Fra Bergen Skrevet 25. august 2018 Del Skrevet 25. august 2018 Det påstås de med høy utdanning og god inntekt er mest positive til innvandring men det kan virke som det er langt mellom liv og lære. Og innvandrerene foretrekker barnehager med "sine". https://www.dagsavisen.no/innenriks/sa-delt-er-oslos-barnehager-1.1189171 – Vi har lenge visst at barn som kommer fra ressurssterke hjem, hopes sammen i noen barnehager, men jeg er overrasket over omfanget og at forskjellene er såpass store, sier Telle. I dag har 29 prosent av alle barnehagebarn i Oslo innvandrerbakgrunn. I 28 av barnehagene er andelen minoritetsspråklige barn høyere enn 90 prosent, og i ti av dem er andelen 100 prosent. 103 av totalt 780 barnehager har ingen barn med minoritetsbakgrunn. Av rapporten går det fram at hovedforklaringen på de store forskjellene er foreldrenes valg når de søker barnehageplass. Forskerne skriver at foreldre med innvandrerbakgrunn i stor grad søker seg til barnehager med høy andel minoritetsbarn, mens etnisk norske foreldre søker seg til barnehager med lav andel minoritetsbarn. Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 25. august 2018 Del Skrevet 25. august 2018 Bør vel ta alt som kommer fra oslo med ei klype salt uansett. Lenke til kommentar
*NORGE* Skrevet 25. august 2018 Del Skrevet 25. august 2018 .... Forskerne skriver at foreldre med innvandrerbakgrunn i stor grad søker seg til barnehager med høy andel minoritetsbarn, mens etnisk norske foreldre søker seg til barnehager med lav andel minoritetsbarn. Like barn har alltid lekt best sammen, og det later det til at begge disse gruppene er klar over - og tar konsekvensen av. Hos oss har verken barnehage eller innvandrere vært noe tema, men var barnehage aktuelt og bodde jeg i et miljø med mer enn en innvandrerfamlie eller to ville jeg valgt akkurat likt selv. 3 Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 25. august 2018 Del Skrevet 25. august 2018 Interessant. Man kan jo lure på om de samme som ergrer seg over manglende integrering og arbeidsdeltakelse blant minoritetene er blant disse. 3 Lenke til kommentar
Sandy Koufax Skrevet 25. august 2018 Del Skrevet 25. august 2018 En eller annen gang må disse barna ut i verden. Og da møter de uunngåelig folk med en annen hårfarge, brunere hudfarge og så videre. At du oppdrar dine barn til å kun være komfortabel med folk med en viss hårfarge eller hudfarge er uansvarlig foreldreskap og bør være grunnlag for å bli fratatt barna. Som f.eks noen radikale muslimer opplever når de oppdrar barne sine til å kun være komfortabel med barn fra lik religion. 2 Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 26. august 2018 Del Skrevet 26. august 2018 Et reelt argument kan være at innvandrerbarn sorteres inn på avdelinger med yngre barn pga dårlige språklige evner. Det er jo uheldig for både den det gjelder og de små ettersom det eldste barnet vil introdusere aktiviteter se små ikke er klar for enda, samt det eldste barnet vil innta en automatisk lederrolle ifht de små mtp bølling osv. Ikke at innvandrerbarn er verre enn norske, men det er en grunn til at man sorterer barn etter alder. Det er iallefall hva jeg ser ved vår barnehage. Når det gjelder argumentet at de ansatte skal avverge uheldig oppførsel så er jo policyen i våre barnehager at det er noen tusen barn pr ansatt så halvparten av gangene jeg skal hente guttungen så er det ingen som vet hvor han er. De kan likesågodt stå på røykehjørnet og knivstikke gamle damer for alt de vet Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 26. august 2018 Del Skrevet 26. august 2018 Sjekket de pris..? 1 Lenke til kommentar
Hopperesque Skrevet 26. august 2018 Del Skrevet 26. august 2018 Ikke overraskende. Oslo er en segregret by. Lenke til kommentar
*NORGE* Skrevet 28. august 2018 Del Skrevet 28. august 2018 .... At du oppdrar dine barn til å kun være komfortabel med folk med en viss hårfarge eller hudfarge er uansvarlig foreldreskap og bør være grunnlag for å bli fratatt barna. ...... Man kan utmerket godt være komfortabel med både folk av både annen øyenfarge, annen hårfafge og annen hudfarge uten å av den grunn ha delt verken barnehage eller skole med dem. Selv har jeg utmerket forhold både til indere og koreanere, men det ville ikke vært aktuelt å sende dem i verken indisk- eller koreanskpreget skole av den grunn - ikke barnehage heller om barnehage ville vært aktuell politikk i det hele tatt for oss. At man har så snevre holdninger som å tro at barn lærer toleranse av å bli putttet sammen med barn maks ulike seg selv er etter min vurdering langt mer diskvalifiserende for godt foreldreskap, det samme er at man selv mener seg å sitte på eneste riktige definisjon for hvem som er gode foreldre. Det er slikt som bekrefer det gamle ordtaket om at bok kan gjøre både vis og forrykt og som bekrefter at Ludvig Holbergs "Erasmus Montanus" (https://www.cappelendammundervisning.no/sek-asset/external-resources/9788276347746-Utdrag%20fra%20Holbergs%20Erasmus%20Montanus.pdf) har noen høyst levende slekninger i Norge i 2018. 2 Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 13. september 2018 Del Skrevet 13. september 2018 (endret) En eller annen gang må disse barna ut i verden. Og da møter de uunngåelig folk med en annen hårfarge, brunere hudfarge og så videre. At du oppdrar dine barn til å kun være komfortabel med folk med en viss hårfarge eller hudfarge er uansvarlig foreldreskap og bør være grunnlag for å bli fratatt barna. Som f.eks noen radikale muslimer opplever når de oppdrar barne sine til å kun være komfortabel med barn fra lik religion. Dette gjelder ikke bare barn. Jeg er oppvokst i Oslo, og jeg kjenner jeg ikke en eneste person i Oslo som har ikke-vestlige venner som de møter ofte. På jobben er det 0 personer med ikke-vestlig bakgrunn, og det samme gjelder de fleste bedrifter jeg har besøkt. I mitt gamle nabolag så finnes det ingen familier med ikke-vestlig bakgrunn. Oslo er en segregert by, og det er like sant for voksne og barn. Mange av de jeg kjenner er på venstresiden og støtter multikultur, men i praksis lever de blant sine egne. Det er ikke fordi de aktivt prøver å holde seg unna andre kulturer, men kulturforskjellene holder dem fra hverandre. Endret 13. september 2018 av Camlon 2 Lenke til kommentar
Sandy Koufax Skrevet 13. september 2018 Del Skrevet 13. september 2018 Dette gjelder ikke bare barn. Jeg er oppvokst i Oslo, og jeg kjenner jeg ikke en eneste person i Oslo som har ikke-vestlige venner som de møter ofte. På jobben er det 0 personer med ikke-vestlig bakgrunn, og det samme gjelder de fleste bedrifter jeg har besøkt. I mitt gamle nabolag så finnes det ingen familier med ikke-vestlig bakgrunn. Det der høres litt ekstremt ut. Men et veldig alvorlig problem i såfall. Bra at du nevner hvordan det er fra "den andre siden". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå