Cocola Skrevet 25. august 2018 Del Skrevet 25. august 2018 Hei, Jeg skal selge en bil og lurer på hva kan jeg gjøre for å være helt sikker på å få pengene ved et bilsalg? Overføre via bank kan vel sender avslutte etter at han eventuelt har tatt over bilen? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 25. august 2018 Del Skrevet 25. august 2018 De aller fleste har mulighet til straksbetaling via nettbank, og da får du pengene på konto umiddelbart. Lenke til kommentar
Cocola Skrevet 25. august 2018 Forfatter Del Skrevet 25. august 2018 Er det en innstilling man må sette på i nettbanken? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 25. august 2018 Del Skrevet 25. august 2018 Oftever straksbetaling eit alternativ som du kan huke av når du skal legge inn kontonummer og sum. Kostar vanligvis 5-20kr ekstra. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 25. august 2018 Del Skrevet 25. august 2018 Er det en innstilling man må sette på i nettbanken? Litt forskjellig fra bank til bank, men hos Sbanken gjøres dette når man betaler regningen. Hos DNB må man endre noe i innstillinger FØR man betaler regningen, mener jeg å huske. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 25. august 2018 Del Skrevet 25. august 2018 Utdrag fra DNB:Ekspressbetaling er en haste-betaling som kan utføres i nettbanken. Ekspressbetaling må registreres og godkjennes innen kl 15.00, mens en ordinær betaling må registreres og godkjennes innen kl 14.30. Kreditering av mottakers konto kan ta flere dager avhengig av rutinene i mottakers bank, selv om du sender en ekspress-betaling innland. Ekspressbetaling anbefales derfor kun brukt når du trenger en gyldig kvittering med dagens dato, eller betalingen er av en slik karakter at rentedato er viktig etter at fristen for en ordinær betaling har gått ut. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 25. august 2018 Del Skrevet 25. august 2018 Utdrag fra Sbanken:Straksbetaling er en betalingstjeneste mellom norske banker som gjør at mottaker har pengene disponibelt på konto etter få sekunder. Det er uavhengig av bank eller hvilken tid på døgnet betalingen blir gjort. Lenke til kommentar
Minus Skrevet 25. august 2018 Del Skrevet 25. august 2018 Bankremisse eller vipps. Lenke til kommentar
-KooPa Skrevet 25. august 2018 Del Skrevet 25. august 2018 Bankremisse virkelig? Jeg ville kun godtatt en bankremisse om jeg kunne tatt den med til en bank og fått verifisert den før salg. Hvor mange vet hvordan en bankremisse ser ut? Og hvor mange av de vet hvordan de skal se forskjell på en ekte og falsk? Vipps er et alternativ, selv om det koster 1% av summen. 3 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 25. august 2018 Del Skrevet 25. august 2018 Jeg foretrekker cash. 1 Lenke til kommentar
*NORGE* Skrevet 25. august 2018 Del Skrevet 25. august 2018 Jeg foretrekker cash. Jeg også, evt bankremisse. Er en selger ikke i stand til å identifisere en bankremisse på egen hånd er vedkommende i mine øyne en så useriøs og klønete selger at det er best å droppe handelen og komme seg ut mens leken er god. Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 25. august 2018 Del Skrevet 25. august 2018 (endret) Jeg ville gjort en avtale slik at man satt av en dag, og at man avtalte et møte i byen man selv bor i, eller hvor kjøper bor i. Dermed kunne man besøke banken enten selger eller kjøper bodde i og vært 100% sikker på at alle detaljer ble ordnet opp i før salg/kjøp. For eksempel kjøretur før salg/kjøp og dermed møte i banken. Endret 25. august 2018 av Taurean Lenke til kommentar
Minus Skrevet 25. august 2018 Del Skrevet 25. august 2018 Bankremisse virkelig? Jeg ville kun godtatt en bankremisse om jeg kunne tatt den med til en bank og fått verifisert den før salg. Hvor mange vet hvordan en bankremisse ser ut? Og hvor mange av de vet hvordan de skal se forskjell på en ekte og falsk? Vipps er et alternativ, selv om det koster 1% av summen. Forrige gang jeg kjøpte bil, ble det gjort ved bankremisse. Den ble utstedt 10k lavere enn prisantydning, i tilfelle pruting. Funket fint, det. Man kan vel komme seg unna Vipps-gebyret ved å gjøre mange små transaksjoner? Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 25. august 2018 Del Skrevet 25. august 2018 Jeg har sett appen "Enkel Bilhandel" fra DNB, men har aldri fått prøvd den: https://www.dnb.no/privat/laan/billaan/enkel-bilhandel.html Den virker lovende, og tar seg av alt, og man får til og med 30 dager gratis forsikring med på kjøpet. Noen som har prøvd og har tilbakemeldinger, eller er det noe TS kunne tenke seg å prøve (og legge igjen tilbakemelding her)? Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 26. august 2018 Del Skrevet 26. august 2018 Overføre via bank kan vel sender avslutte etter at han eventuelt har tatt over bilen? såvidt jeg vet er penger man overfører til annens konto endelig, dvs. du kan ikke annullere i etterkant (hvis det var det du fryktet?) (illustrere, svoger skulle sende penger til noen for et eller annet, men rotet i nettbanken å overførte til mitt kontonummer. Han kunne ikke "angre" dette sjøl, var jeg som måtte overføre tilbake til hans konto noen dager senere) Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 27. august 2018 Del Skrevet 27. august 2018 Kontanter hvor høyt beløp er folk generelt bekvem med å dra med seg? Hva om noen venter på deg med balltre, osv. Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 27. august 2018 Del Skrevet 27. august 2018 Det er mange som er ranet for alle kontanter når de har møtt opp for å kjøpe noe fra Finn eller lignende tjenester. Anbefales ikke. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 27. august 2018 Del Skrevet 27. august 2018 Du tar ikke med penger første gang, og min onkel dro til Tyskland for å kjøpe Mercedes med kontanter, husker ikke hvor mye, men det var mye penger 1 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 27. august 2018 Del Skrevet 27. august 2018 (endret) Generelt er det kanskje ikke nødvendig å ha voldsomt hastverk i forbindelse med kjøp/salg av bruktbil, dvs. at alt må ordnes samme dag. Iallefall ikke hvis begge parter befinner seg i samme distrikt/passelig kjøreavstand. Da kan kjøper evt. betale et lite depositum cash (og det skrives kontrakt/betingelser) mens resten overføres via nettbank, og når selger ved selvsyn ser at pengene er kommet inn på sin konto, kan kjøper hente bilen. En annen mulighet hvis man vil orden alt samme dag og ta med bilen, kan vel være Post i Butikk? Ikke prøvd sjøl, men der kan man såvidt jeg skjønner benytte giro til å overflytte penger mellom kontoer (inntil 200 000) Siden dette tastes inn/går via data, så får man vel bekreftet saldo med en gang? Funker det slik, er det iallefall ideelt siden butikkene er overalt og gjerne åpne til 21.00 eller 23.00 (og kjøper/selger går sammen dit) Endret 27. august 2018 av Mr.M Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå