Gå til innhold

De har snart kartlagt hele norskekysten. På det verste stedet er det inntil 7 tonn plast per kvadratkilometer

Anbefalte innlegg

I motsetning til den sedvanlige besserwisser-mentaliteten i dette kommentarfeltet, så har jeg et konkret forslag: Ansett tiggerne i landets byer til å plukke plast langs kysten. Betal dem minstetariff. Organisert fra norsk side selvfølgelig, og med mulighet også for nordmenn til å delta. Til gjengjeld avskaffes all tigging. Et prosjekt som kan pågå over flere år, sommer som vinter.

Kanskje de prostituerte også kan omskoleres til å plukke plast i fjæra....:-) De vil muligens forlange et lønnstrinn mer enn tiggerne, men det kan vi leve med. (Plutselig har vi løst en masse samfunnsproblem....)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg er uroa over min mat, og eg et korkje kinesisk eller indisk fisk eller vilt. Svært lite av plasten frå India eller Kina hamnar i min mat. Det meste hamnar nede i botnsedimenta lenge før han kjem i nærleiken av norsk farvatn. Eg reknar med at både Kina, India og andre land i det området ryddar opp når problemet vet for stort. Viss ikkje er det sikkert positivt for norsk sjømateksport, med mindre vi har det same problemet, fordi vi ikkje har rydda i vår plast heller.

Youtube kastar eg verkeleg ikkje vekk tida mi på, og i alle fall ikkje dersom denne er like irrelevant som den førre lenkja.

Eg ba om dokumentasjon på at det er mange hundre eller tusen tonn mikroplast pr km² i norske farvatn. Du hevdar at det ikkje gjev meining å rydde denne plasten, fordi det er "ubetydelig lite". Kva er etter di meining den beste måten å hindre at denne plasten vert til mikroplast, som etter kvart kjem inn i næringskjeden langs kysten vår?

Du understreker poenget mitt gang på gang og viser til hvor lite du følger med. Hvis du ønsker kilder så er de dokumentert med både navn på rapport, forskere og tid igjennom filmen. Det sier litt hvor gammel du er hvis du ikke skjønner hvor nyttig et verktøy som YouTube er .. er som å sitte å si "Eg går ikkje på google - fordi eg har høyrt det er virus der.."

At du ikke forstår at økosystemet til Norge og Verden henger sammen er utrolig imponerende. At du tror du må importere fisk fra Kina eller India før du trenger å bekymre deg av effekten er ute av min verden til å forstå. Jeg skjønner ikke at det går an å ikke forstå sammenhengene. Hadde du sett den filmen jeg hadde sendt deg hadde du forstått hva jeg snakker om. I stedet skal du sitte der og synse?! Fakta er at uansett hvor du reiser i havet er det mikroplast. Mikroplast som bare ikke stammer fra Norge. Når du spiser "Norsk fisk" - vet du hvor det har blitt fisket opp hen? Hvis du tror det er fra Norske kysten der disse målingene har blitt gjort kan jeg garantere deg at du tar feil. Det er ikke "lokal sjarken" som gir deg mat - men de gigantiske fiskebåtene og fiskefabrikkene som ligger ute i havet.

Uansett - det du ikke greier å forstå er at mikroplasten finnes over alt - det finnes i drikkevannet - det finnes i brødet ditt - det finnes i kuer, griser, sauer, tannkrem, såper, over alt. Det er det som er problemet. Og vi vet ikke skadene dette kan utgjør på oss. Vi vet rett og slett ikke - fordi det er ikke gjort forskingn nok på virkningen av det. Og når du kommer der som en eller annen tomsing og sier du har vært flink mann og plukket plastikk i fjæra, så får du meg bare til å le. At Ole Nordmann som plukket noen par hundre kilo i fjæra tror han redder verden - helt latterlig. Det er som å pisse i havet og tro du varmer det opp. Det har ingen betydning. Og det er det jeg er så irritert over.

Finn som lager plukke kampanjer - send inn sekken med plast etc. Det har ingen betydning - det er symbolsk. 1 uke etterpå er det like ille der man plukker - om ikke verre ...

Så for å oppsumere. Hvis Norge har lyst til å gjøre noe for å endre på plastikk i verden så kan vi ikke drive å stuke rundt som vi gjør nå. Vi må samle oss - samle alle politikere - samle alle ildsjeler - samle alle frivillige , og finne opp en måte vi kan stoppe utslipp i Kina, India og Afrika på. Det er der problemet ligger - ikke her, selv om Ole Nordman ser et fiskegarn i fjæra.

Lenke til kommentar

Eg er uroa over min mat, og eg et korkje kinesisk eller indisk fisk eller vilt. Svært lite av plasten frå India eller Kina hamnar i min mat. Det meste hamnar nede i botnsedimenta lenge før han kjem i nærleiken av norsk farvatn. Eg reknar med at både Kina, India og andre land i det området ryddar opp når problemet vet for stort. Viss ikkje er det sikkert positivt for norsk sjømateksport, med mindre vi har det same problemet, fordi vi ikkje har rydda i vår plast heller.

Youtube kastar eg verkeleg ikkje vekk tida mi på, og i alle fall ikkje dersom denne er like irrelevant som den førre lenkja.

Eg ba om dokumentasjon på at det er mange hundre eller tusen tonn mikroplast pr km² i norske farvatn. Du hevdar at det ikkje gjev meining å rydde denne plasten, fordi det er "ubetydelig lite". Kva er etter di meining den beste måten å hindre at denne plasten vert til mikroplast, som etter kvart kjem inn i næringskjeden langs kysten vår?

Du understreker poenget mitt gang på gang og viser til hvor lite du følger med. Hvis du ønsker kilder så er de dokumentert med både navn på rapport, forskere og tid igjennom filmen. Det sier litt hvor gammel du er hvis du ikke skjønner hvor nyttig et verktøy som YouTube er .. er som å sitte å si "Eg går ikkje på google - fordi eg har høyrt det er virus der.."
Youtube er nyttig til å spreie kattevideoar og anna fjas. Informasjon vil eg helst ha som tekst og tal, med referansar i form av lenkjer eller som på annan måte er mogeleg å få tak i. Youtube kan til naud fungere som eit supplement til tekst, for å til dømes visualisere fenomen som er skildra i teksten.

Lenk heller til rapportane dei snakkar om. Eg lurer framleis på kor mange tusen tonn mikroplast det er pr km² langs norskekysten, og kor mykje av den mikroplasten som kjem frå India eller Kina.

At du ikke forstår at økosystemet til Norge og Verden henger sammen er utrolig imponerende.

Ikkje mindre imponerande er det at du ikkje trur eg har forstått det.

At du tror du må importere fisk fra Kina eller India før du trenger å bekymre deg av effekten er ute av min verden til å forstå. Jeg skjønner ikke at det går an å ikke forstå sammenhengene. Hadde du sett den filmen jeg hadde sendt deg hadde du forstått hva jeg snakker om.

Kva er det med denne filmen som ikkje er mogeleg å uttrykkje som tekst? Sikker på at du har forstått han sjølv?

'I stedet skal du sitte der og synse?! Fakta er at uansett hvor du reiser i havet er det mikroplast. Mikroplast som bare ikke stammer fra Norge.

Jadå, og mekanismane for korleis plasten vert spreidd er godt kjend. Fyrst hamnar plasten i havet. Noko synk til botnen med ein gong, men mykje av han flyt. Noko av det som flyt vert skyld i land og dregen på havet att, gjerne mange gonger. Andre delar vert konsentrert i mindre havområde, nærast som drivandeplastøyer, der han vert sakte broten ned og hamnar på havbotnen eller vert eten av ulike organismar.

Nesten all den kinesiske plasten hamnar i Stillehavet eller på strendene rundt Sørkinahavet. Grunnen til at eg masar på referansar, er at eg ikkje trur noko på at vi får tusenvis av tonn med kinesisk mikroplast til norske strender. Det er for langt og både havstraumane, dominerande vindar og økosystemet motarbeider spreiing til norskekysten. Sjølv ikkje trekkfuglane reiser den vegen.

Plasten frå India tek ei liknande runde i det Indiske hav. Kanskje noko hamnar i trekkfuglar på austkysten av Afrika, men du finn nok ikkje mange gram av den pr km² i norske farvatn.

Den mikroplasten som norsk fisk et, har gjerne vore innom norske strender både ein og ti gonger. Han kjem ikkje frå Kina eller India. Havstraumar, biologi, ja alt mogeleg motarbeider den ruta.

Når du spiser "Norsk fisk" - vet du hvor det har blitt fisket opp hen? Hvis du tror det er fra Norske kysten der disse målingene har blitt gjort kan jeg garantere deg at du tar feil. Det er ikke "lokal sjarken" som gir deg mat - men de gigantiske fiskebåtene og fiskefabrikkene som ligger ute i havet.

Nå, korkje lofottorsk eller oppdrettslaks er fiska veldig langt ute på havet. Torsken, seien, silda og laksen som hamnar på mitt bord, er sjeldan fiska i Indiahavet, Sørkinahavet eller Stillehavet. Sjølvv den USAnske plasten pleier å konsentrerast i Sargassohavet av overflatestraumar, og understraumen der tek med seg plastpartiklar på veg til botnen i retning Mexicogolfen. Fisken min er stort sett fiska langs kysten eller i Norskehavet og nærområdet, og fisken vandrar heller ikkje til framande hav.

Uansett - det du ikke greier å forstå er at mikroplasten finnes over alt - det finnes i drikkevannet - det finnes i brødet ditt - det finnes i kuer, griser, sauer, tannkrem, såper, over alt. Det er det som er problemet. Og vi vet ikke skadene dette kan utgjør på oss. Vi vet rett og slett ikke - fordi det er ikke gjort forskingn nok på virkningen av det. Og når du kommer der som en eller annen tomsing og sier du har vært flink mann og plukket plastikk i fjæra, så får du meg bare til å le.

No må du snart komme med tala dine for konsentrasjonen av kinesisk mikroplast langs kysten. Denne forskninga syner at plasten i fjæra er svært konsentrert før han vert til mikroplast. Den vi ikkje plukkar opp vert nedbroten til mikroplast. Jadå, eg veit det finst mange andre kjelder òg til mikroplast langs kysten, men India og Kina er neppe relevant som anna enn leverandørar av fleece-plagg og plastinnpakking.

At Ole Nordmann som plukket noen par hundre kilo i fjæra tror han redder verden - helt latterlig. Det er som å pisse i havet og tro du varmer det opp. Det har ingen betydning. Og det er det jeg er så irritert over.

Reddar verda? Kor stormannsgalen er du? Eg vil redde lokalmiljøet og den lokale faunaen. Vert sjøfulglen friskare om vi berre ignorerer alle plastposane som flyg på sjøen frå bosspann som kvelvar i hauststormane, og bles inn att til land, taurestar og anna som fiskebåtane mistar osb. Eg reddar ikkje ein einaste norsk sjøfugl ved å samle all plast frå alle elvene i Kina.

Finn som lager plukke kampanjer - send inn sekken med plast etc. Det har ingen betydning - det er symbolsk. 1 uke etterpå er det like ille der man plukker - om ikke verre ...

Ja, det er gjerne plast som har vore på land fleire gonger før. Plukkar du kvar veke i ein periode i same område, vert det betre. Jonas Gahr Støre plukka plast å same stand her tre gonger under valkampen i fjor, og han var langt frå den einaste. No kjem det merkbart mindre plast inn til den stranda. Det er mindre synleg plast på holmane rundt òg, utan at eg veit om at nokon har vore der og plukka. Ser du plast som du ikkje plukkar opp, er det ikkje sikkert han er der neste dag. Då har han typisk reke i land ein annan stad, og det kan han drive med i årevis. Det er då slike kart er veldig nyttige, for dei seier mykje om kvar det er lurt å plukke, og kvar du like godt kan la vere, fordi det meste av plasten uansett flyt vidare til der du plukkar..

Så for å oppsumere. Hvis Norge har lyst til å gjøre noe for å endre på plastikk i verden så kan vi ikke drive å stuke rundt som vi gjør nå. Vi må samle oss - samle alle politikere - samle alle ildsjeler - samle alle frivillige , og finne opp en måte vi kan stoppe utslipp i Kina, India og Afrika på. Det er der problemet ligger - ikke her, selv om Ole Nordman ser et fiskegarn i fjæra.

Og medan du er oppteken med å overtale Kina og India, et fuglar og dyr langs kysten vår plast og døyr. Både land- og sjødyr. Det er fint at du vil snakke med India og Kina, men vi kan ikkje berre ignorere vår eigen skjærgard.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...