Gå til innhold

Lønn økonom vs ingeniør?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva vil være "enklest" å få en god lønn eller er best betalt av ingeniør og økonomi, enten ved bachelor eller master? Og hva er lettest å få jobb som?

Tipper ingeniør gir deg enklest jobb, spesielt om du ser på bachelor økonom vs bachelor ingeniør.

Lønn avhenger helt av stillingstype. Økonomene har nok flest veldig godt betalte jobber, mens ingeniører/sivilingeniører kanskje er litt jevnere fordelt.

Lenke til kommentar

Hva vil være "enklest" å få en god lønn eller er best betalt av ingeniør og økonomi, enten ved bachelor eller master? Og hva er lettest å få jobb som?

Nesten altid enklest å få en god lønn som økonom siden man da sitter nærmere pengesekken.  Så vidt jeg husker tjener de jevnt over litt bedre, selvom det er ingeniørene som faktisk skaper verdierne, men sådan er det nå engang. 

Jeg er likevel glad jeg byttet studieretning fra økonomi til comp.sci. i sin tid.  Det betyr mye for meg å ha en interessant og variert jobb.

Lenke til kommentar

Ingeniørar som gruppe har klart høgast gjennomsnittslønn.

Men blant økonomane er det fleire med høge stillingar med personal eller budsjettansvar.

Som økonom er det klart enklast å få seg jobb, sidan du også er godt kvalifisert til stillingar utan kompetansekrav, som f.eks kontormedarbeidar. Men dette er sjølvsagt ikkje godt betalte jobbar.

Som ingeniør er det forholdsvis lett å få seg ein jobb som er greit godt betalt, men det er samtidig færre muligheiter for å få seg toppjobbar.

Som økonom er mange av stillingane du får tilbud om under gjennomsnittet, men til gjengjeld så er det ein del stillingar med veldig høg lønn som du kan strekke deg imot.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...