Gå til innhold

Databruk og mobilt hotspot/tethering


Anbefalte innlegg

Jeg har en fritidsbolig der jeg har fast bredbånd. Har i lengre tid prøvd å få til en avtale med ISP der jeg ber om redusert pris i de 11 månedene av året jeg ikke bruker bredbåndet, men til ingen nytte.

 

Nå har imidlertid både Telenor og Telia kommet med full 4G-dekning i området, så mobilt bredbånd er blitt aktuelt. Jeg tok en abonnement hos TalkMore nå i sommer for å teste, med datakvoten ble ganske fort oppbrukt. Greit nok, når mobiler tror de er på wifi har de ingen begrensninger og laster data "i hytt og pine".

 

Prøveperioden gikk over 2 dager, og da ble det brukt 4.5GB fra mobilnettet (både TalkMore og egen måling viser dette). Det underlige er at kun 2.6GB gik videre over wifi. Hvor ble det av resten?

 

Neida, minimalt forbruk i mobilen som ble benyttet som hotspot så her gikk det bortimot null. Er dette normalt?

post-491646-0-67497500-1535216340_thumb.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke hvordan det er med din mobil, men på Samsung kan du gå inn i wifi-menyen og velge hvilke netverk som er mobile hotspot, for å begrense databruken...

 

Spørsmålet her er hvor 4.54 - 2.68 = 1.86GB blir av. Er dette overhead som man må regne med dersom man bruker mobilt bredbånd?

Lenke til kommentar

Enheter som er tilkoblet wifi sørger for å holde seg oppdatert og synkronisert. Dette fordi det gjerne ligger begrensninger ved bruk av mobildata. Er det en laptop tilkoblet får du bare håpe at ikke update av noe slag står og går.

 

Eks: Jeg har en iPhone som står og forbruker minst 700 MB hver dag bare i synkroniseringer. Så kommer mitt aktive bruk på topp. Dette via Wifi. Da jeg hadde chili mobil med 1000 GB i mnd, gikk dette via mobilnettet. Du merker bruksforskjell via mobilnettet kontra fastlinje wifi.

Lenke til kommentar

Herregud... si opp mobilt bredbåndet. Jo lenger du venter jo mer må du betale.

Tror ikke dere skjønner problematikken her. Problemet er ikke at mobilene forbruker mer data når de henger på wifi enn mobilnettet. Det er noe "alle" vet. Spørsmålet er hvordan hotspoten kan forbruke 4.54GB fra mobilnettet samtidig som den kun har formidlet 2.68GB videre over wifi.

 

Hvor er resten blitt av?

Endret av leifindr
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...