bas Skrevet 22. august 2018 Del Skrevet 22. august 2018 Hei, Kjøpte en leilighet hvor jeg etter hvert fant ut at det å skru på spotene i gangen bare funker sjelden og helt random. Det vil si jeg kan prøve å skru på bare ved å trykke på bryteren, men det funker nesten aldri. De gangene jeg får det til å funke er hvis jeg trykker inn bryter og samtidig vrir på dimmeren, men dette kan bare være helt tilfeldig og bare noe jeg innbiller meg at funker bedre. Det som er helt sikkert er at det funker aldri første gangen jeg prøver å skru på i 99.99% av tilfellene, og jeg blir stående og trykke av og på og vri og vende mange ganger før det kommer på. Mistenker at det er no mismatch mellom spoter og dimmer, men er det noen som har peiling på dette? Når jeg kikker i spotene så er det ingen tradisjonell pære som jeg kan se, og mistenker at det kanskje er noe LED greier (det gule som ses på bildet stikker ikke ned i reflektoren, det ligger på en måte bare på toppen av den). Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 23. august 2018 Del Skrevet 23. august 2018 Leiligheten er brukt, og det var forrige eier som monterte det? Kan være at dimmer ikke liker de pærene og driveren du har. Den dimmeren er en Elko 420GLE, og har en minstelast på 20W/20VA etter hva jeg kan se, så kan være at det er for få pærer koblet til kursen..? Hvor mange spotter er det koblet til den dimmeren? Prøv å sette dimmeren på nesten max neste gang du slår på lyset. Kanskje det hjelper å starte med høy belastning og senke etterpå. Ellers har du den lille skruknotten på høyre siden merket "Max/Min". Den kan du skru på for å justere opp og ned laveste last. Lenke til kommentar
bas Skrevet 23. august 2018 Forfatter Del Skrevet 23. august 2018 (endret) Stemmer, brukt leilighet hvor jeg ikke kjenner til hva forrige eier har gjort på akkurat dette området (tenkte ikke på å sjekke alle lysbrytere o.l. under visning for å si det slik, og kostnaden for å fikse dette er forhåpentligvis relativt lav så jeg gidder ikke gnåle om det). Det henger 3 stk. slike lamper på denne bryteren. Mistenker at det er fryktelig liten last kanskje, spesielt hvis det LED. Skal prøve ut tipsene dine, takk for det. Endret 23. august 2018 av bas Lenke til kommentar
skrekk Skrevet 23. august 2018 Del Skrevet 23. august 2018 Ser ut som LED-spotter. I databladet til Elko ser det ut til at dimmeren er laget for glødepærer, altså ikke LED. Det kan likevel hende det er akkurat nok belastning til at du enkelte ganger kan få skrudd den på. F.eks. hvis det er 3stk 7W LED så blir det 21W til sammen. Max/min-knappen er til å stille inn lysnivå, ikke belastning. Lenke til kommentar
bas Skrevet 23. august 2018 Forfatter Del Skrevet 23. august 2018 (endret) Snakk om tilfeldigheter, men gjorde bare et kjapt søk på led spot og det første som kom opp var denne https://www.led-spot.no/products/junistar-gyro-matt-hvit-6w-led-2700k?gclid=EAIaIQobChMI9f-ZobyD3QIV1-WaCh0Wog5eEAYYASABEgKCK_D_BwE Den var jo veldig lik den jeg har, og hvis det stemmer så er de bare på kun 6W, altså en total på 18W, som mest sannsynlig da er forklaringa siden dimmeren må ha en belastning på 20W slik jeg leser det. Hvordan går jeg frem for å løse dette da? Vil nødig begynne med å skifte ut lampene, det er mer styr enn dimmeren tror jeg. EDIT: Men i samarbeid med ELKO så står det at den dimmeren jeg har skal funke fra 2-20 slik lamper.......hmmm. https://www.stikkontakten.no/blog/dimmerguiden Endret 23. august 2018 av bas Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå