Gå til innhold

Sende smykke med sporing til USA

Isakf

Anbefalte innlegg

Skal sende ett smykke til USA og nettsiden jeg sender det på krever at jeg sender det med sporing. Hadde tenkt til å sende det som ett brev men det har ikke sporing og da bryter jeg reglene til nettsiden som kommer til å få meg utestengt. Noen som vet om den billigste måten å sende en sporet pakke til USA? Smykket veier bare 20-30g.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal sende ett smykke til USA og nettsiden jeg sender det på krever at jeg sender det med sporing. Hadde tenkt til å sende det som ett brev men det har ikke sporing og da bryter jeg reglene til nettsiden som kommer til å få meg utestengt. Noen som vet om den billigste måten å sende en sporet pakke til USA? Smykket veier bare 20-30g.

Pakke med sporing.

Also:  :huh: er det gull, sølv eller diamanter/edelstener? Stor forskjell. Lurt å forsikre hvis det er gull eller dyrere materialer.

Endret av 8DX8QO0Y
Lenke til kommentar
R-brev er det rimeligste (195 kr om du holder deg innenfor målene 150/95/20 mm, 255 om du holder deg innenfor målene 250/125/20 mm og 430 kr ellers) om smykket er av udelt metall og verdien under 500 kr. Det betyr også ingen erstatningsplikt om sporingen forsvinner i USA/inntil 500 kr ellers (men du har ALL bevisbyrde for hva som var i konvolutten da Posten Norge mottok den). Og noter: R-brev beslaglegges konsekvent i tollen i USA dersom de inneholder gull/sølv/pengesedler, etterpå kan du selv vente deg et oppgjør med rettsystemet i USA den dagen du setter foten på US-jord (eller en avslått visumsøknad om du prøver å få det). 

Eneste lovlige metode med Posten når sendingen inneholder gull/sølv er V-brev - 443 kr og mye styr (bl a skal du ha en spesiell “dobbelt” verdikonvolutt av sterkt håndlaget papir som en bokhandel kan skaffe deg for 15-20 kr og du skal på et postKONTOR (ikke post i butikk) med ID medbrakt for å personlig signere under forseglingstapen før den settes på. 

Ellers kan du undersøke med Norgeskontoret til UPS vedrrøende deres Signature Tracking-tjeneste, men ikke forvent det blir billigere enn Posten - vanligvis skrives sluttregninger hos UPS Norge med minst fire siffer. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...