Gå til innhold

Er dette bra tv/god pris?

Anbefalte innlegg

Sliter så vanvittig med å bestemme meg for hvilken tv jeg skal kjøpe. Hadde nå bestemt meg for at jeg skulle vente til jeg fikk en 55" OLED/QLED til 10-11000 på tilbud. Men i dag ser jeg at komplett har et veldig godt tilbud (tror jeg?) på en 65". Hva synes dere om denne tv`en? Er det en god tv til den prisen?

https://www.komplett.no/product/953896/tv-lyd-bilde/tv-video/tv/tv-er/philips-65-uhd-led-smarttv-65pus860212#

Står at den har quantum dot teknologi, vil det si at det er en OLED/QLED tv? Skjønner ikke helt jeg. Eventuelt andre tv`er rundt 8-10k prisen dere ville anbefalt? OLED/QLED verdt det/nødvendig? Tenker i utgangspunktet 55". Skal brukes til netflix/film osv. Vil rett og slett bare ha mest mulig for pengene.

Alex

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Veldig bra TV hadde denne i 55 dager men gikk tilbake på returfrist da jeg fikk et veldig godt tilbud på Oled. NB ikke returnert grunnet kvalitet jeg var i grunn storfornøyd men klarte ikke å takke nei til Oled tilbudet. Jeg så tilbudet idag og sa høyt holy skitt for det er skikkelig billig. Den har ligget på tilbud før til 16995,- det ga jeg men har ofte ligget godt over 20,000,- så dette tilbudet Wow bare å kline til anbefales varmt.

Lenke til kommentar

OLED er en teknologi. QLED er det samme som LCD, osv. Samsung valgte navnet slik at folk skulle tro det lignet på OLED.

Og det gjør det. Navnet altså. Men teknologien er helt forskjellig. Og OLED er best....

Sant det men å si bare ar Oled er best blir for enkelt, Oled passer i dempet rom mørkere bedre blir Oled. Qled er best i godt opplyste rom dette er en viktig faktor å ta med seg. Qled er utviklet LCD og de beste PR nå, Philips TV er LCD men en veldig god en. Hva som passer for trådstarter er avhengig av belysningen TV skal være i. Endret av Jada-jada
Lenke til kommentar

Da røyk du på en smell forrige helg. Power hadde annonsert salg på oled til 16 990, samtidig som de hadde dnb-kampanje. Da hadde du fått den til 13.5. Vent til Black Friday er mitt råd. Hadde philips-tv for 2 tver siden. Fornøyd og generelt alltid bra. Men gå heller for 55 tommer beste tv enn 65 tommer veldig god tv imo.

Lenke til kommentar

Da røyk du på en smell forrige helg. Power hadde annonsert salg på oled til 16 990, samtidig som de hadde dnb-kampanje. Da hadde du fått den til 13.5. Vent til Black Friday er mitt råd. Hadde philips-tv for 2 tver siden. Fornøyd og generelt alltid bra. Men gå heller for 55 tommer beste tv enn 65 tommer veldig god tv imo.

Kjøper ikke 55 hvis man vil ha 65 enkelt og greit. Hvorfor gå for 55? Eneste grunnen jeg finner er billigere..

• Liker 1
Lenke til kommentar

55 er bedre på spilling mot 65 enkelt og greit. 65 er bare en rar størrelse ikke brukbart til noe.

For stor til spill for liten for filmer.

:confused: 

Prøver du å understreke at du ikke kan geometri, eller mener du virkelig dette?

:hmm: 

Sitter du nøyaktig 13/11 ganger lengre unna en 65" enn en 55" vil disse TV-ene se nøyaktig like store ut.

Dette kan enhver femtenåring vise for deg om de har fulgt med i matematikken, trenger bare formlikhet.

• Liker 4
Lenke til kommentar

samco slik skriver en kar med manglende penger på bok som drømmen om Sony Af9 og har begynt å svette med tanke på pris..... Du må nok klare deg med minstemann hvis du har nok til den da  :hm: Så igjen en grunn til å velge 55 kontra 65 billigere MYE billigere.

Endret av Jada-jada
Lenke til kommentar

samco slik skriver en kar med manglende penger på bok som drømmen om Sony Af9 og har begynt å svette med tanke på pris..... Du må nok klare deg med minstemann hvis du har nok til den da  :hm: Så igjen en grunn til å velge 55 kontra 65 billigere MYE billigere.

Penger på bok? Har en aggressiv spare plan med fast trekk i måneden.

65 er bare tull med spilling 55 har man bedre øye kontroll spesielt med 3person spill som Ass Creed Origins blir bare et pes på en 65 der karakteren blir for stor.

Lenke til kommentar

:confused: 

Prøver du å understreke at du ikke kan geometri, eller mener du virkelig dette?

:hmm: 

Sitter du nøyaktig 13/11 ganger lengre unna en 65" enn en 55" vil disse TV-ene se nøyaktig like store ut.

Dette kan enhver femtenåring vise for deg om de har fulgt med i matematikken, trenger bare formlikhet.

Hele poenget med 4K er å sitte så man ser de ekstra 4K detaljene. Hils 5 åringen med at han bør ta opp matten.

Lenke til kommentar

Penger på bok? Har en aggressiv spare plan med fast trekk i måneden.

65 er bare tull med spilling 55 har man bedre øye kontroll spesielt med 3person spill som Ass Creed Origins blir bare et pes på en 65 der karakteren blir for stor.

:eek:

La oss gjøre et tankeeksperiment her, siden du ikke forsto hva jeg skrev i forrige post.

1. Du sitter 2 meter unna en 55" TV og spiller Assassin's Creed: Origins
  2. Du sitter 5 meter unna en 65" TV og spiller Assassin's Creed: Origins

I hvilket av tilfellene vil Bayek se størst ut? 1 eller 2?

Dette er et kompetansemål for 10. årssteget i matematikk:

bruke og grunngje bruken av formlikskap og Pytagoras’ setning i berekning av ukjende storleikar

Er du nå enig i at riktig størrelse på TV er avhengig av sitteavstand?

• Liker 1
Lenke til kommentar

:eek:

La oss gjøre et tankeeksperiment her, siden du ikke forsto hva jeg skrev i forrige post.

• Du sitter 2 meter unna en 55" TV og spiller Assassin's Creed: Origins
  • Du sitter 5 meter unna en 65" TV og spiller Assassin's Creed: Origins
I hvilket av tilfellene vil Bayek se størst ut? 1 eller 2?

Dette er et kompetansemål for 10. årssteget i matematikk:

Er du nå enig i at riktig størrelse på TV er avhengig av sitteavstand?

5meter unna en 65 som har 1.8meter som 4K avstand ... hallo tror du må lese mere opp

55 4K har 1.3 meter som perfekt avstand.

Litt av poenget med 4K er å se detaljer som 4K gir .... 5meter ler så jeg rister dagens cluless.

Ser kompentanse steget ikke har hatt en god virkning på logikk i dette tilfelle. ;)

Endret av samco
Lenke til kommentar

5meter unna en 65 som har 1.8meter som 4K avstand ... hallo tror du må lese mere opp

55 4K har 1.3 meter som perfekt avstand.

Litt av poenget med 4K er å se detaljer som 4K gir .... 5meter ler så jeg rister dagens cluless.

Ser kompentanse steget ikke har hatt en god virkning på logikk i dette tilfelle. ;)

Du troller regner jeg med, men her er et siste forsøk:

• Finn ut hvor bred en 65" TV og 55" TV er.
  • Ta halvparten av denne bredden og del på "perfekt" sitteavstand for de korresponderende størrelsene
  • Dette tallet plugger du så inn i kalkulatoren og regner ut tan^(-1) eller arcus tangens av det.
  • Dette er vinkelen for halve synsområdet som dekkes om du sitter i senter foran TV-en på de "perfekte avstandene" du har oppgitt.
  • For 55" vil vinkelen for hele synsfeltet komme på 86.3°
  • For 65" vil vinkelen for hele synsfeltet komme på 77.3°

Konklusjoner:

• En 65" på 1.8m avstand vil se mindre ut enn en 55" på 1.3m avstand.
  • Du kan ikke geometrien fra ungdomsskolen, og mangler derfor grunnlag til å kunne forstå og tolke hva sitteavstand faktisk betyr.
  • Du har ikke sammenlignet å sitte 1.3m foran en 55" og 1.8m foran en 65", du har enten sittet "for nærme" 65" eller "for langt unna" en 55"

Edit:

Du avfeide tankeeksperimentet fordi det var feil avstander, men poenget mitt om at avstand bestemmer om noe ser stort eller smått ut gikk det hus forbi.

Endret av N o r e n g
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Er flere distanse kalkulatorer der ute så dine kule ramme utregninger orker ikke jeg å engang lese.

Tar heller industri standarden. Som de fleste oppegående tv interesserte bruker.

Ja, det er flere kalkulatorer der ute, felles for alle sammen er at de regner ut sitteavstanden ved hjelp av trigonometri.

Hvis du ikke forstår hvordan disse kalkulatorene fungerer skjønner jeg virkelig ikke hvordan du kan vite at dette er fasiten.

rtings har en fin artikkel her (de nevner forøvrig 1.68m for 55" og 1.98m for 65" som sitteavstand for film)

I artikkelen til rtings nevner de at 30° horisontal synsvinkel er en god vinkel for det meste av innhold, men nevner at blant annet THX-spesifikasjonen er på 40°

For en 55" blir da sitteavstanden: chart?cht=tx&chl= \frac {121,7}{2 \tan \frac{\pi}{12}} \approx 277cm

Jeg er ikke overrasket over at du ikke kan dette, jeg har for lengst skjønt at du ikke har et fnugg av interesse for matematikk eller diskusjon, men jeg er likevel rimelig skuffet av din arroganse.

Endret av N o r e n g
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...