Gå til innhold

Nikon lanserer ny serie fullformat uten speil. Vraker i samme slengen objektivfestet de har hatt siden 1959

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er å ta i å påstå Nikon F-mount er samme sak fra 1959 og frem til i dag. Riktignok kan man få hengt objektivet på kameraet rent fysisk, men det er på ingen måte gitt at man får benyttet aktuelle objektiv med det aktuelle kamerahus. Til det er der for mange prøv-og-vrak løsninger hengt på denne innfestingen.

Bra de endelig har fått USB-lading, og en mer solid USB Type-C kontakt. Men er der full USB 3.x i den kontakten? Og hvordan står det til med WiFi tilkoblingen – er den fortsatt like treg eller har de fått opp hastigheten til nyttbare nivå nå? Hvilket minnekort benytter kameraet denne gangen?

EDIT: Googlet litt, og det ser ut til at kameraene har fått høyhastiget IEEE802.11ac WiFi, men også et merkelig XQD minnekort. (PCI Express versjonen av CompactFlash.) Leser samtidig at allerede D750 hadde USB 3.0, så…

Det er vel dertil å tro på julenissen å be om å få tilbake blenderringen på objektivet…

Endret av 1P4XZQB7
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er å ta i å påstå Nikon F-mount er samme sak fra 1959 og frem til i dag. Riktignok kan man få hengt objektivet på kameraet rent fysisk, men det er på ingen måte gitt at man får benyttet aktuelle objektiv med det aktuelle kamerahus. Til det er der for mange prøv-og-vrak løsninger hengt på denne innfestingen.

Bra de endelig har fått USB-lading, og en mer solid USB Type-C kontakt. Men er der full USB 3.x i den kontakten? Og hvordan står det til med WiFi tilkoblingen – er den fortsatt like treg eller har de fått opp hastigheten til nyttbare nivå nå? Hvilket minnekort benytter kameraet denne gangen?

Det er vel dertil å tro på julenissen å be om å få tilbake blenderringen på objektivet…

Igrunn ikke. Det er bare å kjøpe AF-S D objektiver med adapteret F- til Z-mount. Men da mister man visstnok litt av fordelene ved de nye Z-mount objektivene. Det står litt om dette i artikkelen på foto.no :-).

Lenke til kommentar

Kan. Man bruke gamle manuelle (ikke AF objektiver) med adapter?

Ja, med noen forbehold. Som de fleste av de nyere speilrefleksene så har ikke adapteren "AI indexing tab", så du vil få begrenset funksjonalitet med en del av de eldre objektivene. Men de kan brukes, du må bare være forberedt på å bruke litt tid på legge inn info om objektivene i kameraet og gjerne bruke manuelle eksponeringsinnstillinger.

https://www.dpreview.com/articles/0039746111/what-s-the-nikon-z-like-with-adapted-lenses?slide=4

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ellers... det eneste jeg ser for meg skulle motivere meg til å kjøpe en av disse var hvis jeg skulle få et anfall av videomani. Z6 ser ut som det har potensiale til å være et ypperlig videoverktøy som kan fungere med F-optikken jeg allerede har.

Bortsett fra det, så kan jeg styre min entusiasme. Optikken virker ikke som om den utnytter registeravstanden noe særlig, så avstanden fra øye til frontelement blir ikke så forskjellig fra det man får med speilreflekshusene. Mulig de klarer å trøkke ut noen kompakte vidvinkel-primes etterhvert.

Previewen til DPReview får meg til å mistenke at jeg ikke kommer til å like å bruke autofokusen, men det kan jo være de gjør noen endringer der før release. Det må i hvert fall være mulig å konfigurere det til å aktivere autofokus og følge motivet ved hjelp av AF-L-knappen, slik du kan gjøre i dag med 3D-tracking på Nikon dSLR. Selve autofokusen i seg selv virker bra, men måten man betjener den på virker som om den trenger litt finpuss.

[reg-tek-modus]Og hvis jeg får komme med en generell rant og hyttet neve til hele jævla kamerabransjen: Bildestabiliseringen består av translasjon langs to akser, rotasjon om de samme to aksene samt rotasjon om en tredje akse. Det er snakk om fem frihetsgrader, ikke fem akser. Det er aldri mer enn tre akser i et tredimensjonalt koordinatsystem.[/reg-tek-modus]

• Liker 1
Lenke til kommentar
Vraker i samme slengen objektivfestet de har hatt siden 1959

Hva?  :eek:  Stemmer dette? Det er i så fall en større og mer sjokkerende nyhet at de vraker F-fatningen enn at de lanserer Z-fatning. Sa de noe om når de avslutter salget av rundt 100 F-fatning objektiver og rundt 10 speilrefleksmodeller?

Edit:

Solid sortiment

Hva?  :eek:  Pentax har i et tiår vært kritisert for å ha for få objektiver til sine APS-C og fullformat-kamera, med bare 30-40 stk aktivt produserte fra Pentax selv. Så lanserer Nikon et system med 3 (tre) objektver og det blir kalt for et solid sortiment?

Prisene for de nye kameraene er faktisk noen tusenlapper billigere enn dagens tilsvarende modeller med speil. Objektivene er billigere også, selv om de er vanskeligere å sammenlikne.

Premiummodellen med speil, D850 som har samme sensorstørrelse med 45 MP har høyere listepris enn nye Z7 med en etter sigende forbedret 45,7 MP sensor. Det skulle forresten bare mangle for å produsere et speilløst kamera er billigere enn et med et komplekst, og særdeles presist, mekanisk speil.

Stemmer det? Er virkelig små høyoppløste OLED-skjermer med tilhørende okkular og signalprosessor virkelig billigere å produsere enn et bevegelig speil og prisme med tilhørende (veldig lik) tilhørende okkular? Jeg skulle gjerne sett et ifixit-regnskap på de to der for å se hvor stor forskjellen virkelig er.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Stemmer det? Er virkelig små høyoppløste OLED-skjermer med tilhørende okkular og signalprosessor virkelig billigere å produsere enn et bevegelig speil og prisme med tilhørende (veldig lik) tilhørende okkular? Jeg skulle gjerne sett et ifixit-regnskap på de to der for å se hvor stor forskjellen virkelig er.

Jeg har lurt litt på det samme selv.

Der jeg kan se at du potensielt sparer en del er ved montering/kalibrering. Du ender opp med færre komponenter som må plasseres presist i forhold til hverandre. I et speilløst hus så må i all hovedsak sensoren være rett plassert i forhold til fatningen. I et speilrefleks har du speilet, AF-sensoren, lysmåleren og prismet/pentaspeilet som alle må monteres med rimelig fin toleranse.

Endret av Sutekh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...