Gå til innhold

Saudi-Arabias oljefond kjøpte 5 prosent av Tesla. Men Elon Musk vil ikke ta selskapet av børs likevel

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Musk har skylden for alle Teslas problemer. Han er adm.dir. og styreleder. At han får gjennomgå i media er bare på sin plass, spesielt når han oppfører seg som en bedriten idiot. Finner ikke noen opplysninger på at dykkerene ikke vil ha noe med Unsworth å gjøre. En rekke bilder bekrefter at Vern deltok aktivt i hjelpearbeidet.

Alle Teslas problemer? Det går riktig så bra for Tesla, med rekordproduksjon og rekordsalg og utklassing av flere og flere andre bilmodeller.

Hvilke bilder snakker du om?

Lenke til kommentar

Hvor useriøs går det an å bli? Er så lei av denne Elon fanboyismen/hatismen, hvorfor kan en ikke bare diskutere selskapet Tesla? Altid havner diskusjonene ut i personlige tema ang en toppsjef. 

Det er jo det som er problemet. Elon Musk er useriøs og trekker fokus over på han istedenfor Tesla. Og det skader Tesla. Diskusjonene er ikke personlige da Musk er CEO for Tesla, og det han gjør gjør han som representant for Tesla. Det er problemet. Selvfølgelig blir Tesla dømt utifra hva deres CEO gjør, som alle andre selskap. Bare de fleste andre har ikke CEO som oppfører seg som idiot. Fordi de sparker sånne CEOer. Musk kan ikke sparkes så han holder på akkurat som han vil. Og det er ikke bare "hatere" på nettet som har problemer med det. Det ser du utifra alle i topposisjoner i Tesla som slutter etter kun kort tid. Musk bryr seg ikke hva andre sier, og når han kommer med idiotiske utsagn så skal liksom alle akseptere det ellers er du en "hater" en del av en konspirasjon for å ta han, en fiende osv. Listen er lang. Faktum derimot er at Elon Musk har skapt denne situasjonen. Det er han som har gått til angrep på media og analytikere. Og det er han som sier absolutt idiotiske ting på twitter. Selvføgelig rapporteres det.

Det er derfor jeg sier at folk som faktisk er fan av Tesla burde ønske Elon vekk. Få fokuset over på elbiler, ikke Elon Musk. Fordi Musk er en person som kommer til å sørge for at han alltid er fremst og foran uansett. Jeg liker elbiler, ikke egoister og drittsekker. Så selvfølgelig ønsker jeg et Tesla uten Elon. Kult at han investerte så mye, men verden klarer seg fint uten han som CEO. Og Tesla hadde gjort det mye bedre uten. Fra 380 USD til 280 USD på en måned. Musk er litt av en berg-og-dalbane som CEO.

• Liker 3
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Vel da er tredje kvartal straks over og til uken får vi innsikt i hvordan det gikk for Tesla i tredje kvartal. Det har vært endel støy siden Musk var ute på twitter og proklamerte at han vurderte å ta Tesla av børs. Umiddelbart etter twitter utspillet steg aksjen, og gikk til rett under 380 $ etter tweeten. Siden toppen på 380$ så har kursen falt, og var nede på rett under 265$ sist fredag når børsen stengte.

Twitter-utsagnet ble ganske raskt forsøkt tonet ned og moderert, etter diverse utspill ang. lovligheten av et slikt utsagn. Ryktestormen ble stor etter utspillet fra Musk, og det ble snakket om at shortere ville gå til søksmål grunnet tvangsinnløsning av short posisjoner samt at det var åpnet etterforskning av finanstilsynet i USA. 

Mens det stod på som verst de første dagene etter at Musk offentliggjorde sine planer eller tanker var det vanskelig å få oversikt over utkommet av saken, det ble skrevet mye om hva som kunne forventes. 

Natt til søndag denne uken sprakk saken om utfallet av granskningen fra det amerikanske finanstilsynet. Finanstilsynet og Musk har inngått et forlik. I praksis betyr det at Elon Musk må trekke seg som styreleder av Tesla og at han har fått en bot på 20 millioner $. Med bakgrunn i størrelsen på boten på over 160 millioner norske kroner, samt at Musk må gå av som styreleder gir vel konklusjonen seg selv; tweeten fra Musk denne tirsdagen i august var ikke innenfor. Og nå har Musk fått 45 dager til å avvikle sin posisjon som styreleder. Musk forlater ikke Tesla og vil fortsette som direktør i selskapet. 

Stopper dette problemene som så ut til å brygge seg opp etter tweeten? Det er vanskelig å gjøre seg opp noen bestemt mening om. Det vi vet er at det er shortere som ble tvangsinnløst pga kursoppgangen som fulgte grunnet tweeten til Musk. Nå har forliket i saken mellom finanstilsynet og Musk endt i kravet om at Musk må gå av samt betale 20.000.000 dollar i bot. Vil dette påvirke evt. søksmål fra shortere? Og hvem vil kunne bli stilt ansvarlig? Er det kun Musk personlig som kan holdes ansvarlig for utsagnet om at tilstrekkelig funding var sikret? Eller kan det spre seg til selskapet Tesla? Siste vers i sagen om Musk og hans tweets er nok ikke over ennå, hva som kommer i løpet av høsten gjenstår å se. 

Jeg håper markedet reagerer positivt på finanstilsynet ser ut til å være ferdige med saken. At Musk må trekke seg som styreleder kan faktisk slå ut positivt, selv om Musk uten tvil er en nøkkelperson i Tesla. Det gjenstår å se hvem som får styreleder posisjonen, men det vil trolig bli en som blir en motvekt til impulsiviteten til Musk. Og kanskje er det akkurat det Tesla trenger i denne fasen, hvor ting egentlig går i rett retning og det bare er skaleringen som må på plass. Det at Musk nå er strippet for dobbeltrollen som både direktør og styreleder kan faktisk også bli noe som markedet reagerer positivt på. 

Så får man heller krysse fingrene for at det blir positive nyheter til uken angående produksjonsmål, hvorvidt produksjonstakten har vært høy nok gjennom tredje kvartal og hva som gjøres for å sikre ett ennå bedre fjerde kvartal. 

Det er ennå mye godsaker som skal komme fra Tesla. Både Tesla Truck, den nye roadsteren og ikke minst Tesla Semi. Verden trenger folk som Musk og kanskje folk som Musk trenger å bli en smule realitetsorientert nå og da. Det blir en spennende Tesla uke. 

Endret av bojangles
Lenke til kommentar

Forlik  hjelper ikke shortere, fordi han hverken innrømmer/benekter skyld. Så samtidig hjelper det ikke Musk heller. 

Folk som tapte penger pga Musk får 40 millioner USD fra SEC. Så de har allerede fått noe erstatning med dette. Alle de shorterne Musk hater, og nå betaler han 20 millioner av egen lomme til dem.

Du har fortsatt DoJ etterforskning og. Dette er mye verre enn SEC om de tar ut tiltale. 

Selv om 8 VAG ansatte er tiltalt for svindel, så ble og VAG som selskap straffet. Så de kan og har straffet både Musk og Tesla.

Tviler på at kursen går opp som følge av et nederlag for Tesla og Musk. Hvertfall ikke fordi SEC er ferdig, siden søksmål og etterforskning ikke er ferdig. Og siden Musk måtte gi seg så er det helt klart at det finnes bra med bevis for at han gjorde noe galt. Det betyr at det er fult mulig at DoJ tar ut en tiltale.

Lenke til kommentar

Noterer meg at du forventer kursen ikke vil gå opp. Jeg anbefaler deg å følge med på aksjekursen den neste uken.

Aksjekursen vil jo historisk sett svinge nå pga at tallene for tredjekvartal legges frem til uken. Så det vil jo komme på toppen av reaksjonen til markedet som følge av forliket. 

Sagaen om Musk & Tesla ruller videre, og det vil nok skje mye utover høsten og frem til nyåret. Det vil jo også vise seg over nyåret om Tesla har klart å skape en positiv kontantstrøm i siste halvår av 2018. Det er altså mye viktig informasjon som markedet skal absorbere fremover, samt all dramaet rundt tweetne til Musk. Her håper jeg at det at Musk går av som styreleder får en positiv effekt, da vil det også bli mindre brannslukning for Tesla fremover og de kan fokusere mer på strømlinjeforme produksjonen fremfor å bruke tid og krefter på ting som ikke burde ha så stor fokus. 

Lenke til kommentar

Noterer meg at du forventer kursen ikke vil gå opp. Jeg anbefaler deg å følge med på aksjekursen den neste uken.

Noterer meg at du bør jobbe med leseforståelsen.

Jeg skrev at jeg tviler på at dette nederlaget gjør at aksjekursen går opp. Andre ting kan gjøre at kursen går opp. Det har jeg ikke kommentert på. Essensielt det eneste jeg har kommentert på er åpningskursen på mandag. Jeg tror Tesla vil åpne negativt på mandag er alt jeg sier. Hva som skjer utover resten av mandagen eller uken har jeg ikke kommentert på. Generelt så driver jeg ikke med gambling og Tesla aksjer er verre enn BTC.

Lenke til kommentar

Noterer meg at du bør jobbe med leseforståelsen.

Jeg skrev at jeg tviler på at dette nederlaget gjør at aksjekursen går opp. Andre ting kan gjøre at kursen går opp. Det har jeg ikke kommentert på. Essensielt det eneste jeg har kommentert på er åpningskursen på mandag. Jeg tror Tesla vil åpne negativt på mandag er alt jeg sier. Hva som skjer utover resten av mandagen eller uken har jeg ikke kommentert på. Generelt så driver jeg ikke med gambling og Tesla aksjer er verre enn BTC.

Ja, vi får se på kursen i morgen. Jeg tror vi åpner opp, og ender dagen på 280-320. Helt uten flere nyheter.

Produksjons- og leveransetall for Q3 kommer trolig tirsdag før markedet åpner. Her kan det også forhåndsannonseres overskudd og positiv kontantstrøm. Om dette annonseres tror jeg vi kan ende uken nærmere 350.

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar

Folk som tapte penger pga Musk får 40 millioner USD fra SEC. Så de har allerede fått noe erstatning med dette. Alle de shorterne Musk hater, og nå betaler han 20 millioner av egen lomme til dem.

Har du en kilde på at pengene går til shortere?

Du har fortsatt DoJ etterforskning og. Dette er mye verre enn SEC om de tar ut tiltale.

Haha, ønsketenkning som vanlig.

Tviler på at kursen går opp som følge av et nederlag for Tesla og Musk.

Nederlag? En liten dask på lanken og ikke engang innrømmelse av skyld er ikke et nederlag.

Og siden Musk måtte gi seg så er det helt klart at det finnes bra med bevis for at han gjorde noe galt. Det betyr at det er fult mulig at DoJ tar ut en tiltale.

Nå var det SEC som "ga seg" først ved å tilby et dask-på-lanken-forlik med en eneste gang. Først ville ikke Musk akseptere, men en rettssak hadde tatt flere år å gjennomføre, og hadde hengt over selskapet. Nå er det avklart og Musk og Tesla kan konsentrere seg om å fortsette å levere varene.

DoJ tar neppe ut noen tiltale. Ren ønsketenkning fra haternes side. Husk dessuten på at beviskravet er mye høyere i straffesaker.

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

Aksjekursen vil jo historisk sett svinge nå pga at tallene for tredjekvartal legges frem til uken. Så det vil jo komme på toppen av reaksjonen til markedet som følge av forliket. 

Sagaen om Musk & Tesla ruller videre, og det vil nok skje mye utover høsten og frem til nyåret. Det vil jo også vise seg over nyåret om Tesla har klart å skape en positiv kontantstrøm i siste halvår av 2018. Det er altså mye viktig informasjon som markedet skal absorbere fremover, samt all dramaet rundt tweetne til Musk. Her håper jeg at det at Musk går av som styreleder får en positiv effekt, da vil det også bli mindre brannslukning for Tesla fremover og de kan fokusere mer på strømlinjeforme produksjonen fremfor å bruke tid og krefter på ting som ikke burde ha så stor fokus. 

Ja helt enig der. Forstår ikke dette. Folk liker Tesla. Jeg ønsker og at Tesla skal gjøre det bra, men det å ha Musk i ledelsen gir dem masse problemer. Det at han er mye mer ansvarlig for styret nå vil forhåpentligvis at han fokuserer mer på jobben sin og er mindre på Twitter. Hvorfor kan han ikke bare fokusere på å lage bilene? Hvorfor må han skrive så masse dumt på Twitter som ødelegger for selskapet?

Om dette betyr han roer ned på Twitter og heller bruker tiden sin på selskapet sitt så er jo dette bra. Åpenbart ikke fungert så bra at han kan gjøre hva han vil. Kanskje de kan snakke med han angående arbeidsmiljø og, så toppsjefer ikke slutter månedlig. Fordel om alle ansatte blir byttet ut stadig vekk. Pluss tipper mange ikke vil jobbe hos Tesla når de ser på turnover-rate i toppledelsen der. De må snu det for å få inn flinke folk.

Lenke til kommentar

Ja, vi får se på kursen i morgen. Jeg tror vi åpner opp, og ender dagen på 280-320. Helt uten flere nyheter.

Produksjons- og leveransetall for Q3 kommer trolig tirsdag før markedet åpner. Her kan det også forhåndsannonseres overskudd og positiv kontantstrøm. Om dette annonseres tror jeg vi kan ende uken nærmere 350.

Jeg tror dette viser nok jeg. Du og Tesla er "vi"?

Det er som når en skiløper vinner gull i OL og kommentatorene sier "Vi vant, vi vant!" Interessant at du føler deg en del av Tesla som om det var landet ditt.

Ellers enhver person som har aksjer i Tesla vil selvfølgelig si at kursen går opp. Det tjener du jo på personlig. Folk har blitt dømt for det av SEC og.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...