Gå til innhold

Krigsskolen, så bra som de skal ha det til?

Cliffåge

Anbefalte innlegg

Jeg har et spørsmål vedrørende militær utdanning og da spesielt Krigsskolen. Leser fra tid til annen om høyeste ansette utdanninger i Norge, der både befalskole og Krigsskole scorer høyt. Opplever at dette er et relativt splittet bilde da veldig mange ikke engang vet hva fks Krigsskolen er. Jeg lurer derfor, fra den generelle bruker her inne, hva er deres eget inntrykk av Krigsskolen? Og 2, hva er deres inntrykk basert på evt hva andre har sakt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Helt ærlig vet jeg ikke hvor eller hva krigsskolen er. Jeg tror ikke jeg kjenner noen som har gått der. Navnet indikerer at skolen tilbyr en utdannelse der man lærer noe om til krig, så jeg har antatt det, samt at den er relatert til Forsvaret. Hvorvidt skolen eller utdanningen der er bra eller dårlig, har jeg derfor ingen formening om.

Lenke til kommentar

Det er fleire grunnar til at krigsskolen har godt omdømme.

Fyrst og fremst så er det ei rein leiarutdanning, ein kompetanse som er lett overførbar til det sivile liv.

I tillegg så er krigsskolen eksklusiv med relativt får studieplassar og strengar opptakskrav. I tillegg til karakterkrav vil det på krigsskolen også være krav om å oppfylle dei fysiske krava med gode resultat, intervju og vurdering av om kandidaten er skikka for militær teneste både når det gjeld helsetilstand, politiattest og sikkerheitsklarering.

I tillegg til ein rekke tilleggs krav som regelmessig testing for narkotikabruk 

Alt i alt er dette svært attraktive eigenskapar for ein arbeidsgivar.

Der ein arbeidssøkar som har tatt utdanning på ein anna høgskule kun kan vise til eit vitnemål med karakterar og fyrsteinntrykket som ein gir ved eventuelt intervju, vil ein arbeidssøkar med bakgrunn frå krigsskolen kunne vise til at ein i tillegg til karakterane er i god fysisk form og har god helse (lavt sjukefråvær), er til å stole på (sikkerheitsklarert), sterk moral (har ikkje brukt narkotika og har gjennomført pliktteneste i forsvaret), og liknande.

Det er rett og slett mykje meir personleg informasjon som er indirekte tilgjengeleg for personar som har gått på krigsskolen, då personar med svak helse og rulleblad ikkje ville kunne fullføre utdanninga. Dette er ting som ein som arbeidsgiver ofte ikkje får lov til å hente inn opplysningar om på grunn av personvern og diskrimineringsforbud.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...