Kyrre S. Skrevet 30. august 2018 Del Skrevet 30. august 2018 (endret) Freesync/gsync på en monitor gjør at bilder i sekundet som PC gir (fps) synkroniseres med frekvensen til monitor (hz). Dermed vil man ikke få tearing. Kort forklart .. man må fortsatt se til at spillet er i frekvensområdet til monitor, men dette kan man jo justere i spillet (display/graphics settingen). Gsync monitor er for NVIDIA skjermkort og freesync for AMD. MÅ man ha det? Nei, og noen merker ikke engang forskjell. Er det god teknologi som noen ikke klarer seg uten? Definitivt. RX 480 8 GB til 1500,- med en freesync monitor er mye for pengene. Helt klart. Jeg kan anbefale det i dette budsjettet. Endret 30. august 2018 av Kyrre S. Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 30. august 2018 Del Skrevet 30. august 2018 (endret) Freesync og g-sync sin styrke ligger i det øyeblikket at fps dropper under 60. Tror de fleste merker stuttering og tearing ved 40 fps, med freesync oppleves det betydelig bedre og du kan 'slippe unna' m3d et litt slappere skjermkort Jeg har et 1070-kort og i spill som Witcher 3 hvor du i krevende kampscener kan få dips så er g-sync med mye bedre opplevelse synes jeg Endret 30. august 2018 av Cowboystrekk Lenke til kommentar
Mogge86 Skrevet 30. august 2018 Forfatter Del Skrevet 30. august 2018 Freesync/gsync på en monitor gjør at bilder i sekundet som PC gir (fps) synkroniseres med frekvensen til monitor (hz). Dermed vil man ikke få tearing. Kort forklart .. man må fortsatt se til at spillet er i frekvensområdet til monitor, men dette kan man jo justere i spillet (display/graphics settingen). Gsync monitor er for NVIDIA skjermkort og freesync for AMD. MÅ man ha det? Nei, og noen merker ikke engang forskjell. Er det god teknologi som noen ikke klarer seg uten? Definitivt. RX 480 8 GB til 1500,- med en freesync monitor er mye for pengene. Helt klart. Jeg kan anbefale det i dette budsjettet. Godt forklart:) takk for det:) Lenke til kommentar
Mogge86 Skrevet 31. august 2018 Forfatter Del Skrevet 31. august 2018 Hva tenker dere om disse minnebrikkene Corsair Dominator DDR4 3200MHz 16GB? Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 1. september 2018 Del Skrevet 1. september 2018 Hvilke (link)? Jeg syntes de stort sett er dyre .. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 1. september 2018 Del Skrevet 1. september 2018 Hallo, Vurderer å oppgradere den gamle pc'n jeg bygget tilbake i 2010. Denne har ikke blitt brukt så veldig mye de siste 5årene. Så da lurer jeg vel egentlig på om noe kan brukes til ny pc. Kabinett og psu kanskje? Eller hva tenker dere? Her er en liste over komponenter; Gigabyte GA-790XTA-UD4, Socket-AM3 (1 stk) Sony Optiarc DVD±RW Burner, AD-5260S (1 stk) Chieftec Super Series 750W PSU (1 stk) Antec Nine Hundred Two Midi Tower Sort (1 stk) Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL9 (1 stk) AMD Phenom II X4 955 Black Edition (1 stk) Cooler Master Hyper N520 CPU Kjøler (1 stk) Hvis eneste du beholder er psu og kabinett er det vel ikke "oppgradering" men i praksis ny pc, med alt, som vil koste mange tusen kroner. Jeg har en litt annen tilnærming siden jeg synes det er for gæli å skrote hovedkort, prosessor, osv. som attpåtil er lite brukt. Mitt forslag: skaffe ei identisk Corsair minnebrikke til (slik at du får 2x4GB og kjører Dual Channel) En SSD og et nytt skjermkort. eksempel https://www.proshop.no/RAM/Corsair-4GB-DDR3-1600MHz/2242266 https://www.proshop.no/SSD/Samsung-860-EVO-25-SSD-500GB/2634274 https://www.proshop.no/Grafikkort/Sapphire-Radeon-RX-560-Pulse-OC-4GB-GDDR5-RAM-Grafikkort/2627356 Dette vil gi merkbar forbedring, og skulle du på et senere tidspunkt om 2-4 år etc. bestemme deg for å kjøpe "alt nytt" kan du iallefall ta med SSD'n og skjermkortet til ny plattform. Lenke til kommentar
Mogge86 Skrevet 1. september 2018 Forfatter Del Skrevet 1. september 2018 Hvilke (link)? Jeg syntes de stort sett er dyre .. https://www.komplett.no/product/893830/datautstyr/pc-komponenter/minnebrikker/corsair-dominator-ddr4-3200mhz-16gb Der er linken. Men kan få de til 1600,- Lenke til kommentar
Mogge86 Skrevet 1. september 2018 Forfatter Del Skrevet 1. september 2018 Hvis eneste du beholder er psu og kabinett er det vel ikke "oppgradering" men i praksis ny pc, med alt, som vil koste mange tusen kroner. Jeg har en litt annen tilnærming siden jeg synes det er for gæli å skrote hovedkort, prosessor, osv. som attpåtil er lite brukt. Mitt forslag: skaffe ei identisk Corsair minnebrikke til (slik at du får 2x4GB og kjører Dual Channel) En SSD og et nytt skjermkort. eksempel https://www.proshop.no/RAM/Corsair-4GB-DDR3-1600MHz/2242266 https://www.proshop.no/SSD/Samsung-860-EVO-25-SSD-500GB/2634274 https://www.proshop.no/Grafikkort/Sapphire-Radeon-RX-560-Pulse-OC-4GB-GDDR5-RAM-Grafikkort/2627356 Dette vil gi merkbar forbedring, og skulle du på et senere tidspunkt om 2-4 år etc. bestemme deg for å kjøpe "alt nytt" kan du iallefall ta med SSD'n og skjermkortet til ny plattform. Tror faktisk jeg har en pc jeg bygget for medier server som har nyere spec enn den jeg la ut her. Men skal se om jeg får kjørt i gang den så jeg får en spec liste. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 1. september 2018 Del Skrevet 1. september 2018 Får brikker med samme ytelse nye for 1700. Ikke verd 1600 IMO Lenke til kommentar
Mogge86 Skrevet 1. september 2018 Forfatter Del Skrevet 1. september 2018 Får brikker med samme ytelse nye for 1700. Ikke verd 1600 IMOOki. Nei da er det ikke noe vits å kjøpe de brukt. Men hvilke brikker anbefaler du til mitt oppsett? Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 1. september 2018 Del Skrevet 1. september 2018 Tror faktisk jeg har en pc jeg bygget for medier server som har nyere spec enn den jeg la ut her. Men skal se om jeg får kjørt i gang den så jeg får en spec liste. hvorvidt du har det, er iallefall interessant mht. hvorvidt du vil få utnyttet SSD til fulle. Gigabyte hk'et har SATA II (3Gb/s) og SSD vil da ikke gå med fullt potensiale. hk'et har riktignok to andre SATA kontakter (de grå) som via en Marvel 9128 chip skal være 6Gb/s. Men var visst en del plunder/usikkerhet om folk fikk til 6Gb/s med SSD på disse. Uansett vil en SSD på SATA II være raskere enn en snurredisk sies det, hvis du går for det. Lenke til kommentar
Mogge86 Skrevet 1. september 2018 Forfatter Del Skrevet 1. september 2018 hvorvidt du har det, er iallefall interessant mht. hvorvidt du vil få utnyttet SSD til fulle. Gigabyte hk'et har SATA II (3Gb/s) og SSD vil da ikke gå med fullt potensiale. hk'et har riktignok to andre SATA kontakter (de grå) som via en Marvel 9128 chip skal være 6Gb/s. Men var visst en del plunder/usikkerhet om folk fikk til 6Gb/s med SSD på disse. Uansett vil en SSD på SATA II være raskere enn en snurredisk sies det, hvis du går for det. Det hk som står i serveren mener jeg er et Asus av et slag. Skal sjekke da jeg kommer hjem fra hytta. Lenke til kommentar
varra Skrevet 3. september 2018 Del Skrevet 3. september 2018 Jeg hadde R9 290x og GTX 970 SLI jeg vekslet mellom en periode. Jeg opplevde mindre varme og støy fra 970 SLI, til tross for at jeg byttet vifte på varmeovnen R9 290x til en Accelero-mega kjøler. 1060 3GB nytt koster vel rundt 2500,- nytt. Det er på ingen måte verdt 1500 mer enn GTX 970, selv om GTX 970 kommer uten garanti. GTX 970 bruker også nok strøm til at ingen har hamstret disse og minet på dem i åresvis. Jeg ville ikke betalt 2000,- for et RX 580 i dag. Om et brukt 970 er verdt 1000,- vil ikke et brukt RX 580 være verdt mer enn rundt 1200-1300,- i min verden. GTX 1060 6GB til 2000,- https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=127052011 Hvorfor i alle dager anbefaler du 1060 6gb brukt når det har blitt kjørt salg på rx580 8 gb til samme pris ny? Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 3. september 2018 Del Skrevet 3. september 2018 Sannsynligvis fordi jeg ikke har fått med meg RX580 8GB på salg. Du får synge ut når det er på tilbud igjen! Lenke til kommentar
Mogge86 Skrevet 5. september 2018 Forfatter Del Skrevet 5. september 2018 (endret) Da har jeg fått satt sammen noe jeg ser for meg kan være en løsning til pc her. Legger ved link så får dere si ifra om hva dere syns. https://www.komplett.no/wishlist/shared/df5aa284-e216-476d-86f7-a9ce19a05d5a Har fra før skaffet; AMD RYZEN 7 1800x - 1400kr Sapphire Radeon RX 480 8GB nitro+ - 1400kr ASUS ROG Strix B350-F Gaming, Socket-AM4 - 550kr Endret 5. september 2018 av Mogge86 Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 5. september 2018 Del Skrevet 5. september 2018 Da har jeg fått satt sammen noe jeg ser for meg kan være en løsning til pc her. Legger ved link så får dere si ifra om hva dere syns. https://www.komplett.no/wishlist/shared/df5aa284-e216-476d-86f7-a9ce19a05d5a Har fra før skaffet; AMD RYZEN 7 1800x - 1400kr Sapphire Radeon RX 480 8GB nitro+ - 1400kr ASUS ROG Strix B350-F Gaming, Socket-AM4 - 550kr meget fornuftig valg av minnebrikker. Anbefaler tweaking av timings etc for virkelig å få ryzen til å skinne. Kjip pris atm, de hopper litt opp og ned, om du venter litt er de plutselig på tilbud igjen Lenke til kommentar
Mogge86 Skrevet 5. september 2018 Forfatter Del Skrevet 5. september 2018 meget fornuftig valg av minnebrikker. Anbefaler tweaking av timings etc for virkelig å få ryzen til å skinne. Kjip pris atm, de hopper litt opp og ned, om du venter litt er de plutselig på tilbud igjen Så de pleier å hoppe litt opp og ned i pris de der altså. Da får jeg nesten se hva jeg gjør:) finnes det guider til tweakings av de der? Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 5. september 2018 Del Skrevet 5. september 2018 Så de pleier å hoppe litt opp og ned i pris de der altså. Da får jeg nesten se hva jeg gjør:) finnes det guider til tweakings av de der?på youtube er det en kar som heter mindblanktech, han har noen bra videoer som gir over 10% økning i flere spill. Skjermkortet ditt vil nok være flaskehalsen i det meste, men om et par år når du kanskje skal ha ny gpu vil det lønne seg Lenke til kommentar
Mogge86 Skrevet 5. september 2018 Forfatter Del Skrevet 5. september 2018 på youtube er det en kar som heter mindblanktech, han har noen bra videoer som gir over 10% økning i flere spill. Skjermkortet ditt vil nok være flaskehalsen i det meste, men om et par år når du kanskje skal ha ny gpu vil det lønne seg Oki da får jeg se hva jeg klarer å finne ut av. Se om det kommer noen flere tilbake meldinger på oppsettet før jeg går til bestilling og ikke jeg venter litt for å se om minnebrikkene går ned i pris Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 5. september 2018 Del Skrevet 5. september 2018 (endret) https://www.proshop.no/RAM/GSkill-Ripjaws-V-DDR4-3200-C16-DC-16GB/2523814 Bedre priset minne. Penger spart. Var jeg deg ville jeg droppet de ekstra viftene og byttet AIO kjøler mot en 212 EVO. Penger spart. Så hadde jeg tatt de pengene å brukt på bedre skjerm. Endret 5. september 2018 av Kyrre S. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå