Gå til innhold

Faglærer Kroppsøvning/idrett

Anbefalte innlegg

Hallais, vurderer å ta faglærer i kroppsøvning utdannelse på OsloMET neste år. Har noen spørsmål rundt dette som jeg håper noen kan svare på.

- Er det noen her som har hatt erfaring med denne utdannelsen eller noe lignende? Hva syntes du?

- Tenker å ta et år med engelsk etter fullført bachelor for å ha flere ben å stå på, hvordan tror dere jobbmulighetene ser ut med disse to fagene sammen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da er det bedre å velge vanlig lærerutdanning (du må nok dessverre nå ta master da) med hovedfag engelsk og så velge gym på fjerde året. Klarer du å ta deg et ekstra fag eller noen studiepoeng på si litt etter litt kan du gå ut som lektor med opprykk og 510k i startlønn.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Da er det bedre å velge vanlig lærerutdanning (du må nok dessverre nå ta master da) med hovedfag engelsk og så velge gym på fjerde året. Klarer du å ta deg et ekstra fag eller noen studiepoeng på si litt etter litt kan du gå ut som lektor med opprykk og 510k i startlønn.

Ja skulle gjerne, men de stedene som er aktuelle tilbyr enten norsk eller samfunnsfag som tilleggsfag (noe jrg ikke er interessert i). Men med engelsk, som er et basisfag, tror du ikke det blir litt lettere med tanke på jobb etter utdanning?

Lenke til kommentar

Litt, men du havner i den klemmen at du ikke har pedagogikken (pel-faget fra fra lærerutdanningen). Dette gjør nok at du havner litt i limbo. Litt bedre enn de som bare har grunnfag idrett, men ikke så bra som de som har en standard lærerutdanning med gym og engelsk. Det kan være (dette er KUN spekulasjon og aner ikke) at du kan bli foretrukket om en del år, nå som masteren er obligatorisk. Jeg klarer nemlig ikke skjønne hvordan kommunene skal ha råd til å ansette bare lektorer (de har nesten 100k mer i startlønn enn en vanlig adjunkt - 4 årig lærer) over hele fjøla. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Litt, men du havner i den klemmen at du ikke har pedagogikken (pel-faget fra fra lærerutdanningen). Dette gjør nok at du havner litt i limbo. Litt bedre enn de som bare har grunnfag idrett, men ikke så bra som de som har en standard lærerutdanning med gym og engelsk. Det kan være (dette er KUN spekulasjon og aner ikke) at du kan bli foretrukket om en del år, nå som masteren er obligatorisk. Jeg klarer nemlig ikke skjønne hvordan kommunene skal ha råd til å ansette bare lektorer (de har nesten 100k mer i startlønn enn en vanlig adjunkt - 4 årig lærer) over hele fjøla. 

Forstår. Tenker at hvis jeg tar årstudie i engelsk og ett fag til så føler jeg at det skal være gode sjanser mtp at det er lærer mangel.

Det jeg er mest usikker på er hvordan man kan undervise i VGS som faglærer uten PPU egentlig? Spesielt siden det blir obligatorisk å ta master for å komme inn på PPU. Trodde man måtte ha PPU for å kunne undervise.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324

Forteller det jeg vet:

Med idrettsfag trenger du kun en bachelorgrad for å komme inn på PPU. Jeg foreslår du tar et årsstudium i annet fag som gir deg undervisningskompetanse sammen med praktisk-pedagogisk utdanning. Mastergradskravet gjelder kun for slikt som norsk, engelsk, samfunnsfag og den der pakka. Kall det gjerne et smutthull, at du kan komme inn på på PPU med "bare bachelor", men det er da logisk at en får mer peiling på idrett og kroppsøving etter tre års bachelorstudier, fremfor et nettbasert årsstudium i rallarjoik på nordkallotten fra Høgskolen i **** som en smacker inn i en mastergrad i samfunnsfag.

Folk med kunst- og håndtverk i fagrekken er også fritatt kravet om mastergrad. Eneste kravet da for å komme inn på PPU, som jeg vet om, er at det må være en viss mengde praktiske emner i utdanningen. Dette gjelder også for idrettsfaglig bachelor, at det må være praktiske emner.

Sjekk studiestedet for andre formelle krav. Jeg vet at NTNU kjører en hard linje om hva slags idrettsutdanning en må ha (180 studiepoeng i bare idrett), mens noen Høgskoler har egentlig bare krav om 60 poeng i idrett + at en har tilstrekkelig nok med studiepoeng som det skal være i en bachelorgrad. Høgskolen i Volda er av sistnevnte gruppe, tror jeg. Sist jeg leste sto det at en ikke engang trenger en full bachelorgrad, bare 180 poeng og at 60 av disse er i kunst- eller idrettsfag.

Lenke til kommentar

Har ingen erfaring med hverken lærerutdannelse eller OsloMet, men inntrykket jeg sitter igjen med etter å ha snakket med lektorstudenter (blant annet) er at det i mange fag ikke er spesielt lett å få jobb. Særlig blant "enkle" fag som samfunnsfag, historie, religion, naturfag o.l er det mange kandidater. Jeg tror du ville hatt en bedre sjanse med norsk og matematikk i tillegg til gym. Men dette er bare spekulasjoner fra min side. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...