Gå til innhold

Flere positive til nasjonalt forbud mot mobilbruk i norsk skole

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skolen er vel så mye ett sted å lære sosiale ferdigheter som kunnskap.

Mobil er nyttig og man får mye informasjon fra mobiler, men det oppfordrer ikke noe særlig til sosialisering.

Flere unge idag synes jo det er rart å ringe med mobilen istedenfor å sende melding eller snapchats.

Lenke til kommentar

Merkelig at mobilen skal være mere ulovlig en spilling i skoletiden?

Tenk hvis det var slik på arbeidsplassen. Er nok en del lærere som ringer i mobil også.

Det er slik på masse arbeidsplasser. Der det ikke er slik, har som regel ledelsen måter å håndtere det på, og voksne folk er generelt mindre villige til å trosse arbeidsgiver direkte enn det elever er mot lærere.

Lenke til kommentar

Dette er positivt! Det er mange utfordringer med mobiltelefonen i skolen. Hva skal elevene med telefon der?? De elevene som har mobilforbud i Norge er veldig fornøyde. Hvorfor skal det være så vanskelig å innføre samme forbud som de har i Frankrike? Mobiltelefonene avgir helseskadelig elektromagnetisk stråling, det i seg selv burde være mer enn nok til å forby mobiltelefoner på skolen. Det er så synd at Statens strålevern ikke gir riktig informasjon om dette. De snakker om "samlet forskning" og "de fleste ....." men her er en samling av andre uttalelser, hva andre eksperter mener: https://www.dropbox.com/s/uj27lzl3vdifwx6/Kildesamling-2018-05-25.pdf?dl=0

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er enig i at man burde ta tak i mobilbruk på skole, men disse forbudene er jeg svært skeptisk til. Når jeg gikk på barne- og ungdomsskole, så var det stort sett forbud mot alt som var populært – uansett om det var pokemon, tamagotchi og mobiltelefoner mot slutten. Er det en ting jeg fant fort ut, var at så snart skolen forbyr en ting, så dukker det kjapt opp noe nytt.

Men hva er egentlig en mobiltelefon i dag? Den brukes jo ikke til å ringe og/eller sende SMS med. Hva skiller en iPhone og en iPod touch? Hva med mobilklokker? Smartklokker? Nettbrett? Snapchat-briller? Smartbriller?

En smarttelefon er førstevalg i dag. Det er ingen som kjøper en gammeldags taste-telefon lengre. Jeg vil nok tro at smarte klokker og briller vil bli ganske vanlig i nær fremtid.

Hvor skal grensen gå på hva skolene skal forby? Om 90% av brillene i fremtiden får smart-teknologi, skal man forby barna å benytte briller?

Jeg tror nok utdanningsministeren må tenke seg om en gang til, og heller få teknologi inn i skolene. Barna burde lære når det er tid for å bruke mobiltelefonen (og alt annet av teknologi), og når de ikke skal bruke den. Dette er viktig for når de skal ut i arbeidslivet!

• Liker 1
Lenke til kommentar

74 prosent vil forby mobiltelefoner i norske skoler, ifølge en fersk spørreundersøkelse Sentio Research har utført blant 1000 respondenter over 15 år i august, på oppdrag for Klassekampen.

Hvor mange elever spurte dere?

Elevene selv sier de får et pusterom fra sosiale medier som Instagram og snapstreaks.

HAHAHAHA

Alle elevene er selvsagt samstemte, og ønsker forbud mot sin egen mobiltelefon.

Den er første skole i Norge som har inngått avtale med en amerikansk produsent av låsbare poser, som innebærer at skolens elever fra nå av må låse ned mobiltelefonen i en pose før timen. Læreren sitter med nøkkelen.

– Mobilen stjal så mye fokus at det gikk ut over læringen, sier rektor Per Erik Skjelbred til Budstikka.

Posene skal brukes av alle elever, i alle timer, men i friminuttene kan elevene bruke mobilen.

Redd for å miste fokus? Hvor mye tid bruker dere på pose-seremonien når friminuttet starter og slutter?

Så mye fritid har jeg ikke. Jeg ville beholdt min telefon i lommen/ryggsekken, så den er klar når klokka klinger.

Heldigvis lenge siden jeg var ferdig på skolen.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, er ikke mobilen til for å ringe?

Hva bruker elevene det til?

Tror vertfall når jeg gikk på skole var vel facebook, mye brukt eller youtube og spilling.

Nå er vel mere instagram etc. Selvfølgelig er det lov med forbud, men burde ikke vel være totalforbud slik man risiker å ta i fra mobilen.

Lenke til kommentar

Vel, vel, vel.

I undervisningøjemed ‘kan’ det brukes.

Problemet oppstår når ‘ansvar for egen læring’ faller på et døvt øre. Ikke fryktelig mange klarer å få grunnleggende kunnskaper i matematikk, fysikk, kjemi osv. Når de sitter med ryggen til læreren og leker med facebook.

-Jeg ser ingen kognitive begrensninger i å holde telefonen lukket mens man er på ‘arbeid’. -Kan fint sitte og facebook’e i friminutta.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Skolen er vel så mye ett sted å lære sosiale ferdigheter som kunnskap.

Mobil er nyttig og man får mye informasjon fra mobiler, men det oppfordrer ikke noe særlig til sosialisering.

Flere unge idag synes jo det er rart å ringe med mobilen istedenfor å sende melding eller snapchats.

Jepp. Dagens "sosiale" nettverk, er noe av det mest usosiale som finnes.

Flott at mobilen blir forbudt på skoler. Kjøpepresset er stort nok som det er.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...