Gå til innhold

ONS-Kultur, Enebarn & Samfunnet

Anbefalte innlegg

Jeg er fra en stor familie, min mors foreldre hadde begge enorme søskenflokker, selv har jeg 3 søsken & mange søskenbarn, personlig ser jeg ingen negativer med store familier.

Det virker for meg som veldig mange får kun ett barn, noe som kan være ensomt for barnet, og naturligvis om alle får kun 1 unge, hadde verdens folketall halvert hver generasjon. Med ett raskt synkende folketall, vil det være vanskelig å ta vare på pensjonister og opprettholde velferds-staten. 

Burde vi gi ett bedre økonomisk insentiv for barn nummer 2?

Jeg kunne ikke forestilt meg en oppvekst uten søsken, og mener at 2 unger i utgangspunktet er minimum, for helsen til barna & samfunnet. Selv ønsker jeg å ha 3 eller 4 barn

Det er også en ekstrem økning i gjennomsnittsalderen til førstebarnsmødre i Norge.

Grunnet mulige helseproblemer for Barn & Mor,

Burde vi også gi insentiv for å få barn før en viss alder?

Er dette en konsekvens av ONS-kulturen?

Vi lever i en tid hvor alle har tilgang til alle

Med tilgang til nært alle i hele verden på telefonen, med ett skarpt økt antall seksuelle partnere folk har før giftemål & Unger, Kan man bli kynisk og ha vansker med å hold stabile forhold ved like.

Overpopulasjon og Innvandringspolitikk er ikke temaet her.

Her tas det stilling til Samfunnets positiver og negativer ved tema

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er fra en stor familie, min mors foreldre hadde begge enorme søskenflokker, selv har jeg 3 søsken & mange søskenbarn, personlig ser jeg ingen negativer med store familier.

Det virker for meg som veldig mange får kun ett barn, noe som kan være ensomt for barnet, og naturligvis om alle får kun 1 unge, hadde verdens folketall halvert hver generasjon. Med ett raskt synkende folketall, vil det være vanskelig å ta vare på pensjonister og opprettholde velferds-staten. 

Jeg kunne ikke forestilt meg en oppvekst uten søsken, og mener at 2 unger i utgangspunktet er minimum, for helsen til barna & samfunnet. Selv ønsker jeg å ha 3 eller 4 barn

Det er også en ekstrem økning i gjennomsnittsalderen til førstebarnsmødre i Norge.

Grunnet mulige helseproblemer for Barn & Mor,

Er dette en konsekvens av ONS-kulturen?

Vi lever i en tid hvor alle har tilgang til alle

Med tilgang til nært alle i hele verden på telefonen, med ett skarpt økt antall seksuelle partnere folk har før giftemål & Unger, Kan man bli kynisk og ha vansker med å hold stabile forhold ved like.

Overpopulasjon og Innvandringspolitikk er ikke temaet her.

Her tas det stilling til Samfunnets positiver og negativer ved tema

Jeg synes at det burde være opp til enhver hvor mange barn de får, og insentiver burde være like over hele linja.

At du ikke kan se det for deg er jo fordi det aldri var tilfellet for din del. Jeg har mange brødre jeg (er nummer 7 i flokken), men jeg kan fint se for meg at mitt barn skal vokse opp alene, som hun forøvrig skal også. Det er veloverveid fra vår side at vi kun skal ha 1 barn, og vi begge ventet til vi var godt etablerte før vi fikk det. Ingen komplikasjoner forøvrig. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det er nok statistisk bevist at andelen etniske nordmenn i Norge synker for hvert år.

Men så er ikke befolkningen bestemt av etniske normenn i Norge heller, så det er fortsatt feil. 

Du må gjerne vise til den statistikken forresten, hadde vært interessant å lese. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Så flink du er som drar rasismekortet. +1 til deg!

Jeg dro ikke noe kort, det er bare fakta. 

Noe av det første vi lærte på universitetet var å tolke kilder, hvilke en kan stole på og hvilke som bare legger ut sin egen bias mening. Rights er ganske kjent for sistnevnte. 

• Liker 5
Lenke til kommentar

Hvis målet er å gjøre det vanskelig for folk å unngå å få barn kan man vel like gjerne forby prevensjon?

Edit: Eller kanskje heller skattlegge det.

Endret av forumtrollet
Lenke til kommentar

Det negative er at foreldrene får mindre tid til å følge opp hvert barn, og nettopp god og hyppig kontakt med egne foreldre er viktig særlig i de første årene. Hvordan skal to foreldre få tid til å vie hver enkelt barn den oppmerksomhet som trengs hver eneste dag med en stor søskenflokk? Jeg skjønner ikke hvordan det skal foregå.

Lenke til kommentar

For det første er jeg enig i ulempene med høy gjennomsnittsalder for førstegangsfødende og at barn har godt av å bryne seg på søsken. Det sagt så tror jeg ikke økonomiske incentiver eller straff er veien å gå. Folk holder neppe igjen eller framskynder graviditet av økonomiske grunner. Slike ting styres av veldig mye annet. Derfor tror jeg opplysningskampanjer og sånt fungerer mye bedre enn penger.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det negative er at foreldrene får mindre tid til å følge opp hvert barn, og nettopp god og hyppig kontakt med egne foreldre er viktig særlig i de første årene. Hvordan skal to foreldre få tid til å vie hver enkelt barn den oppmerksomhet som trengs hver eneste dag med en stor søskenflokk? Jeg skjønner ikke hvordan det skal foregå.

Foreldre er som regel hjemme når barna er hjemme, det kreves langt fra all tiden til mor eller far, for en sunn oppvekst, Det gikk bra for min mormors søskenflokk på 7, da går det nok helt fint med 2 og 3 barn.

Permisjon & Pause mellom fødsler hjelper. 

Barn er særdeles avhengig av foreldrene den første tiden, det er normalt å vente noen måneder eller år til neste ungen

Fine rasistiske kilder det der altså, godt jobbet. 

Men tilbake til poenget, befolkningen er økende. 

Du kan finne dine egne kilder som bekrefter dine argumenter.

Som du kan se på lenken du kritiserte, så har de tatt sin statistikk fra SSB.

Norges folketall øker kraftig, det vet alle, grunnet innvandring, og som sagt, er ikke dette temaet.

https://imgur.com/a/IUiksfQ

• Liker 2
Lenke til kommentar

For det første er jeg enig i ulempene med høy gjennomsnittsalder for førstegangsfødende og at barn har godt av å bryne seg på søsken. Det sagt så tror jeg ikke økonomiske incentiver eller straff er veien å gå. Folk holder neppe igjen eller framskynder graviditet av økonomiske grunner. Slike ting styres av veldig mye annet. Derfor tror jeg opplysningskampanjer og sånt fungerer mye bedre enn penger.

Økonomi er en av de mange grunnene, og man kan kalle det økonomisk straff eller insentiv. Å ikke få noe ved å gjøre det motsatte av det man må gjøre for å få en belønning, vil alltid kunne tolkes som straff.

Opplysningskampanjer kan absolutt være ett godt alternativ. Det finnes idag mange alders-diskriminerende goder, og goder ved å gifte seg F.eks, eller nå ''straff'' for å kjøpe godis (sukker-avgiften).

Lenke til kommentar

Hvordan vet du at det er vanlig å få et barn? De fleste jeg kjenner får enten 2 barn eller ingen. De få som fikk 1 barn var enslige mødre og de som fikk barn for sent. Å gi dem ekstra penger for barn nummer 2 vil hjelpe lite.

Det er et mye større problem at 25% av menn blir barneløse. Da må resten få nesten 3 barn, og det kommer ikke til å skje.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det gikk bra for min mormors søskenflokk på 7, da går det nok helt fint med 2 og 3 barn.

"Det gikk bra med meg, derfor er det greit" er ikke et gyldig argument. Det gikk bra da det var lov å banke barn også og det ble folk av de fleste, men det betyr ikke at det er greit å banke barn.

Barn trenger god foreldrekontakt også etter de første par årene.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...