Gå til innhold

Nå får Linux-brukerne bedre spillstøtte på Steam


Anbefalte innlegg

Mener å huske at AMD ikke lager drivere for Linux, så det er linux-community som lager open source drivere istedet. Derfor har AMD bra støtte "ut av boksen".

 

NVIDIA lager Linux drivere og derfor er ikke open-source driverne til NVIDIA like bra og man bør derfor installere NVIDIAs drivere.

 

De mest brukte Linux distribusjonene har et velkomstvindu hvor man via GUI enkelt installerer NVIDIA driverne. Slik er det ihvertfall på de distribusjonene jeg bruker (Manjaro, Mint, Ubuntu Mate).

 

Selv bruker jeg ikke AMD så jeg vet ikke hvor bra open source driverne er i forhold til NVIDIAs proprietære. Mener å ha lest at NVIDIAs drivere er bedre til spill, men at AMD grafikkort fungerer fint til alt som ikke krever 100% av grafikkortet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nøyaktig 30 spill med Vulkan støtte pr. i dag. De KAN kjøre under Vulkan, men igjen, det er faktisk svært vanskelig å optimalisere for Vulkan. Så nesten ingen har aktivert det.

I hele år er det kun kommet ut 2 spill med Vulkan aktivert, Rise of the Tomb Raider og TWS : Thrones of Brittania. Ingen fler er meldt.

Vulkan er dødt.

Deal with it.

 

Skremmende inkompetanse fra en "administrator" å ikke vite om alle utviklerproblemene til Vulkan og å tro at du bare kan kaste inn en motor så virker alt out-of-the-box.

Grunnen til at så mange indiespill har elendig ytelse er nettopp pga. dette. De bruker API'ene out-of-the-box og bruker null tid på å faktisk optimalisere kode. Unity f.eks. er et mareritt å optimalisere på fra før(skjønt har blitt MYE bedre sist 2 årene selvsagt). Og å hive seg inn i det marerittaktige landet som er Vulkan, det vil ikke folk tenke på engang.

Vulkan er EKSTREMT vanskelig å optimalisere og er ikke verdt tiden for de fleste.

 

Når motoren kjører Vulkan så er det ikke noe behov for å optimalisere for Vulkan. Hvor vanskelig det er å optimalisere for Vulkan er totalt irrelevant til faktumet at spill som kjører på f.eks. Unity kjører på Vulkan om de vil.

 

Jeg setter pris på om du klarer å holde persondiskusjon ute av debatten.

Lenke til kommentar

Når motoren kjører Vulkan så er det ikke noe behov for å optimalisere for Vulkan. Hvor vanskelig det er å optimalisere for Vulkan er totalt irrelevant til faktumet at spill som kjører på f.eks. Unity kjører på Vulkan om de vil.

 

Jeg setter pris på om du klarer å holde persondiskusjon ute av debatten.

DET ER IKKE SLIK DET FUNGERER!

Du kan ikke bare bruke Unity eller Unreal eller hvilken motor du nå ønsker å bruke. trykke på en knapp og PANG, så virker Vulkan. Du må OPTIMALISERE. Du må PROGRAMMERE! Du må DESIGNE! Men mest av alt, PROGRAMMERE OG PROGRAMMERE OG PROGRAMMERE!

Og på alle områdene er Vulkan et mareritt å jobbe med. Som igjen er grunnen til at hittil i år er to, kun TO, spill lansert med Vulkan støtte (ikke veldig bra implementert heller).

Det er ikke noe slikt som out-of-the-box støtte i noen motor. De har gjort grovarbeidet for at du har noen få API'er tilgjengelig og en grunnleggende motor. Det er opp til DEG å faktisk få den til å fungere.

Og der er Vulkan, som i alt annet Vulkan, et mareritt.

Igjen, 2 spill. I hele år. Av alle spill som er lansert.

Det er en grunn til det. En veldig, veldig stor grunn. Vulkan er noe HERK!

Endret av TastyButt
Lenke til kommentar

DET ER IKKE SLIK DET FUNGERER!

Du kan ikke bare bruke Unity eller Unreal eller hvilken motor du nå ønsker å bruke. trykke på en knapp og PANG, så virker Vulkan. Du må OPTIMALISERE. Du må PROGRAMMERE! Du må DESIGNE! Men mest av alt, PROGRAMMERE OG PROGRAMMERE OG PROGRAMMERE!

Og på alle områdene er Vulkan et mareritt å jobbe med. Som igjen er grunnen til at hittil i år er to, kun TO, spill lansert med Vulkan støtte (ikke veldig bra implementert heller).

Det er ikke noe slikt som out-of-the-box støtte i noen motor. De har gjort grovarbeidet for at du har noen få API'er tilgjengelig og en grunnleggende motor. Det er opp til DEG å faktisk få den til å fungere.

Og der er Vulkan, som i alt annet Vulkan, et mareritt.

Igjen, 2 spill. I hele år. Av alle spill som er lansert.

Det er en grunn til det. En veldig, veldig stor grunn. Vulkan er noe HERK!

 

Det er mye mer enn bare 2 spill som har programmert støtte for Vulkan.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_games_with_Vulkan_support

Denne listen er nok ikke fult oppdatert, men det viser at det er ganske mange spill med støtte for å kjøre med Vulkan.

 

Dota 2

GRID Autosport

Talos Principle

DOOM 2016

Mad Max

Ashes of the Singularity

+++

 

Edit: Så nå at du mente for kun i år.

 

2018

Total War Saga: Thrones of Britannia

Rise of the Tomb Raider

Helium Rain

War Thunder

Jupiter Hell

 

Vulkan er fortsatt ganske nytt. Det tar nok tid for utviklere å ta i bruk. Jeg er ganske forbauset over hvor mange spill som allerede er laget i Vulkan med tanke på hvor nytt det er. Det er bare 2 år siden første stabile versjon ble lansert.

Endret av DJViking
Lenke til kommentar

DET ER IKKE SLIK DET FUNGERER!

Du kan ikke bare bruke Unity eller Unreal eller hvilken motor du nå ønsker å bruke. trykke på en knapp og PANG, så virker Vulkan. Du må OPTIMALISERE. Du må PROGRAMMERE! Du må DESIGNE! Men mest av alt, PROGRAMMERE OG PROGRAMMERE OG PROGRAMMERE!

Og på alle områdene er Vulkan et mareritt å jobbe med. Som igjen er grunnen til at hittil i år er to, kun TO, spill lansert med Vulkan støtte (ikke veldig bra implementert heller).

Det er ikke noe slikt som out-of-the-box støtte i noen motor. De har gjort grovarbeidet for at du har noen få API'er tilgjengelig og en grunnleggende motor. Det er opp til DEG å faktisk få den til å fungere.

Og der er Vulkan, som i alt annet Vulkan, et mareritt.

Igjen, 2 spill. I hele år. Av alle spill som er lansert.

Det er en grunn til det. En veldig, veldig stor grunn. Vulkan er noe HERK!

 

Det er faktisk kun én knapp i Unity, og det er når du eksporterer spillet til en executable. :)

 

Unity-Vulkan-API-renderer-menu-options.p

 

Litt av greia med Unity er at du kan slippe å måtte programmere det meste som har med grafikk å gjøre.

Lenke til kommentar

Det hjelper lite at driverne er tilgjengelige hvis man må ha 15 års erfaring med kommandolinje i Linux for å få installert de. Det er en av hovedgrunnene til at Linux ikke er på langt nær så populært som Windows og Apple.

 

For ikke å snakke om å finne riktige drivere til riktig distro, riktig installasjoninstruks til riktig distro OG riktig instruks til versjonen av kernelen og distroen.

 

Alt dette er logisk og intuitivt for de som driver med Linux, men ikke nødvendigvis for alle andre.

 

Har hatt Ubuntu MATE på PCene siden 2015. Kan ikke så mye om Linux og lite erfaring med terminalen egentlig. Brukte terminalen i Mac da jeg brukte det. Windows skjønner jeg hvertfall ikke noe av.

 

Bestilte RX 570 i dag, blir spennende å se om det er så vanskelig som du skal ha det til. Det ble AMD pga opensource drivere.

Lenke til kommentar

Vulkan er fortsatt ganske nytt. Det tar nok tid for utviklere å ta i bruk. Jeg er ganske forbauset over hvor mange spill som allerede er laget i Vulkan med tanke på hvor nytt det er. Det er bare 2 år siden første stabile versjon ble lansert.

Spillene du nevner har fått fjernet eller er ubekreftet støtte på Vulkan.

Forøvrig kan jeg nevne at vi hadde nesten 20 spill på ett år med Vulkan. Vulkan er også langt fra nytt. Det er faktisk så gammelt nå at det er utdødd og i år har det bare blitt publisert 2 spill med full støtte.

 

Igjen, Vulkan er dødt. Helt utrolig ...

Endret av TastyButt
Lenke til kommentar

Vell tonen din på det du skriver gjer deg ikkje akkurat veldig overbevisande. Eg har tro på Vulkan, men det å lære seg eit nytt API er krevjande og ta lang tid. For mange så er den største motivasjonen å tene pengar og då er det enklare å forhalde seg til eit API dei kjenner. Samtidig så går verda meir og meir bort mot fleirplattform. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Det er kanskje ikke så rart at det ikke har tatt helt av ennå hvis det fortsatt er merka som experimental i unity?

 

Det kommer nok til å gå en del iterasjoner fra motorene får støtte for Vulkan for fullt, til utviklerne føler seg sikre nok til å lage et helt spill i rammeverket (for de litt mer kompliserte spillene må de vel alltid rote litt rundt i renderkoden uansett om motoren i teorien skal gjøre alt for en?)

Lenke til kommentar

Det er kanskje ikke så rart at det ikke har tatt helt av ennå hvis det fortsatt er merka som experimental i unity?

 

Det kommer nok til å gå en del iterasjoner fra motorene får støtte for Vulkan for fullt, til utviklerne føler seg sikre nok til å lage et helt spill i rammeverket (for de litt mer kompliserte spillene må de vel alltid rote litt rundt i renderkoden uansett om motoren i teorien skal gjøre alt for en?)

Han brukte bare Unity som eksempel.

Alle store motorer har Vulkan.

Og gjett hva? INGEN BRUKER DET! Av den OPPLAGTE grunnen at Vulkan er noe ubrukelig søppel.

Lenke til kommentar

Vell tonen din på det du skriver gjer deg ikkje akkurat veldig overbevisande. Eg har tro på Vulkan, men det å lære seg eit nytt API er krevjande og ta lang tid. For mange så er den største motivasjonen å tene pengar og då er det enklare å forhalde seg til eit API dei kjenner. Samtidig så går verda meir og meir bort mot fleirplattform. 

Hvorfor driver alle her og sier Vulkan er nytt? Vulkan er langt fra nytt.

I forfjor og fjor f.eks. ble rundt 20 spill laget med Vulkanstøtte.

Hva lærte man av det, etter Vulkan gikk "stable" og fikk få oppdateringer?

At Vulkan er et mareritt å jobbe med og ikke verdt det. Så i år ble hele 2 (!) spill laget med Vulkan støtte. Og dårlig implementert og.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Han brukte bare Unity som eksempel.

Alle store motorer har Vulkan.

Og gjett hva? INGEN BRUKER DET! Av den OPPLAGTE grunnen at Vulkan er noe ubrukelig søppel.

 

sier du i en tråd som handler om hvordan Valve bruker det ;)

 

Kom gjerne med kodeeksempler som du mener viser store ulemper med Vulkan.

 

Selv tror jeg ikke at spillutviklere kommer til å bruke Vulkan direkte, det gir liten mening (rammeverket er på et for lavt nivå), men jeg ser for meg at det kommer til å komme tredjeparts wrapper-bibliotek som likner mer på OpenGL (men uten den forferdelige legacyen). Valve og Google har såvidt begynt på dette (eg. Proton og https://github.com/google/shaderc.)

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Hvorfor driver alle her og sier Vulkan er nytt? Vulkan er langt fra nytt.

Det har muligens vært under utvikling i endel år nå, men første versjon er kun 2 år gammel:

Initial release February 16, 2016

The Khronos Group began a project to create a next generation graphics API in July 2014 with a kickoff meeting at Valve Corporation.

Vulkan was formally named and announced at Game Developers Conference 2015.

https://en.wikipedia.org/wiki/Vulkan_(API)

Endret av DJViking
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Da er dette ute av beta og jeg har fått testet det litt. For DOOM (eneste tittel jeg har testet) er dette en veldig velpolert opplevelse. Bare last ned og kjør som vanlig. Det eneste som skjærer litt i hjertet er at Steam legger inn DirectX-runtime ved første oppstart.

 

Har ikke lagt merke til noe ytelsestap mot Windows, men har heller ikke kjørt skikkelige benchmarks, så jeg overlater dette til de profesjonelle :)

Lenke til kommentar

DET ER IKKE SLIK DET FUNGERER!

Du kan ikke bare bruke Unity eller Unreal eller hvilken motor du nå ønsker å bruke. trykke på en knapp og PANG, så virker Vulkan. Du må OPTIMALISERE. Du må PROGRAMMERE! Du må DESIGNE! Men mest av alt, PROGRAMMERE OG PROGRAMMERE OG PROGRAMMERE!

Og på alle områdene er Vulkan et mareritt å jobbe med. Som igjen er grunnen til at hittil i år er to, kun TO, spill lansert med Vulkan støtte (ikke veldig bra implementert heller).

https://github.com/doitsujin/dxvk

 

https://www.winehq.org/news/2018052301

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...