Gå til innhold

Nå kommer EUs forbud mot halogenpærer

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg synes da at enhver sammenheng jeg hører navnet NVE i er negativ! NVE har blitt superverstinger for forbrukerne! De vil tvinge effekttariff på strømleverandørene, hvilket er ekstremt frihetsberøvende, rushtidsavgift skal tvinges ned over hodet på oss for å drive strømprisen opp for alle som ikke kan leve om natten.

Som noen har kommentert er det en del typer dekorativ belysning hvor LED bare er grusomt. Det bør da være opp til den enkelte om de vil betale litt ekstra for å skru på pent lys nå og da? I Norge spiller det da svært liten rolle det meste av året hvor vi uansett trenger oppvarming.

Det neste NVE-utspillet blir vel å gjennomføre EU-forbudet mot varmtvannstanker... med tilbakevirkende kraft!

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det blir obligatorisk med de greiene osm varmer vannet "on the fly" når du dusjer. Som disse:

http://johnnyvagabond.com/travel-tips/survive-suicide-shower/

Jeg var mye i Brasil for noen år tilbake (tidlig 2000-tallet), og fikk se dette i praktisk bruk.

Først syntes jeg dette måtte være en genial idé, men når det sank litt mer inn, endret jeg syn.

Før det første, i Brasil har "kaldtvannet" en temperatur på +20 grader.

Det gjør at det kreves relativt lite energi for å oppnå 35 grader på varmtvannet.

I Norge, hvor kaldtvannet fort kan være under 10 grader, er historien en annen.

Og hvis dere ser på linken Simen1 refererer til, er det ikke dette tilfeldig:

Nå også med 3-faset modeller for 230volt og 400VAC.

Disse enhetene krever enormt høyt kortvarig effektuttak, som NVE har gitt uttrykk for at de vil straffe hardt.

Gjerne 3-4 kW og oppover.

I Brasil var dette et stort problem, da mye gikk på 110V.

Ofte måtte det legges opp til egen 220V-kurs for disse miniberederene.

Og da begynner ekstrakostnadene å løpe, spesielt ved opplegg for egen 3-faset kurs.

I Norge er mange hjem kun utstyrt med 1-fas, fordi nettleien som betales inn, går til alt annet enn oppgradering av eksisterende nett til 3-fas 400V :-(

Dessuten, så trekker ikke en tradisjonell varmtvannsbereder i "hvilemodus" mer enn et par kW/h i døgnet, og denne spillvarmen kan mesteparten av året "gjenvinnes" i form av oppvarming.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Eneste problemet jeg vet om med LED er at de ikke endrer farge ved dimming. Når man har en lampe med halogen og ønsker å dimme den ned på kvelden, så får man varmere lyd. LED beholder samme farge ved dimming.

Det begynner å komme dim-to-warm led lamper. De justerer fargetemperaturen etter lysstyrken. I tilegg har du philips hue som lar deg velge fargetemperatur.

Philips Hue-pærene kan i hvert fall ikke brukes der de ikke skjules av en skjerm, for de er drit stygge. Jeg har heller ikke registrert at det finnes dim-to-warm LED pærer som er filament-baserte og noenlunde pene.

Lenke til kommentar

Philips Hue-pærene kan i hvert fall ikke brukes der de ikke skjules av en skjerm, for de er drit stygge. Jeg har heller ikke registrert at det finnes dim-to-warm LED pærer som er filament-baserte og noenlunde pene.

Faktisk:

https://www.lysman.no/no/articles/1.155.2644/star-trading-star-trading-illumination-led-klar-e27-dim-to-warm-3000-2200k-300lm-4w-28w?gclid=CjwKCAjwq57cBRBYEiwAdpx0vRQ6-GrseunpU96Sui8wxhjz1Z_PZXCLELSTc8-Dy-PgRe1GuhFzoxoCqGcQAvD_BwE 

:)

Ole

Lenke til kommentar

Jeg var mye i Brasil for noen år tilbake (tidlig 2000-tallet), og fikk se dette i praktisk bruk.

Først syntes jeg dette måtte være en genial idé, men når det sank litt mer inn, endret jeg syn.

Før det første, i Brasil har "kaldtvannet" en temperatur på +20 grader.

Det gjør at det kreves relativt lite energi for å oppnå 35 grader på varmtvannet.

I Norge, hvor kaldtvannet fort kan være under 10 grader, er historien en annen.

Og hvis dere ser på linken Simen1 refererer til, er det ikke dette tilfeldig:

Nå også med 3-faset modeller for 230volt og 400VAC.

Disse enhetene krever enormt høyt kortvarig effektuttak, som NVE har gitt uttrykk for at de vil straffe hardt.

Gjerne 3-4 kW og oppover.

I Brasil var dette et stort problem, da mye gikk på 110V.

Ofte måtte det legges opp til egen 220V-kurs for disse miniberederene.

Og da begynner ekstrakostnadene å løpe, spesielt ved opplegg for egen 3-faset kurs.

I Norge er mange hjem kun utstyrt med 1-fas, fordi nettleien som betales inn, går til alt annet enn oppgradering av eksisterende nett til 3-fas 400V :-(

Dessuten, så trekker ikke en tradisjonell varmtvannsbereder i "hvilemodus" mer enn et par kW/h i døgnet, og denne spillvarmen kan mesteparten av året "gjenvinnes" i form av oppvarming.

Eller som en god frostsikring, da mange hus og leiligheter har hovedstoppekran nær varmtvannsbereder, så vil rommet dette står i ihvertfall ha en viss sjanse på å klare å verge seg i mot frosne rør (selv om det kanskje aldri er garantier). De fleste varmtvannsberedere lekker litt varme da det kan være vanskelig å få total og perfekt isolasjon. Selv kobberrørene må jo lede noe varme dersom det ikke er gått over til plastmaterialer.

Endret av G
Lenke til kommentar

Eller som en god frostsikring, da mange hus og leiligheter har hovedstoppekran nær varmtvannsbereder, så vil rommet dette står i ihvertfall ha en viss sjanse på å klare å verge seg i mot frosne rør (selv om det kanskje aldri er garantier). De fleste varmtvannsberedere lekker litt varme da det kan være vanskelig å få total og perfekt isolasjon. Selv kobberrørene må jo lede noe varme dersom det ikke er gått over til plastmaterialer.

Jepp, helt enig.

Og da står vi igjen med to gode bruksområder for disse små hurtig/"on demand" berederene:

- Der hvor plass (eller rettere sagt mangel på den) er kritisk

- På sommerhytter hvor varmtvannet kan være avstengt for lengre perioder, og spillvarmen ikke gjør noe nytte

En liten digresjon:

Vi skulle på et sent restaurantbesøk med noen venner når vi var i Brasil.

(ja Brasilianere går ikke av veien for å spise til langt på natt)

Skulle derfor ta en rask dusj, men fordi varmeelementet i disse hurtigberederene blir utsatt for vesentlig høyere belastning enn for en vanlig stor bereder, røk elementet midt i dusjingen.

Løsning?

Reise bort til nærmeste hypermarked kl 2 om natten, kjøpe nytt varmeelement, montere det inn og fullføre dusjen.

Middag og nattklubbesøk reddet :-)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...