetelefoner når du ønsker det.

Til forsterker er det ganske mye å velge i, også blant hjemmekinoanlegg, evt. receivere og andre typer utstyr som gjør nytten. Alt som trengs er at den har linjeinngang, at den faktisk har en forsterkerdel i seg, og utgang for høyttalere.

Selv har jeg en eldgammel Denon forsterker som fortsatt gjør nytten.

Ikke for å promotere noen spesifikke forhandlere, men mange her kan trolig brukes:

https://www.elkjop.no/catalog/lyd-hi-fi/no-receiver-forsterker/receiver-og-forsterker

Endret av xRun
Lenke til kommentar

Nei. Det er et lydkort (eksternt), ikke en forsterker.

Du kan bruke en hvilken som helst forsterker med analog linjeinngang eller evt. digitalinngang hvis du har digital ut på PC-en din.

Prisene varierer fra 50-lappen og opp til hundretusener.

Edit: Ser faktisk ut som den har forsterker innebygd. Tipper den er svak, men det vil bli lyd.

En svært effektiv høyeffekts Klasse D digital forsterker, TPA3116D2, leverer opptil 100 W (2 x 50 W ved 4 ohm*), som gir deg mulighet til tilkobling av passive bokhylle- eller tårnhøyttalere.
Sound Blaster X7 har en impedansbryter for valget mellom 4 and 8 ohm, slik at du kan velge det alternativet som gir best lydytelse fra høyttalerne dine. *Krever oppgradering til høyeffektsadapter (24 V 6 A).
Endret av sedsberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei. Det er et lydkort (eksternt), ikke en forsterker.

Du kan bruke en hvilken som helst forsterker med analog linjeinngang eller evt. digitalinngang hvis du har digital ut på PC-en din.

Prisene varierer fra 50-lappen og opp til hundretusener.

Edit: Ser faktisk ut som den har forsterker innebygd. Tipper den er svak, men det vil bli lyd.

Takk for svar. Har tittet en del på den jeg lenket til og bestilt denne så får jeg se om det blir å levere tilbake eller ikke.

Lenke til kommentar

Heisann!

Jeg har ett par med gode Yamaha høytallere som før ble brukt til surround i stuen. Etter at jeg skaffet nytt anlegg der ønsker jeg å bruke disse to høytallerene til pcen. Hvordan kan dette gjøres? Er jo to vanlige høytallerkabler. Kan de festes i en form for forsterker og til pcen? Forlag til eventuelt hvordan forsterker jeg kan kjøpe?

På forhånd, takk for svar :)

Hva har du gjort med den gamle receiveren/forsterkeren?

Det enkleste hadde vært om du fikk koblet en lydutgang fra PCen til en vanlig forsterker/receiver. Er det et par litt større høytalere krever det litt kraft å drive de på en god måte, og en ordentlig forsterker er å foretrekke.

Mest sannsynligvis har du en line-out fra PCen du kan bruke, men det beste er om du har mulighet for digital overføring til forsterkeren.

Edit: Mitt eldgamle hovedkort har i hvert fall en Optical S/PDIF out som jeg ville brukt i et sånt tilfelle.

Endret av KalleKanin
Lenke til kommentar

For å begynne med enklest mulig løsning, og samtidig ha noe kvalitet i det, kan du se på slikt som dette: https://www.parts-express.com/topping-tp30-mk2-t-amp-class-t-amplifier-with-usb-dac-15-wpc--310-313

USB-dac, så alle pcer skal kunne koble til denne. Kan drive enkle høyttalere, skal jeg si noe mer om forholdet til dine må du oppgi modellnummer. Det er avhengig av følsomhet og motstand i høyttaleren primært. 

Så er det et utall forsterkere med samme prinsipp men da med langt mer effekt, alt etter hvor høyt opp i pris du vil. Men til $76 finner du ikke noe bedre. Benytt prinsippet og se hvor mye du vil spandere.

Lenke til kommentar

Vil nok si 4. Når du sier høyttalerne dine er oppgitt til 6 ohm, er det en snittverdi. I virkeligheten kan de nok duppe godt ned under 4 alt etter hva du spiller. Med søk på rett modell finner du kanskje frekvenskart som viser høyttalerens potensielle krav. 

Siden dette er surroundhøyttalere som du skrev, antar jeg de ikke er veldig vanskelig å drive.

Lenke til kommentar

Står at den er på 2x50watt i 4ohm om man kjøper(?) oppgradert strømforsyning.

"*Krever oppgradering til høyeffektsadapter (24 V 6 A)." Har du kjøpt med det?

Lurer på hvordan målingen på den effekten er? Men det er jo klasse D så det krever ikke så mye for å få høy uteffekt. 

Lenke til kommentar

Hva med noe slikt

https://www.ebay.com/itm/TPA3116D2-120Wx2-Wireless-Bluetooth-4-0-Audio-Receiver-Digital-Amplifier-Board-S/172692780603?hash=item28354ab63b:g:vCMAAOSwYvFZJVuO

Edit: Tenkte å finne en med analog in, her er en:

https://www.ebay.com/itm/Breeze-Amp-HIFI-Class-2-0-Stereo-Audio-Digital-Amplifier-TPA3116-Advanced-2-50W/322356430396?hash=item4b0df0c63c:g:CX8AAOSwux5YTXEA

Må i tilfelle ha en passende strømforsyning også.

Edit: Dette er bare tilfeldige enheter jeg fant nå, ikke noe jeg har kjennskap til er bra eller ikke.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

2x 120w ved hvilken motstand tro? Har opplevd noen ganger at kreativ kinesisk opplysning da er på 2ohm. 

Maler ikke fanden på veggen, bare verdt å sjekke. Og jeg har hørt overraskende god lyd av en del småsakene der, bare du forer med en gode kilde (en god dac, god innspilling for å nevne noe).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...