Gå til innhold

Forrett til Indisk hovedrett ?

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg skal arrangere selskap for min far i anledning 70-årsdag. 16 personer. Hovedretten blir hjemmelaget tikka masala. Har testet den på hovedpersonen, så den er klarert? Men har lyst å lage en forrett også, og da helst noe som ikke er indisk. Kan bli for mye av det gode for den eldre garden. Har noen et forslag til en kald forrett som kan passe smaksmessig til denne hovedretten ?

På forhånd mange takk ❤️

Endret av Vestlandstuppå
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Indisk mat har ikke forrett, hovedrett og dessert a la Europa. Gå heller rett løs på kylling Tikka Masala og server en grønn salat til å rense munnen med  og/eller en kule  issorbet (minimalt søt og mer i "style India" med anis, ingefær, kanel, grønn te eller lignende - i tilfelle etter salaten) som mellomrett(er) før desserten. 

Lenke til kommentar

Takk for alle svar :) Smart det med noe friskt rett etter maten. Tror jeg går for det. Leste at det blir laget en fruktsalat hvis det blir brukt forrett til indisk mat, så kan kanskje ta det som « mellomrett» ? Sorbe hørtes jo herlig ut, usikker på hvordan den lages og om mine evner strekker til ??

Lenke til kommentar

.... Sorbe hørtes jo herlig ut, usikker på hvordan den lages og om mine evner strekker til

Neida, veldig enkelt, lager du kylling Tikka Marsala klarer du uten problem denne.

Tar ingefær-/anis-/kaffirlimesorbet som eksempel (kaffirlimeblader krever en innvandrerbutikk og kan utelates, men da mister man en smak ikke helt uten betydning samt den fine grønne fargen) 

9dl kokosnøttvann/-juice (IKKE kokosmelk, innvandrerbutikk er godt bud, men VELassorterte andre butikker har også) 
200 gram melis 
1/2 dl sitron- eller limesaft
12 kaffirlimeblader (prøv innvandrerbutikken) 
1 stor spiseskje finrevet (fersk) ingefær
3 store stjerneanis (prøv apoteket) 

• Knus kaffirlimbladene grovt, tilsett i kokokosnøttvannet, varm til kokepunktet og la småkoke en skund LIKE over kokepunktet.til bladene er lyst olivengrønne 
  • Sil fra restene av kiffirlimebladene, tilsett anis og melis, fortsett kokeprosessen ca 20 minutter. 
  • Fisk opp anisen og ta gryten over i vann tilsatt isbiter. 
  • Rør inn sitron-/limesaft og finrevet ingefær, blandt godt og ha i boks som tåler frysing
  • Putt i fryseren og rør om hver halve time til sorbeten har passe konsistens
  • Fordel en iskule eller to pr asjett og pynt etter ønske 
Endret av *NORGE*
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...