Redaksjonen. Skrevet 24. august 2018 Del Skrevet 24. august 2018 Men han søker sjelden om patentbeskyttelse.Bernt har nærmere 160 oppfinnelser på samvittigheten Lenke til kommentar
esfets Skrevet 24. august 2018 Del Skrevet 24. august 2018 Skjønner godt at han ikke gidder å patentere. Det hele har blitt et advokatmatfat man bare kaster vekk tid på. Tid man ellers kunne brukt til å forbedre og iverksette idéene. 3 Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 24. august 2018 Del Skrevet 24. august 2018 Takk for at vi har sånne som Bernt Hellesø, vi trenger flere som han 5 Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 24. august 2018 Del Skrevet 24. august 2018 "ny type bølgekraftverk" Men hvordan skal han få testet et bølgekraftverk dersom det skal holdes hemmelig? Det finnes over 1000 patenter på bølgekraftverk, og sannsynligheten er stor for at noe som ligner på Hellesøe sin oppfinnelse allerede eksisterer. Jeg har flere patenter knyttet til bølgekraftverk, men min filosofi er at patentering er beste måte å finne ut om min teknologi faktisk er unik. Samtidig får en dokumentasjon som kan være god å ha dersom et stort selskap senere skulle saksøke deg for å ha krenket et patent de hevder å ha rettighetene til. Kanskje åndsverksloven er en bedre beskyttelse enn patenter, og derfor er det kanskje dumt å betale høye årlige beløp for å holde på et patent. Mitt bølgekraftverk fra 1978 er trolig den nest beste teknologien, og bølgekraftverket fra 2005 det aller beste. Problemet for begge teknologiene er at det er for kostbart å få et anlegg i sjøen. De som bestemmer over pengene har satset på de billigste løsningene, men problemet er at billige løsninger er ikke gir LCOE lav nok for markedet. Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 24. august 2018 Del Skrevet 24. august 2018 "ny type bølgekraftverk" Men hvordan skal han få testet et bølgekraftverk dersom det skal holdes hemmelig? Det finnes over 1000 patenter på bølgekraftverk, og sannsynligheten er stor for at noe som ligner på Hellesøe sin oppfinnelse allerede eksisterer. Jeg har flere patenter knyttet til bølgekraftverk, men min filosofi er at patentering er beste måte å finne ut om min teknologi faktisk er unik. Samtidig får en dokumentasjon som kan være god å ha dersom et stort selskap senere skulle saksøke deg for å ha krenket et patent de hevder å ha rettighetene til. Kanskje åndsverksloven er en bedre beskyttelse enn patenter, og derfor er det kanskje dumt å betale høye årlige beløp for å holde på et patent. Mitt bølgekraftverk fra 1978 er trolig den nest beste teknologien, og bølgekraftverket fra 2005 det aller beste. Problemet for begge teknologiene er at det er for kostbart å få et anlegg i sjøen. De som bestemmer over pengene har satset på de billigste løsningene, men problemet er at billige løsninger er ikke gir LCOE lav nok for markedet. "Mitt bølgekraftverk fra 1978 er trolig den nest beste teknologien, og bølgekraftverket fra 2005 det aller beste." Hvorfor ikke prøve et spleiselag/ aksje-lag? ( Jeg blir gjerne med.) Kan du fortelle mer av bølgekraft-ideen din ? ( Uten å avsløre viktige sider.) Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 24. august 2018 Del Skrevet 24. august 2018 "ny type bølgekraftverk" Men hvordan skal han få testet et bølgekraftverk dersom det skal holdes hemmelig? Det finnes over 1000 patenter på bølgekraftverk, og sannsynligheten er stor for at noe som ligner på Hellesøe sin oppfinnelse allerede eksisterer. Jeg har flere patenter knyttet til bølgekraftverk, men min filosofi er at patentering er beste måte å finne ut om min teknologi faktisk er unik. Samtidig får en dokumentasjon som kan være god å ha dersom et stort selskap senere skulle saksøke deg for å ha krenket et patent de hevder å ha rettighetene til. Kanskje åndsverksloven er en bedre beskyttelse enn patenter, og derfor er det kanskje dumt å betale høye årlige beløp for å holde på et patent. Mitt bølgekraftverk fra 1978 er trolig den nest beste teknologien, og bølgekraftverket fra 2005 det aller beste. Problemet for begge teknologiene er at det er for kostbart å få et anlegg i sjøen. De som bestemmer over pengene har satset på de billigste løsningene, men problemet er at billige løsninger er ikke gir LCOE lav nok for markedet. "Mitt bølgekraftverk fra 1978 er trolig den nest beste teknologien, og bølgekraftverket fra 2005 det aller beste." Hvorfor ikke prøve et spleiselag/ aksje-lag? ( Jeg blir gjerne med.) Kan du fortelle mer av bølgekraft-ideen din ? ( Uten å avsløre viktige sider.) Bølgekraftverkene mine har ikke vært hemmelige, men jeg har søkt om patent før jeg har publisert. Det første er en bølgepumpe, som fungerer ganske likt en sykkelpumpe og det er ikke nok "oppfinnerhøyde". Det unike med dette bølgekraftverket er at en setter sammen alle bølgepumpene(16 i midt tilfelle) på en felles flåte. En stor flåte som ligger over flere bølger får da samme virkning som om bølgepumpen var festet i bunnen. Problemet er at en flåte på denne størrelsen er en kostbar affære, og så langt har ingen finansiert noe sånt. Den beste teknologien er bølgekraftverk av typen "Oppskylling", hvor Wave Dragon ble testet i størrelse 1 : 4,5 Også her er problemet at full størrelse blir kostbart, og selskapet til Wave Dragon har heller ikke fått finansiert et bølgekraftverk i full størrelse. Samtidig er det slik at formelen for effekt P=Q*g*h er lik for både modeller og virkelige anlegg, og full effekt blir da i 4. potens av skalamodellen. Dette forholdet tror jeg ikke økonomene forstår fullt ut, og derfor er det lettere å satse på noe lite å rimelig. I Norge er kanskje den viktigste grunnen til manglende interesse en strømpris i området 30 øre/kWh på Nord Pool. Tror det er vanskelig å få LCOE under 60 øre/kWh, og derfor er kombinasjonen med oppdrettsanlegg interessant, da oppdrettsanlegget kanskje tar mer en halve byggekostnadene og LCOE kommer ned mot 30 øre/kWh. Det er snakk om kapital i milliardklassene, og lite egnet for hobbyoppfinnere. Informasjonen er fritt tilgjengelig(ikke siste variantene) på www.owwe.net Lenke til kommentar
trikola Skrevet 24. august 2018 Del Skrevet 24. august 2018 "Mitt bølgekraftverk fra 1978 er trolig den nest beste teknologien, og bølgekraftverket fra 2005 det aller beste." Hvorfor ikke prøve et spleiselag/ aksje-lag? ( Jeg blir gjerne med.) Kan du fortelle mer av bølgekraft-ideen din ? ( Uten å avsløre viktige sider.) Er det patent, så er det publisert. Nummeret står på OWWE.NET og har ligger godkjent patentdokument: https://search.patentstyret.no/PDF/2002/B1/20021652_227090.pdf Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå