Gå til innhold

Lese pensum uten å notere

Disorder

Anbefalte innlegg

Hva gjør derw når dere leser hjemme på pensum?

Jeg merker at fokuset mitt retter seg mer mot å bare lese og ikke notere når jeg er hjemme. Særlig hvis stoffet er litt tungt, så sliter jeg mye med hva som er relevant å notere

Jeg liker generelt bedre å bare lese meg gjennom.

Andre som deler denne måten å studere på? Er det vanlig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med mindre jeg skulle ha en eksamen der det var tillatt å ha med notater, som jeg bare hadde et par ganger, noterte jeg aldri noe som helst for repetisjon. Ikke i forelesninger heller.

Jeg hadde kun én rutete skrivebok da jeg tok bachelor og én skrivebok da jeg tok master. De ble brukt til å jobbe med oppgaver. Ellers skrev jeg naturligvis ned kilder, stikkord og disposisjoner da jeg jobbet med større oppgaver.

Hvor vanlig det er å jobbe sånn, vet jeg ikke. Jeg tror de fleste i hvert fall noterer noe under forelesninger.

Endret av €uropa
Lenke til kommentar

Er ganske kontraproduktivt, da det å bare lese er noe av det man husker minst av (hvis man ikke gjør noe mer aktivt med det på noen måte). Spesielt hvis du ikke forstår det du leser ( f eks med bakgrunn i - som du sier - vanskelig stoff). Samme med forelesning. Er bevist at det å sitte å høre på (om man ikke gjør noe mer enn det) gir så og si intet utbytte.

En god ide jeg kan anbefale er å først skrive sammendrag av det du jobber med, kapittel for kapittel, avsnitt for avsnitt. Du kan regne med at godt over 50% av det som står i lærebøker er fyllstoff (hvertfall når det gjelder humaniora), som egentlig bare er en forstyrrelse eller info du ikke trenger. Ved å skrive sammendrag lærer du også litt mer ved at du aktivt filtrerer og selekterer stoff og anvender det på en annen måte (hva trenger jeg, hva er viktig, hva er uviktig osv).

Da kan du også lese mer effektivt. Du sparer også tid ved at du har mindre dritt å lese på, når du først skal lese. Finnes så klart mange andre måter, men akkurat mtp lesing er dette kanskje en god og relevant metode.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Med mindre jeg skulle ha en eksamen der det var tillatt å ha med notater, som jeg bare hadde et par ganger, noterte jeg aldri noe som helst for repetisjon. Ikke i forelesninger heller.

Jeg hadde kun én rutete skrivebok da jeg tok bachelor og én skrivebok da jeg tok master. De ble brukt til å jobbe med oppgaver. Ellers skrev jeg naturligvis ned kilder, stikkord og disposisjoner da jeg jobbet med større oppgaver.

Hvor vanlig det er å jobbe sånn, vet jeg ikke. Jeg tror de fleste i hvert fall noterer noe under forelesninger.

Du skriver ikke noe om hvor bra du gjorde det?

Lenke til kommentar

Du skriver ikke noe om hvor bra du gjorde det?

Jeg avsluttet studiene med et karaktersnitt på en sterk C. Som de fleste andre, fikk jeg av og til gode karakterer og noen ganger dårligere. Men de gangene det gikk dårlig, mener jeg det skyldes andre ting enn mangel på notater.

Folk er forskjellige, så det er nok ikke alle som bør ha det samme forholdet til notater som meg. Det var en gang på videregående jeg bestemte meg for å la pennen ligge. Årsaken var at jeg ble så stresset av å ta så mye notater i timene (som i praksis var å kopiere det læreren skrev), aldri så på dem etterpå uansett og ikke følte at jeg fikk noe ut av å skrive ting ned. I tillegg klarte jeg ikke å huske noe av det som ble sagt da jeg var altfor fokusert på hva som sto skrevet på tavla eller lysarkene. Jeg opplevde at skoledagen ble mindre stressende, at jeg klarte å konsentrere meg både om hva som ble skrevet og hva som ble sagt av lærerne og at jeg husket bedre hva timene gikk ut på etterpå.

Så da jeg begynte å studere på NHH, fortsatte jeg slik. Der var også slides og annet materiale fra forelesningene tilgjengelige etterpå, så da jeg jobbet med oppgaver og eksamensforberedelser, så jeg av og til på dem igjen for å huske hva som hadde blitt formidlet i forelesningene.

Endret av €uropa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...