Odd R. Valmot Skrevet 23. august 2018 Del Skrevet 23. august 2018 Et realistisk mål?– Norge bør ha 1000 hydrogen-lastebiler innen 2023 Lenke til kommentar
avo Skrevet 23. august 2018 Del Skrevet 23. august 2018 Nei, det bør være urealistisk. Hydrogen er fremdeles lite effektivt og kostbart å fremstille, og trenger i tillegg en helt ny infrastruktur. Hydrogen er nok best egnet til å søke subsidier og statsstøtte. 5 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 23. august 2018 Del Skrevet 23. august 2018 Om lastebilene kjøres langt må de subsidieres mye for å kompensere. Et vogntog som kjøres 200 000km PR år må subsidieres ca 400 000kr PR år pga dyrere brennstoff. Eller ca 400 millioner. Skal de gå på elektrolyse trekker en trailer typisk en million kWh for å produsere 15 tonn. 1000 trailer vil trekke en milliard kWh. Hadde trailerne gått på batteri i stedet kunne man ha kjørt 3000 lastebiler utslippsfritt for samme milliard kWh. 2 Lenke til kommentar
Eivind Helle Skrevet 23. august 2018 Del Skrevet 23. august 2018 Lite realistisk å tro at man over natta skal få til slike volum. Nikola har enda ikke levert en eneste bil til kunde. Og jeg regner med at man neppe kjøper biler i større volum uten å ha testet at det fungerer som ønsket. Infrastruktur for fylling er fortsatt ikke eksisterende. Ellers er de samme argumentene som går igjen. Man skal utnytte overskuddskraft, som i praksis ikke finnes, gjerne produsere hydrogen lokalt samtidig som man ser stort potensiale i å utnytte innestengt kraft i Finnmark. Og selvsagt skal man utnytte spillvarme fra brennselscellene til oppvarming, noe som ikke er spesielt relevant om sommeren. Da må man bruke enda mer energi på å kvitte seg med varmen, så det som kan være en fordel om vinteren vil være en stor ulempe i sommerhalvåret. Og fortsatt er hovedargumentet for hydrogen at man tror det ikke vil fungere å bruke batterier. Og her har man allerede tatt grundig feil i forhold til personbiler. Så det er ikke urimelig å anta at det samme kan gjelde også for tungtransport. 3 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 23. august 2018 Del Skrevet 23. august 2018 (endret) Om lastebilene kjøres langt må de subsidieres mye for å kompensere. Et vogntog som kjøres 200 000km PR år må subsidieres ca 400 000kr PR år pga dyrere brennstoff. Eller ca 400 millioner. Skal de gå på elektrolyse trekker en trailer typisk en million kWh for å produsere 15 tonn. 1000 trailer vil trekke en milliard kWh. Hadde trailerne gått på batteri i stedet kunne man ha kjørt 3000 lastebiler utslippsfritt for samme milliard kWh. For personbiler koster hydrogendrift (for kunden) omtrent halvparten av bensin/diesel og omtrent 3 ganger så mye som hjemmelading av batterier. Hvorfor skulle ikke de samme kostnadsfaktorene gjelde for vogntog? Bommert - se under. I andre land der strømmen er dyrere og dieselen billigere vil selvsagt andre faktorer gjelde. I USA er strømmen mye dyrere enn her, noe som også vil heve prisen på elektrolyse-produsert hydrogen, men samtidig er bensin og diesel mye billigere der enn her. Det skulle ikke forundre meg om hydrogen faktisk ble dyrere enn bensin/diesel der. Endret 24. august 2018 av Simen1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 23. august 2018 Del Skrevet 23. august 2018 For personbiler koster hydrogendrift (for kunden) omtrent halvparten av bensin/diesel og omtrent 3 ganger så mye som hjemmelading av batterier. Hvorfor skulle ikke de samme kostnadsfaktorene gjelde for vogntog? I andre land der strømmen er dyrere og dieselen billigere vil selvsagt andre faktorer gjelde. I USA er strømmen mye dyrere enn her, noe som også vil heve prisen på elektrolyse-produsert hydrogen, men samtidig er bensin og diesel mye billigere der enn her. Det skulle ikke forundre meg om hydrogen faktisk ble dyrere enn bensin/diesel der. Kostnads faktorene for bil gjelder ikke for store lastebiler. Det er det som er poenget. En bil har gjerne 50 hk PR tonn mens en lastebil har ca 10 hk PR tonn. Det gjør at lastebilmotoren i snitt kjører med mye høyere belastning. Det gjør at virkningsgrad blir høyere. Praktiske forsøk viser typisk 40% virkningsgrad på lastebil mens diesel bil ligger mye lavere 20 til 25% Lenke til kommentar
Eivind Helle Skrevet 24. august 2018 Del Skrevet 24. august 2018 Om lastebilene kjøres langt må de subsidieres mye for å kompensere. Et vogntog som kjøres 200 000km PR år må subsidieres ca 400 000kr PR år pga dyrere brennstoff. Eller ca 400 millioner. Skal de gå på elektrolyse trekker en trailer typisk en million kWh for å produsere 15 tonn. 1000 trailer vil trekke en milliard kWh. Hadde trailerne gått på batteri i stedet kunne man ha kjørt 3000 lastebiler utslippsfritt for samme milliard kWh. For personbiler koster hydrogendrift (for kunden) omtrent halvparten av bensin/diesel og omtrent 3 ganger så mye som hjemmelading av batterier. Hvorfor skulle ikke de samme kostnadsfaktorene gjelde for vogntog? I andre land der strømmen er dyrere og dieselen billigere vil selvsagt andre faktorer gjelde. I USA er strømmen mye dyrere enn her, noe som også vil heve prisen på elektrolyse-produsert hydrogen, men samtidig er bensin og diesel mye billigere der enn her. Det skulle ikke forundre meg om hydrogen faktisk ble dyrere enn bensin/diesel der. Hvordan i alle dager klarer du å få til at det koster halvparten så mye å kjøre på hydrogen. 1 kg H2 koster 90 kr og gir deg 100 km rekkevidde. De gir en kostnad på 9 kr pr. mil. Det igjen tilsvarer kostnaden for en dieselbil som bruker 0.6 liter på mila. En elbil som lader hjemme har en kostnad på under 2 kr/mil. Altså er det en faktor 4.5 i forskjell. 3 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 24. august 2018 Del Skrevet 24. august 2018 Hvordan i alle dager klarer du å få til at det koster halvparten så mye å kjøre på hydrogen. 1 kg H2 koster 90 kr og gir deg 100 km rekkevidde. De gir en kostnad på 9 kr pr. mil. Det igjen tilsvarer kostnaden for en dieselbil som bruker 0.6 liter på mila.Bompenger sannsynligvis. En elbil som lader hjemme har en kostnad på under 2 kr/mil. Altså er det en faktor 4.5 i forskjell. Der batterier kan brukes uten vesentlig ulempe, vil naturligvis de vinne frem. Vi må anta at løsninger som hydrogen er aktuelle der batterier ikke er akseptable av tekniske grunner. Vi trenger ikke late som om det ikke er tilfelle for mange applikasjoner gitt dagens batterier. Vi trenger heller ikke henge oss opp i at noe er 'midlertidig' eller en 'mellomløsning' Alt er midlertidig og mellomløsninger til noe bedre kommer. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 24. august 2018 Del Skrevet 24. august 2018 Hvordan i alle dager klarer du å få til at det koster halvparten så mye å kjøre på hydrogen. 1 kg H2 koster 90 kr og gir deg 100 km rekkevidde. De gir en kostnad på 9 kr pr. mil. Det igjen tilsvarer kostnaden for en dieselbil som bruker 0.6 liter på mila. En elbil som lader hjemme har en kostnad på under 2 kr/mil. Altså er det en faktor 4.5 i forskjell. Det var en bommert fra min side. Kan vi oppsummere det slik? Norske privatbiler: Diesel/bensin/hydrogen: ca 9 kr/mil El: ca 2 kr/mil Norske vogntog har mva-fritak så jeg regner med regnestykket blir litt annerledes der. I USA regner jeg med både strømpriser, diesel, bensin og elektrolyseprodusert hydrogen har andre priser enn her. Muligens likt for privatbiler og vogntog? 1 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 24. august 2018 Del Skrevet 24. august 2018 Et realistisk mål? – Norge bør ha 1000 hydrogen-lastebiler innen 2023 Sier hvem? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå