Gå til innhold

Hindrer livreddende AI: – Personvern kan ikke trumfe alt når det gjelder liv og død [Ekstra]

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Personvern må faktisk trumfe alt, og det er ikke misforstått personvern. Om vi f.eks åpner for å automatisk skanne alle journaler for f.eks finne allergener eller diagnoser som kan være vanskelig å sette - så er det formålstjenelige områder. Men da har vi faktisk i realiteten også åpnet for bruksområder som ikke er bra, i ytterste konsekvens for utsiling av individer og individers rettigheter - f.eks manglende forsikring.

Vi vet nemlig ikke hvem som bestemmer om 5 - 10 - 15 - 20 år, og hva dataene blir brukt til i fremtiden.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Personvern må faktisk trumfe alt, og det er ikke misforstått personvern.

Helt enig.

Jeg var med på en diskusjon når det gjaldt godkjenning, til ting som f.eks det artikkelen beskriver. Altså om/hvordan enkeltindivider kan godkjenne prosesser utført med personlige data. Komplisert tematikk viste det seg, det er slett ikke rett frem å formulere slik at personer faktisk forstår det de evt. skal besvare.

Lenke til kommentar

Livrednings-argumentet kan slå begge veier. Om personvern skal måtte vike så vil man svekke forholdet med pasient, i verste fall vil pasienter vegre seg fra å oppsøke helsevesenet. Personvern må trumfe.

Faktisk et svært gyldig argument - jeg mener vi har sett det i andre sammenhenger hvor personvern er noe svekket.

Et annet argument som jeg misset tidligere. Thon nevner at personvern må bygges inn i teknologien (systemene). Om vi ikke sier at personvern trumfer - så tar vi trolig vekk insitamentet for å bygge personvern inn i teknologien.

Jeg tror nemlig at både når det gjelder big-data, diagnoseteknologi, AI og smart teknologi knyttet til pleie og omsorg etc, er det faktisk mulig å bygge personvern inn i teknologien. Men det koster penger. Strenge krav til personvern og tung bøtelegging for brudd er noe som gjør at kommersielle aktører vil investere disse pengene.

Skal illustrere det med GPS-overvåkning av demente. Dette synes mange er et godt formål, problemet er at personen reelt sett ikke kan gi samtykke og at man da egentlig logger aktivitet på en måte som klart er problematisk når det gjelder personvern. Da må man, - jeg vet ikke hvordan, - lage disse systemene slik at de til hjelp (varsler/finner) når personen ikke finnes eller forlater "definert" område. Ellers logges ikke en dritt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...