Tabata Skrevet 22. august 2018 Del Skrevet 22. august 2018 Hei, Lurer på om det er nien her som kan gi meg noen gode råd. Oppsmmert er saken slik: Bekjent setter seg ned ved bordet vårt på et privat arrangemenrt han er frekk og nedlatende (som vanlig) jeg ber ham både om å flytte seg og holde munn. Han gir seg ikke og forsøker i tillegg å få i gang en flørt med min datter. Til slutt svartnet det for meg, og jeg kastet ølglasset, og traff ham. i ansiktet. Gikk fint med ham... Hadde ingen formening i forkant om å gjøre det, har hent jeg har kastet ting før, men aldri på folk, mer en tallerken i veggen hjemme. Jeg reiser meg rett opp og forlater lokalet. I ettertid har fyren vært på legevakten, blitt plastret, hvorpå han dra hjem og river av plasteret før han filmer seg selv og snakker om meg, og legger dette ut på fb.. Han sender også mld der han foreslår å ordne opp utenfor systemet (Vil ha penger) Det er flere vitner til hendelsen, men de kan jo ikke vite at jeg IKKE mente å kaste glasset på ham, men inn i rommet. Jeg har kun snakket med min datter om dette en gan, og hun sa da at ihvertfall 5 stk sa "he had it comming" Men føler ikke akkurat jeg kan si dette heller. Bør jeg kreve advokat når jeg skal i avhør? Episoden er jo alvorlig, og jeg føler det blir feil og vanskelig å bagatalisere den på bakgrunn av provokasjon i forkant og utpressing i etterkant. Men det er jo likevel opplysninger til min fordel. Ved innkalling til avhør sa de ingenting hvilke statu jeg hadde i saken, hvis jeg er vitne har jeg vel ikke rett til advokat? Og hvis jeg da snakker blir jeg vel plutselig mistenkt? Er i 50 årene, kvinne, aldri hatt noe som helst med politiet å gjøre tidligere. Itillegg er jeg i ganske heftig behandling på DPS og er usikker på min egen vurderingsevne her. Lenke til kommentar
Sjimpansen Skrevet 22. august 2018 Del Skrevet 22. august 2018 Dersom du har status som mistenkt har du rett til å ha med deg forsvarsadvokat. Slik du beskriver saken er den sannsynligvis ikke alvorlig nok til at du får oppnevt forsvarer på statens regning. Du har likevel rett til å ha med deg forsvarer dersom du betaler regningen for dette selv. Lenke til kommentar
Tabata Skrevet 23. august 2018 Forfatter Del Skrevet 23. august 2018 Takk for svar. Å lyve er uaktuelt, ikke ønsker jeg å lyve, og om jeg så skulle gjort det er jeg nok ikke en person som er i stand til å opprettholde en løgn heller. Det jeg egentlig lurer på er vel om jeg bør avstå fra å forklare meg uten advokat tilstede, eller om dette vil bli oppfattet som en ren innrømmelse? Det hjelper jo ikke at man kan nekte å forklare seg, dersom det medfører negative konsekvenser for meg. Nå har jo dette allerede skjedd og det er lite jeg kan gjøre i ettertid. Føler litt jeg er forpliktet til å rope ut at "ja, jeg gjorde det, jeg tar ansvar, lås meg inne" for å formidle at jeg forstår alvoret i situasjonen. Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 23. august 2018 Del Skrevet 23. august 2018 (endret) Moderatormelding Der forsvant en del innlegg, grunnet personangrep, krangling og oppfordring om å lyve til politiet. Dette er juss forumet og vi forventer seriøsitet og fokus på lover og regler. Tilbakemeldinger tas på PM eller i tilbakemeldinger-kategorien. Dette innlegget skal ikke kommenteres. Endret 23. august 2018 av Uderzo 1 Lenke til kommentar
Poor Leno Skrevet 23. august 2018 Del Skrevet 23. august 2018 Du har nok status som mistenkt, da det er du som kastet glasset, og noen har anmeldt deg for handlingen. Du har rett til å ha med deg forsvarer under avhør, noe som kan være kjekt om du føler at det er en trygghet. Du må betale forsvarer selv. Forsvareren vil før avhør ta en prat med deg, og passe på at avhøret foregår på rett måte underveis. Dersom du velger å ikke forklare deg til politiet, noe du har full rett til, vil fornærmedes og vitners forklaringer, samt øvrig bevis legges til grunn for sakens videre behandling. Dersom du tilstår det du er mistenkt for, skal det taes hensyn til, og du kan få opp mot 30% "strafferabatt". Det vil si at du kan få en rimeligere, eller kortere straff enn du ville fått. Alle disse tingene er opp til deg selv. Lykke til, og jeg håper du lærer av dette. Et ølglass i fjeset på en annen person kan i ytterste konsekvens føre til livsvarig skade. Lenke til kommentar
makta556 Skrevet 25. august 2018 Del Skrevet 25. august 2018 (endret) Høres ut som et profesjonelt dra-til-tryne, visste ikke at de faktisk fantes. Det er litt vanskelig å si hva som er lurest å gjøre her. Du har begått en straffbar handling som er ansett til å ha ganske stort skadepotensiale og bør være glad for at det gikk så bra som det gikk, om du først kaster et glass i ansiktet på noen så er det tilfeldigheter som skal til for at vedkommende kan bli blind. I en eventuell straffesak så er noen av omstendighetene i beste fall noe formildende, du ble kanskje provosert men du overreagerte voldsomt. Det tror jeg vil være skjerpende. Du sier du akter å fortelle sannheten, vurder også å ikke forklare deg. Det er større sjanse for at du blir siktet om du innrømmer det åpenbare lovbruddet du har begått. Merk at politiet har stort fokus på denne type kriminalitet, altså alkoholrelatert vold. Redigerte litt her og der, skrev først at "omstendighetene i beste fall er noe formildende" og mente da provokasjonen i forkant av hendelsen. Endret til "noen av omstendighetene" slik at det ikke blir misforståelser. Endret 28. august 2018 av makta556 2 Lenke til kommentar
Ferendaz Skrevet 31. august 2018 Del Skrevet 31. august 2018 Frekk, nedlatende og at han prøver seg på datra di, er for det første ikke provokasjon nok. For det andre har det å kaste glass i hodet åpenbart så stort skadepotensiale at kroppsskade eller forsøk på kroppsskade kan være aktuelt. Du har ingenting å tape på å forklare deg helt sannferdig. Forsvarer får du gratis når du trenger det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå