Gå til innhold

Signerte avtale om høyhus på Oslo S


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

- Nok et ledd i å blokkere sjøutsikten i Oslo. Bit for bit.

- Hvor mye vil den økte bygningsmassen øke belastningen på kollektivtransporten og annen trafikk? For det er vel ingen som har røkt så mye at de tror alle de ansatte i bygget skal bo i samme bygg og at ingen av de har partner eller familie? Oslo er allerede stort nok til at det begynner å få en del problemer på grunn av sin egen størrelse og denne økningen i bygningsmasse vil øke problemet ytterligere.

 

Når skal politikerne skjønne at både ekstremt lav og ekstremt høy befolkningstetthet skaper problemer? Vi bør forske på hva som er god befolkningstetthet og utforme en politikk som legger til rette for å få byer med god befolkningstetthet. Et skudd halvveis i blinde: For eksempel fra 20 000 til 200 000 innbyggere.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Når skal politikerne skjønne at både ekstremt lav og ekstremt høy befolkningstetthet skaper problemer? Vi bør forske på hva som er god befolkningstetthet og utforme en politikk som legger til rette for å få byer med god befolkningstetthet. Et skudd halvveis i blinde: For eksempel fra 20 000 til 200 000 innbyggere.

 

Hva er poenget med å forske på noe når du allerede har svaret?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

- Nok et ledd i å blokkere sjøutsikten i Oslo. Bit for bit.

- Hvor mye vil den økte bygningsmassen øke belastningen på kollektivtransporten og annen trafikk? For det er vel ingen som har røkt så mye at de tror alle de ansatte i bygget skal bo i samme bygg og at ingen av de har partner eller familie? Oslo er allerede stort nok til at det begynner å få en del problemer på grunn av sin egen størrelse og denne økningen i bygningsmasse vil øke problemet ytterligere.

 

Når skal politikerne skjønne at både ekstremt lav og ekstremt høy befolkningstetthet skaper problemer? Vi bør forske på hva som er god befolkningstetthet og utforme en politikk som legger til rette for å få byer med god befolkningstetthet. Et skudd halvveis i blinde: For eksempel fra 20 000 til 200 000 innbyggere.

 

For noe svada! Kan du finne et mer fornuftig punkt i Oslo med bedre kollektiv tilknytning? Her stopper togene fra Telemark, Vestfold, Buskerud, Akershus, Østfold, Hedmark og Oppland.

 

I tillegg har du T-bane under, trikk på gata på utsiden og bussterminalen et kvartal bak.

 

Bor du tre kvartaler bak dette bygget kan du holde opp to fingre på strak arm og se hvor mye av utsikten et slikt bygg tar av utsikten din. Bor du lenger unna kan du finne frem en blyant isteden

  • Liker 1
Lenke til kommentar

10 av de 19 sporene på Oslo S har mulighet for viderekjøring mot Nationalteatret. Alle sporene på denne delen av Oslo S terminerer der. Det er planlagt å utvide til 4 spor i Oslotunnellen. Vil det være ønskelig at det i den sammenheng blir flere spor som får mulighet til å kjøre inn i tunnellen? Dette huset vil i så fall stå i veien.

 

Forøvrig bra at det bygges i høyden i på så sentrale steder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For noe svada! Kan du finne et mer fornuftig punkt i Oslo med bedre kollektiv tilknytning? Her stopper togene fra Telemark, Vestfold, Buskerud, Akershus, Østfold, Hedmark og Oppland. I tillegg har du T-bane under, trikk på gata på utsiden og bussterminalen et kvartal bak.

Hvor mange flere mennesker vil jobbe i bygget når det er ferdig? 1000? Mener du disse skal bo på kontorene sine eller komme seg til og fra jobb på et eller annet vis? I tilfelle sistnevnte, er du ikke enig i at det betyr økt belastning i både kollektivtransporten og privat?

 

For ikke å snakke om byggeprosessen. Selv om det bare er midlertidig så vil det utgjøre et enormt transportbehov med biler i ulike størrelser. Jo flere midlertidige transportbehov med bil vi har på byggeprosjekter i Oslo, desto mer fylles gatene med biler. (Nei, håndtverkere kan ikke drasse med seg verktøy og materiell p t-banen, for de som måtte være fristet til å foreslå det)

 

Bor du tre kvartaler bak dette bygget kan du holde opp to fingre på strak arm og se hvor mye av utsikten et slikt bygg tar av utsikten din. Bor du lenger unna kan du finne frem en blyant isteden

Det samme kan du gjøre med en murstein. Isolert sett kanskje ubetydelig, men blir det mange nok av de så blir det en mur. Det er det jeg mener med nok et ledd i å blokkere utsikten. Ikke at dette ene bygget skal blokkere utsikten alene. Berlinmuren ble også bygget bit for bit, der hver bit var ubetydelig i seg selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

På andre siden at togstasjonen skal også postsentralen rives og bygges i samme høyde.

Barcode er høyt, men ikke like høyt.

 

Tipper Olav Thon angrer på at han var så rask med å bygge hotel Opera, om det skulle bygges i dag ville han enkelt fått lov til å bygge det tre ganger så høyt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

- Nok et ledd i å blokkere sjøutsikten i Oslo. Bit for bit.

- Hvor mye vil den økte bygningsmassen øke belastningen på kollektivtransporten og annen trafikk? For det er vel ingen som har røkt så mye at de tror alle de ansatte i bygget skal bo i samme bygg og at ingen av de har partner eller familie? Oslo er allerede stort nok til at det begynner å få en del problemer på grunn av sin egen størrelse og denne økningen i bygningsmasse vil øke problemet ytterligere.

 

Når skal politikerne skjønne at både ekstremt lav og ekstremt høy befolkningstetthet skaper problemer? Vi bør forske på hva som er god befolkningstetthet og utforme en politikk som legger til rette for å få byer med god befolkningstetthet. Et skudd halvveis i blinde: For eksempel fra 20 000 til 200 000 innbyggere.

 

Stusser litt over dette innlegget, da det fremstår stikk i strid med gjeldende faglige råd innen byutvikling og mobilitet.

 

Nettopp ved å fortette ved knutepunkter legger man til rette for at tilnærmet 0 % vil ta seg til dette bygget vha. privatbil (noe som må være pri 1 for å minimere konsekvensene for samfunnet for øvrig).

 

Selvsagt innebærer dette at det blir økt press på kollektive transportformer, gang- og sykkelveier i området. Men dette er altså den minst dramatiske måten å plassere et bygg (og derigjennometablere et mobilitetsbehov på). Alle andre (og mindre sentrale) lokaliteter hadde forårsaket en mer sammensatt økning i mobilitet som ville ha gitt større utfordringer totalt sett. Ikke minst mtp. arealbruk.

 

Selvsagt må kollektive transportformer utvikles i tråd med økende transportbehov, noe som også gjøres (Follobanen, betydelig økning i frekvens på bane, trikk, buss, innkjøp av nye trikker med større kapasitet, overgang til elektrifiserte busser, etablering av Fornebubanen, planlegging av ny T-banetunell og nye stasjoner m.m.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Et skudd halvveis i blinde: For eksempel fra 20 000 til 200 000 innbyggere.

 

 

Hva er poenget med å forske på noe når du allerede har svaret?

 

 

Insinuerer du at "et skudd halvveis i blinde" = ferdig forsket og konkludert?

Du har åpenbart konkludert at det i alle fall er noe som er mindre enn Oslo. Hva om svaret er at 'god' befolkningstetthet (Hva nå enn det betyr) at tettheten bør være høyere enn Oslo?

 

Skal en tro på de som stemmer med lommeboka, eller med hvilken vei de flytter, later det ikke til at småbyene er noe nirvana.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke i posisjon til å kunne bestille en sånn studie, men det betyr ikke at jeg ikke ønsker en likevel. Skulle gjerne lest meg opp på hva som er god befolkningstetthet i Norsk sammenheng og hvordan man kan stimulere til at det forblir bra.

 

Du glemmer en del av den lommebok-stemmen, det er kostnadene fra et samfunnsperspektiv. Infrastruktur per person er et eksempel.

Lenke til kommentar

Hvor mange flere mennesker vil jobbe i bygget når det er ferdig? 1000? Mener du disse skal bo på kontorene sine eller komme seg til og fra jobb på et eller annet vis? I tilfelle sistnevnte, er du ikke enig i at det betyr økt belastning i både kollektivtransporten og privat?

 

1000 personer utgjør omtrent ett lokaltog. Endret av Tastaturskriver
Lenke til kommentar

Du glemmer en del av den lommebok-stemmen, det er kostnadene fra et samfunnsperspektiv. Infrastruktur per person er et eksempel.

Det er riktig at samfunnet sparer penger på at folk bor tett. Enkeltpersoner sparer imidlertid ikke noe videre på det. Boliger i byer koster mer enn boliger på landet. Boliger i store byer koster mer enn boliger i små byer. Likevel velger altså flere å flytte til byene og da helst de store byene, så hva sier det om hva som blir ansett som 'godt'? Vi er i det store og hele villige til å betale mer for å bo tettere, det tyder på at det er kvaliteter med store byer som de små byene og rurale strøk ikke kan matche.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...