Gå til innhold

Nå får Linux-brukerne bedre spillstøtte på Steam


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+5132

Nå skrev vi om Windows 10s, ikke Microsoft store. Men for å svare på spørsmålet, nei det kan de ikke. Det er imidlertid stor forskjell på at Windows som OS kun kan kjøre UWP, og Windows som OS kan kjøre alt, så ha tunga rett i munnen når vi diskuterer. Og, som jeg poengterte over, Valve behøver ikke frykte W10s.

 

For å dra den videre, hva er forskjellen på at UWP applikasjoner er låst til MS Store, og Fortnite er låst til Epics Game Launcher, og Battlefield er låst til Origin, osv. Valve må tåle konkurranse, og de står naturligvis fritt til å satse hardere på Steam OS. Mange forguder Steam og vil ha alle spill på Steam, men jeg tror ikke nødvendigvis vi som spillere er tjente med at Steam er så store som de er, og derfor ser vi da også at de store utviklerne også trekker seg unna.

 

Og, bare for å ta det med en gang, UWP vs x86 er en helt annen diskusjon.

 

Hvor har jeg ikke hatt tunga rett i munnen? Jeg har tatt med Windows S som et eksempel på ting Valve er redd for.

 

Og du kan holde deg for god til Whataboutism. At andre gjør dårlige ting (som Epic games etc), gjør ikke at det MS gjør er greit. 

 

Jeg tror du misforstår poenget litt. UWP er rammeverket MS anbefaler "alle" å ta i bruk, det er også rammeverket hvor MS har monopol på digital salg. Ser du at Valve ser med bekymring på dette, og vil gi markedet andre alternativer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor har jeg ikke hatt tunga rett i munnen? Jeg har tatt med Windows S som et eksempel på ting Valve er redd for.

 

Og du kan holde deg for god til Whataboutism. At andre gjør dårlige ting (som Epic games etc), gjør ikke at det MS gjør er greit. 

 

Jeg tror du misforstår poenget litt. UWP er rammeverket MS anbefaler "alle" å ta i bruk, det er også rammeverket hvor MS har monopol på digital salg. Ser du at Valve ser med bekymring på dette, og vil gi markedet andre alternativer?

 

Du starter med å skrive om Windows 10s, som er et UWP only OS, hvorpå jeg skriver at Valve ikke har noe å frykte ganske enkelt fordi MS ikke lenger kommer til å tilby dette som OS.

 

Du hopper så over til å skrive om MS Store, som i grunnen er noe helt annet. Men, Windows 10 støtter begge deler, og det er ingen ting som forhindrer Steam å fortsette å tilby spill på akkurat samme måte som før.

 

Og hva mener du med Whataboutism her? Jeg skriver på ingen måte at det Epic gjør er dårlig. Hvorfor er det dårlig i motsetning til det Valve gjør? Mener du virkelig at Valve med Steam skal ha et per facto monopol på distribusjon av spill, at alle utviklere skal bruke deres launcher som også er tett knyttet til Valves nettbutikk? På hvilken måte blir det mer riktig?

 

Ja, jeg kunne godt ha tenkt meg en felles launcer for spill, og Steam kunne vært veldig grei om den ikke hadde vært knyttet til deres nettbutikk, men heller hadde vært et felles prosjekt der alle distributører hadde hatt eierskap, og spill utelukkende hadde blitt solgt som steam keys gjennom diverse nettbutikker.

 

Og, ja, UWP er rammeverket MS anbefaler. De, som steam, ønsker å tjene penger på salg. Men, MS støtter begge deler i Windows. Og som jeg skrev, Valve står fritt til å satse på Linux på samme måte som MS står fritt til å satse på MS Store, og Epic, EA og alle andre på sin egen. Men, per i dag vil man bli mer låst til steam på SteamOS enn man blir låst til MS Store på Windows.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Du starter med å skrive om Windows 10s, som er et UWP only OS, hvorpå jeg skriver at Valve ikke har noe å frykte ganske enkelt fordi MS ikke lenger kommer til å tilby dette som OS.

Jeg holdt tunga fortsatt ganske rett i munnen. Du vet heller ikke hva MS kommer til å gjøre i fremtiden, så siste setning er ingen garanti for Valve. De ser utviklingen MS gjør, og frykter den.

 

Du hopper så over til å skrive om MS Store, som i grunnen er noe helt annet. Men, Windows 10 støtter begge deler, og det er ingen ting som forhindrer Steam å fortsette å tilby spill på akkurat samme måte som før.

Igjen misforstår du det underliggende poenget: MS låser ned mer og mer av utviklingen sin. Det være seg Windows 10s, som de mer eller mindre måtte gi opp, og UWP, hvor de har salgsmonopol. Dette liker ikke Valve.

 

 

Og hva mener du med Whataboutism her? Jeg skriver på ingen måte at det Epic gjør er dårlig. Hvorfor er det dårlig i motsetning til det Valve gjør? Mener du virkelig at Valve med Steam skal ha et per facto monopol på distribusjon av spill, at alle utviklere skal bruke deres launcher som også er tett knyttet til Valves nettbutikk? På hvilken måte blir det mer riktig?

Her begynner du igjen, du kommer med "Hva med de andre"-spørsmål. Det er ikke mer riktig at Valve har monopol på spill, og det har jeg ikke hevdet. Jeg har hevdet at det MS gjør er galt. Du forstår at man kan mene at begge deler er negativt? Det er ikke enten-eller.

 

Ja, jeg kunne godt ha tenkt meg en felles launcer for spill, og Steam kunne vært veldig grei om den ikke hadde vært knyttet til deres nettbutikk, men heller hadde vært et felles prosjekt der alle distributører hadde hatt eierskap, og spill utelukkende hadde blitt solgt som steam keys gjennom diverse nettbutikker.

 

Og, ja, UWP er rammeverket MS anbefaler. De, som steam, ønsker å tjene penger på salg. Men, MS støtter begge deler i Windows. Og som jeg skrev, Valve står fritt til å satse på Linux på samme måte som MS står fritt til å satse på MS Store, og Epic, EA og alle andre på sin egen. Men, per i dag vil man bli mer låst til steam på SteamOS enn man blir låst til MS Store på Windows.

Du unngår helt å kommentere på spørsmålet: Er det greit at MS har monopol på salg av programmer skrevet i rammeverket MS nå anbefaler for utviling av nye Windows-programmer? Klart står MS fritt til å gjøre det rent juridisk, men er det etisk greit? Jeg er iallfall bekymra for fremtiden der.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Jeg prøvde nettopp selv. Nvidia var direkte støtta og var bare å huke av i driverinstillingene. Med AMD derimot (RX580) var det håpløst. Standard var en generisk driver som ikke var så voldsomt rask og ikke støttet alle funksjonene. Man måtte til med alle mulige kommandolinjegreier, rekompilering og masse anna linuxgreier, som til slutt endte i Kernel Panic og reinstallasjon (med Nvidia-skjermkort denne gangen).

 

Så det kan godt hende det funker. Hvis man er rakettforsker eller Mensa-medlem. Men for vanlige brukere er det så og si ingen støtte for AMD.

Lenke til kommentar

Jeg ville vært litt forsiktig med å slenge ut så bastante påstander, skal vi diskutere det igjen om 5 år kanskje?

Vulkan er allerede dødt, med unntak av noen nisjeområder (som emulering). Veldig få spill støtter det og ingen fler vil støtte det.

Lenke til kommentar

Hva får deg til å si dette? Både Unreal, id Tech, Source, Cryengine og Unity støtter Vulkan, og det er MANGE spill.

De støtter det.

Men utviklerene må faktisk bruke det. Det er ikke bare å slå på, og pow, så virker det magisk Vulkan er vanskelig å jobbe med. Derfor holder alle seg til DirectX.

 

Mange spill? For not tullprat og vrøvl. Det er ca. 30 spill som støtter Vulkan pr. i dag. Kun 2 av disse kom ut i år og det ser ikke ut til å komme ut flere heller.

Vulkan er dødt og alle vet det er dødt. Vet ikke hvorfor du på død og liv skal argumentere på noe som er et velkjent fakta.

Endret av TastyButt
Lenke til kommentar

De støtter det.

Men utviklerene må faktisk bruke det. Det er ikke bare å slå på, og pow, så virker det magisk Vulkan er vanskelig å jobbe med. Derfor holder alle seg til DirectX.

 

Mange spill? For not tullprat og vrøvl. Det er ca. 30 spill som støtter Vulkan pr. i dag. Kun 2 av disse kom ut i år og det ser ikke ut til å komme ut flere heller.

Vulkan er dødt og alle vet det er dødt. Vet ikke hvorfor du på død og liv skal argumentere på noe som er et velkjent fakta.

 

Hvordan har du fått det for deg at Vulkan er vanskelig? Alle spill som er basert på disse motorene kan kjøre under Vulkan, og det er mange flere enn 30 spill.

 

Jeg er skeptisk til at du er en autoritet på "velkjent fakta" når du kommer med påstander så vidt forskjellig fra mine egne observasjoner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvilket år er du i? 2010? AMD er støttet i kernel på Linux fra 4.15. AMD er mye mer aktiv på Linux fronten enn nVidia. Bare google litt amd vs nvidia linux

 

Det var det jeg også trudde. Er det ikke AMD drivere i 4.18.5 på hardware som ikke er kommet ut på markedet ennå?

 

 

Hvis flere slutter med dual booting vil det igjen øke brukerantallet på Linux siden av gaming. Flere brukere = flere titler.

 

Man velger utvalget i framtiden med hva man spiller i dag.

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Det hjelper lite at driverne er tilgjengelige hvis man må ha 15 års erfaring med kommandolinje i Linux for å få installert de. Det er en av hovedgrunnene til at Linux ikke er på langt nær så populært som Windows og Apple.

 

For ikke å snakke om å finne riktige drivere til riktig distro, riktig installasjoninstruks til riktig distro OG riktig instruks til versjonen av kernelen og distroen.

 

Alt dette er logisk og intuitivt for de som driver med Linux, men ikke nødvendigvis for alle andre.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Det hjelper lite at driverne er tilgjengelige hvis man må ha 15 års erfaring med kommandolinje i Linux for å få installert de. Det er en av hovedgrunnene til at Linux ikke er på langt nær så populært som Windows og Apple.

 

For ikke å snakke om å finne riktige drivere til riktig distro, riktig installasjoninstruks til riktig distro OG riktig instruks til versjonen av kernelen og distroen.

 

Alt dette er logisk og intuitivt for de som driver med Linux, men ikke nødvendigvis for alle andre.

 

Du trenger absolutt ikke 15 års erfaring. Å installere nyeste nvidia-driver er 3 kommandoer på Ubuntu (kan gjøres via GUI også tror jeg?), etter du har kjørt disse kommandoene kommer de nye oppdateringene automatisk når du oppdaterer resten av systemet. De fleste, om ikke alle andre, drivere du trenger kommer installert ut av boksen. 

 

Instrukser til riktig kjerneversjon er også lite relevant for tida, spesielt hvis du ikke har sære krav, og "alle" drivere har ferdigkompilerte pakker. Holder du deg til en Ubuntu-derivat (*Ubuntu og Mint), er det nok av guider der ute til alt.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Hvordan har du fått det for deg at Vulkan er vanskelig? Alle spill som er basert på disse motorene kan kjøre under Vulkan, og det er mange flere enn 30 spill.

 

Jeg er skeptisk til at du er en autoritet på "velkjent fakta" når du kommer med påstander så vidt forskjellig fra mine egne observasjoner.

Det er nøyaktig 30 spill med Vulkan støtte pr. i dag. De KAN kjøre under Vulkan, men igjen, det er faktisk svært vanskelig å optimalisere for Vulkan. Så nesten ingen har aktivert det.

I hele år er det kun kommet ut 2 spill med Vulkan aktivert, Rise of the Tomb Raider og TWS : Thrones of Brittania. Ingen fler er meldt.

Vulkan er dødt.

Deal with it.

 

Skremmende inkompetanse fra en "administrator" å ikke vite om alle utviklerproblemene til Vulkan og å tro at du bare kan kaste inn en motor så virker alt out-of-the-box.

Grunnen til at så mange indiespill har elendig ytelse er nettopp pga. dette. De bruker API'ene out-of-the-box og bruker null tid på å faktisk optimalisere kode. Unity f.eks. er et mareritt å optimalisere på fra før(skjønt har blitt MYE bedre sist 2 årene selvsagt). Og å hive seg inn i det marerittaktige landet som er Vulkan, det vil ikke folk tenke på engang.

Vulkan er EKSTREMT vanskelig å optimalisere og er ikke verdt tiden for de fleste.

Endret av TastyButt
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...