Gå til innhold

Norske hydrogen-gründere satser 150 millioner - bygger ny fabrikk på Notodden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bortsett fra de to hydrogen-demostasjonene med den vanvittige enhetsprisen på 4,5 millioner USD, hvordan er egentlig kontrakten med Nikola utformet? Er det en uforpliktende rammeavtale a la de uforpliktende og gratis forhåndsresevasjonene av Nikola One?

 

Ellers så er det snakk om milliardbeløp for bare 448 stasjoner, noe som betyr enhetspriser på vanvittige over 2,2 millioner USD. Per stasjon altså.

Endret av Simen1
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Bortsett fra de to demostasjonene med den vanvittige enhetsprisen på 4,5 millioner USD til sammen, hvordan er egentlig kontakten med Nikola utformet? Er det en uforpliktende rammeavtale a la de uforpliktende og gratis forhåndsresevasjonene av Nikola One? Ellers så er det snakk om milliardbeløp for bare 448 stasjoner, noe som betyr enhetspriser på vanvittige over 2,2 millioner USD. Per stasjon altså.

 

Det virker ikke akkurat innsiktsfullt at du kaller prosjeltet vanvittig. Tror du virkelig det sitter proffesjonelle aktører på begge sider av atlanteren og invisterer i et prosjekt som er "vanvittig" ?

 

Dette blir satt ut i livet fordi det er butikk. Store aktører/flåter har bestilt Nikola One og proffesjonelle investorer ligger bak med kapital. Tror du disse setter alle disse pengene inn i et case de ikke forventer avkastning på ?

 

Ingenting er sikkert her i livet, unntatt skatten og døden. Men det er en del 1000 mennesker i dette landet som har satt seg grundig inn i NEL, og som også har satset en del penger på selskapet. Alle disse har en ting til felles. De går ikke rundt med skylapper å sier at hydrogen er "den eneste teknologien som fremtiden omfavner". Batterifantaster har nesten alltid disse skylappene. Fremtiden vil omfavne begge teknologier. Der fordelene med batterier avtar, der begynner fordelene med hydrogen. Jo større/tyngre noe er, og jo lengre distanse det skal jo større fordel har hydrogen. Slik er det bare.

 

At rene elektriske personbiler har en stor fremtid er jeg sikker på. Jeg er like sikker på at hydrogentrucker/lastebiler/tog og båter også har en stor fremtid. Å krangle om dette temaet er bortkastet. Fasiten foreligger om 2-3 år likevel :-)

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Det virker ikke akkurat innsiktsfullt at du kaller prosjeltet vanvittig. Tror du virkelig det sitter proffesjonelle aktører på begge sider av atlanteren og invisterer i et prosjekt som er "vanvittig" ?

Det virker ikke akkurat innsiktsfullt å forsøke seg med stråmenn mot meg. Jeg har ikke kalt prosjektet vanvittig, men enhetsprisene.

 

Dette blir satt ut i livet fordi det er butikk. Store aktører/flåter har bestilt Nikola One og proffesjonelle investorer ligger bak med kapital. Tror du disse setter alle disse pengene inn i et case de ikke forventer avkastning på ?

Det virker ikke akkurat innsiktsfullt å påstå at store aktører/flåter har bestilt Nikola One. De har så vidt vet ennå ikke åpnet for å ta i mot bestillinger. Det som ligger inne nå er gratis uforpliktende reservasjoner. Omtrent like tungtveiende som opp-stemmer her på forumet. Investorenes tanker skal jeg ikke forsøke å spekulere i.

 

Ingenting er sikkert her i livet, unntatt skatten og døden. Men det er en del 1000 mennesker i dette landet som har satt seg grundig inn i NEL, og som også har satset en del penger på selskapet. Alle disse har en ting til felles. De går ikke rundt med skylapper å sier at hydrogen er "den eneste teknologien som fremtiden omfavner". Batterifantaster har nesten alltid disse skylappene. Fremtiden vil omfavne begge teknologier. Der fordelene med batterier avtar, der begynner fordelene med hydrogen. Jo større/tyngre noe er, og jo lengre distanse det skal jo større fordel har hydrogen. Slik er det bare.

På lange turer uten lademuligheter, som for eksempel med skip eller fly over verdenshavene, har helt klart hydrogen sin misjon, men langs veinettet og jernbanenettet, hvor ladestasjoner eller kjøreledninger kan settes opp nær sagt hvor som helst, så har ikke hydrogen noe særlig for seg. Hydrogen kan også bidra til å jevne ut energiprisene globalt fordi det tapes mindre energi ved frakt over store avstander enn strøm. Hydrogen har sin plass i samfunnet, men vogntog er bare et midlertidig formål inntil batterier kan hurtiglade raskere og vogntog-ladestasjonene blir flere.

 

At rene elektriske personbiler har en stor fremtid er jeg sikker på. Jeg er like sikker på at hydrogentrucker/lastebiler/tog og båter også har en stor fremtid. Å krangle om dette temaet er bortkastet. Fasiten foreligger om 2-3 år likevel :-)

Fasiten ligger nok en god del lengre fram enn det.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bortsett fra de to demostasjonene med den vanvittige enhetsprisen på 4,5 millioner USD til sammen, hvordan er egentlig kontakten med Nikola utformet? Er det en uforpliktende rammeavtale a la de uforpliktende og gratis forhåndsresevasjonene av Nikola One? Ellers så er det snakk om milliardbeløp for bare 448 stasjoner, noe som betyr enhetspriser på vanvittige over 2,2 millioner USD. Per stasjon altså.

 

Allikevel skal det være billigere å kjøre pr. km med hydrogen enn diesel. Og uten ladetid og andre begrensinger.

- Og uten forurensning.

Er ikke dette bra da, Simen?  Bedre enn å kjøre til Mars, vel?

- At NEL er norsk er vel heller ingen ulempe?

https://e24.no/energi/fornybar-energi/her-har-norske-nel-levert-utstyr-hydrogenskipet-seiler-verden-rundt/24422036

Endret av Fri diskusjon og kunnskap
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Håper det går bra med NEL, men samtidig er jeg svært skeptisk til om det blir noe av salget av fyllestasjoner til Nikola. I mitt syn er det mest sannsynlige utfallet at Nikola går konk før de får levert en eneste lastebil. Og da er det lite sannsynlig at det er noe å hente for NEL, uansett hvilken kontrakt de skulle ha.

 

Et annet mulig utfall er at Nikola leverer en rekke lastebiler, men ender opp med å ha så store utfordringer med teknologien at alle pengene renner ut i garantiforpliktelser og erstatninger. Dette vil være i tråd med erfaringene med hydrogenbusser - driftssikkerheten har vært elendig. For NEL sin del kan det da hende at de da får ut nok penger fra Nikola over en så lang periode at de klarer å finne flere kunder.

 

Man kan nok anta at det vil være behov for hydrogenfyllestasjoner i ett eller annet omfang i fremtiden, selv om nisjen neppe blir veldig stor. Forhåpentligvis for NEL vil nisjen være stor nok til å klare seg. Tiden vil vise.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Allikevel skal det være billigere å kjøre pr. km med hydrogen enn diesel.

Allikevel skal det være billigere å kjøre pr. km med diesel enn kullbaserte dampmaskiner. Blir du ikke lei av den typen bakovertenkende retorikk snart?

 

Jeg har ikke noe i mot hydrogen eller NEL, men ting må kunne sees i et fornuftig perspektiv likevel.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det virker ikke akkurat innsiktsfullt at du kaller prosjeltet vanvittig. Tror du virkelig det sitter proffesjonelle aktører på begge sider av atlanteren og invisterer i et prosjekt som er "vanvittig" ?

Ja, det er mange profesjonelle aktører som har gjort noe slikt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Allikevel skal det være billigere å kjøre pr. km med diesel enn kullbaserte dampmaskiner. Blir du ikke lei av den typen bakovertenkende retorikk snart?

 

Jeg har ikke noe i mot hydrogen eller NEL, men ting må kunne sees i et fornuftig perspektiv likevel.

La oss ta regnestykke. En trailer som kjører 200 000km PR år med 3 liter PR mil forbruker 60 000liter diesel til 15kr PR liter

Eller 900 000kr PR år i diesel. Motoren har i snitt 40% virkningsgrad. 60 000liter er 600 000kwh tilført energi. 40% av dette er omgjort til mekanisk arbeid som er 240 000kwh.

 

Dette må erstattes av hydrogen som man klarer å få 16kwh ut av en kg. Det betyr at man trenger 15 000kg hydrogen for å drive traileren. Med dagens hydrogen pris blir dette 1 350 000kr i drivstoff. 50% dyrere. Hvem ville ha kjøpt biodiesel til 22kr PR liter når vanlig koster 15kr? Man kan lønne en sjåfør på differansen.

Lenke til kommentar

La oss ta regnestykke. En trailer som kjører 200 000km PR år med 3 liter PR mil forbruker 60 000liter diesel til 15kr PR liter

Eller 900 000kr PR år i diesel. Motoren har i snitt 40% virkningsgrad. 60 000liter er 600 000kwh tilført energi. 40% av dette er omgjort til mekanisk arbeid som er 240 000kwh.

 

Dette må erstattes av hydrogen som man klarer å få 16kwh ut av en kg. Det betyr at man trenger 15 000kg hydrogen for å drive traileren. Med dagens hydrogen pris blir dette 1 350 000kr i drivstoff. 50% dyrere. Hvem ville ha kjøpt biodiesel til 22kr PR liter når vanlig koster 15kr? Man kan lønne en sjåfør på differansen.

Kan du ikke melde dette til NEL og Nikola, så skjønner de at de har regnet feil. 

At det eneste som vil lønne seg, og er mulig, er de batteri-elektriske truckene til Tesla/Musk.

- Det er synd han er på vei til "Mars".

  • Liker 2
Lenke til kommentar
- Det er synd han er på vei til "Mars".
Bedre enn å kjøre til Mars, vel?

Jeg kan ikke med den beste velviljen skjønne hvorfor du harselerer med Mars-ferden til roadsteren til Musk (for det er vel den du mener?). Det var intet mindre enn et spektakulært show rundt en uvanlig dødvekt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kan du ikke melde dette til NEL og Nikola, så skjønner de at de har regnet feil. 

At det eneste som vil lønne seg, og er mulig, er de batteri-elektriske truckene til Tesla/Musk.

- Det er synd han er på vei til "Mars".

Jeg har ikke sett deres regnestykke. Et el batterilastebiler er mye mere effektive enn hydrogen tror jeg ikke er noe nyhet

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke med den beste velviljen skjønne hvorfor du harselerer med Mars-ferden til roadsteren til Musk (for det er vel den du mener?). Det var intet mindre enn et spektakulært show rundt en uvanlig dødvekt.

Han harselerer med at Musk/SpaceX jobber med BFR, "Big Fucking Rocket", der tanken er at denne skal muliggjøre kolonisering av Mars. https://en.wikipedia.org/wiki/BFR_(rocket) Dette blir verdens største rakett, og helt gjenbrukbar. Foreløpig er utviklingen på et tidlig tidspunkt.

 

 

(Har aldri helt skjønt hvorfor det harseleres med dette. Det kan være at enkelte hater Musk så mye at det gjør vondt i sjela at Musk faktisk får til ting som ingen andre har gjort. Eller kanskje de rett og slett er neo-Ludditter.)

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

(Har aldri helt skjønt hvorfor det harseleres med dette. Det kan være at enkelte hater Musk så mye at det gjør vondt i sjela at Musk faktisk får til ting som ingen andre har gjort. Eller kanskje de rett og slett er neo-Ludditter.)

 

Tja, nå kan det virke som både NEL og Nikola får til ting som ingen andre har gjort. ( også)

Så får de som kan glede seg  over dette. (også).

Endret av Fri diskusjon og kunnskap
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tja, nå kan det virke som både NEL og Nikola får til ting som ingen andre har gjort. ( også)

Så får de som kan glede seg  over dette. (også).

Tja, NEL er et av flere selskaper som produserer og selger hydrogenfyllestasjoner. Ikke veldig mye nytt der, selv om de kanskje klarer å være litt billigere/bedre enn konkurrentene. Og hva har Nikola fått til? Det mest nevneverdige er vel at de lager en elektrisk firhjuling, og så har de påbegynt utviklingen av en hydrogenlastebil, men der har de vel fortsatt ikke en eneste fungerende prototype, så vidt jeg vet.

 

Men så har jo NEL kjøpt opp det meste av elektrolysator-virksomheten og fyllestasjon-virksomheten, og Nikola kjøpte opp et selskap som lagde den elektriske firhjulingen, altså man kan spørre seg hvor mye honnør de egentlig fortjener.

 

Tror man må vente noen år og se om de får til noe.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tja, NEL er et av flere selskaper som produserer og selger hydrogenfyllestasjoner. Ikke veldig mye nytt der, selv om de kanskje klarer å være litt billigere/bedre enn konkurrentene. Og hva har Nikola fått til? Det mest nevneverdige er vel at de lager en elektrisk firhjuling, og så har de påbegynt utviklingen av en hydrogenlastebil, men der har de vel fortsatt ikke en eneste fungerende prototype, så vidt jeg vet.

 

Men så har jo NEL kjøpt opp det meste av elektrolysator-virksomheten og fyllestasjon-virksomheten, og Nikola kjøpte opp et selskap som lagde den elektriske firhjulingen, altså man kan spørre seg hvor mye honnør de egentlig fortjener.

 

Tror man må vente noen år og se om de får til noe.

- Og Tesla stjal designet til trucken.   Ikke mye nyskaping der.

Men ingen av oss vet noe. Annet enn at NEL og Nikola har startet. ( Og har ikke 3 milliarder i gjeld.)

Spennende blir det, uansett om en eller begge kommer med en god truck som fungerer godt nok. Og bra for lokalt og globalt miljø.

- Og sjåførene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

- Og Tesla stjal designet til trucken.   Ikke mye nyskaping der.

Det er det Nikola anklager de for, ja, men det finnes mye "prior art", så de får ha lykke til med søksmålet. Se f.eks konseptbilen til MAN: https://electrek.co/2018/05/02/tesla-semi-patent-troll-nikola-motors-design/

 

Kanskje både Nikola og Tesla stjal designet fra samme sted. Eller kanskje begge rett og slett bestemte seg for for å lage lastebiler som var aerodynamiske, og endte dermed opp med lignende design.

 

Men ingen av oss vet noe. Annet enn at NEL og Nikola har startet. ( Og har ikke 3 milliarder i gjeld.)

Spennende blir det, uansett om en eller begge kommer med en god truck som fungerer godt nok. Og bra for lokalt og globalt miljø.

- Og sjåførene.

Det blir absolutt spennende. Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

- Og Tesla stjal designet til trucken.   Ikke mye nyskaping der.

Nå troller du, ikke sant? Eller er det en annen grunn til at du skriver dette mot bedre vitende? Løgn for å sverte Tesla med usannheter?

 

Men ingen av oss vet noe. Annet enn at NEL og Nikola har startet. ( Og har ikke 3 milliarder i gjeld.)

Men hvorfor har de ikke tre milliarder i gjeld? Kan det være fordi de ikke har klart å sette i gang noen masseproduksjon, og dermed ikke har hatt behov for å investere i nettopp produksjonskapasitet?

 

Det virker som du vil ha det til at det er negativt at Tesla har vært i en investerings- og ekspansjonsfase. Men de investerer, ekspanderer og produserer i det minste noe reelt. I motsetning til Nikola.

 

Og NEL er dødsdømt uansett.

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...