Gå til innhold

Jaguar bekrefter el-versjon av klassiske E-Type


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jaguar E-type er en fantastisk klassiker. Jeg antar hovedformålet med ombyggingen den reversible retrofittingen er å gjøre de gamle bilene mer driftssikre.

 

Håper ellers noen kommer med en ny elektrisk toseter cabriolet i prisklassen rimelig. (tenk Mazda MX5, BMW Z3, Chevrolet Corvette etc) 40 kWh/200kW høres egentlig ut som en helt grei kombinasjon for en sånn bil så lenge den er lett og veldig aerodynamisk.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Dersom noen er så klin idiot i hodet at de bygger om en klassiker som Jaguar E-Type til moderne eldrift så burde de straffes hardt og lenge!

 

De kunne godt lage helt nye biler da :)

Helt enig. Bygge om gamle utgaver til eldrift er vel mer eller mindre for en dødssynd å regne. Hadde det vært snakk om ny produksjon i samme design, med eldrift, så hadde saken vært en helt annen.

Endret av Hegle Tandstad
Lenke til kommentar

Men kan de ikke bare bygge nye slike små biler? kule flotte biler, som ikke tar så stor plass og kan være mer trafikksikre?

 

Hvis de bygger nye like, så må de godkjennes for dagens marked, og da er de langt unna alle sikkerhetskrav som kreves av nye biler i dag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Men kan de ikke bare bygge nye slike små biler? kule flotte biler, som ikke tar så stor plass og kan være mer trafikksikre?

 

Hvis de bygger nye like, så må de godkjennes for dagens marked, og da er de langt unna alle sikkerhetskrav som kreves av nye biler i dag.

Designet er vel ikke det som bestemmer om en bil blir godkjent? Det produseres er lang rekke cabriolet biler med mye mer ekstrem design enn denne hvor sikkerheten er ivaretatt etter regelverket.

Lenke til kommentar

Dersom noen er så klin idiot i hodet at de bygger om en klassiker som Jaguar E-Type til moderne eldrift så burde de straffes hardt og lenge!

 

De kunne godt lage helt nye biler da :)

 

Hvis man har en nær mint condition E-Type ønsker man kanskje ikke å bygge den om. Men siden det stod noe greier om tilstand og sånt.. hvis man har en E-type som ikke er kjørbar for eksempel med havarert motor er kanskje el veien å gå.

Lenke til kommentar

Hvis de bygger nye like, så må de godkjennes for dagens marked, og da er de langt unna alle sikkerhetskrav som kreves av nye biler i dag.

 

Kommer en lettere unna om en endrer på drivlinjens framdriftskilde i forhold til godkjenningen da?

Lenke til kommentar

Kommer en lettere unna om en endrer på drivlinjens framdriftskilde i forhold til godkjenningen da?

Ja, et motorbytte i seg selv endrer ikke godkjenningen på den opprinnelige bilen.

 

Så lenge vekten og fartsegenskapene ikke endres vesentlig, så får du det greit gjennom. Akselerasjonen blir ikke veldig mye bedre her, men den er mer momentan, og så blir det tregere jo raskere det går, fordi den ikke har girkasse som endrer utvekslingen.

 

Dersom du gjør større endringer på karrosseriet, så snakker vi noe helt andre regler som slår til.

 

Dessuten er dette snakk om veteranbiler som også går under litt andre regler enn ikke-veteraner.

 

Slik retrofitting/konvertering er blitt veldig populært å gjøre på mange veteranbiler, spesielt eksemplarer med havarerte motorer. Blant annet på en annen Jaguar, nemlig Jaguar XJS V12.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dessuten er dette snakk om veteranbiler som også går under litt andre regler enn ikke-veteraner.

Slike biler er hverken trygge eller praktiske etter dagens målestokk. Det er mer å anse som flyttbare (for egen maskin) museumsgjenstander. Flotte historiske gjenstander, men ikke egnet som bruksbil.

Lenke til kommentar

Slike biler er hverken trygge eller praktiske etter dagens målestokk. Det er mer å anse som flyttbare (for egen maskin) museumsgjenstander. Flotte historiske gjenstander, men ikke egnet som bruksbil.

Går sikkert helt fint å bruke til hverdags, med de farer som da henger over en. Men først og fremst er dette biler som tas ut til koseturen/helgeutflukten, og ikke til og fra jobbkjøring.

 

Siden dette er som blikkbokser å regne sammenlignet med moderne biler, så ville også jeg vært forsiktig med å kjøre der det går tung trafikk,så hadde holdt meg unna motorveier så mye som mulig.

 

Å cruise litt langs paradegata eller langs landeveien med masse svinger, er nok langt å foretrekke, selv om en og annen transportetappe går greit.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Slik retrofitting/konvertering er blitt veldig populært å gjøre på mange veteranbiler, spesielt eksemplarer med havarerte motorer. Blant annet på en annen Jaguar, nemlig Jaguar XJS V12.

 

Høres jo litt interessant ut at det finnes noen alternativer til å skrote biler. Men hvor dyrt er dette å få til f.eks. i et bilproduserende europeisk land (noe Norge jo ikke er - som kanskje gjør norsk retrofitting litt mindre aktuellt) ?

Endret av G
Lenke til kommentar

Man skroter ikke en Jaguar E-type selv om motoren er havarert! (også før retrofittingen ble aktuell)

 

Retrofittingen til Jaguar er nok kun tilbudt av Jaguar i England. De har ikke publisert noen pris ennå så vidt jeg vet, men jeg har en magefølelse for at det blir 3-400 000 kr.

 

Slik retrofitting av veteranbiler generelt er nok kun for veldig spesielt interesserte som enten har en veldig verdifull veteranbil eller er villig til å bruke mange ganger bilens verdi på retrofitting eller ombygging. Jeg møtte på en elektrisk 2CV i sommer og den var nok av sistnevnte type.

Lenke til kommentar

Høres jo litt interessant ut at det finnes noen alternativer til å skrote biler. Men hvor dyrt er dette å få til f.eks. i et bilproduserende europeisk land (noe Norge jo ikke er - som kanskje gjør norsk retrofitting litt mindre aktuellt) ?

Det finnes firma som spesialiserer seg på elektrifisering av kjøretøy som leverer gjør-det-selv-kit. Disse får du tak i fra så lavt som 60.000 og opp i lett det 3-dobbelte.

 

Mulig prisene har falt noe fra sist jeg sjekket, for det er en god stund siden.

 

Prisen avhenger både av type og størrelse på batteriene, størrelse på elektromotor, type ombordlader og på om man ønsker hurtigladekapasitet.

 

Arbeidpenger om du vil sette det bort til dem kommer i tillegg. Det utgjør fort 20000-50000 basert på type bil.

 

En mer omfattende restaurering som Jaguar her kan ta på seg, kan fort doble Prisen på dette igjen, samt at de sikkert ikke er rimelig i utgangspunktet.

 

Så å anta ihvertfall 200000,- og opp mot 500000,- for dette, avhengig av tilstand på kjøretøyet, er ikke å ta for hardt i.

 

Selv om man kan spare mye på å handle deler brukt og å gjøre jobben selv, så er dette såpass kostbart at det gjerne er spesielle biler man gjør dette med. Det er neppe samnsynlig at man gjør det med en Toyota Camry f.eks. selv om unntak finnes.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kommer en lettere unna om en endrer på drivlinjens framdriftskilde i forhold til godkjenningen da?

 

Ser man over til statene så bruker de gamle biler fra 30-tallet og eldre og bygger de om ekstremt, eneste som står igjen fra original bilen er stammen i bunn, gjerne med endringer, kun nok til at VIN nummeret fortsatt er gjeldende. Så kan de gjøre så mye de vil med de.

 

Grunnen til at det ikke gjøres noe særlig her i Norge, er etter det jeg hørte for mange år siden, at importøren av bilen, f.eks. Røhne og Selmer hvis vi snakker Ford, så må de gå god for den, noe de ikke gjør.

 

Med disse fra Jaguar, så er det nok ikke noe stort problem for importøren å kunne gå god for disse, da det er Jaguar selv som fikser bilen, og ikke en privatperson.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...