Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Hva slags loddebolt bør jeg ha til å bytte Alps-brytere på tastatur?


Anbefalte innlegg

Jeg jobber med et Matias Ergo Pro, som jeg er helt avhengig av på grunn av skuldrene. Derfor har jeg ett hjemme, ett på hytta og ett i reserve. Men problemet med de greiene er at bryterne (switch, under selve tastene) etter hvert ryker, og da de som jeg bruker mest. Så jeg har fått tak i noen brytere fra produsenten, istedenfor å sende dem fram og tilbake, som koster mye i lengden. På de to årene jeg har hatt tastaturene, har det gått 3 brytere, og jeg ser på diverse forum at det er sånt som bare vil fortsette å skje.

 

Så i går fant jeg fram min nærmere 30 år gamle loddepistol (alltid likt den, for den blir fort varm og er god å holde), men fant snart ut at den ikke var god til sånt bruk. Ledninger lodder den veldig fint, men ikke kretskortkomponenter.

 

Det ser omtrent sånn ut på baksiden:

 

6747333563_2491968d08_b.jpg

 

Bryterne stikker 3-4 millimeter gjennom, så den gamle må avloddes og så må den nye loddes på. Jeg har en sånn tinnsuger av den typen som vises på bildet over, men problemet er altså selve bolten. Hva bør jeg satse på? Tastaturene koster 2500 kroner per stykk, så jeg vil jo ikke ødelegge noe. Jeg merket at det var på grensa at jeg nesten kom borti en liten motstand (eller hva det nå er) som sitter ved hver av bryterne da jeg brukte pistolen, så det bør kanskje være noe med en "blyantspiss"?

 

Jeg ser også at Kjell.com har en "Digital varmluftstasjon SMD Varmluftstasjon for lodding og avlodding", og som dingsemann virker jo det kult, men det er kanskje unødvendig fancy? De har også en "oppvarmet tinnsuger" til avlodding. Kanskje det er bedre enn den jeg har? Det viktige for meg er at jeg kan bytte brytere uten å herpe tastaturene i ganske mange år framover, så noen kroner fra eller til er ikke fullt så viktig.

 

Ellers er Clas den eneste av den typen kjeder som har butikk i Mandal, og der har de både Cotech (altså Clas' eget merke) og Weller (som kanskje er et godt merke?). Og både stasjoner med justerbar varme og vanlige bolter. På Weller WHS 40 står det "Eksakt temperaturregulering som gjør at den egner seg til lodding av elektroniske kompinenter (Clas' trykkleif, ikke min) med stor varmefølsomhet." Er den det beste valget? Og hvilken temperatur skal den i så fall settes på?

Endret av Mastiff
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville valgt en 25W Weller loddebolt. Varenummer 40-8938 på Clas Ohlson, en loddelisse (2mm) og/eller en tinnsuger (lik den du har avbildet). Finn deg gjerne en annen printplate som du kan øve litt med før du setter i gang. 

 

Et tips kan være å klippe løs den gamle bryteren før du starter. La det henge igjen så lange ben som mulig. Fordelen med dette er at du da kan varme opp en og en fot og trekke dem ut en og en (uten å måtte varme opp alle 4 samtidig). Blir det liggende tinn igjen i hullet, så bruker du tinnpumpen og litt varme for å få ut dette.

Lenke til kommentar

Takk! Tinnsugeren min fungerer greit, så da bruker jeg den. Og Welleren tar jeg neste gang jeg er på Clas. Men det er ikke mulig å komme til for å  klippe av noe. Men det gikk jo med loddepistolen, så da regner jeg med at det går mye bedre og lettere med en riktig bolt. Det er for øvrig to bein, ikke ett. Så jeg må varme og suge bort tinn på begge før jeg kan få trukket ut bryteren.

Lenke til kommentar

Takk! Tinnsugeren min fungerer greit, så da bruker jeg den. Og Welleren tar jeg neste gang jeg er på Clas. Men det er ikke mulig å komme til for å  klippe av noe. Men det gikk jo med loddepistolen, så da regner jeg med at det går mye bedre og lettere med en riktig bolt. Det er for øvrig to bein, ikke ett. Så jeg må varme og suge bort tinn på begge før jeg kan få trukket ut bryteren.

 

Ofte så må komponenten trekkes ut samtidig som alt er varmt. Det vil som regel vær litt tinn igjen, eller noe loddepasta som holde komponenten på plass (når ting er kaldt). Kommer du ikke til å får kuttet en av fotene, så kan du muligens klipe komponenten i flere deler? En annen metode er å få litt hjelp fra en kompis. La kompisen ta tak i komponenten (med en spisstang) og drar litt forsiktig samtidig som du varmer tinnet på motsatt side.

Lenke til kommentar

Ser at tråden mest sansynligvis er løst nå, men hiver nå i et par kommentarer likevel.

 

Problemet med lodding er ofte å sørge for en met mulig effektiv varmeoverføring fra loddebolt til komponentens ben. En metode er å ha litt ferskt loddetinn på spissen av loddebolten før kontakt med komponentens ben.

 

En annen ting ved fjerning av komponenter er at kretskortet kan "sprette tilbake" dersom man drar litt hardt i komponenten, og denne plutselig slipper taket. Har hatt et par slike uhell, med det resultat at små rester av loddetinn har kommet på klærne. Greit å ha i bakhodet, så man kan unngå å få rester av loddetinn i ansikt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...