Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Komplett halverte verdi av bonuspoeng allerede opptjent - lov?

Emancipate

Anbefalte innlegg

Komplett halverte plutselig verdien av bonuspoengene. Tidligere ble bonuspoengene doblet ved bruk på komplettt.no, nå blir de ikke det. Altså en halvvering av verdien.

Dette medfører at jeg har tapt ca 495 kroner.

Når jeg har verdier stående i en bank, forventer jeg at de blir stående der. Kan dette være lov?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De varslet vel dette allerede i Januar/Februar,

Ikke til meg. Jeg fikk en e-post 29. juni, som jeg misforsto. Da hadde jeg 1 måned på meg til å bruke poengene.

Dette var varslet

Varslet hvordan? Og derfor er det greit?

Du har heller ikke tapt noe du ikke hadde.

Jeg hadde mulighet til å kjøpe for x kroner på komplett.no, nå har jeg muligheten til å kjøpe for x/2 kroner...
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke til meg. Jeg fikk en e-post 29. juni, som jeg misforsto. Da hadde jeg 1 måned på meg til å bruke poengene.

Varslet hvordan? Og derfor er det greit?

Jeg hadde mulighet til å kjøpe for x kroner på komplett.no, nå har jeg muligheten til å kjøpe for x/2 kroner...

Som alle andre med slike løsninger; hvis du leter litt på siden deres (FaQ, T&C eller lignende) finner du helt sikkert noe greier om at "et eller annet kan endres med x dager/uker/måneders varsel".

Lenke til kommentar

Som alle andre med slike løsninger; hvis du leter litt på siden deres (FaQ, T&C eller lignende) finner du helt sikkert noe greier om at "et eller annet kan endres med x dager/uker/måneders varsel".

En ting er fremtidig kjøp, som jeg også forstod varslet som. Ikke tilbakevirkende, og at det står gjemt på et eller annet lugubert sted betyr ikke at det uten videre er i tråd med lovverket. Skal vi følge en så banal tankegang så trengs vel ikke Norges lover?

Endringer i bonussystem ordninger skjer hele tiden.. 

No shit, men det betyr ikke uten videre at man kan gjøre tilbakevirkende endringer på tilfeldig grunnlag hvis det ikke er i tråd med gjeldende lovverk. Men jeg har mistenkt Komplett bank for å drive med litt merkelig ting, feks begrensning på poeng per måned som ikke stod i avtaleteksten osv osv. 

Endret av Christian86
  • Liker 1
Lenke til kommentar

En ting er fremtidig kjøp, som jeg også forstod varslet som. Ikke tilbakevirkende, og at det står gjemt på et eller annet lugubert sted betyr ikke at det uten videre er i tråd med lovverket. Skal vi følge en så banal tankegang så trengs vel ikke Norges lover?

No shit, men det betyr ikke uten videre at man kan gjøre tilbakevirkende endringer på tilfeldig grunnlag hvis det ikke er i tråd med gjeldende lovverk. Men jeg har mistenkt Komplett bank for å drive med litt merkelig ting, feks begrensning på poeng per måned som ikke stod i avtaleteksten osv osv. 

Hvilken lov regulerer bonusordninger av denne art? Jeg spør fordi jeg faktisk ikke vet. Men som nevnt over, endringer i slike ordninger skjer konstant som f.eks. SAS Eurobonus. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Bonuspoeng går som regel også ut på dato etterhvert. Da mister du alt...bare til sammenligning.

Men dette er det tydelig opplyst om på hver faktura.

Endringer i bonussystem ordninger skjer hele tiden..

Normalt så opplyser man vel kundene om dette?

At ordningen med dobling av verdien ved bruk på komplett.no opphører, har jeg ikke fått beskjed om noe sted, inkludert ovennevte e-post (som kom 1 måned før, noe jeg synes var kort frist, spesielt med tanke på at noen over her påstår de fikk beskjed for 6 måneder siden). Sånn i ettertid, så skjønner jeg at de var det de mente, men faktisk, så var det ikke det de skrev.

Lenke til kommentar

Dette er ikke en endring av verdien av poengene dine, men en endring av prisene. Du har akkurat den samme poengsaldoen som før.

Dette argumentet er like søkt som å hevde at en butikk som har hatt 5 % kontantrabatt reduserer verdien av kontantene dine fordi de ikke lenger gir kontantrabatten.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Godt det ikke er eurobonus poeng. De er kul umulig å forstå verdien av. Bonus burde angis i kroner.

Overhodet ikke. Hadde det vært likt som Norwegian sitt system hadde det vært MYE enklere for skattemyndighetene å beskatte dette. De sier de skal gjøre det nå og, men det systemet blir jo bare for dumt og bortkastede penger, fordi de - som du sier - ikke aner verdien av poengene og hvilke som er tjent hvor og brukes når (i tillegg til at de er prisgitt at arbeidstakere faktisk gidder å melde det inn til arbeidsgiver).

Lenke til kommentar

Skattepliktig som inntekt er fordeler (økonomiske verdier) som er mottatt som en følge av arbeid, eller kapital, eller virksomhet.

Bonuspoeng på flyreiser når reisen er betalt av arbeidsgiver er en "fordel" man oppnår som følge av arbeidsforholdet.

Trumf-bonus er vanligvis knyttet til ditt privatforbruk. Men hvis du kobler Trumf-kontoen din til firmakortet du bruker for å kjøpe inn til arbeidsgiver vil bonusen være mottatt som følge av arbeidsforholdet.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...