Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hus vs Hytte

Anbefalte innlegg

De som bygger boliger skiller på Hus og Hytte, så er det lavere krav til Hytter?

Har ikke lyst på noe stort hus og selv dagens hytter er i største laget

100m2 i grunnflate er mer enn nok og kunne ha vært mindre

Har i dag 120m2 og bruker knapt halvparten

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hytter kan ha litt lavare standard då dei ikkje er berekna som heilårsbolig, men med dagens byggereglar så blir det i mindre og mindre grad differansiert mellom bolig og fritidsbolig.

Det er vanligvis meir reguleringsplanen som avgjer type bruk.

I dei fleste tilfeller vil det derfor være uproblematisk å bygge hus basert på ei hytteteikning på ei tomt som er regulert til boligformål.

Grunnen til at hytter ofte er billegare enn vanlige hus er at hytter er bygd på tomter der det er begrensningar i kor mykje du kan være der.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du har ikke lov til å bo fast i en hytte. Da må den omkategoriseres til hus, om mulig.

Det er forskjellige krav, og forskjellige skatter og avgifter på hus og hytte.

Det vet jeg, men her er det snakk om å bygge nytt og det er stort sett kun byggene som er under hytte som er brukelig for meg

Har også tenkt på kjøp av hytte og enten gjøre om til bolig, eller bare ikke melde flytting..

Lenke til kommentar

Hvorfor er ikke ett vanlig hus brukbart for deg?

De er for store, og for dyre

Det er fullt mulig å bygge et lite og rimelig hus også, selv om de ikke står i huskatalogene. Der finner man hus beregnet på den typiske kjernefamilie og det arealkrav som stilles til en bolig for disse, ikke hus som passer til 1-2 personer både i areal og pris. 

Lenke til kommentar

et hus på bygda koster jo så så ingenting..?

Hus på bygda koster fort 3 millioner når det er god standard, og det skal vedlikeholdes

Har funnet noen rundt millionen, med standard fra 1960-tallet, som er helt greit for meg, men sitter bare å planlegger da det ikke blir kjøpe før i 2020, da bilen er nedbetalt, kan ikke betale på både billån og hus

Lenke til kommentar

Hus på bygda koster fort 3 millioner når det er god standard, og det skal vedlikeholdes

Har funnet noen rundt millionen, med standard fra 1960-tallet, som er helt greit for meg, men sitter bare å planlegger da det ikke blir kjøpe før i 2020, da bilen er nedbetalt, kan ikke betale på både billån og hus

Med mindre du har en millionbil som du kan selge, så har du nok bedre tid enn bare til 2020.... Husk at du også skal ha 15% egenkapital. 

Med tilbake til topic: 

Foruten dette med TEK17 som jeg har nevnt, så er det ulike reguleringer. 

Og du skal jo også ha strøm, vann og kloakk. Det er ikke helt billig langt fra folk. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...