Simen1 Skrevet 25. august 2018 Del Skrevet 25. august 2018 (endret) "må vi jo nevne at den ikke uten videre vil kunne brukes på norske veier. Den har nemlig en toppfart på 55 km/t og kan kjøres uten å tråkke" Og HVA SÅ ? Man kan da for faen sykle i 55km/t uten en motor, så hva har det å si at den kan dette? og hva har det å si at man ikke behøver tråkke?? På tide å avregulere dette tulleriet!! Folk kommer bruke slike uansett, er flere på markedet.. Da klassifiseres den ikke som sykkel lengre, men som lett motorsykkel. Det betyr igjen at man må følge veitrafikkreglene som andre lette motorsykler. Man klassifiserer ikke kjøretøy i ulike grupper for morroskyld, men for å kunne ha rasjonelle regler for hver av gruppene. Det er for eksempel ikke akkurat trygt å ha slike susende i 55 km/t på fortau og gangveier. Derfor tillates det heller ikke. Vi verdsetter menneskeliv litt høyere enn Thailand og velger derfor krav som gjør det tryggere i trafikken her. Dødsfall i trafikken: Norge 2017: 107 (2,0 per 100 000 innbygger) Kilde Thailand 2013: 24237 (36,2 per 100 000 innbygger) Kilde Merk deg at det er ikke forbudt å bruke slike kjøretøy i Norge, man må bare følge de regler som hører til den kjøretøyklassen. Endret 25. august 2018 av Simen1 3 Lenke til kommentar
Mythos Skrevet 25. august 2018 Del Skrevet 25. august 2018 Helt enig. Som bruker av normal lovlig elsykkel synes jeg de gjeldene regler er helt greie. Ser jo at noen har ganske ulovlige sykler de gasser rundt på i høy fart uten å tråkke. Håper at politiet prioriterer å stoppe dette, for det er åpenbart ikke trygt. Da klassifiseres den ikke som sykkel lengre, men som lett motorsykkel. Det betyr igjen at man må følge veitrafikkreglene som andre lette motorsykler. Man klassifiserer ikke kjøretøy i ulike grupper for morroskyld, men for å kunne ha rasjonelle regler for hver av gruppene. Det er for eksempel ikke akkurat trygt å ha slike susende i 55 km/t på fortau og gangveier. Derfor tillates det heller ikke. Vi verdsetter menneskeliv litt høyere enn Thailand og velger derfor krav som gjør det tryggere i trafikken her.Dødsfall i trafikken:Norge 2017: 107 (2,0 per 100 000 innbygger) KildeThailand 2013: 24237 (36,2 per 100 000 innbygger) Kilde Merk deg at det er ikke forbudt å bruke slike kjøretøy i Norge, man må bare følge de regler som hører til den kjøretøyklassen. Lenke til kommentar
CFD Skrevet 26. august 2018 Del Skrevet 26. august 2018 Maksbegrensningen på 250w er helt grei, men synes selv 25km/t grensen er litt streng. Har selv Shimano E8000 og når det å treffe 25km/t er som å treffe en vegg hvor motoren kutter momentant. Hører rykter om at Bosch og Yamaha kutter mer gradvis ,men med Shimano er det som å treffe en vegg. Har selv prøvd å fjerne 25km/t begrensningen utenfor offentlig vei hvor motoren gir kraft opp til 32km/t (USA Programering) Sykkkelen ble vesentlig mer behagelig å sykle siden det ikke føltes at du traff en vegg ved 25km/t. Klarte 35km/t (Sykkelen er ikke giret for mer enn ca 30-35km/t) på flatmark ,men i stigningene ble det 250w som ble begrensningen. Hvorfor ikke følge USA sitt eksempel og ha 20mph/33kmt som grense? Bedre for forbrukere og bedre for produsentene som slipper å programere sykkelen etter hvor i verden den blir solgt. 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 26. august 2018 Del Skrevet 26. august 2018 30km/h og ubegrenset watt på motoren, er det det skulle ha vært, for alle over 18 år 1 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 26. august 2018 Del Skrevet 26. august 2018 Tullete EU direktiv om maks fart på 25 km/t. Hva med å la folk få sykle så fort de vil, med det ansvar det medfølger, som ved konvensjonelle sykler? Jeg kan fint sykle i 60 km/t i nedoverbakker, da kan den fint ha samme fart i oppoverbakker. Lenke til kommentar
startelver Skrevet 26. august 2018 Del Skrevet 26. august 2018 Da klassifiseres den ikke som sykkel lengre, men som lett motorsykkel. Det betyr igjen at man må følge veitrafikkreglene som andre lette motorsykler. Man klassifiserer ikke kjøretøy i ulike grupper for morroskyld, men for å kunne ha rasjonelle regler for hver av gruppene. Det er for eksempel ikke akkurat trygt å ha slike susende i 55 km/t på fortau og gangveier. Derfor tillates det heller ikke. Vi verdsetter menneskeliv litt høyere enn Thailand og velger derfor krav som gjør det tryggere i trafikken her. Dødsfall i trafikken: Norge 2017: 107 (2,0 per 100 000 innbygger) Kilde Thailand 2013: 24237 (36,2 per 100 000 innbygger) Kilde Merk deg at det er ikke forbudt å bruke slike kjøretøy i Norge, man må bare følge de regler som hører til den kjøretøyklassen. Dette er jo bare en tullete sammenligning. Thailand kan ikke sammenlignes med Norge i forhold til tettheten når det gjelder motorsykler der alle har en og da skjer det selvsagt masse ulykker på veiene. Det finnes ikke mopeder i Thailand , men kun 125cc og oppover selges, slik at maks hastighetene er over 100 km/h selv på de letteste syklene. Da skjer det selvsagt stygge ulykker. Syklistene rammes ikke på samme måte , det er adskillig lavere hastighet og jeg og de fleste andre sykler på småveier. I et grisgrendt land som Norge kan man fint følge USA's eksempel og øke maksfarten til 35 km/t , og fjerne pedalsperren. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 26. august 2018 Del Skrevet 26. august 2018 (endret) Det finnes ikke mopeder i Thailand , men kun 125cc og oppover selges, slik at maks hastighetene er over 100 km/h selv på de letteste syklene. Da skjer det selvsagt stygge ulykker. .. fordi de ikke har noe som heter mopedklasse og dermed heller ingen differensiering i alder for sertifikat, makshastighet, motorveikjøring osv. I Norge har vi slike klassifiseringer, blant annet for å redusere antall ulykker. Å skylde på "kultur" er meningsløst ettersom vi snakker om horribel vs anstendig kjørekultur. Takket være fornuftige reguleringer er det langt tryggere her. Hadde Thailand innført Norsk trafikklovverk og thailenderne hadde fulgt det like godt som oss så hadde veldig mange liv og lidelser vært spart. 25 km/t synes jeg er litt strengt men ok. 250W synes jeg derimot er meningsløst. Det burde heller vært satt en maks aksellerasjon sånn at tunge folk med tungt lastede lastesykler med sykkeltilhenger på slep hadde kommet seg greit fram i oppoverbakker. Endret 26. august 2018 av Simen1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 26. august 2018 Del Skrevet 26. august 2018 Tullete EU direktiv om maks fart på 25 km/t. Hva med å la folk få sykle så fort de vil, med det ansvar det medfølger, som ved konvensjonelle sykler? Jeg kan fint sykle i 60 km/t i nedoverbakker, da kan den fint ha samme fart i oppoverbakker. Du kan fortsatt sykle så fort du vil, men uten hjelp fra motoren Lenke til kommentar
Dovreekspressen Skrevet 26. august 2018 Del Skrevet 26. august 2018 Maksbegrensningen på 250w er helt grei, men synes selv 25km/t grensen er litt streng. 25 km/t er altfor tregt. Kanskje greit nok for gamliser som såvidt klarer å stable seg opp på en sykkel, men for normalt trente personer blir det for begrensende. Det er som du sier, som å møte en vegg. Grensa trenger ikke være så veldig mye høyere, 35 km/t kanskje? Det ville hjulpet mye. Effektbegrensing er egentlig bare tull. De originale motorene fra Bosch m.fl. yter jo 5-600 watt helt lovlig. Svjv. skal de ikke kunne yte mer enn 250 watt kontinuerlig. Og med kontinuerlig menes det målinger gjort over en 30-minutters periode. En kan ikke se på elmotoren alene når en snakker om makseffekt, da den er svært variabel med hva som puttes inn. En elmotor som IKKE kan yte 250 watt må gjøres svært liten og ineffektiv. En burde heller se på motor og styreelektronikk sammen, evt. med batteriet også. Det er elektronikken som begrenser effekten, ikke motoren. Akselerasjon er ikke noe tema selv på kraftige elsykler på 1000-1500 watt. En blir ikke akkurat kastet av ved et uhell. Såå voldsomt sprekt er ikke 1500 watt. Det er moped-land på ytelse. Politiet kan da for pokker ikke prioritere kontroll av elsykler! Når en ser på alt annet de må legge til side, så ville det være fullstendig galskap å gå etter elsykler som går litt fortere enn normalt. Jeg kjører ofte etter vanlige syklister som holder 60+ km/t nedover bratte bakker. All den tid det er lov, så virker det noe underlig å begrense hjelpemotor til 25 km/t. Jeg har selv trillet med elsykkel i godt over 50 km/t. Hvis høy fart på sykkel er farlig, så er det farlig uansett motor eller ei. Om noe, så er det lettere å redusere farta på flatmark eller i oppoverbakke. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 26. august 2018 Del Skrevet 26. august 2018 Hvis høy fart på sykkel er farlig, så er det farlig uansett motor eller ei. Hvor logisk er det da å tilrettelegge for mer kjøring i høy fart? Sykling er jo en ganske risikabel aktivitet i utgangspunktet. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 26. august 2018 Del Skrevet 26. august 2018 Sykling er kun risikabelt for de som ikke følger trafikkreglene Lenke til kommentar
TechBay AS - HPF Skrevet 26. august 2018 Del Skrevet 26. august 2018 (endret) Skal du 300 km med sykkel, uten ladestopp/tissepauser av en eller annen grunn, så kan du velge denne i stedet for en annen der du kanskje må trå selv de siste 200 kilometerne. Går jo an å ta med seg 5-6 ekstra batterier også. Bytte tar ikke mer enn et halvt minutt med Hailong type batterier. Ved kraftig nedbremsing kommer nesten alt på forhjulet og bremseskiven ser ikke akkurat overdimensjonert ut tatt i betrakning av at den kanskje skal bremse ned 200 kilo fra 55 km/t på kortest mulig tid. Endret 26. august 2018 av TechBay AS - HPF Lenke til kommentar
TechBay AS - HPF Skrevet 26. august 2018 Del Skrevet 26. august 2018 (endret) En gjennomsnittsfart på 21,6 km/t på flat bane er ingen prestasjon. Dette klarer enhver selv på en dårlig konvensjonell sykkel uten batteri. Hva ville rekkevidden vært om det hadde vært litt stigning? Å sykle 368 km på 17 timer er ingen stor prestasjon heller. Trondheim -Oslo er 550 km og gjøres unna på samme tid av mosjonister. Du kan prøve å legge inn forskjellige verdier her. Jeg har montert et Watt's Up meter på elsykkelen min og forbruket stemmer ganske bra med utregningene. Endret 26. august 2018 av TechBay AS - HPF Lenke til kommentar
Dovreekspressen Skrevet 27. august 2018 Del Skrevet 27. august 2018 Hvor logisk er det da å tilrettelegge for mer kjøring i høy fart? Sykling er jo en ganske risikabel aktivitet i utgangspunktet. Sykling er farlig, men ikke verre enn at risikoen er innenfor hva vi mener er akseptabelt. Det er fartsgrensa på stedet som gjelder, intet annet. Sykling foregår i hastigheter langt over 25 km/t, selv over lange avstander. Toppfarten endres ikke ved å øke noe opp fra 25 km/t. Og det er toppfart som er farlig, ikke snittfart. Det er i hvert fall slik det praktiseres med biltrafikk. Bøter bestemmes på grunnlag av punktmålinger. Får ingen rabatt for å ha lav snittfart der. (unntatt strekningsmåling) Lenke til kommentar
benjamin84 Skrevet 27. august 2018 Del Skrevet 27. august 2018 Må også nevne at begrensningen med å ikke kunne ha gasshåndtak virker rimelig fjern - om man tråkker seg opp i fart eller gasser seg opp i fart så utgjør man akkurat samme risikoen for den man evt. treffer! Snodig regelverk i grunn. For min del så ville jeg sagt fartsbegrensning på 35 km/t på motor, ellers ingen regler. Trenger man masse krefter for å dra tung lass opp bratte bakker så bør det være helt greit så lenge toppfarten ikke overstiger 35 km/t. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå