Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Nav og dagpenger - "dokumentasjon av sluttårsak"

Neonex

Anbefalte innlegg

Føler Nav er smålige, og lurer på følgende. Er ikke en tidsbestemt kontrakt (standard vikaravtale - tittel: vikar. Dato fra x til x, punkt om at arb. avtalen automatisk opphører ved sluttdato) god nok for å dokumentere sluttårsak? Altså at når datoen er forbi, så er man arbeidsledig? Trenger man da å dokumentere sluttårsak - er ikke det implisitt i kontrakten og alt burde være greit såfremt man kan dokumentere at man ikke har fått tilbud om å fortsette?

Slapp nemlig dette etter slutten på forrige vikariat, mens nå virker de som de går inn for å være vrange..

Hadde jobb (vikariat) - slutt 31.07(lærer). Hadde sommerjobb i tilegg (stod sesongvikaravtale i avtalen jeg sendte dem) 02.07 - 24.07. Kan de da kreve sluttattest fra arbeidsgivere? Er jo masse bortkastet tid om jobben jeg var sommervikar på må bruke 10 min flere ganger på å forstå det knotete skjemaet til nav per ansatt og fylle ut. Var i tillegg gjensidig oppsigelsesfrist på 1 uke på den sommerjobben - det bør jo gi et lite signal om hvilken type jobb det er..

Klart jeg kan sende to mailer, men er litt prinsippsak, da jeg synes dette regelrett vil være bortkastet tid mtp arbeidsgiverne som har bedre ting å bruke tiden sin på enn å fylle ut vanskelige skjemaer fra nav. Holder det evt med et kort epost svar, type Bekrefter at xx ikke fikk forlenget vikariat hos xx skole. Hilsen rektor xx.

Endret av Neonex
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, en tidsbestemt arbeidsavtale er i seg selv ikke nok for å dokumentere sluttårsak. For det første er en tidsbestemt avtale utformet før arbeidet påbegynnes, og den kan naturligvis ikke spå fremtiden. For det andre, i sammenheng med første, så sier den ingenting om hvorvidt du kan klandres for f.eks. at vikariatet ikke ble forlenget.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Nei, en tidsbestemt arbeidsavtale er i seg selv ikke nok for å dokumentere sluttårsak. For det første er en tidsbestemt avtale utformet før arbeidet påbegynnes, og den kan naturligvis ikke spå fremtiden. For det andre, i sammenheng med første, så sier den ingenting om hvorvidt du kan klandres for f.eks. at vikariatet ikke ble forlenget.

Takk for svar. Men er ikke sluttårsaken "ikke forlenget vikariat" eller "vikariat utløpt", og så må man dokumentere at man ikke fikk fortsette i tillegg (som er en annen, men dog sammehengende sak?) I tilknytning lærerjobben la jeg nemlig ved en mail fra rektor om at jeg ikke fikk tilbud om nytt vikariat, men denne klarte visst ikke NAV å åpne. Vil da en slik mail holde både som bekreftelse på sluttårsak og bekreftelse om ikke tilbud om å fortsette?

Jeg ville jo tro at flere arbeidsgivere prøver å legge inn klausuler eller fraser for å slippe å bruke tid i etterkant på å dokumentere slike ting, spesielt om de faktisk må bruke skjemaet til NAV (som er på 4 sider og bla innebefatter timeføring og annet tidkrevende arbeid). Spesielt bedrifter med sommervikarer, som i tilfelle 2 (som gjerne er den jeg synes er mest plagsom - på arbeidsgivers vegne). Ser dog at NAV skriver at man KAN bruke skjemaet, men ikke bruker ordet MÅ, så e-post fra gamlesjefen er vel også mulig i denne sammenheng?

Lenke til kommentar

Arbeidsgiver skal fylle ut bekreftelse på sluttårsak som man finner her:

https://www.nav.no/no/Bedrift/Skjemaer-for-arbeidsgivere/Skjemaer/Lonns-+og+personalskjemaer+for+din+bedrift/Bekreftelse+pa+permitterings-+og+sluttarsak

Burde også komme frem i søknadsdialoget at dette må vedlegges. At NAV har eventuelt gjort feil tidligere, betyr ikke det at de må gjøre feilen igjen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...