Gå til innhold

LAN, aldersgrense?

Anbefalte innlegg

På store LAN som OsloLAN og The Gathering, er vel alder strengt talt ikke et pragende stort problem.

Jeg tviler sterkt på at foreldre slipper pjokken på elleve år til Hamar, for å sitte foran en PC i fem dager. Tvert imot.

På TG f.eks, har de ikke en fastsatt aldergrense. Der får du komme inn, så lenge du greier å ta vare på deg selv.

Selv synes jeg det er et genialt system, da de fjortenåringene som vil komme inn, som kan oppføre seg kommer inn.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

aldersgrenser er jo bare tull, som jo mange har sagt allerede.

Her hvor jeg bor (1500 innbyggere) er ikke det et problem.

Vi hadde et lan i sommer, og da var 50-60% folk under 16, og det var ingen problem.(er selv 14) Det var ca 20 stk på lanet

Selfølgelig er det 13-14 åringer som er mentalt forstyrret og ikke kan oppføre seg, men det burde ikke ødelegge for alle andre.

Endret av b0berg
Lenke til kommentar

jeg bryr meg ikke saa mye om alder ,men om hvordan de oppforer seg.. ville ikke vaert noe morsomt og vaert sammen med folk som hadde mast og spilt hele tiden.. og spilt de(t) spill(ene) jeg spiller.. Har selv linket og hatt det goy med folk paa 15 jeg. men dog en veldig grei 15aaring.

Lenke til kommentar

Jeg er 15 og har ikke noe imot de som er yngre enn meg... (det kommer mange som er yngre enn meg på en type dataparty i nærheten av meg, og de jeg spiller med som er 18-20 har ikke no imot oss 15-16...

Så jeg synes ikke aldersgrense er no aktuelt... bare man klarer å ta vare på seg selv og ikke er mentalt forstyrret

Lenke til kommentar

Jeg har selv vært arrangør på flere dataparties (les 5) med 90 deltagere.

Lanene ble arrangert på en ungdomskole, så naturlig nok var majoriteten mellom 13-16. Jeg vil påstå at de fleste i denne aldersgruppen klarer å oppføre seg. (selvfølgelig med unntak av noen som av en eller annen grunn alltid prøver å gaule "gidd gull" eller "lol" høyest mulig, uheldigvis er det disse vi legger merke til).

Min erfraring er at det er de over 17 som oppfører seg dårligst, eller som skal være "tøffest", men dette er vel sikkert bare noen som stikker seg ut for å ødelegge for flertallet.

det med å sette aldersgrense er etter min mening litt feil, fordi lan kan og er morsomt for alle aldersgrupper, og mange eldre undervurderer "skillsene" til de yngre. (jeg kjenner f.eks. en kar som er 13, som kan linux i mange distroer, mestrer bsd helt flott, og har sykt med evner innenfor programmering osv.)

så derfor vil jeg påstå at det ikke er vits med noen aldersgrenser, man kan heller bare kaste ut alle som ikke har noe hjemme på et lan å gjøre.....

(selv er jeg 15...)

Lenke til kommentar

Mitt første lan var når jeg var 12 år, var der sammen med 2 kompiser og brodern.

De to kompisene mine satt ved siden av meg, og brodern satt lang borti ettellerannet sted. Det som var irriterende var at de to kompisene mine satt og lasta pron hele lanet, og så på det også... ble temmelig lei etterhvert, men kan ikke nekte for at jeg lasta "litt" pron selv heller da :p, men ikke hele lanet.

Det som er så genialt med å ikke ha noen aldersgrense er at de som vil, og greier å beherske seg kan komme, og de som kommer og bare lager dritt kan komme, men antageligvis blir kasta ut..

Er selv 15..

Lenke til kommentar

Er mange her som mener at det viktigste er at folk kan ta vare på seg selv og det er jeg til dels enig i. Problemet er at etter hvert som gjennomsnittsalderen synker er det flere og flere som klarer å mase seg til å få lov til å dra. På TG2002 kom det en liten gutt tuslende mellom radene der vi satt sånn utpå lørdags ettermiddagen. Han satte seg ned på en stol midt mellom raden og sovnet. Jeg sier liten gutt for han var neppe mer en 12-13. Når han hadde sittet der og sovet noen timer begynte morroa. Guttene rundt der begynte å stable gamle brødskiver og pappkrus på hode og skuldera hans og sto og gaula inn i høra på han uten at han reagerte. Det holdt faktisk på så lenge uten noen form for reaksjon at noen tok og sjekka at han pusta. Ikke kom og fortell meg dette var en unge som var i stand til å ta vare på seg selv. Han hadde sikkert fått lov til å dra fordi noen kammerater hadde en eldere bror eller noe som hadde vært der før.

Personlig synes jeg at større lan burde ha en aldersgrense, for det er letter for en fersking å forsvinne i mengden. Kanskje man burde gjøre som på kino; 16 års aldersgrense (eller 15) og ned til 13 i følge med person over 18.

Lenke til kommentar

enig der, Xell, ha 16 år, men de under må ha følge med en over 18, er ikke bra at det sitter 12-14 åringer å på tg helt "døde".

burde være aldersgrense på lan med mer enn 1000 personer, da folk gjerne blir borte når det er mange, som Xell sa.

Xell har fått meg til å forandre mening med sitt fine innlegg :scared:

men er imot at det skal være noen grense på hvem en 18-åring kan ta med, alle burde ha en mulighet til å dra på tg!

Lenke til kommentar

ok, kanskje enig med at det ikke behøver å være noen grense hvis man er i følge med andre. Så en i fjor og han kan umulig ha vært mer enn 10, men satt ved sidena v en som var godt over 20. Så da blird det mer et spørsmål om hvor gammel foreldrene mener en person som skal ha ansvar for deres barn bør være.

Jeg tror at ett av problemene på TG er at på den ene siden sier de at de ikke har noen aldersgrense og at det er opp til foreldrene å bestemme, men de skal gjøre hva de kan for at alle skal ha det fint. På den andre siden sier de at de ikke har resurser nok itl å følge med på all (naturlig nok) Det siste tror jeg det er mange foreldre som ikke får med seg. Det største problemet med unger som ikke er selvsetndig nok er at mange om dem ikke spør om hjelp selv om hjelpen er der. I fjor var det en som kommenterte på tg-forumet at han ikke hadde fått dusjet før siste dagen for han fant ikke ut hvor dusjene var. Dette til tross for at det er hundre vis av crew-folk som kunne svart på dette allerede første dagen. Igjenn et eksempel på en som ikke var gammel nok til å ta vare på seg selv. Jeg aner ikke hvor gammel han var, men om han var 12 eller 17; det vitner til manglende ferdigheter til å klare seg uten mamma ;)

Lenke til kommentar
Syns man skal gå etter oppførselen til folk.

hvordan skal det gå an da, ha ett intervju før man kommer inn, cruet kjenner jo ikke alle som kommer inn der, og kan da ikke vite hvordan personene kommer til å oppføre seg, hadde vært fint å ha det slik du sier, men er nok ikke praktisk gjennomførbart :no:

Lenke til kommentar
Syns man skal gå etter oppførselen til folk.

hvordan skal det gå an da, ha ett intervju før man kommer inn, cruet kjenner jo ikke alle som kommer inn der, og kan da ikke vite hvordan personene kommer til å oppføre seg, hadde vært fint å ha det slik du sier, men er nok ikke praktisk gjennomførbart :no:

oppfører de seg ikke så kaster du dem ut. Så enkelt er det. Eller?

Lenke til kommentar

Jeg er selv 18 år gammel og kunne tenkt meg et lanparty for folk fra 18 år og oppover. Dette er selfølgelig for å slippe fjortisser som hyler og whiner.

Når det er sagt finnes det 14 åringer som oppfører seg mer voksent en mange 18 åringer, men det blir umulig å ha en "modengrense".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...