Gå til innhold

Bompengemotstand


Anbefalte innlegg

Har bom 200 meter fra utgangsdøra mi, er så fantastisk moro og betale dyre dommer for og få lov til og dra på butikken eller besøke min nære familie. Siden jeg er gjerrig, så blir det endel mindre besøk hos min far som bor 3 minutter unna. Synd det skal koste meg 40 kr for og kjøre 3 minutter til faren min.

 

Bypakke Grenland kan ha seg en viss plass.

 

Utgifter for kjøreturen: Drivstoff: 2.5kr Bom: 40kr

 

Er du nødt til å kjøre en lastebil i rushtiden, uten brikke, for å besøke din gamle far? For det er eneste mulighet for å komme opp i 40 kroner for en tur i Grenland.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er du nødt til å kjøre en lastebil i rushtiden, uten brikke, for å besøke din gamle far? For det er eneste mulighet for å komme opp i 40 kroner for en tur i Grenland.

Jeg må att og frem, besøk under en time så er prisen halv. Men er gjerne på besøk lengre enn det.

 

Vet ikke om du bor her jeg men, det er ratt opp en ring rundt. Og for og komme til min far må jeg passere 3 plasser med bompenger. Blir bare belastet for 1 tur om det er innen en time.

 

Brikke har jeg av og til, som regel ikke siden jeg kjøper eldre biler, fikser dem og selger dem videre som hobby. 

Så har som regel forskjellig bil fra uke til uke. Denne uken har jeg en Mercedes A180  CDI med defekt sensor på girkassen.

Endret av DirekteDemokrati
Lenke til kommentar

Jeg må att og frem, besøk under en time så er prisen halv. Men er gjerne på besøk lengre enn det.

 

Vet ikke om du bor her jeg men, det er ratt opp en ring rundt. Og for og komme til min far må jeg passere 3 plasser med bompenger. Blir bare belastet for 1 tur om det er innen en time.

 

Brikke har jeg av og til, som regel ikke siden jeg kjøper eldre biler, fikser dem og selger dem videre som hobby. 

Så har som regel forskjellig bil fra uke til uke. Denne uken har jeg en Mercedes A180  CDI med defekt sensor på girkassen.

 

Så du betaler 1 gang i timen (turen tar 3 minutter) og bare den ene veien. 15 kroner uten brikke, 13,50 med. Ikke 40. Folk i Bergen og Oslo hadde nok blitt grinete hvis de visste hvor billig grenlendinger slipper unna.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så du betaler 1 gang i timen (turen tar 3 minutter) og bare den ene veien. 15 kroner uten brikke, 13,50 med. Ikke 40. Folk i Bergen og Oslo hadde nok blitt grinete hvis de visste hvor billig grenlendinger slipper unna.

21 + 15 = 36 kr. Om du skal være kverulere koster det meg og besøke min far. 

 

Det er tur/retur. Og du må regne tur retur, fordi jeg må nesten hjem... 

 

Skal jeg kanskje kverulere og legge på strøm jeg bruker for og betale regningene samt slitasje på datan så er vi vel kanskje på 40kr :)

For og ikke nevne tastatur slitasje

 

Jeg gir langt blaffen i hvor mye eller lite andre betaler, bom penger burde ikke være en greie. Det er ineffektivt når mye av pengene som hentes inn går til administrasjons kostnader. Er en grunn til at andre land ikke har gått for denne forretnings modellen. Den skalerer ikke. 

 

Altså de fattige betaler like mye som de rike, noe som er feil i mine øyne. 

 

Hadde bompasseringen kosten en viss % av måneds inntekt hadde den vært litt mer rettferdig. Dog fortsatt teit.

 

Hev generelle skatten i stede.

Endret av DirekteDemokrati
Lenke til kommentar

Så du betaler 1 gang i timen (turen tar 3 minutter) og bare den ene veien. 15 kroner uten brikke, 13,50 med. Ikke 40. Folk i Bergen og Oslo hadde nok blitt grinete hvis de visste hvor billig grenlendinger slipper unna.

Bor i Bergen, dama er fra Telemark. De (hennes familie) skjønte ikke hvorfor jeg ikke syntes det virket så ille da den kom...

Endret av Sexylubb1
Lenke til kommentar

Virker som det er veldig lett å forsvare bomringer for de som ikke er rammet av det selv. De fleste som angriper meg når jeg kritiserer bompenger har aldri hatt bil engang. "Jeg som er singel og bor midt i byen trenger ikke bil, så da trenger ikke småbarnsfamiliene på bygda hvor det bar går buss en gang i uka det heller".

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke helt hva du mener. 

 

Det kan være et problem at den lavere sosiale klassen blir misfornøyde og stemmer på et protestparti, men det kan man hindre ved å overbevise dem at dette er et nødvendig onde for å redde klimaet.

 

«Problemet» er vel argumentene for bompenger. Det selges gjerne inn som ett solidarisk alternativ for å støtte de fattige:

https://www.dagbladet.no/nyheter/aksjonerer-mot-bompenger---helt-sykt-folk-kan-ikke-betale-det/70181829

 

«- Det er noe alle tjener på, særlig de med dårligst råd, sier hun til Dagbladet og begrunner det med at det er de med lavest inntekt som rammest hardest av luftforurensing. Samt at unge, kvinner og de med lavest inntekt er mest avhengig av sykkelveier og et godt utbygd kollektivsystem, ifølge henne.» («henne» er vara i Oslo bystyre for Miljøpartiet de Grønne, Sirin Stav)

Lenke til kommentar

«Problemet» er vel argumentene for bompenger. Det selges gjerne inn som ett solidarisk alternativ for å støtte de fattige:

https://www.dagbladet.no/nyheter/aksjonerer-mot-bompenger---helt-sykt-folk-kan-ikke-betale-det/70181829

 

«- Det er noe alle tjener på, særlig de med dårligst råd, sier hun til Dagbladet og begrunner det med at det er de med lavest inntekt som rammest hardest av luftforurensing. Samt at unge, kvinner og de med lavest inntekt er mest avhengig av sykkelveier og et godt utbygd kollektivsystem, ifølge henne.» («henne» er vara i Oslo bystyre for Miljøpartiet de Grønne, Sirin Stav)

I og med at brorparten av pengene går mot kollektiv transport så har hun jo ett poeng.

Lenke til kommentar

Det nytter jo lite når utbygging av kollektive tilbud er et langsiktig mål som sjeldent treffer blink, mens bompenger er en umiddelbar utgift. De som blir rammet av bomringer er typisk de som bor i utkanten og må kjøre ut og inn av bykjernene, og de som er i utkanten er ofte de som får et halfarsed kollektivtilbud i form av buss.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Det nytter jo lite når utbygging av kollektive tilbud er et langsiktig mål som sjeldent treffer blink, mens bompenger er en umiddelbar utgift. De som blir rammet av bomringer er typisk de som bor i utkanten og må kjøre ut og inn av bykjernene, og de som er i utkanten er ofte de som får et halfarsed kollektivtilbud i form av buss.

Absolutt enig i det, ville bare påpeke at mye av pengene går mot det kollektive:)

Lenke til kommentar

Bompengeprotester får frem en fabelaktig schadenfreude i meg. Det minner meg også på hvor godt vi nordmenn har det, som får frem en følelse av takknemlighet ovenfor min livssituasjon.

 

Jeg blir rett og slett i skikkelig godt humør!

 

Jeg blir også i godt humør av bompengeprotester, men det er fordi folk endelig har forstått at galskapen har gått for langt, og viser sin misnøye! Det godt å se at befolkningen kjemper mot politikernes overgrep.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Bompenger er så latterlig langt ned på stigen over politikernes overgrep. For meg er det humoristisk at det er dette folk engasjerer seg i.

 

Kommer helt an på. For en som bor og jobber i midt i {sett inn din storby her} og kan gå eller ta buss hvor enn de skal, eller som har en godt over middels inntekt, er det nok langt nede på listen over politiske overgrep. Men folk flest, og spesielt barnefamilier, trenger bilen. I tillegg er barnefamiliene den gruppen med dårligst råd. Når de plutselig får en utgiftsøkning på potensielt flere tusen kroner i måneden, uten å få noe igjen for det, er det klart at folk engasjerer seg. Her i Bergen går brorparten av bompengene til bybanen, et prosjekt som kun gagner en mindredel av innbyggerne, og som møter stadig større motstand. Men bilistene fra hele bergen og omegn må være med på å betale for den. Slikt blir det motstand og politikerforakt av. Og det er trist at du ser humor i andres problemer :(

  • Liker 6
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

21 + 15 = 36 kr. Om du skal være kverulere koster det meg og besøke min far. 

 

Det er tur/retur. Og du må regne tur retur, fordi jeg må nesten hjem... 

 

Skal jeg kanskje kverulere og legge på strøm jeg bruker for og betale regningene samt slitasje på datan så er vi vel kanskje på 40kr :)

For og ikke nevne tastatur slitasje

 

Jeg gir langt blaffen i hvor mye eller lite andre betaler, bom penger burde ikke være en greie. Det er ineffektivt når mye av pengene som hentes inn går til administrasjons kostnader. Er en grunn til at andre land ikke har gått for denne forretnings modellen. Den skalerer ikke. 

 

Altså de fattige betaler like mye som de rike, noe som er feil i mine øyne. 

 

Hadde bompasseringen kosten en viss % av måneds inntekt hadde den vært litt mer rettferdig. Dog fortsatt teit.

 

Hev generelle skatten i stede.

 

Vet du seriøst ikke at man bare betaler én vei? En må lure på om du noen gang har vært i området du påstår du bor i. Og alle med en hjerne har brikke med avtale, det vil si at oppegående personer betaler 13,50 for å besøke sin gamle far, evt. 18,90 hvis du absolutt må kjøre i rushtiden. Kanskje litt surt, men overkommelig. 

Lenke til kommentar

Vet du seriøst ikke at man bare betaler én vei? En må lure på om du noen gang har vært i området du påstår du bor i. Og alle med en hjerne har brikke med avtale, det vil si at oppegående personer betaler 13,50 for å besøke sin gamle far, evt. 18,90 hvis du absolutt må kjøre i rushtiden. Kanskje litt surt, men overkommelig. 

 

Du høres virkelig ut som en trivelig person å være rundt....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...